Ελπίδα Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)

Ελπίδα Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Κείμενο Ι

Γιατί η ελπίδα από μόνη της δεν κατορθώνει τίποτα

Τι είναι η ελπίδα τέλος πάντων; Οι φιλόσοφοι έχουν χύσει πολύ μελάνι για το θέμα αυτό και έχουν, ύστερα από αρκετές διαφωνίες, καταλήξει σε ευρεία ομοφωνία. Η ελπίδα αποτελείται από λαχτάρα και πίστη. Όταν ελπίζουμε κάτι, εν μέρει το ευχόμαστε αλλά και το θεωρούμε εφικτό. Δεν ελπίζουμε κάτι που δεν θέλουμε. Ούτε τρέφουμε ελπίδες για κάτι εκτός πραγματικότητας ή που το θεωρούμε δεδομένο ότι θα συμβεί. Επιπλέον, όταν ελπίζουμε κάτι, ομολογούμε σιωπηρά ότι δεν εξαρτάται απολύτως από μας. Δεν έχει νόημα να ελπίζουμε κάτι που μπορούμε να το μετατρέψουμε σε πραγματικότητα από μόνοι μας. Η ελπίδα είναι μια παραχώρηση σε αυτά που δεν είναι στο χέρι μας.

Και οι δύο όψεις της ελπίδας –η λαχτάρα και η πίστη– έχουν ουσιαστική μορφή. Η ελπίδα επομένως είναι κάτι παραπάνω από ένα αδρανές ονειροπόλημα: εμπεριέχει και συναισθηματική δέσμευση. Γι’ αυτό ο Σαίρεν Κίρκεγκορ χρησιμοποίησε τη λέξη «πάθος» όταν όριζε την ελπίδα ως «πάθος γι’ αυτό που είναι δυνατόν». Παρομοίως, δεν είναι αρκετό να έχουμε αυτό που θα αποκαλούσαμε «αδρανή πίστη». Με τη φράση αυτή εννοώ ότι δεν αρκεί να θεωρούμε κάτι πιθανό· πρέπει επιπλέον την πιθανότητα αυτή να τη θεωρούμε «ζωντανή». Δεν χρειάζεται να είμαστε αισιόδοξοι, ούτε να είναι οι πιθανότητες με το μέρος μας. Αλλά πρέπει το ενδεχόμενο αυτό να το λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας έμπρακτα: είναι σαν κάτι που θα σχεδιάζαμε, έστω και ως τελευταία καταφυγή. (Αν εύχεσαι μια εξέταση αίματος να βγει αρνητική, και θεωρητικά ξέρεις ότι αυτό είναι πιθανό, αλλά αποκλείεις το ενδεχόμενο να συμβεί, τότε δεν εύχεσαι πια το τεστ να βγει αρνητικό.) Όταν οι ελπίδες σου κρέμονται από ένα ενδεχόμενο που αποκλείεις να πραγματοποιηθεί, η στάση σου απέναντί του είναι απελπισμένη. Έχεις αφεθεί στη μοίρα σου.

Σε ένα βιβλίο που έγραψε μετά την εισβολή στο Ιράκ το 2003, η συγγραφέας και ακτιβίστρια Ρεμπέκα Σόλνιτ υπερασπίστηκε την ελπίδα: «Η ελπίδα δεν είναι λαχείο να την κρατάς σφιχτά στο χέρι, καθισμένος στον καναπέ σου, ελπίζοντας να σταθείς τυχερός» γράφει. Αντιθέτως, «η ελπίδα πρέπει να σε σπρώχνει έξω από την πόρτα, γιατί θα χρειαστεί να καταβάλεις την υπέρτατη προσπάθεια που μπορείς για να μείνεις έξω από πολέμους, από την καταλήστευση των θησαυρών της γης και την κονιορτοποίηση των φτωχών και των περιθωριοποιημένων στο μέλλον. Ελπίδα απλώς σημαίνει ότι ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός, όχι υπεσχημένος ούτε εξασφαλισμένος. Ελπίδα είναι το κάλεσμα σε δράση· η δράση είναι αδύνατη χωρίς την ελπίδα». Η Σόλνιτ ενδεχομένως να έχει δίκιο όταν λέει ότι δεν υπάρχει δράση χωρίς ελπίδα: δεν μπορείς να παλέψεις γι’ αυτά που σε νοιάζουν όταν η επιτυχία δεν είναι εξασφαλισμένη, χωρίς να ελπίζεις ότι θα πετύχεις ή έστω ότι θα σημειώσεις κάποια πρόοδο. Κι εδώ είναι που ξεκινάει ο μύθος για την αξία της ελπίδας. Η ελπίδα είναι η προϋπόθεση εκείνου που έχει σημασία: της επιδίωξης της ουσιαστικής αλλαγής. Αλλά αυτό δεν αρκεί για να καταστήσει πολύτιμη την ελπίδα.

