Βία (Οικογένεια – Σχολείο) Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Α. Σύμφωνα με την συγγραφέα η ενδοοικογενειακή βία εντάθηκε λόγω του κορονοϊού και της υποχρεωτικής παραμονής των ανθρώπων στο σπίτι. Σε τέτοιες συνθήκες έγιναν πιο ξεκάθαρες οι ανθρώπινες σχέσεις και η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων η οποία κατάντησε κωδικοποιημένη. Ταυτόχρονα, η κενότητα και η σκληρότητα των ανθρώπων καθώς και η δημιουργία ψεύτικων αναγκών, οδήγησαν στην αναισθησία τους. Αυτό, τέλος, έχει επίπτωση και στα παιδιά καθώς οι γονείς πλέον αδιαφορούν γι’ αυτά παρά την επιτακτική τους ανάγκη για αποδοχή.
ΘΕΜΑ Β.
Β1.
1- Λ,
2 – Σ,
3 – Σ,
4 – Σ,
5 – Λ
Β2.α. 6η παράγραφος : Το ερώτημα εισάγει στο θέμα της βίας των ανηλίκων.
7η παράγραφος : Το ερώτημα εισάγει κατευθείαν στο θέμα που αφορά στην εξέλιξη της επικοινωνίας των ανθρώπων. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στη συγγραφέα να αναπτύξει την άποψή της υπό μορφή απάντησης.
Με τις ερωτήσεις η συγγραφέας καταφέρνει να προσελκύσει το ενδιαφέρον των αναγνωστών οι οποίοι από μια κατάσταση παθητικότητας μεταβαίνουν σε μια κατάσταση πνευματικής εγρήγορσης. Έτσι, διευκολύνεται η επικοινωνία αφού κυριαρχεί η αμεσότητα και η ζωντάνια στο λόγο.
Β2. β. Ο τίτλος του κειμένου 1 («Σπιρτόκουτα» παντού, ολόγυρά μας) χρησιμοποιεί τη γλώσσα συνηποδηλωτικά κι αυτό διαφαίνεται μέσα από τη λέξη «σπιρτόκουτα» που περικλείεται σε εισαγωγικά. Η συγγραφέας δεν χρησιμοποιεί ρήμα γιατί θέλει να μεταδώσει άμεσα το μήνυμα ότι η ελληνική οικογένεια μοιάζει πλέον με ένα σπιρτόκουτο που φλέγεται.
Ο τίτλος έχει νοηματική συνάφεια με το περιεχόμενο του κειμένου καθώς περιέχει την λέξη «σπιρτόκουτο» η οποία σχετίζεται με το κείμενο καθώς αναφέρεται από την συγγραφέα σε δύο σημεία (παραπομπή στη 3η και 5ή παράγραφο). Μάλιστα ο τίτλος είναι εύστοχος και κεντρίζει την προσοχή και το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Β3. α. 2η : «Γυμνός ρεαλισμός…απροκάλυπτος», 5η παράγραφος : «Τα «σπιρτόκουτα» … τάξεις». Η συγγραφέας χρησιμοποιεί ασύνδετο σχήμα γιατί θέλει να κάνει τον λόγο της πιο γρήγορο, ζωντανό και κοφτό. Έτσι καταφέρνει να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη ο οποίος προσλαμβάνει πιο εύκολα το μήνυμα του κειμένου, δηλαδή την ενδοικογενειακή βία στην Ελλάδα.
β. Ο συγγραφέας του κειμένου 2 χρησιμοποιεί παραδείγματα γιατί με αυτό τον τρόπο ενισχύονται τα επιχειρήματά του. Θέλει να επεξηγήσει ότι η βία δεν αφορά μόνο παιδιά ηλικίας 14-17 ετών αλλά ότι το όριο ηλικίας έχει κατέβει πάρα πολύ. Έτσι κάνει εναργέστερη τη θέση του και φορτίζει συναισθηματικά τον λόγο του αφού τα παραδείγματα αναφέρονται στη βία σε μικρά παιδία. Ταυτόχρονα, το κείμενο γίνεται πιο οικείο και προσιτό στον αναγνώστη.
ΘΕΜΑ Γ.
Γ. Το ποιητικό υποκείμενο δυσκολεύεται να ορίσει την έννοια της βίας γιατί κάθε φορά της δίνουν διαφορετικό όνομα όπως «ειρηνευτική επέμβαση», «αναπόφευκτες ακρότητες». Έμμεσα καταγγέλλονται οι τακτικές των ισχυρών που προσπαθούν στο όνομα των συμφερόντων να ωραιοποιήσουν τις βίαιες συμπεριφορές. Ακόμη, ειρωνεύεται με την φράση «ειρηνευτική επέμβαση» τις επιθετικές κινήσεις των πλούσιων και ισχυρών. Ταυτόχρονα, όμως, καταγγέλλει και την βία των φτωχών και καταπιεσμένων που χρησιμοποιούν την βία μεταλλάσσοντάς την σε «αναπόφευκτη ακρότητα» προκειμένου να αλλάξουν την δυσμενή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει. Ωστόσο, το ποιητικό υποκείμενο ενοχοποιεί και τον εαυτό του για τις ερμηνείες την βίας αλλά χρησιμοποιώντας α’ ενικό πρόσωπο («θα’ θελα πλέον…απεχθάνομαι») εξομολογείται ότι την απεχθάνεται και την αποδοκιμάζει φανερά, εξωτερικεύοντας τους προβληματισμούς του. Επίσης, η επανάληψη της λέξης «βία» δίνει έμφαση στο περιεχόμενό αυτής αλλά και στις μεταλλάξεις που υφίσταται.
