Ζωοφιλία: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου – Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
Ζωοφιλία: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου – Απαντήσεις
ΘΕΜΑ Α
Βασικοί άξονες της περίληψης Το απόσπασμα αποτελεί μέρος της συνέντευξης της ψυχολόγου Φοίβης Χρίστου στη δημοσιογράφο Νατάσα Βαφειάδου, με θέμα την προβληματική συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στα ζώα / Στο πλαίσιο της ερώτησης των αιτιών αυτής της συμπεριφοράς, η ψυχολόγος απαντά πως τα άτομα που δέχθηκαν επιθετικότητα και ένιωσαν ευάλωτα, υιοθετούν ανάλογες συμπεριφορές προς τα ζώα / Έχοντας, μάλιστα, την ανάγκη επιβολής της εξουσίας τους, για να ξεπεράσουν τη χαμηλή τους αυτοεκτίμηση, κακοποιούν αυτά τα πλάσματα.
ΘΕΜΑ Β
Β1. Ο συγγραφέας ισχυρίζεται ότι οι άνθρωποι, στην προσπάθειά τους να εισπράξουν αγάπη και να νιώσουν συναισθηματικά ασφαλείς, χρησιμοποιούν τα ζώα ως υποκατάστατο, φτάνοντας συχνά σε ακραίες συμπεριφορές / Για να στηρίξει τον ισχυρισμό του διαμορφώνει ένα λογικό σχήμα αιτίου-αποτελέσματος: Καθώς η προσπάθεια ανεύρεσης κάποιου που να μας αγαπά, ανεξάρτητα από την ηλικία, την περιουσία, την εξωτερική εμφάνισή μας, δεν είναι εύκολη , πολλοί χρησιμοποιούν τα ζώα ως υποκατάστατο, όπου διοχετεύεται ο αξόδευτος ψυχισμός τους Τα ζώα, έτσι, μετατρέπονται σε αντικείμενα μεταχείρισης / Μάλιστα, για να στηρίξει τον ισχυρισμό του χρησιμοποιεί παραδείγματα (δεδομένα): Υπάρχουν μάλιστα, ακρότητες όπου τα οικόσιτα έχουν τη δική τους γκαρνταρόμπα, γιορτάζουν τα γενέθλιά τους …. ενώ μια εκκλησία στην Καλιφόρνια εκτελεί γαμήλιες τελετές σε ζώα, που οι ιδιοκτήτες τους θέλουν να «νομιμοποιήσουν» τη συμβίωσή τους, με τα οποία ο πομπός αποδεικνύει την επαφή του ισχυρισμού του με την πραγματικότητα (αλήθεια).
Β2. Ο τίτλος του κειμένου, κατά τη γνώμη μου, είναι κατάλληλος για να αποδώσει το περιεχόμενο του / Με άμεσο και σύντομο τρόπο προϊδεάζει τον αναγνώστη για τις δύο συμπεριφοριστικές τάσεις του ανθρώπου απέναντι στα ζώα (από τη μια η αγάπη και τα οφέλη από την αλληλεπίδραση ανθρώπου-ζώου και από την άλλη οι ακρότητες και οι κακοποιητικές συμπεριφορές) / Είναι αποτελεσματικός ως προς την αντίδραση του αναγνώστη, καθώς προσελκύει το ενδιαφέρον του / Η μεταφορική λειτουργία της γλώσσας προσδίδει ζωντάνια στα νοήματα και η χρήση α ́ γραμματικού προσώπου δίνει το αίσθημα της συλλογικότητας / Ευαισθητοποιούν και προβληματίζουν για την υπαιτιότητα αυτής της διπολικής συμπεριφοράς.
Β3. α) «πνεύματα διαβολικά»: μεταφορική λειτουργία της γλώσσας «να αναγνωρίζουμε και τα δικαιώματα κάθε ζώου, που είναι πολιτισμική και ηθική επιταγή»: αυτούσια αναφορά στα λόγια του Leonardo Da Vinci / έμφαση.