Ας πάρουμε ως παράδειγμα τον Προμηθέα, να σφυρηλατεί το σίδερο στο καμίνι του. Δεν θα μπορούσε να κατασκευάσει αλέτρια ή σπαθιά χωρίς την καυτή φλόγα, αλλά η θερμοκρασία του μετάλλου, ο καπνός και οι σπίθες είναι στην καλύτερη περίπτωση μέσα για την επίτευξη του στόχου. Η ελπίδα είναι η θερμοκρασία στην οποία το μέταλλο μπορεί να πλαστεί, να πάρει το επιθυμητό σχήμα. Η ελπίδα είναι το σημείο στο οποίο θα εξωθηθούμε σε δράση. Αλλά δεν είναι η πηγή της θερμότητας αυτή που θα μας φέρει στο σημείο εκείνο ή η δύναμη που θα μας κινήσει προς τα μπρος, η σφυριά με την οποία θα λυγίσουμε τον κόσμο. Σαν το καυτό σίδερο, η ελπίδα είναι κι αυτή επικίνδυνη: μπορεί να μας πληγώσει. Κι από μόνη της, η ελπίδα δεν κατορθώνει τίποτα.

 Ο Κίραν Σέτιγια, καθηγητής φιλοσοφίας στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), καταπιάνεται με το θέμα στο 7ο και τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου του «Η ζωή είναι δύσκολη – Πώς η φιλοσοφία θα μας βοηθήσει να βρούμε τον δρόμο μας».

 

Σαίρεν Κίρκεγκωρ. Δανός φιλόσοφος και θεολόγος, ποιητής,
κοινωνικός κριτικός και θρησκευτικός συγγραφέας.

Κείμενο ΙΙ

Η ελπίδα ως κατόρθωμα

Καθημερινή, 01.10.2018

Του Παύλου Κόντου*

Η ελπίδα είναι πανταχού παρούσα στη ζωή μας: ευοδώνεται ή ματαιώνεται, αναγεννιέται ή απαξιώνεται. Την επικαλούμαστε ή μας εγκαταλείπει σε στιγμές κρίσης· τη θεωρούμε φυσική συνέχεια της πραγματικότητας σε στιγμές ευημερίας. Αυτό που μας διαφεύγει είναι ότι, ανεξαρτήτως συνθηκών, βίου, το να ελπίζουμε σωστά συνιστά επίτευγμα.

Τι είναι η ελπίδα; Μια πρώτη απάντηση θα ήταν: η ελπίδα είναι συναίσθημα, όπως ο φόβος. Ενώπιον όσων φαντάζουν αβέβαια και απαιτούν την ανάληψη ρίσκου, αντιδράμε είτε με φόβο (μειώνοντας την έκθεσή μας στον κίνδυνο) είτε με ελπίδα (μην εγκαταλείποντας τα σχέδιά μας). «Πιστεύουμε ότι κάτι καλό θα προκύψει από τις ενέργειές μας» ,σημαίνει πως η ελπίδα ενσωματώνει την πεποίθηση ότι κάτι είναι εφικτό και την επιθυμία για την πραγμάτωσή του (εδώ, καλό σημαίνει επιθυμητό).

