Γλώσσα Και Επικοινωνία Κριτήριο Αξιολόγησης
Ανανεώνεται η αργκό της νέας επικοινωνίας
(Η ιδιαίτερη «γλώσσα» μέσα από κινητά και Internet εξελίσσεται)
Όπως η γλώσσα είναι ένας οργανισμός που διαρκώς εξελίσσεται – ακόμα και μέσα από τη διάδοση, την επικράτηση δομών που αρχικά θεωρούνταν λανθασμένες – έτσι εξελίσσεται και η κοινή παγκόσμια «γλώσσα» που εφευρέθηκε τις τελευταίες δεκαετίες και με την οποία επικοινωνούν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο. Σπάζοντας με αυτό τον τρόπο τα φράγματα που υψώνουν οι τοπικές γλώσσες και διάλεκτοι ανάμεσα στους λαούς και συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας διεθνούς κοινωνίας όπου όλοι μπορούν να «μιλήσουν» με όλους.
Αναφερόμαστε βεβαίως στη γλώσσα του Internet, ένα ευρύτατο σύνολο συμβόλων που χρησιμοποιούνται κυρίως στην από Twitter επικοινωνία και ανανεώνονται με ταχύτατους ρυθμούς. Πρόκειται για ιστορία η οποία ξεκίνησε από τα πρώτα μηνύματα που ανταλλάξαμε με τα κινητά τηλέφωνά μας, όταν π.χ. μάθαμε ότι αν βάζαμε δίπλα–δίπλα την άνω κάτω τελεία, τη μεσαία παύλα και την παρένθεση είχαμε: αν άνοιγε η παρένθεση στενοχώρια, αν έκλεινε γέλιο. Το μικρό αυτό… ιερογλυφικό πέρασε και στη διαδικτυακή εποχή, για να αποτελεί σήμερα έναν από τους πιο πολυχρησιμοποιημένους κώδικες επικοινωνίας, μαζί με το LOL (laughing out loud) που χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να δείξουμε ότι γελάμε με την καρδιά μας, το Hf (Have fun) δια του οποίου ευχόμαστε καλή διασκέδαση και το brb που χρησιμοποιούμε αν θέλουμε να κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα.
Αναφερόμαστε βεβαίως σε μια διάλεκτο – μια αργκό θα λέγαμε – η οποία για εκείνους (τους όλο και πιο λίγους) που δεν έχουν σχέση με το ∆ιαδίκτυο μοιάζει με αλαμπουρνέζικα. Χρησιμοποιείται όμως κατά κόρον από τις νεότερες κυρίως ηλικίες, τις όλο και πιο εθισμένες στην ηλεκτρονική επικοινωνία, είτε συνομιλούν με ομόγλωσσούς τους είτε με όχι.
Η αργκό αυτή εφευρέθηκε κυρίως για λόγους οικονομίας χρόνου (άλλο να γράφεις «έχω σκάσει στα γέλια» και άλλο να καθαρίζεις με ένα LOL) αλλά και χώρου καθώς οι 141 χαρακτήρες του Τwitter (μόνο τόσοι επιτρέπονται ανά μήνυμα) «φωνάζουν» για λιτότητα λέξεων και έγινε γρήγορα μόδα ανάμεσα στους σεσημασμένους χρήστες. Αρκετοί εκ των οποίων, συμμετέχοντας στο τρελό πανηγύρι της επικοινωνίας, αστεϊζόμενοι ή επιχειρώντας να μιλήσουν με τον δικό τους, ανορθόδοξο τρόπο, συχνά–πυκνά εφοδιάζουν αυτό το πρωτότυπο (και θεότρελο) ηλεκτρονικό λεξικό με νέα «ιδεογράμματα» που αφορούν συντμήσεις λέξεων (κυρίως στην αγγλική) ή μικροσκοπικά ευφάνταστα σκιτσάκια που δημιουργούνται με τη χρήση γραμμάτων, αριθμών, σημείων στίξεως κ.ά.
Πρόκειται για την πλέον ταχύτατα εξελισσόμενη «γλώσσα» στον κόσμο. Μια γλώσσα που προκαλεί την αντίδραση όσων (όχι άδικα) κάνουν λόγο για αναίρεση της γλώσσας, για αδυναμία ορθής διατύπωσης των σκέψεων μας, για νέες γενιές που δεν θα γνωρίζουν ούτε πώς να μιλήσουν, ούτε πώς να γράψουν. Αλλά και που βρίσκει υποστηρικτές. Σύμφωνα με έρευνα που είχε γίνει στον Καναδά οι ειδικοί εντυπωσιάστηκαν από τη δημιουργικότητα και τη ρευστότητα της γλώσσας των instant messages. Και αποφάνθηκαν ότι οι έφηβοι που τα χρησιμοποιούν είναι «ιδιαιτέρως δυναμικοί και δημιουργικοί στη χρήση της γλώσσας τους» αναφερόμενοι σε μία σύγχρονη μορφή κοινωνικοποίησης. Την ίδια στιγμή δεν είναι τυχαίο ότι εφέτος λανσαρίστηκε και καμπάνια κινητής τηλεφωνίας – η πρώτη – σε greeklish για την ελληνική αγορά…
[ΤΟ ΒΗΜΑ, 27-11-2011, άρθρο]
Παρατηρήσεις
Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου σε 90-110 λέξεις.
Μονάδες 25
Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη ΣΩΣΤΟ ή ΛΑΘΟΣ :
α. H γλώσσα του διαδικτύου βοήθα στην επικοινωνία των λαών.
β. Η ιστορία «της γλώσσας του internet» ξεκίνησε από τη χρήση του ιντερνέτ.
γ. Οι ρυθμοί της εξέλιξης του νέου κώδικα επικοινωνίας είναι αρκετά γρήγοροι.
δ. Το φαινόμενο της εμφάνισής του νέου κώδικα επικοινωνίας συμβάλει στην βελτίωση της διατύπωσής της σκέψης των νέων.
ε. Η δημιουργικότητά των νέων προάγεται μέσα από αυτό το νέο σύστημα συμβόλων. Μονάδες 10
Β2. Να βρείτε ένα τρόπο ανάπτυξης για την πρώτη και τη δεύτερη παράγραφο του κειμένου (ένας για τη κάθε μία) και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 5
Β3 α. Να δώσετε για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις μία συνώνυμη: πρωτότυπο, διάλειμμα, δημιουργούνται, συντμήσεις, παγκόσμια.
Μονάδες 5
β. Να δώσετε για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις μια αντώνυμη: αδυναμία, ομόγλωσσους, λιτότητα, εξελισσόμενη, ρευστότητα.
Μονάδες 5
Β4. α. Να εντοπίσετε μέσα στο κείμενο δύο παραδείγματα μεταφορικής/ συνυποδηλωτικής χρήσης του λόγου.
Μονάδες 5
β. Να εξηγήσετε τι επεδίωξε η συγγραφέας με την χρήση αυτών των μεταφορικών εκφράσεων.
Μονάδες 5
Γ. Παραγωγή λόγου
Με αφορμή τις συζητήσεις που έγιναν στην τάξη σας για το διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν επιφέρει ραγδαίες αλλαγές στη γλώσσα μας, γράφετε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας. Στο άρθρο αυτό, αναφέρεστε στο πως έχουν επηρεάσει τη γλώσσα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τα οποία διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην καθημερινότητα των νέων (θετική και αρνητική επίδραση). (500-600 λέξεις)
Μονάδες 40
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η νεαρή συνάδελφος Άσπα Μαστοράκη, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.