
Χουλιγκανισμός Κριτήριο Αξιολόγησης
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Η απόλαυση της βίας
- Έχουμε εθιστεί στη βία. Θεωρούμε σχεδόν αναμενόμενο, στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, με περισσότερες από 500 πτήσεις την ημέρα, ομάδες χούλιγκαν να συγκρούονται με λοστούς και αλυσίδες, μπροστά στα μάτια επιβατών που τρέχουν να προφυλαχθούν. Οι εικόνες με τα αίματα στο πεζοδρόμιο, που έκαναν τον γύρο του διαδικτύου, μάλλον έτερψαν παρά προβλημάτισαν. Η αστυνομία είχε επιχειρήσει να αποτρέψει το «ραντεβού του θανάτου» μεταξύ των οπαδών αφενός του σερβικού Ερυθρού Αστέρα και του «αδελφοποιτού» Ολυμπιακού και αφετέρου της κροατικής Ντιναμό Ζάγκρεμπ και του φίλιου Παναθηναϊκού, με δεκάδες προσαγωγές και συλλήψεις. Όμως, η σύγκρουση δεν απεφεύχθη.
- Εκατοντάδες τέτοια περιστατικά συμβαίνουν πανευρωπαϊκά σε «κρίσιμους» αγώνες. Η βία, που ισοπεδώνει νόμους και θεσμούς, αντί να δημιουργεί αποτροπιασμό, γίνεται μοντέλο προς μίμηση. Το ποδόσφαιρο ως «μηχανή» παραγωγής συγκινήσεων αποτελεί «ιδανικό» χώρο έκφρασης της βίας. Είναι το αθλητικό υπερεγώ, η ένταση που γεννά η συμμετοχή σε ένα τεράστιο Εμείς ενάντια σε ένα οχληρό και μισητό Εσείς.
- Είναι η δύναμη των συμβόλων, τα ιδεολογήματα περί ανώτερης φυλής· ομάδα σημαίνει φυσική δύναμη, ανδρισμός, τοπικισμός, ιδιώματα κατανοητά μόνο στους μυημένους, αλληλεγγύη. Είναι η τελετουργία του πολέμου – χρώματα, συνθήματα, ύμνοι, φωνές. Η κυριαρχία πάνω στον άλλο, με κάθε τίμημα…
- Γι’ αυτό δεν πολεμιέται εύκολα ο χουλιγκανισμός. Οι απαγορεύσεις απλά τον μεταφέρουν από τις κερκίδες στα πάρκα, στα πέριξ των αυτοκινητόδρομων. Εκεί, στα «ξέφωτα» των πόλεων οι χούλιγκαν προβαίνουν στο δικό τους ξεκαθάρισμα λογαριασμών με καδρόνια, λοστούς, μαχαίρια. Ποιος νοιάζεται για τον αγώνα. Προέχει η συντριβή του αντιπάλου, το ράντισμα της γης με εχθρικό αίμα.
- Οι χούλιγκαν δεν είναι όλοι τύποι περιθωριακοί με ξυρισμένα κεφάλια, τατουάζ, αλυσίδες και σβάστικες. Είναι οι περισσότεροι παιδιά της διπλανής πόρτας που επιζητούν τη βία επειδή την απολαμβάνουν. Για πολλούς λόγους. Είναι οι στενοί ορίζοντες, η βαρεμάρα, η μοναξιά, η οικονομική δυσπραγία ή αστάθεια, η διάψευση ονείρων, οι διαρρηγμένοι οικογενειακοί δεσμοί, η καταπιεσμένη οργή, η αντικατάσταση του σεβασμού προς τους άλλους με την αντιπαλότητα, της διάθεσης για συνεργασία με τον ατομισμό, η τρικυμία που φέρνουν οι ουσίες σε σώμα και πνεύμα, ή απλά η ορμή των νιάτων που δεν βρίσκει άλλη διέξοδο από το άγριο ξύλο μέχρι να χυθεί αίμα… Μια μονοδιάστατη παλινδρόμηση ανάμεσα στην απάθεια και την εμπάθεια, τον μηδενισμό και στον ξέφρενο ανταγωνισμό.