Μια ακριβέστερη απάντηση στο ερώτημα «τι είναι η ελπίδα;» θα ήταν: η ελπίδα είναι πιο σύνθετη από ένα απλό συναίσθημα· αποτελεί συστατικό της ικανότητάς μας για πράξη: χωρίς την ελπίδα ενεργητικότητας: την ικανότητά μας να παράγουμε εικόνες για το πώς θα είναι τα πράγματα όταν θα έχουμε πραγματώσει τους σκοπούς μας (εικόνες που λαμβάνουν την πρώτη ύλη τους από τη μέχρι τώρα εμπειρία μας). Συνιστά ένα βλέμμα που διανοίγει για εμάς το πεδίο όσων μελλοντικών καλών είναι εφικτά.

Η δυσκολία των περισσοτέρων από εμάς συνίσταται στο ότι δεν ξέρουμε να ελπίζουμε σωστά (αυτό που ο Αριστοτέλης ονόμαζε ελπίδα «επιεική» ή «αγαθήν»): συγχέουμε την ελπίδα με το ευχολόγιο (εκφυλίζοντάς την σε κενή αισιοδοξία)· τη φαντασία με τη φαντασιοπληξία (παραμορφώνοντας την εικονοπλαστική ικανότητα της ελπίδας σε σκέτη μυθοπλασία)· την επίγνωση των ορίων μας με τη δύναμη της θέλησης (ως εάν το «θέλω» να συνεπαγόταν το «μπορώ»)· τον ‘Αλλον με τον ευεργέτη (ως εάν οι άλλοι να έπρεπε να επωμιστούν και τις δικές μας ενέργειες), κ.τ.λ. Το να ελπίζει κανείς σωστά είναι ένα κατόρθωμα.

 

* Ο κ. Παύλος Κόντος είναι καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών.
Τελευταίο βιβλίο του: «Τα δύο ευ της ευτυχίας: Εισαγωγή στα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη» (ΠΕΚ, 2018).

Κείμενο ΙΙΙ

«Η Απελπισία»

«Η απελπισία
Δεν είναι συναίσθημα διαρκείας
Ή
Εμμονής
Κανείς δεν εμμένει σε τέτοια φτώχεια
Που δεν είναι μόνο φτώχεια ή ερήμωση
Είναι αφανισμός
Μπορεί να γδυθείς βέβαια στο παγωμένο δάσος
Και συχνά βρέθηκες γυμνός
Και τα ρούχα χάθηκαν
Κι άλλα δεν είχες
Αλλ’ εάν δε ζητήσεις
Κάποια κουρέλια να σε προφυλάξουν
Το δάσος δεν υπάρχει πια για σένα
Μήτ’ εσύ για το δάσος

Όμως εδώ βρίσκεσαι
Προσμένοντας τα δέντρα να ξανανθίσουν
Δε σε διακρίνω καλά
Μες στο χιόνι που πέφτει
Αλλά θα βρήκες και πάλι
Κουρέλια για να φορέσεις
Και θα ονειρεύεσαι πάλι
Μια καινούργια στολή

Η απελπισία δεν είναι συναίσθημα διαρκείας
Αφού υπάρχω
Και υπάρχεις
Η απελπισία τελειώνει σύντομα
Έτσι
Ή
Αλλιώς»

Μηνάς Δημάκης

Παρατηρήσεις

ΘΕΜΑ Α:

Α1. Ο συγγραφέας στο Κείμενο 2 διερωτάται στη δεύτερη και τρίτη παράγραφο για το περιεχόμενο της έννοιας «ελπίδα». Να το αποδώσετε περιληπτικά. (50-60 λέξεις)

Μονάδες 20

ΘΕΜΑ Β:

Β1. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση:

  1. Στην 1η παράγραφο του Κειμένου 1 ο συγγραφέας αναφέρει ότι:

