Ευρωπαϊκή Ένωση Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)

Ευρωπαϊκή Ένωση Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Κείμενο 1

  1. Παλαιότερα, στην εποχή της «αρχής των εθνοτήτων», τα αυτόνομα κρατίδια της Ευρώπης, τα μεγάλα φέουδα, ενώθηκαν σχηματίζοντας κράτη. Σήμερα, στην εποχή του διεθνισμού, τα κράτη αυτά συνασπίζονται δημιουργώντας μία νέα μορφή πολυεθνικής, διοικητικής οργάνωσης, την Ευρωπαϊκή Ένωση.
  2. Η γηραιά ήπειρος δεν είναι, λοιπόν, όσο γερασμένη φαίνεται. Αποδεικνύεται ακμαία, ρηξικέλευθη και δυναμική και με το παράδειγμά της χαράζει το νέο δρόμο του μέλλοντος, το δρόμο της ενοποίησης και της συνεργασίας. Γιατί, πράγματι, αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη δε διακυβεύεται μόνο το μέλλον των λαών της αλλά κρίνεται και το μέλλον του κόσμου. Αν το εγχείρημα στεφθεί με επιτυχία, τότε στη φυσική εξέλιξή του θα επεκταθεί ή αλλιώς θα συμπεριληφθεί στην ένωση όλης της ανθρωπότητας, σ’ έναν κόσμο παγκόσμιας ειρήνης και συνεργασίας. Απαιτούνται όμως ορισμένοι όροι, ώστε η προσπάθεια που καταβάλλει να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
  3. Κατ’ αρχάς οι σχέσεις των ευρωπαϊκών λαών πρέπει να στηρίζονται στην ισότητα και να διέπονται από δημοκρατικές αρχές λειτουργίας. Αυτό σημαίνει πως οι αρχηγισμοί, που οδήγησαν σε δύο πολυαίμακτους παγκόσμιους, είναι αναγκαίο να τεθούν οριστικά στο περιθώριο. Η ενωμένη Ευρώπη δεν πρέπει να χωρίζεται σε ισχυρά και αδύναμα κράτη και πολύ περισσότερο δεν πρέπει να ανέχεται την περιθωριοποίηση των δεύτερων απ’ τα πρώτα. Μέλημά της δεν πρέπει να είναι η ισχυροποίηση των δυνατών και η αποδυνάμωση των ανίσχυρων αλλά η κοινή ανάπτυξη και αυτή θα επιτευχθεί μόνο αν επικρατήσει κλίμα ομόνοιας, συνεργασίας και αλληλεγγύης.
  4. Ακόμη, για να προοδεύσει η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να λάβει ανθρωπιστικό προσανατολισμό και να αποκτήσει κοινωνικό χαρακτήρα. Δεν είναι φρόνιμο να λογίζεται η οικονομική ανάπτυξη αυτοσκοπός της ενοποίησης. Μοναδικός σκοπός είναι ο άνθρωπος και η ευημερία του, υλική και πνευματική, πρέπει να τεθεί σε προτεραιότητα απ’ τη σημερινή Ευρώπη. Γιατί η μέχρι τώρα πορεία της βελτίωσε τους οικονομικούς δείκτες, αλλά αύξησε τα κοινωνικά προβλήματα. και βέβαια μια Ευρώπη της ανεργίας, της βίας, του ρατσισμού και των ναρκωτικών σίγουρα δεν είναι ό,τι οραματίζονται οι λαοί της.
  5. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί πως στον ευρωπαϊκό πολιτισμό αρμόζει η πολιτισμική πολυφωνία. Ό,τι ξεχωρίζει την Ευρώπη και συνιστά την παγκόσμια υπεροχή της, έγκειται στο βάθος και τον πλούτο των επιμέρους εθνικών πολιτισμών της. Τη σύνθεσή τους πρέπει να επιζητεί και όχι την ισοπέδωση. Γιατί στο ευρωπαϊκό πολιτισμικό μωσαϊκό έχουν θέση όλοι οι λαοί και μόνο αν φυλαχτεί η εθνική και πολιτισμική ιδιαιτερότητά τους, θα παραχθεί ανώτερο αποτέλεσμα.
  6. Μια Ευρώπη δημοκρατίας, κοινωνικής πρόνοιας και πολιτισμού πρέπει να λογίζεται στόχος και ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γιατί μόνο αυτή η κατάληξη είναι αντάξια της ιστορίας αυτής της ηπείρου.

