Βαθμολογίες Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Γ Λυκείου (Νέα Μορφή)

Βαθμολογίες Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Γ Λυκείου (Νέα Μορφή)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Βαθμολογίες: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Γ Λυκείου

Στο απόσπασμα από το μυθιστόρημα φαντασίας «Βαθμολογίες» που ακολουθεί η δράση εκτυλίσσεται στο Λύκειο του Σόμερτον στο οποίο οι μαθητές χωρίζονταν σε ομάδες ανάλογα με τη βαθμολογία τους η οποία εξαρτιόταν και από τη συμπεριφορά των υπόλοιπων μελών της ομάδας. 

Στο εσωτερικό του λυκείου τα πάντα ήταν γκρι: τα ντουλαπάκια, οι τοίχοι, τα πατώματα ακόμα και ο αέρας. Τα πάντα εκτός από τα ματάκια δηλαδή, τα οποία βρίσκονταν κρεμασμένα από το ταβάνι σε απόσταση τριών μέτρων το ένα από το άλλο. Το μέρος ήταν καταθλιπτικό, ακόμα και στα καλύτερά του, όμως την πρώτη Τρίτη κάθε μήνα, όταν αναρτώνταν οι νέες βαθμολογίες, γινόταν έως και απειλητικό.

Υπήρχαν 763 παιδιά στο σχολείο και τα περισσότερα ήταν τρομοκρατημένα. Κάτω από τα άγρυπνα ματάκια έκοβαν το ένα το άλλο κι αναρωτιόντουσαν αν ήταν ασφαλή στις ομάδες τους, αν είχαν έστω και μία ελπίδα να ανέβουν στην κλίμακα ή αν θα έτρωγαν μείωση. Ό,τι συμπεριφορά κι αν είχαν επιδείξει τις προηγούμενες τέσσερις εβδομάδες, οι αρχές του μήνα ήταν για όλους η ώρα της κρίσης. […]

Οι δύο πρώτες ώρες ήταν ξεγραμμένες για τους περισσότερους μαθητές. Ήταν σχεδόν αδύνατο να συγκεντρωθείς στον καθηγητή, όταν ο βαθμός σου πετούσε ήδη στους αιθέρες σε σχήμα σφαίρας ή φιλιού. Οι περισσότεροι καθηγητές το ήξεραν και δεν έκαναν τον κόπο να διδάξουν στις τάξεις τους τίποτα σημαντικό προτού αναρτηθούν οι βαθμολογίες, κάτι που συνέβαινε μεταξύ εννέα και έντεκα το πρωί.

Η Ιμάνι πέρασε την ώρα των ισπανικών κοιτάζοντας με απλανές βλέμμα τον ψηφιακό πίνακα του κυρίου Μάλτα με την ατελείωτη λίστα ρημάτων στη σωστή τους κλίση. Δεν πρόσεχε – κάτι που ερχόταν σε σύγκρουση με το τέταρτο στοιχείο καταλληλότητας, την επιμέλεια, καθώς και με το δεύτερο στοιχείο, τον έλεγχο των παρορμήσεων. Αυτό που έπρεπε να κάνει ήταν να ακολουθήσει το παράδειγμα της Κιάρα Χίσλοπ, που καθόταν δύο θρανία πιο πέρα.

Η Κιάρα παρακολουθούσε απόλυτα συγκεντρωμένη τον πίνακα, με έκφραση γαλήνης στο πρόσωπό της. Φορούσε τα ψηφιακά γυαλιά με τον χρυσό σκελετό που έδινε η Score Corp σε όσους είχαν βαθμολογία από 97 και πάνω. Τα γυαλιά πρόσφεραν οπτική πρόσβαση στο ίντερνετ και επέτρεπαν στη Score Corp να κατασκοπεύει ακόμα πιο στενά τους πιο υψηλόβαθμους παίκτες. […]

Η Κιάρα θα πήγαινε στο Χάρβαρντ το φθινόπωρο, με πλήρη υποτροφία, υπό την προϋπόθεση ότι θα διατηρούσε την υψηλή της βαθμολογία. Η Score Corp θα της πλήρωνε τα δίδακτρα για οποιοδήποτε δημόσιο πανεπιστήμιο της Μασσαχουσέττης, όμως το Χάρβαρντ είχε ειδικό κληροδότημα για όσους είχαν βαθμολογία από 97 και πάνω. […]

Πάνω από το κεφάλι του κυρίου Μάλτα οι δείκτες του ρολογιού προχωρούσαν αργά, ενώ στην τάξη η ταραχή φούντωνε όλο και περισσότερο. Η Ιμάνι δεν ήταν η μόνη που παρέβαινε τους κανονισμούς περί επιμέλειας και ελέγχου των παρορμήσεων. Η αγωνία –ο ήχος των ποδιών που χτυπούσαν νευρικά στο πάτωμα, το σύρσιμο των ρούχων στις καρέκλες από το στριφογύρισμα– ερχόταν κατά κύματα από το πίσω μέρος της αίθουσας. Όταν επιτέλους χτύπησε το κουδούνι, η τάξη πετάχτηκε πάνω μονομιάς και όλοι έτρεξαν, σαν ένας άνθρωπος, προς την πόρτα. Μόνο η Κιάρα παρέμεινε ήρεμη· μάζεψε πρώτα τα βιβλία της και ύστερα βγήκε περπατώντας στον διάδρομο, χωρίς να χάσει ούτε λεπτό την αφύσικη ψυχραιμία της. Η Ιμάνι προσπάθησε να μιμηθεί τον αέρα και τον ρυθμό της, αλλά σύντομα έπιασε τα πόδια της να τρέχουν προς τα μπρος, παρασυρμένα από το ορμητικό ρεύμα των μέτριων μαθητών του Λυκείου του Σόμερτον.