α.) ελπίζουμε για κάτι ανέφικτο

β) ελπίζουμε κάτι που επιθυμούμε και θεωρούμε δυνατό να πραγματοποιηθεί

γ) ελπίζουμε να πραγματοποιηθεί το ανέφικτο

  1. Στη 2η παράγραφο του Κειμένου 1 ο όρος «αδρανής πίστη» σημαίνει ότι:

α) ο άνθρωπος που ελπίζει γίνεται νωθρός

β) μόνο οι απαθείς άνθρωποι ελπίζουν

γ) οι άνθρωποι πρέπει να πιστεύουν στη δύναμη της ελπίδας

  1. Στην 3η παράγραφο του Κειμένου 1 η ακτιβίστρια Σόλνιτ

α) είναι υπέρμαχος της ελπίδας γενικά

β) είναι υπέρμαχος της ελπίδας που ωθεί σε δράση

γ) είναι υπέρμαχος της ελπίδας σε περιπτώσεις που όλες οι προσπάθειες του ανθρώπου έχουν αποτύχει

  1. Στην τελευταία παράγραφο του Κειμένου 1 με τη φράση «Κι από μόνη της, η ελπίδα δεν κατορθώνει τίποτα.» ο συγγραφέας

α) προτρέπει έμμεσα να ελπίζουμε καταβάλλοντας προσπάθεια

β) διαπιστώνει ότι το να ελπίζει κανείς είναι αδιέδοξη κατάσταση

γ) απορρίπτει την ελπίδα

  1. Στην 3η παράγραφο του Κειμένου 2 ο συντάκτης ορίζει την ελπίδα ως

α) ένα συναίσθημα

β) ως διορατικότητα

γ) ως συστατικό δραστηριοποίησης

  1. Στην τελευταία παράγραφο του Κειμένου 2 με τη φράση «Το να ελπίζει κανείς σωστά είναι ένα κατόρθωμα.» ο συντάκτης εννοεί ότι:

α) πολλοί άνθρωποι ελπίζουν με μάταιο τρόπο

β) πολλοί άνθρωποι ελπίζοντας κατορθώνουν πολλά επιτεύγματα

γ) πολλοί άνθρωποι αγνοούν την αριστοτελική έννοια της ελπίδας

Μονάδες 15

Β2. Ποιος είναι ο ρόλος του παραδείγματος του Προμηθέα στην τελευταία παράγραφο του Κειμένου 1 α) ως προς το περιεχόμενο/τη θέση του συγγραφέα (Μονάδες3) β) ως προς το υφολογικό αποτέλεσμα (μονάδες 2).

Μονάδες 5

Β3.α. Η άποψη της ακτιβίστριας Σόλνιτ για την ελπίδα στην 3η παράγραφο του Κειμένου 1 οργανώνεται στη βάση της αντίθεσης. Να βρείτε τα δύο μέρη της και να εξηγήσετε πώς αυτή η επιλογή εξυπηρετεί την πρόθεση της Σόλνιτ.

Μονάδες 10

Β3β. Να παρουσιάσετε πώς συνομιλούν οι απόψεις στα δύο χωρία :«η ελπίδα πρέπει να σε σπρώχνει… χωρίς την ελπίδα». (Κείμενο 1, 3η παράγραφος) και «η ελπίδα είναι πιο σύνθετη… είναι εφικτά». (Κείμενο 2, 3η παράγραφος).

Μονάδες 5

ΘΕΜΑ Γ:

Γ. Ποια είναι η συναισθηματική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας αξιοποιώντας 3 κειμενικούς δείκτες. Ποια είναι η δική σας στάση απέναντι στην απελπισία; Να απαντήσετε σε 150-200 λέξεις.