«Χ. Παπουτσής, ΤΟ ΒΗΜΑ»

Κείμενο 2

  1. Με τον όρο Ευρωπαϊκή Αγωγή εννοούμε την απόκτηση ευρωπαϊκής παιδείας, κουλτούρας, σκέψης, τρόπου ζωής και κυρίως συνείδησης. Η ευρωπαϊκή αγωγή παρέχει: Αξίες, ήθη, διαπλάθει τον νου και την ψυχή βασιζόμενη σε κοινά αποδεκτά ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά, πρότυπα, αντιλήψεις και ιδέες. Καθοδηγεί τους Ευρωπαίους πολίτες στην απόκτηση μιας προσωπικότητας που να διαπνέεται από ευρωπαϊκό τρόπο σκέψης, συλλογικότητα αλλά και ανεκτικότητα στο διαφορετικό. Η Ευρωπαϊκή Αγωγή διαπαιδαγωγεί με βάση το πνεύμα του ευρωπαϊκού πολιτισμού, το οποίο στηρίζεται στη δημοκρατία, τον ανθρωπισμό, την αλληλεγγύη μεταξύ των μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη συναδέλφωση και την πρόοδο της ευρωπαϊκής διευρυμένης κοινωνίας.
  2. Όλα αυτά επιτυγχάνονται βέβαια με πολλούς τρόπους. Η Ευρωπαϊκή Αγωγή ως έννοια αλλά και ως πραγματικότητα αποκτά διαρκώς νέες διαστάσεις. Βασική προϋπόθεση για την υλοποίησή της είναι να διαθέτουν οι Ευρωπαίοι πολίτες ψυχική και πνευματική ωριμότητα. Να πιστέψουν ότι παρόλο που έχουν ορισμένες διαφορές είναι ίσοι μεταξύ τους και ότι η νέα τάξη πραγμάτων θα αναβαθμίσει τις συνθήκες διαβίωσής τους. Αυτό βέβαια προϋποθέτει εκ μέρους τους την αποβολή των προκαταλήψεων, του φανατισμού και κάθε μορφή μισαλλοδοξίας. Η απόκτηση ανθρωπιστικής παιδείας που θα προάγει την πνευματική τους καλλιέργεια, την κριτική τους σκέψη αλλά και τον σεβασμό τους στον άνθρωπο θα οδηγήσει σε ευρωπαϊκό τρόπο σκέψης.
  3. Οι Ευρωπαίοι πολίτες, ως πολίτες μιας Ενωμένης Ευρώπης, οφείλουν να γνωρίζουν την κοινή ιστορία της Ευρώπης, το κοινό παρελθόν, τα κοινά στοιχεία πολιτισμού αλλά και την πολιτιστική κουλτούρα κάθε λαού ώστε να αποκτήσουν ευρωπαϊκή συνείδηση. Αυτό επιτυγχάνεται και με την επιδίωξη πολύπλευρης ενημέρωσης για τις ευρωπαϊκές εξελίξεις, με πολυσχιδή ενεργή παρουσία και δράση στον ευρωπαϊκό χώρο αλλά και αγώνα για το δίκαιο και την επικράτηση της ειρήνης και της δημοκρατίας.
  4. Σημαντικός παράγοντας σε όλα αυτά είναι να διαθέτουν κοινωνική συνείδηση, πολιτική ευθύνη και να επιδιώκουν να ενημερώνονται για τα πλεονεκτήματα της ευρωπαϊκής ζωής.
