Λογοτεχνικό Κείμενο για Εξετάσεις ΕΠΑΛ: «Γράμμα»
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Οι “Στίχοιμα”
Αποτελούν ελληνικό hip hop συγκρότημα με πλούσια δισκογραφία. Οι παρακάτω στίχοι είναι απόσπασμα του τραγουδιού «Γράμμα» και προέρχεται από τον δίσκο «Θάλασσα»
Λογοτεχνικό Κείμενο
«Γράμμα» (απόσπασμα)
Το παρελθόν μας έχει μείνει κενό
και ξεφυτρώνει σαν τις τράπεζες σε κάθε στενό
αυτή η Ευρώπη έχει κάνει το μυαλό μας μπετό
και αυτός ο κόσμος για ένα πόλεμο ετοιμάζει στρατό
η κοινωνία αυτή για χρόνια ακροβατεί σε ζυγό
φταίνε οι θέσεις οι ανέσεις μας και φταίω και εγώ
μου ‘πε ένας φίλος τις προάλλες που χα να δω καιρό
ήταν στο πλοίο ενός φασίστα κάπου στον Ινδικό
αυτοί μοχλεύουν το σφυρί να χτυπά
όσοι σου κλέβουν τη ζωή υπόσχονται σιγουριά
όσοι αγοράζουν την δουλειά σου και τον χρόνο φθηνά
έχουμε πόλεμο και στέκονται απ’ την άλλη μεριά
και αυτός ο πόλεμος φουντώνει πλησιάζει κοντά
και μες τους φούρνους του Dachau* ξαναμπαίνουν κορμιά
έχουμε πόλεμο και οι ηγέτες μας το παίζουν χαζοί
είμαστε σύμμαχοι και εταίροι της Ευρώπης των ναζί
αυτό το γράμμα μου είναι το πιο σκληρό
και απ’ την πατρίδα έχεις να ακούσεις την αλήθεια καιρό
όποιος και αν είσαι όπου και αν είσαι κοίτα να αγωνιστείς
γιατί στον κόσμο που ετοιμάζουνε δε μένει κανείς
Αυτό το γράμμα μου είναι το πιο σκληρό
και αυτό το κλάμα μου κουράστηκε να μένει κρυφό
όποιος και αν είσαι όπου και αν είσαι μείνε εκεί να σωθείς
εκεί που θέλεις να γυρίσεις πια δε μένει κανείς
ναι αυτό το γράμμα μου είναι το πιο σκληρό
και αυτό το κράμα που ‘χω μέσα μου κυλάει καυτό
όποιος και αν είσαι όπου και αν είσαι κοίτα να μορφωθείς
αυτός ο κόσμος θα αλλάξει αν τον αλλάξουμε εμείς
*Dachau : στρατόπεδο συγκέντρωσης της ναζιστικής Γερμανίας
Παρατηρήσεις
Δραστηριότητα 1η
Α) “η κοινωνία αυτή για χρόνια ακροβατεί σε ζυγό
φταίνε οι θέσεις οι ανέσεις μας και φταίω και εγώ”
Σύμφωνα με τους παραπάνω στίχους, ποιος θεωρείται υπεύθυνος για την κατάσταση της σημερινής κοινωνίας; Να αναπτύξετε τις σκέψεις σας σε ένα κείμενο 50-60 λέξεων.
Β) Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο απόσπασμα.
- Επικρατεί εκμετάλλευση του «αδύναμου» με αντάλλαγμα την ασφάλεια.
- Σύντομα θα συμβεί πολεμική σύγκρουση με προηγμένα όπλα.
- Υπάρχει αντικειμενική ενημέρωση στην Ελλάδα.
Δραστηριότητα 2η
Α) Στην τελευταία στροφή κυριαρχεί το β’ ρηματικό πρόσωπο. Να αιτιολογήσετε την επιλογή του στιχουργού.
Β) Να εντοπίσετε δύο εκφραστικά μέσα και να ερμηνεύσετε τη σημασία τους στο απόσπασμα.
Γ) Να σχολιάσετε τη γλώσσα και το ύφος.
Δραστηριότητα 3η
“όποιος και αν είσαι όπου και αν είσαι μείνε εκεί να σωθείς
εκεί που θέλεις να γυρίσεις πια δε μένει κανείς”
Σε ποιόν πιστεύετε πως απευθύνονται οι παραπάνω στίχοι; Συμφωνείτε ή διαφωνείτε; Να αναπτύξετε τις σκέψεις σας σε ένα κείμενο 100-150 λέξεων.
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο συνάδελφος Σταμπουλτζής Κυριάκος, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.