Λουκιανός, Περί του Ενυπνίου §7 – 8 Απαντήσεις (Νέα Μορφή Εξέτασης)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Λουκιανός Περί του Ενυπνίου §7 – 8
Μετάφραση
Εγώ, αγαπητό μου παιδί, είμαι η ερμογλυφική / γλυπτική τέχνη, που άρχισες να μαθαίνεις χτες, και οικεία και συγγενής από το σόι της μητέρας σου διότι και ο παππούς σου – αφού είπε το όνομα του πατέρα της μητέρας μου- ήταν πετροπελεκητής και οι δύο θείοι σου (το ίδιο) και πολύ πρόκοβαν χάρη σε μας. Κι αν θέλεις να απαλλαγείς από τις ανοησίες και τις φλυαρίες που διδάσκουν στα σχολεία, – δείχνοντας την άλλη-, και να με ακολουθήσεις και να συγκατοικήσεις μαζί μου, πρωτίστως θα καλοθρέψεις το σώμα σου και θα αποκτήσεις ώμους στιβαρούς, ενώ δε θα γνωρίσεις κανένα φθόνο. Και ποτέ δε θα φύγεις για τα ξένα, αφήνοντας πίσω την πατρίδα σου και τους συγγενείς σου, κι όλοι θα σε επαινούν όχι για τα λόγια σου, αλλά για τα έργα σου.
Ερώτηση Κατανόησης
Σύμφωνα με το συγκεκριμένο απόσπασμα, η Ερμογλυφική, αφού πρωτίστως έχει αποδείξει στον νεαρό Λουκιανό πως η επιλογή της συγκεκριμένης τέχνης συνιστά οικογενειακή παράδοση, του προτείνει, αν θέλει ν’ απαλλαγεί από τις αδιολεσχίες και τις ανοησίες που διδάσκουν τα σχολεία (εννοώντας την άλλη τέχνη, την παιδεία) να την ακολουθήσει και να συγκατοικήσει μαζί της, προσφέροντάς του σωματική διάπλαση κι ευεξία καθώς και την αποβολή του φθόνου για τους άλλους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν επιλέξει τη γλυπτική ως επάγγελμα «Εἰ δ’ ἐθέλεις…ἀλλότριος ἔσῃ». Επιπρόσθετα, κρούει τον κώδωνα στον ρήτορα να μην φύγει για τα ξένα, εγκαταλείποντας τους συγγενείς και την πατρίδα του και γίνεται σαφές, μέσω ερωτήματος, ότι αν, εν τέλει, γίνει κι αυτός ένας από τους γλύπτες, θα αποκτήσει κοινωνική επιφάνεια, θα είναι άξιος θαυμασμού για τα έργα του κι ουχί για τα λόγια, θα κάνει τον πατέρα του ζηλευτό κι η πατρίδα του θα αναδειχθεί σε μία περίοπτη θέση «οὐδὲ ἐπὶ λόγοις ἐπαινέσονταί σε πάντες / Εἰ δὴ τούτων… πατρίδα;”».
Γραμματικές Παρατηρήσεις
3α. εἰπέ, τῆς συνοικούσης, μνησθείη
3β. παισί(ν), τό σχῆμα, (ὦ) Ζεῦ
3γ. σοι: προσωπική αντωνυμία β’ προσώπου, ὑμεῖς
ταύτης: δεικτική αντωνυμία, αὗται
Συντακτικές Παρατηρήσεις
4α. ἣν χθὲς ἤρξω µανθάνειν: Δευτερεύουσα ονοματική αναφορική προσδιοριστική πρόταση που εισάγεται με την αναφορική αντωνυμία «ἣν», εκφέρεται με οριστική που εκφράζει το πραγματικό και λειτουργεί ως επεξήγηση στη λέξη «Ἑρµογλυφικὴ».
4β. Αττική σύνταξη: το υποκείμενο του ρήματος είναι γένους ουδετέρου και αριθμού πληθυντικού και το ρήμα βρίσκεται στο γ’ ενικό πρόσωπο αντί στο γ’ πληθυντικό.
4γ τοὔνοµα: Αντικείμενο στη μετοχή «εἰποῦσα»
λιθοξόος: Κατηγορούμενο στο υποκείμενο του ρήματος (ὅ πάππος).
τούτων: Γενική συγκριτική στο επίθετο «πλείονα».
πᾶσιν: Κατηγορηματικός προσδιορισμός στη λέξη «ἀνθρώποις».
φθόνου: Γενική αντικειμενική στη λέξη «ἀλλότριος».
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο αδίδακτο κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Λουκιανός, Περί του Ενυπνίου §7 – 8 Άγνωστο Κείμενο (Νέα Μορφή Εξέτασης)
Για να μεταβείτε σε κάποιο άλλο Άγνωστο Κείμενο ή για να δείτε τις Απαντήσεις στο υπάρχον επιλέξτε τον κατάλληλο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για ολοκληρωμένη προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις δείτε το υλικό μας για το Γνωστό Κείμενο στους παρακάτω πίνακες:
Πλάτωνος Πρωταγόρας
Πρωταγόρας Ενότητα 1 | Πρωταγόρας Ενότητα 2 |
Πρωταγόρας Ενότητα 3 | Πρωταγόρας Ενότητα 4 |
Πρωταγόρας Ενότητα 5 | Πρωταγόρας Ενότητα 6 |
Πρωταγόρας Ενότητα 7 |
Πλάτωνος Πολιτεία
Πολιτεία Ενότητα 11 | Πολιτεία Ενότητα 12 | Πολιτεία Ενότητα 13 |
Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια
Αριστοτέλους Πολιτικά
Πολιτικά Ενότητα 11 | Πολιτικά Ενότητα 12 |
Πολιτικά Ενότητα 13 | Πολιτικά Ενότητα 14 |
Πολιτικά Ενότητα 15 | Πολιτικά Ενότητα 16 |
Πολιτικά Ενότητα 17 | Πολιτικά Ενότητα 18 |
Πολιτικά Ενότητα 19 | Πολιτικά Ενότητα 20 |
Το Άγνωστο Κείμενο με τις παρατηρήσεις που το συνοδεύουν, καθώς και τις απαντήσεις, προετοίμασε ο εκκολαπτόμενος συνάδελφος Πέτρος Ραχούτης, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.