
Ευρωπαϊκή Ένωση Β Κριτήριο Αξιολόγησης
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
«Ελλάδα» του κόσμου η Ευρώπη;
«Αν οι Ευρωπαίοι πολίτες θέλουν να έχουν μία φωνή, θα είναι μία ευρωπαϊκή φωνή… Εάν δεν το επιτύχουμε, τότε οι άλλοι θα αποφασίζουν για εμάς. Είναι η διαφορά ανάμεσα σε μια Ευρώπη που θα είναι παγκόσμιος παίκτης, με πραγματική επιρροή, ή μια Ευρώπη που θα γίνει σαν την Ελλάδα», είπε προ ημερών ο πρώην πρωθυπουργός του Βελγίου Ζιλ Ντεάν, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Soir. Περισσότερο από το να αναφέρει την Ελλάδα ως αρνητικό πρότυπο, ο κ. Ντεάν εξέφρασε τον προσωπικό του, αλλά και περιρρέοντα, φόβο, μήπως οι παρενέργειες του γιατρικού που επελέγη για την υπέρβαση της κρίσης αφήσει την Ευρώπη με σοβαρές «αναπηρίες», η Ένωση αποδομηθεί και γίνει η Γηραιά Ήπειρος μια «Ελλάδα» του κόσμου… Αρκετοί παράγοντες ενισχύουν αυτόν τον φόβο.
Οι συνέπειες της απότομης προσαρμογής προκειμένου να μειωθούν τα ελλείμματα και να πληρωθούν τα χρέη, της αυστηρής λιτότητας, που δρα εις βάρος της παραγωγικής οικονομίας, ενισχύουν την ύφεση και την ανεργία. Η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη «με τη χειρότερη ανθρωπιστική κρίση της εδώ και έξι δεκαετίες» (Ερυθρός Σταυρός), μετρώντας ήδη 43 εκατ. πολίτες χωρίς επαρκή ποσότητα φαγητού και 120 εκατ. το 1/4 του ευρωπαϊκού πληθυσμού με τον κίνδυνο να περιπέσουν στη φτώχεια.
Τα ισχυρά ευρωπαϊκά κράτη με τις επιλογές τους εντείνουν τις ανισότητες ανάμεσα στις χώρες μέλη, μεταξύ λιγότερο και περισσότερο χρεωμένων, και στη συνέχεια επιχειρούν να αντιμετωπίζουν τα παρελκόμενα με, π.χ., αποκλεισμό: μελετούν φραγή των μεταναστευτικών ροών από τις χώρες του ευρωπαϊκού νότου σε εκείνες του ευρωπαϊκού βορρά και κέντρου.
Η απώλεια του κοινωνικού χαρακτήρα των εθνικών πολιτικών αυξάνει τον κίνδυνο τα κινήματα διαμαρτυρίας να εκτραπούν προς τη βία ή να διολισθήσουν στον ρατσισμό και στην ξενοφοβία, να επιστρέψουν οι εθνικές διαμάχες, τις οποίες η ενωμένη Ευρώπη ήθελε να ξεπεράσει διά παντός.
Το κλίμα αμοιβαίας καχυποψίας (μεταξύ των πολιτών του κέντρου της Ευρωζώνης και εκείνων της περιφέρειας) και η διάσταση ανάμεσα στα «θέλω» των πολιτών και εκείνα των κεντρικών οργάνων οι μεν ζητούν εργασία, οι δε τη μείωση των ελλειμμάτων (τα ελλείμματα διαμορφώνουν την πολιτική) πλήττουν τις αξίες της Ε.Ε. Που σιγά σιγά παύει να προσφέρει νέα τροφή στους λόγους που στηρίζουν την ιδέα της. Αρχίζει να χάνει τον χαρακτήρα της, ως δύναμη εκπολιτισμού και «αμερόληπτη αρχή». Να μειώνει τον ενθουσιασμό για το ιστορικό επίτευγμα της αναίμακτης και εθελοντικής ένωσης 500 εκατ. ψυχών. Να εμφανίζει νέες διαιρέσεις και ανελαστικότητες, φυγόκεντρες δυνάμεις, αλαζονικές εξυψώσεις του ενός, εθνικές συσπειρώσεις… Αν σε αυτά προσθέσει κανείς την εντεινόμενη έλλειψη πίστης στην πραγματοποίηση του προαιώνιου ευρωπαϊκού σχεδίου, τότε κινδυνεύει πραγματικά να λυθεί το σύμφωνο ενός κοινού ονόματος, ενός κοινού οράματος.
Οι ασθμαίνοντες πολιτισμοί εξαντλούνται πιο γρήγορα από εκείνους που προχωρούν ψηλαφώντας. Η σοφή γηραιά Ευρώπη μοιάζει να μην έμαθε πολλά από την ιστορία και τη φιλοσοφία της, εμμένει στα ίδια σφάλματα, παρόλα όσα γνωρίζει, ενάντια σε όσα γνωρίζει. Τρέχει προς το μέλλον σωρεύοντας δυσκαμψία. Κι έτσι, μέσα στο απροσχεδίαστο τρεχαλητό της, τον αλαζονικό μονοδιάστατο ρυθμό της, αποτυγχάνει να αγγίξει το υψηλότερο· μια βαθιά άχρονη ευρωπαϊκή συνείδηση.
Εφημερίδα «Καθημερινή», 13.10.2013
Παρατηρήσεις
Α. Να αποδώσετε την περίληψη του κειμένου σε 80 – 100 λέξεις.
Μονάδες 25
Β1. «Η απώλεια του κοινωνικού χαρακτήρα των εθνικών πολιτικών αυξάνει τον κίνδυνο τα κινήματα διαμαρτυρίας να εκτραπούν προς τη βία ή να διολισθήσουν στον ρατσισμό και στην ξενοφοβία». Να αποδώσετε το περιεχόμενο του χωρίου σε μια παράγραφο 70 – 90 λέξεων.
Μονάδες 10
Β2. Να προσδιορίσετε τα τεκμήρια που χρησιμοποιούνται στις πρώτες τρεις παραγράφους του κειμένου.
Μονάδες 4
Β3. Να εντοπίσετε έναν τρόπο ανάπτυξης, καθώς και τους τρόπους πειθούς της τελευταίας παραγράφου του κειμένου.
Μονάδες 6
Β4. Να εντοπίσετε τη συλλογιστική πορεία της 5ης παραγράφου (παραγωγική – επαγωγική) και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
Μονάδες 5
Β5. επιρροή, εντείνουν, προσφέρει, επίτευγμα, αλαζονικές: Να γράψετε τα συνώνυμα των παραπάνω λέξεων.
Μονάδες 5
Β6. ελλείμματα, ύφεση, αμοιβαίας, καχυποψίας, εθελοντικής: Να γράψετε τα αντώνυμα των παραπάνω λέξεων.
Μονάδες 5
Γ. Σε ομιλία σας που θα εκφωνήσετε στη βουλή των εφήβων (500 – 600 λέξεις), να διατυπώσετε τις διαρθρωτικές αλλαγές που κατά τη γνώμη σας πρέπει να υλοποιηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να υπερβεί την κρίση που αντιμετωπίζει και να μεταβληθεί σ’ έναν τόπο που θα διασφαλίζει την ευημερία και την αξιοπρέπεια στους πολίτες της.
Μονάδες 40
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προέρχεται από το βιβλίο του εκλεκτού συναδέλφου Δημήτρη Σακατζιάδη, ο οποίος παραχώρησε μέρος του στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.