Μονάδες 15

ΘΕΜΑ Δ:

Δ. Συμμετέχετε σε μια ημερίδα που διοργανώνει ο τομέας πολιτισμού του δήμου σας με θέμα «Υπάρχει ελπίδα στη σύγχρονη εποχή;». Ως εκπρόσωπος των σχολείων του δήμου θα εκφωνήσεις ομιλία στην οποία θα αναφερθείς α) στα φαινόμενα που κάνουν σήμερα τους περισσότερους νέους να χάνουν την ελπίδα και την αισιοδοξία τους και β) πού μπορούν να αναζητήσουν σήμερα την ελπίδα οι νέοι. (350-400λ)

Μονάδες 30

Για να δείτε τις ενδεικτικές απαντήσεις στις ερωτήσεις του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Ελπίδα Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Σοφίας Βασιλειάδου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΠερίληψηΤρόποι Ανάπτυξης Παραγράφου
Συνοχή ΠαραγράφουΣημεία Στίξης
Ρηματικά ΠρόσωπαΣυλλογισμοί
Οι Ευθείες Ερωτήσεις στο ΛόγοΕνεργητική - Παθητική Σύνταξη: Μετατροπή
ΎφοςΠερικείμενο-Συγκείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης ΘεωρίαςΚριτήριο Αξιολόγησης Θεωρίας-Απαντήσεις
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Πεζό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Οδηγίες Σύνταξης- Συνηθισμένα ΛάθηΕρμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Ερμηνευτικό Σχόλιο: Ποιητικό Κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)Πρόθεση συγγραφέα - Τρόπος ανάπτυξης / οργάνωσης παραγράφου
Πολυτροπικό κείμενο (Ενδεικτική Προσέγγιση) Υπόδειγμα Παραγωγής Λόγου (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Πολυτροπικό κείμενο Β (Ενδεικτική Προσέγγιση) Πολυτροπικό κείμενο Γ (Ενδεικτική Προσέγγιση)
Οι Εγκλίσεις στον λόγο Αναφορικές Προτάσεις - Θεωρία
Τίτλος: ΑξιολόγησηΠαραγωγή Λόγου: Αναλυτικό Σχεδιάγραμμα Εργασίας (Τέχνη)
Φάκελος Υλικού ΕΠΑ.Λ Επικοινωνιακό αποτέλεσμα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
(Νέου Τύπου)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΕΠΑΛΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση
Αβεβαιότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αγάπη Ενιαία Εξέταση
Αγάπη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Ενιαία Εξέταση
Άγχος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Άγχος Β Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)ΑλλοτρίωσηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία ΕξέτασηΑλλοτρίωση ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση
Αλληλεγγύη και Υγειονομική Κρίση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση)
Aλλοτρίωση (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Ενιαία Εξέταση)
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)Ανθρώπινα Δικαιώματα
Ανθρώπινα Δικαιώματα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση) ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση
Ανθρωπισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπισμός Χατζηθωμάς (Συνεξέταση)Διαφήμιση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση
Ανθρώπινη Eπαφή Ενιαία Εξέταση ΑπαντήσειςΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία ΕξέτασηΑυτοκριτική-Αυτοέλεγχος-Αυτογνωσία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ανθρώπινες Σχέσεις-Συγχώρεση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Ανθρωπιστική Παιδεία
Ανθρωπιστική Παιδεία Απαντήσεις
Αντι-Καπνιστικός Νόμος
Αντι-Καπνιστικός Νόμος Απαντήσεις
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση
Αστικοποίηση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση
Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Brain drain Ενιαία Εξέταση
Brain drain Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση
Βαρβαρότητα-Πολιτισμός Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση
Βία & Εγκληματικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση
Βία κατά των γυναικών Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση
Βιβλίο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γέλιο Ενιαία Εξέταση
Γέλιο Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση
Γλώσσα και Τεχνολογία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση
Γλώσσικη Ποικιλομορφία και Μητρική Γλώσσα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Δημοκρατία Ενιαία ΕξέτασηΔημοκρατία ΕΠΑΛ
Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Ασφάλεια Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση
Διαδίκτυο - Facebook Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση
Διαφήμιση Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Διαφoρετικότητα Ενιαία Εξέταση
Διαφορετικότητα Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Εθελοντισμός Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερίαΕκπαίδευση ΕΠΑΛ
Εθελοντισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Επιστήμη
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση
Εθελοντισμός Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση
Εθνικισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ελευθερία ΕΠΑΛ
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία ΕξέτασηΕλευθερία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Εικονική Πραγματικότητα και Metaverse Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση
Εκπαίδευση-Σκοπός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση
Εκφοβισμός: Εργασία -Σχολείο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία βούλησης Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία Βούλησης Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση
Ελευθερία και Δημοκρατία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία ΕξέτασηΕναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ
Ελεύθερος Χρόνος Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Εναλλακτική Κανονικότητα ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοοικογενειακή βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση
Ενδοσχολική βία Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση
Επ-αφή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Επιστήμη-Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση
Έρωτας-Συντροφικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ευτυχία Ενιαία ΕξέτασηΖωοφιλία ΕΠΑΛ
Ευτυχία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Ζωοφιλία ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Ηθική Ενιαία Εξέταση
Ηθική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Θέατρο Ενιαία Εξέταση
Θέατρο Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση
Ιδιωτικότητα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση
Influencers και Followers Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση
Ιστορική γνώση - Μνήμη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Καλλιτεχνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση
Καταναλωτισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Αγωγή Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση
Κοινωνική Συμβίωση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση Ευρωπαϊκή ΈνωσηΕυρωπαϊκή Ένωση Β
Κριτική- Αυτοκριτική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Κοινωνία και Έφηβοι
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση
Λαϊκισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση
Λογική και Συναίσθημα Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση
Μεγαλοϊδεατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση
Μετανάστευση & Ξενοφοβία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση ΛαϊκισμόςΛαϊκισμός
Μηχανοποίηση Εργασίας Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μαζοποίηση
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση Μεσσιανισμός
Μοναξιά Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Μνημεία
Μουσική Ενιαία Εξέταση
Μουσική Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση
Νέες τεχνολογίες – Τεχνητή Νοημοσύνη Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία Εξέταση
Παιδεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Παιδεία - Σύγχρονοι Κοινωνικοί ΠροβληματισμοίΠαράδοσηΠαράδοση Β
Παιδεία - ΚρίσηΤέχνη - ΠαιδείαΤεχνολογία
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία ΕξέτασηΤουρισμόςΤουρισμός Β
Παιδεία και Εκπαίδευση Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Υγεία
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση
Παράδοση και Μουσεία Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση
Πατρίδα και οικογένεια Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Ενιαία ΕξέτασηΠεριβάλλον ΕΠΑΛ
Περιβάλλον Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)Περιβάλλον ΕΠΑΛ (Απαντήσεις)
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον Β Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον (Αστικό)- Εναλλακτικές Μετακινήσεις Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση
Περιβάλλον και Κορονοϊός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-
Πληροφόρηση-Πληροφορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-
Πνευματικοί άνθρωποι Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-
Ποίηση Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-
Ποιότητα Ζωής Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός Χατζηθωμας Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός Χατζηθωμάς Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-
Πολιτισμός και Πανδημία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση
Πρότυπα - Trap Μουσική Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση
Προφορική ιστορία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Β Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση
Ρατσισμός Γ Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση
Σχολείο και Παιδεία Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη
Τέχνη Ενιαία Εξέταση-Ζήτη Απαντήσεις
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση
Τέχνη Β Ενιαία Εξέταση Απαντήσεις
Τέχνη & ΛογοτεχνίαΦυσικό Περιβάλλον
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση
Τεχνητή & Συναισθηματική Νοημοσύνη Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
Απαντήσεις Τηλεκπαίδευση Ενιαία Εξέταση
ΤΠΕ και Εκπαίδευση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση
Τουρισμός στη μεταπανδημικη εποχή Ενιαία Εξέταση-Απαντήσεις
Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Απαντήσεις Υπευθυνότητα Χατζηθωμάς (Ενιαία Εξέταση)
Φανατισμος Ενιαία Εξέταση
Φανατισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση
Ψηφιακές διαδρομές Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις)
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση Χουλιγκανισμός
Ψηφιακός Εκφοβισμός Ενιαία Εξέταση (Απαντήσεις) Ψηφιακή Δημοκρατία

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.