  5. Τα κράτη μέλη από τη μεριά τους είναι καλό να εισάγουν σε όλα τα σχολεία της Ευρώπης μάθημα της «Ευρωπαϊκής αγωγής» των νέων της Ευρώπης που θα τους καθοδηγεί και θα τους προτρέπει να σκέφτονται και να δρουν με ευρωπαϊκή συνείδηση. Σε αυτό θα συντελέσει και η ενεργή συμμετοχή των νέων της Ευρώπης σε ευρωπαϊκά προγράμματα ανταλλαγών, που θα έχουν παιδαγωγικό χαρακτήρα και σκοπό να φέρουν σε επαφή ομάδες νέων με διαφορετικό υπόβαθρο, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να συναντηθούν μεταξύ τους, να γνωρίσουν τους πολιτισμούς και τις χώρες τους.
  6. Η Ευρωπαϊκή Αγωγή ενισχύει τη διαμόρφωση κοινών στάσεων, αντιλήψεων, τρόπου ζωής όσον αφορά στη δημιουργία νέων πολιτιστικών αξιών και κουλτούρας. Η δυνατότητα προσέγγισης του τρόπου έκφρασης μέσα από την υιοθέτηση ενός κοινού γλωσσικού κώδικα, θα επικυρώσει τη συλλογικότητα της Ευρώπης. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Αγωγή προωθεί την αξία της ειρήνης, της δικαιοσύνης, της ελευθερίας, καταπολεμά τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις και προωθεί την κοινωνική προστασία, την ισότητα, την ανεκτικότητα στο διαφορετικό. Οι Ευρωπαίοι πολίτες ενεργούν από κοινού, σέβονται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, συμμετέχουν σε μια Ένωση, που ιδρύθηκε βασισμένη στις αρχές της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της κυριαρχίας του νόμου. Οι Ευρωπαίοι πολίτες, μέσα από την πολυμορφία της Ευρώπης, τον πλουραλισμό της αλλά και την πολυπολιτισμικότητά της, μπορούν να διαμορφώσουν νέες αρχές και να ενισχύουν το πνεύμα του ανθρωπισμού. Η ανάπτυξη της συνεργασίας και της συναδελφικότητας μπορεί να προωθήσει μια ισόρροπη κοινωνική πρόοδο, χωρίς εσωτερικά σύνορα.
  7. Στην Ευρώπη του 21ου αιώνα μόνο με ευαισθησία, κατανόηση, ηρεμία και επιμονή θα επιτευχθούν σημαντικοί στόχοι, θα αναδειχθεί το κοινωνικό συμφέρον και θα καλλιεργηθεί η ευρωπαϊκή συνείδηση και ο ευρωπαϊκός πολιτισμός. Και μην ξεχνάμε ότι: η βάση της Ένωσης, ως αποτέλεσμα της κοινής εμπειρίας, είναι η αποδοχή των κοινών αξιών της δημοκρατίας, δηλαδή η αποδοχής της ισχύος των δικαιωμάτων και ελευθεριών του ατόμου, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών δικαιωμάτων, πέρα και πάνω από κάθε εθνικιστική ή θρησκευτική ιδεολογία.