Για να καταπολεμήσουν την αντιγραφή και τους περισπασμούς, όλα τα ψηφιακά εξαρτήματα –βραχιόλια, γυαλιά, κινητά, ταμπλέτες, συσκευές αφής, γάντια κτλ.-απενεργοποιούνταν αυτόματα στον χώρο του σχολείου από αισθητήρες που βρίσκονταν διάσπαρτοι παντού. Ο μόνος τρόπος να μάθεις τη νέα σου βαθμολογία ήταν να μπεις στο ίντερνετ από τις ταμπλέτες της βιβλιοθήκης ή να τσεκάρεις έξω από το γραφείο της διευθύντριας την αλφαβητική λίστα που κολλούσε με σελοτέιπ στο τζάμι η γραμματέας του σχολείου, η κυρία Μπρόνσον. Το πλήθος των μαθητών συνωστιζόταν απεγνωσμένα και στα δύο αυτά σημεία, χωρίς ωστόσο αποτέλεσμα.

(απόσπασμα από το μυθιστόρημα)

Λόρεν ΜακΛάφλιν, Βαθμολογίες, εκδόσεις Πατάκη, 2015, σελ. 25-29

Παρατηρήσεις

1ο Θέμα

i. Σε κάθε μια από τις προτάσεις /πληροφορίες που ακολουθούν να δώσετε τον χαρακτηρισμό “Σωστό” ή “Λάθος”, ανάλογα με το αν αποδίδουν το νόημα του κειμένου σωστά ή όχι. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο.

Πληροφορία Σωστό/ Λάθος Αιτιολόγηση με αναφορά στο κείμενο
Η συμπεριφορά των μαθητών βρισκόταν υπό παρακολούθηση.
Πολλοί καθηγητές απέφευγαν τη μέρα ανακοίνωσης των βαθμολογιών να διδάσκουν τις πρώτες ώρες τα πιο ουσιώδη.
Ο αυθορμητισμός ήταν μια συμπεριφορά που αξιολογούνταν θετικά.
Εταιρείες έδιναν υποτροφία σε υψηλόβαθμους μαθητές.
Ο συγγραφέας θεωρεί ότι η ηρεμία της Κιάρα ήταν αναμενόμενη λόγω της βαθμολογίας της.

Μονάδες 15

ii. Να παρουσιάσετε με δικά σας λόγια (50 – 60 λέξεις) το βασικό θέμα που αναπτύσσεται στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου «Υπήρχαν 763 παιδιά … η ώρα της κρίσης.» λαμβάνοντας υπόψη και το εισαγωγικό σημείωμα.

Μονάδες 15

2ο Θέμα

i. Ποιο είναι το είδος του αφηγητή με βάση τη συμμετοχή του στην ιστορία που αφηγείται και ποιο το είδος της εστίασης; Τι επιτυγχάνεται κατά τη γνώμη σας με αυτές τις επιλογές;

Μονάδες 15

ii. Στην προτελευταία παράγραφο «Πάνω από το κεφάλι…Λυκείου του Σόμερτον» υπάρχει μεταφορική χρήση της γλώσσας. Να εντοπίσετε και να καταγράψετε τρία σημεία του κειμένου, όπου η γλώσσα χρησιμοποιείται μεταφορικά. Τι θέλει να υποδηλώσει ο συγγραφέας με τη χρήση αυτή;

Μονάδες 15

3ο Θέμα

Ποια αρνητική χρήση της τεχνολογίας προβάλλεται στο απόσπασμα; Πώς θα νιώθατε εσείς, εάν φοιτούσατε σε ένα σχολείο όπως αυτό που περιγράφηκε; Να αναπτύξετε την απάντησή σας σε ένα ενιαίο κείμενο 120-150 λέξεων.

 

[Εναλλακτική Πρόταση: Οι βαθμολογίες αναρτώνται και η Ιμάνι διαπιστώνει πως οι βαθμοί της έπεσαν πάρα πολύ. Σε ένα κείμενο 120 -150 λέξεων να συνεχίσετε την αφήγηση από εκεί που σταμάτησε καταγράφοντας κυρίως την αντίδραση της Ιμάνι.]

Μονάδες 40

 

Για να μεταφερθείτε στο Μη Λογοτεχνικό Κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Τ.Π.Ε και Εκπαίδευση  Μη Λογοτεχνικό Κείμενο

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Ευαγγελία Χίντζιου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε κάποια άλλη από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α’  Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

Στοιχεία ΘεωρίαςΚριτήρια Συνεξέτασης
Διαφορές Μοντέρνας Παραδοσιακής ΠοίησηςΙρένα Σέντλερ Χατζηθωμάς
Επτανησιακή ΣχολήΒαθμολογίες
Γενιά του 30Γράμμα (ΕΠΑΛ)
Κειμενικοί Δείκτες- Ερμηνευτικό ΣχόλιοΜπάμιες Διδακτική Προσέγγιση
Ερμηνευτικό Σχόλιο - Οδηγός ΠροσέγγισηςΟ Γιάννης ο Φονιάς Ανάλυση Περιεχομένου
Οδηγός Προσέγγισης Λογοτεχνικών Κειμένων Σημείο Αναγνωρίσεως: Ερμηνευτικό Σχόλιο
Επί ασπαλάθων: Ερμηνευτικό ΣχόλιοΦουραντάν Διδακτική Πρόταση
Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά: Ερμηνευτικό ΣχόλιοΣυνοπτική Παρουσίαση Θεωρίας Λογοτεχνίας & Πανελλήνιες (Video)

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.