Το ποίημα είναι επίκαιρο και παρουσιάζει τις μορφές που είχε και έχει η βία στις μέρες μας. Ωστόσο, καλό είναι να αναλογιστούμε ότι η βία δεν αποτελεί λύση στα προβλήματα των ανθρώπων και είναι προτιμότερη μια δίκαιη και ειρηνική λύση.
ΘΕΜΑ Δ.
Δ. Ομιλία
Προσφώνηση
Αξιότιμοι καθηγητές/τριες, αγαπητοί μαθητές/τριες
Πρόλογος
Η σημερινή εκδήλωση αποτελεί ακόμα μια ένδειξη της αμέριστης προσπάθειας όλων μας να αναδείξουμε τις άσχημες διαστάσεις που έχει λάβει το φαινόμενο της βίας σε κάθε πτυχή της κοινωνίας μας. Αξιοποιώντας την ευκαιρία που μου δίνεται από την συμμετοχή μου σε αυτή την εκδήλωση και ως πρόεδρος του δεκαπενταμελούς, θα ήθελα να καταθέσω τους προβληματισμούς μου σχετικά με τους λόγους που η οικογένεια και η κοινωνία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση της βίας. Συγχρόνως, θα επιχειρήσω να καταδείξω τους τρόπους που εμείς οι νέοι μπορούμε να συμβάλλουμε στην καταπολέμηση αυτής.
Κύριο θέμα
– Ζούμε στην εποχή της αποδόμησης θεσμών και συνηθειών. Ο θεσμός της οικογένειας περνάει κρίση à οι γονείς υπερεργάζονται, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο χρόνος συμβίωσης και επικοινωνίας των μελών της οικογένειας. Η γονεϊκή φροντίδα και αγωγή καθίσταται ελλιπής και μακροπρόθεσμα η κοινωνικοποίηση των παιδιών γίνεται στρεβλά ή ανεπαρκώς, καθώς αυτά μένουν έκθετα στις διαβρωτικές κοινωνικές επιδράσεις. Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα την διάλυση της οικογένειας, την ενδοοικογενειακή βία και την αναπαραγωγή φαινομένων βίας.
– Η βία πηγάζει από, τις αντιθέσεις της εποχής µας και κυρίως τις κοινωνικές ανισότητες. Στην εποχή µας συμβαδίζει ο πλούτος μαζί µε τη φτώχεια, την ανεργία, την περιθωριοποίηση, την εκμετάλλευση, την ξενοφοβία και το ρατσισμό. Οι κοινωνικά αποκλεισμένοι (όπως για παράδειγμα οι χρόνια άνεργοι, οι αποφυλακισμένοι, οι μετανάστες και άλλοι) βιώνουν το έντονο χάσμα φτωχών και πλούσιων, αισθάνονται αδικημένοι και, συχνά, χρησιμοποιούν ως μηχανισμό άμυνας, την καταφυγή, σε περιθωριακές ομάδες με αντικοινωνική συμπεριφορά (“γκέτο”), οι οποίες συχνά γίνονται φυτώρια των συμμοριών και του οργανωμένου εγκλήματος.
Αυτοί οι λόγοι κι άλλοι πολλοί συνθέτουν κι εξηγούν το φαινόμενο της βίας. Τόσο η οικογένεια όσο και η κοινωνία ωθούν τα άτομα σε βίαιες συμπεριφορές. Γι’ αυτό το λόγο είναι επιτακτική η ανάγκη εμείς οι νέοι να βρούμε τρόπους ώστε να συμβάλλουμε στην αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης.
- Αρχικά, μέσα από το σχολείο εμείς οι μαθητές πρέπει να δείχνουμε σεβασμό προς τους άλλους συμμαθητές αλλά και αξιοπρεπή στάση προς τους καθηγητές μας. Η αποδοχή των διαφορετικών απόψεων που μπορούν να ακουστούν σε μια σχολική αίθουσα, αποτελούν βασικές αρχές της επικοινωνίας. Με δεδομένο, την υγιή λειτουργία του σχολικού θεσμού, δε θα προτιμούμε την ανάρμοστη συμπεριφορά εντός και εκτός του σχολείου. Αντιθέτως, θα έχουμε τη δυνατότητα να διαμορφώσουμε την προσωπική μας ταυτότητα με βασικά χαρακτηριστικά το ήθος και την μη ανταγωνιστική διάθεση προς τους συμμαθητές τους.
- Ταυτόχρονα οφείλουμε να αποκτήσουμε κοινωνική συνείδηση να ενδυναμώσουμε τον χαρακτήρα με αξίες, αρχές και υπευθυνότητα, ώστε να μην καταφεύγουμε στη λύση της παραβατικότητας αλλά με διάλογο να λύνουμε όλα μας τα προβλήματα.
Επίλογος
Αναμφίβολα η βία έχει κατακλύσει την σημερινή κοινωνία και συνειδητά ή όχι γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες βίαιων περιστατικών που πλήττουν τις ανθρώπινες υπάρξεις. Η οικογένεια και η ίδια η κοινωνία με την ανοχή όλων μας οικοδομούν την βία. Εμείς όμως ως νέοι οφείλουμε να δράσουμε σε αυτή την πρόκληση και να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο της βίας ως ένα αγκάθι του σύγχρονου πολιτισμού μας.
Αποφώνηση
Σας ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Βία (Οικογένεια – Σχολείο) Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Πολύζου Έλενας, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.