(Δημοσίευμα)

Κείμενο 3

Σε κάποιο απόμερο σοκάκι του λιμανιού, ανάμεσα σε κακόφημα λουτρά, καπνοπωλεία και πορνεία, βρίσκεται μια χαμηλοτάβανη ταβέρνα που τα παράθυρα της δεν βλέπουν τη θάλασσα. Υποδέχεται μόνο ναυαγούς. Έτσι και τώρα, η πόρτα άνοιξε με τόση ορμή που η ριπή του ανέμου κόντεψε να σβήσει τις πήλινες πίπες. Το κατώφλι δρασκέλιζε ένας ψαρομάλλης ναυτικός, σέρνοντας το ξύλινο πόδι του, με σκισμένο ρούχο, σβησμένα απ’ την αλμύρα τατουάζ και μια υδρόγειο για σκουλαρίκι.

«Ναυάγησα», είπε βραχνά, σαν να συστηνόταν.

«Αλίμονο», στέναξε η γριά-Αλίμονο και χτύπησε με τη ροζιασμένη παλάμη την άδεια καρέκλα δίπλα της, προσκαλώντας τον να καθίσει.

Ο ναυαγός βολεύτηκε στην καρέκλα που του υπέδειξαν και ήπιε το κρασί που του πρόσφεραν και εμφάνισε στον πάγκο τα κομμάτια ενός διαλυμένου χάρτη.

«Το όνειρό μου», είπε με καημό.

«Αλίμονο», στέναξε η γριά-Αλίμονο, ενόσω τα χέρια της περιπλανιόντουσαν διερευνητικά στις σκισμένες του τσέπες.

«Κι όμως, ο χάρτης το υπόσχεται ολοκάθαρα», είπε πικρά ο ναυαγός, «αν πλεύσεις μέσα από τις Ηράκλειες Στήλες θα ανακαλύψεις μια νέα ήπειρο που εκτείνεται από τη Μεσόγειο μέχρι τον Αρκτικό Ωκεανό κι απ’ τον Ατλαντικό ως τα Ουράλια». Τα νύχια της γριάς ψαχούλευαν τόσο επίμονα τα ρούχα του που γρατζούνιζαν το δέρμα του.

«Μια ήπειρος θαυμαστή, όπου επικρατεί η ειρήνη, ο σεβασμός στη ζωή, η αγάπη για τα έργα του πνεύματος και της τέχνης, όπου καλλιεργούνται τα πιο υψηλά ιδανικά».

Η γριά ανακάλυψε ένα νόμισμα στη φόδρα της τσέπης του, το πέταξε στην ταβερνιάρισσα, εκείνη το έπιασε στον αέρα.

«Τι άλλο λέει ο χάρτης;» ρώτησε ρίχνοντας το νόμισμα στο ταμείο της.

«Ότι οι λαοί της νέας αυτής ηπείρου αναπτύσσονται ενωμένοι, τιμούν τις συμφωνίες τους και γιορτάζουν τις διαφορές τους. Η προσφορά και η ζήτηση δεν υπακούν στους νόμους της απληστίας, καθένας δίνει αυτό που μπορεί και παίρνει αυτό που χρειάζεται».

«Δεν υπάρχει τέτοια ήπειρος», χαμογέλασε η ταβερνιάρισσα.

«Δεν έχει σημασία τώρα πια», είπε μελαγχολικά ο ναυαγός.

«Αφού η νέα ήπειρος δεν υπάρχει, δεν έχω λόγο να ταξιδέψω ξανά».

Φύσηξε δυνατά και σκόρπισε τα κομμάτια του χάρτη.

«Τώρα ο κόσμος δεν είναι παρά μια σκοτεινή ταβέρνα σαν κι αυτή, γεμάτη ληστές, εμπόρους και απελπισμένους ναυαγούς. Δεν αξίζει να τον εξερευνήσω».

(δημοσίευμα)

Παρατηρήσεις

Θέμα Α

Α1. Δώστε περιληπτικά τους όρους για την επιτυχία του εγχειρήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης (§3-6, Κείμενο 1) σε 90 λέξεις.

Μονάδες 20

Θέμα Β

Β1. Να γράψετε στο τετράδιό σας δίπλα στον αριθμό της Στήλης Α το γράμμα από τη Στήλη Β που αντιστοιχεί στην ορθή απάντηση με βάση το περιεχόμενο του Κειμένου 2 (χωρίς αναφορά σε χωρία του κειμένου).

Στήλη Α

Στήλη Β

1.    Στην §1 υποστηρίζεται πως η «Ευρωπαϊκή Αγωγή»: α. Προϋποθέτει την απόκτηση ευρωπαϊκής παιδείας έστω και ασυνείδητα.