β) Με τη χρήση του α ́ ενικού προσώπου διατυπώνονται οι προσωπικές σκέψεις της συνεντευξιαζόμενης / διακρίνεται ο προσωπικός και εξομολογητικός τόνος σχετικά με την έλλειψη ενσυναίσθησης για την παραμέληση των ζώων, ως μορφή κακοποίησης / άμεσο και οικείο ύφος.
ΘΕΜΑ Γ
Το ποιητικό υποκείμενο φαίνεται να φιλοσοφεί για τις ανθρώπινες σχέσεις, με αφορμή την παρουσία της γάτας του. Παρατηρεί τη συμπεριφορά της και τη συνδέει με τα δικά του βιώματα, όπως φαίνεται από τη χρήση του α’ ενικού προσώπου («της ρίχνω» / «Κι εγώ λάτρεψα …να την καταλάβω» κ.λπ.). Η γάτα του ποιήματος διεκδικεί την αγάπη και τη φροντίδα, αλλά όταν αντιληφθεί την πιθανότητα κινδύνου παίρνει αποστάσεις, προσπαθώντας να προστατευθεί. Αξιολογεί και επιλέγει ό,τι θα μπορούσε να τη βλάψει λιγότερο, αφού προτιμά να τρίβεται στα πόδια του ποιητικού υποκειμένου που θα της προκαλούσαν μικρότερη ζημιά από τα χέρια του, τα οποία δείχνει να αποφεύγει επίμονα. Φαίνεται, λοιπόν, να μην εμπιστεύεται απόλυτα τη φροντίδα του ανθρώπου. Αυτή η επιφυλακτική και αμυντική στάση του ζώου, εκφράζεται από τις αλλεπάλληλες αντιθέσεις του κειμένου («Αρπάζει… να την πνίξουν»). Υποθέτω ότι το ποιητικό υποκείμενο θαυμάζει αυτή την ετοιμότητα και την ανεξαρτησία της γάτας, που της επιτρέπει να μην αφήνεται χωρίς προϋποθέσεις, όπως ίσως συνηθίζει να κάνει το ποιητικό υποκείμενο, που φαίνεται να μην κατέχει ακόμα τη σοφία του κατοικιδίου του. Μάλιστα, μέσω του ρητορικού ερωτήματος («τάχα δεν ξέρει… τραβιέται»), αντιλαμβάνομαι ότι το ποιητικό υποκείμενο εκφράζει με έναν έμμεσο τρόπο το παράπονό του, καθώς φαίνεται μάλλον προδομένο και πληγωμένο από τα χάδια των ανθρώπων.
ΘΕΜΑ Δ
-Επιχειρηματολογικό άρθρο Τίτλος / Αντικειμενικό ύφος / Χρήση, κυρίως, τρίτου ρηματικού προσώπου.
– Πρόλογος: Επικαιρική αφόρμηση / Πλαίσιο μετάβασης στο κυρίως θέμα
– Κυρίως θέμα: Οι λόγοι που οδηγούν στην προβληματική συμπεριφορά των ανθρώπων απέναντι στα ζώα:
α) Οι τραυματικές βιωματικές καταστάσεις επιθετικότητας / η μετατόπιση της επιθετικότητας και της βίας από ένα πρόσωπο του περιβάλλοντος (οικογενειακό, σχολικό) προς ένα ζώο.
β) Η χαμηλή αυτοεκτίμηση του ατόμου και η αναπλήρωση αυτής με την επιβολή εξουσίας σε ευάλωτα πλάσματα, όπως είναι τα ζώα / η αναζήτηση συναισθηματικής ασφάλειας και αγάπης στο ζώο, αγγίζοντας την υπερβολή και την εκμετάλλευση του ζώου.
γ) Η έλλειψη παιδείας και αγωγής / ο άκριτος μιμητισμός ισχυρότερων προσώπων του κοινωνικού περιβάλλοντος .
δ) Η επαγγελματική δραστηριότητα για την απόκτηση οικονομικών και υλικών κερδών / εμπορική εκμετάλλευση των ζώων.
–Επίλογος: Συγκεφαλαιωτικός / Συμπερασματικός
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Ζωοφιλία: Κριτήριο Ενιαίας Εξέτασης Γ Λυκείου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Σιόγκα Γιώτας, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.