β. Καθοδηγεί τους πολίτες στην απόκτηση μιας προσωπικότητας με σεβασμό και ανεκτικότητα στο διαφορετικό.

γ. Διαπαιδαγωγεί πάνω στο πνεύμα του παγκόσμιου πολιτισμού.

2.    Στην §2 υποστηρίζεται πως η «Ευρωπαϊκή Αγωγή»: α. Έχει ως προϋπόθεση την ψυχική ωριμότητα των ευρωπαίων πολιτών.

β. Συνεπάγεται την συμμόρφωση σε κάποιες προκαταλήψεις.

γ. Προϋποθέτει και συνεπάγεται την ανθρωπιστική παιδεία που προάγει το διεθνιστικό πνεύμα.

3.    Στην §3 υποστηρίζεται πως: α. Οι Ευρωπαίοι πολίτες οφείλουν να γνωρίζουν το κοινό παρελθόν τους και το παρόν τους.

β. Η ευρωπαϊκή συνείδηση είναι προϊόν της γνώσης των κοινών αλλά και των διαφορετικών στοιχείων του πολιτισμού κάθε λαού.

γ. Ο αγώνας για το δίκαιο και την δημοκρατία συμβάλλει στην απόκτηση της ευρωπαϊκής συνείδησης.

4.    Στην §5 υποστηρίζεται πως: α. Η ευρωπαϊκή αγωγή βοηθά στη δράση με ευρωπαϊκή συνείδηση.

β. Η συμμετοχή των νέων της Ευρώπης σε ευρωπαϊκά προγράμματα δεν βοηθά υποχρεωτικά και στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής συνείδησης.

γ. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα ανταλλαγών στοχεύουν στην επαφή νέων με κοινό υπόβαθρο.

5.    Στην §6 υποστηρίζεται πως: α. Η ευρωπαϊκή αγωγή θα συντείνει στη συλλογικότητα της Ευρώπης μέσα από την υιοθέτηση ενός διαφορετικού γλωσσικού κώδικα.

β. Η ευρωπαϊκή αγωγή προωθεί την ανεκτικότητα στο διαφορετικό και τον αποκλεισμό των διακρίσεων.

γ. Τ ο πνεύμα του ανθρωπισμού είναι προϊόν και καλλιεργείται από τον πλουραλισμό.

Μονάδες 15

Β2α. Στην §6 του Κειμένου 2 συνυπάρχουν ρήματα και στους τρεις χρόνους. Σε τι αποβλέπει η γλωσσική αυτή επιλογή; Σχολιάστε την παρουσία και χρήση εννοιών με θετικό φορτίο και κοινωνικά αποδεκτών (π.χ. συλλογικότητα) εντοπίζοντας πέντε αντιπροσωπευτικά παραδείγματα εννοιών.

Μονάδες 4

β. Στο Κείμενο 1ο συγγραφέας αρέσκεται στην κατάθεση μίας θέσης – πρότασης αλλά και στην αιτιολόγηση αυτής. Να επισημάνετε τρία παραδείγματα αυτής της τεχνικής και να αναλύσετε το αισθητικό και υφολογικό αποτέλεσμα.

Μονάδες 6

Β3.«Οι Ευρωπαίοι πολίτες… ανθρωπισμού» (§ 6, Κ.2). Να αναλύσετε τη θέση αυτή βρίσκοντας τη σχέση που συνδέει τους δύο όρους – στόχους αυτής.

Μονάδες 10

Eναλλακτική ερώτηση:

Β3. Στα δύο κείμενα γίνεται αναφορά στην πολυμορφία και στην πολυφωνία της ΕΕ. Να αναπτύξετε με την μέθοδο της σύγκρισης-αντίθεσης  σε 150 λέξεις τα θετικά και τα αρνητικά που πηγάζουν από την πολυμορφία και την πολυφωνία της.

Θέμα Γ

Γ1. «Μία ήπειρος … ιδανικά»: Δώστε συνοπτικά τα βασικά γνωρίσματα της ηπείρου (Ευρώπη) σχολιάζοντάς τα με συντομία. Ποια από αυτά αποτελούν και στοιχεία – γνωρίσματα της Ευρώπης σήμερα; Ποιος ο ρόλος της εναλλαγής της περιγραφής με το διάλογο στη διαμόρφωση του ύφους του κειμένου;

Μονάδες 15

Θέμα Δ

Λαμβάνοντας υπόψη σας τις σχετικές πληροφορίες των δύο κειμένων αλλά και τα σύγχρονα δεδομένα της ταυτότητας της σημερινής Ε.Ε. και του ρόλου του Ευρωκοινοβουλίου να αναπτύξετε τις απόψεις – θέσεις σας για το ρόλο του Πολίτη στην ευδοκίμηση και στην ολοκλήρωση της Ενωμένης Ευρώπης. (Τίτλος του άρθρου σας: «Ευρωπαϊκή Ένωση: Ευρωκοινοβούλιο και Ευρωπολίτες»). (400 λέξεις)

Μονάδες 30

 

Για να δείτε τις ενδεικτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Ευρωπαϊκή Ένωση Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) – Απαντήσεις 

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του συναδέλφου Ηλία Γιαννακόπουλου, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
(Νέου Τύπου)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΕΠΑΛΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αγάπη Ενιαία Εξέταση
Αγάπη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Ενιαία Εξέταση
Άγχος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Β Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)ΑλλοτρίωσηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία ΕξέτασηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Ενιαία Εξέταση)
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)Ανθρώπινα Δικαιώματα
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση) ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπισμός Χατζηθωμάς (Συνεξέταση)Διαφήμιση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση ΑπαντήσειςΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία ΕξέτασηΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπιστική Παιδεία
Ανθρωπιστική Παιδεία Απαντήσεις
Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Απαντήσεις
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Brain drain Ενιαία Εξέταση
Brain drain Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γέλιο Ενιαία Εξέταση
Γέλιο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Δημοκρατία Ενιαία ΕξέτασηΔημοκρατία ΕΠΑΛ
Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφoρετικότητα Ενιαία Εξέταση
Διαφορετικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Εθελοντισμός Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερίαΕκπαίδευση ΕΠΑΛ
Εθελοντισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Επιστήμη
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ελευθερία ΕΠΑΛ
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία βούλησης Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία Βούλησης Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία ΕξέτασηΕναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ευτυχία Ενιαία ΕξέτασηΖωοφιλία ΕΠΑΛ
Ευτυχία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ηθική Ενιαία Εξέταση
Ηθική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Θέατρο Ενιαία Εξέταση
Θέατρο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Ευρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωπαϊκή Ένωση Β
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Κοινωνία και Έφηβοι
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση ΛαϊκισμόςΛαϊκισμός
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μαζοποίηση
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση Μεσσιανισμός
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μνημεία
Μουσική Ενιαία Εξέταση
Μουσική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία Εξέταση
Παιδεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία - Σύγχρονοι Κοινωνικοί ΠροβληματισμοίΠαράδοσηΠαράδοση Β
Παιδεία - ΚρίσηΤέχνη - ΠαιδείαΤεχνολογία
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία ΕξέτασηΤουρισμόςΤουρισμός Β
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Υγεία
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Ενιαία ΕξέτασηΠεριβάλλον ΕΠΑΛ
Περιβάλλον Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός Χατζηθωμας Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός Χατζηθωμάς Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη Απαντήσεις
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Τέχνη & ΛογοτεχνίαΦυσικό Περιβάλλον
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
Απαντήσεις Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
ΤΠΕ και Εκπαίδευση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Απαντήσεις Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Φανατισμος Ενιαία Εξέταση
Φανατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση Χουλιγκανισμός
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις) Ψηφιακή Δημοκρατία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.