- Κι αυτό δεν πολεμιέται με 200 προσαγωγές και 100 συλλήψεις. Ο χουλιγκανισμός είναι βαθιά ριζωμένος στη σάρκα του δυτικού πολιτισμού. Βρίσκεται στη ρωγμή που δημιουργούν στο σύστημα οι αντιφάσεις, οι ανισότητές του. Μπορεί κανείς να μετριάσει κατά βήματα την ένταση της φωτιάς έπειτα από πολλαπλές «ενέσεις», στον νεανικό πληθυσμό, παιδείας και διεξόδων. Και μέλλοντος. Διότι οι νέοι θέλουν να βλέπουν εμπρός τους φωτεινές πολιτείες, όχι έναν μαύρο τοίχο που τους εγκλείει σε μια παραμελημένη κοινότητα. Επιζητούν την παρέμβαση στη ροή των μεγάλων και των μικρών συμβάντων, όχι το βάλτωμα σε ένα ωχρό πεδίο ανανεούμενων απογοητεύσεων. Όμως, ο κόσμος μας δεν έχει λάβει μια τέτοια πορεία…
Τασούλα Καραϊσκάκη, Καθημερινή, 08.11.2015
Παρατηρήσεις
Α. Θέλετε να ενημερώσετε τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές σας για το περιεχόμενό του κειμένου που διαβάσατε. Να γράψετε ένα κείμενο 90-100 λέξεων, όπου θα το παρουσιάζετε με συντομία.
Μονάδες 25
Β1. Να επιβεβαιώσετε ή να διαψεύσετε, σύμφωνα με το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση Σωστό ή Λάθος.
α. Οι εικόνες των επεισοδίων εντός και πέριξ των γηπέδων προκαλούν προβληματισμό.
β. Το ποδόσφαιρο αποτελεί το κατ΄ εξοχήν πεδίο εκδήλωσης του χουλιγκανισμού, γιατί καλλιεργεί την εναντίωση ανάμεσα στο “εμείς” και το “εσείς”.
γ. Οι απαγορεύσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αποτροπή ή μείωση του φαινομένου.
δ. Οι χούλιγκαν είναι συνήθως τύποι που ζουν στο περιθώριο της κοινωνίας.
ε. Η δυνατότητα περιορισμού του χουλιγκανισμού των νέων συνδέεται με αλλαγή κατεύθυνσης της κοινωνίας μας.
Μονάδες 10
Β2. Ποιον τρόπο και ποια μέσα πειθούς μετέρχεται η συγγραφέας στην πρώτη παράγραφο του κειμένου («Έχουμε εθιστεί … δεν απεφεύχθη.»)
Μονάδες 4
Β3. Να εντοπίσετε έναν τρόπο ανάπτυξης της τελευταίας παραγράφου του κειμένου ( «Κι αυτό δεν πολεμιέται… μια τέτοια πορεία…») και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας
Μονάδες 2
Β4. Να αιτιολογήσετε τη χρήση των σχολιαστικών σημείων στίξης
(2η§)αποτελεί «ιδανικό» χώρο έκφρασης της βίας. = Τα εισαγωγικά
(3η§) Είναι η δύναμη των συμβόλων, τα ιδεολογήματα περί ανώτερης φυλής· = την άνω τελεία
(3η§) Η κυριαρχία πάνω στον άλλο, με κάθε τίμημα… = τα αποσιωπητικά
Μονάδες 3
Β5.Να γράψετε ποια νοηματική σχέση δηλώνουν οι πιο κάτω διαρθρωτικές λέξεις του κειμένου: Όμως (1η§), Διότι (6η§) και να τις αντικαταστήσετε με άλλες, νοηματικά ισοδύναμες.
Μονάδες 3
Β6. Το κείμενο που σας δόθηκε ανήκει στο γραμματειακό είδος του άρθρου. Να γράψετε τρία (3) χαρακτηριστικά τού κειμένου που να το επιβεβαιώνουν.
Μονάδες 3
Β7. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις πιο κάτω λέξεις του κειμένου: έτερψαν (1η παρ.), ισοπεδώνει (2η παρ.), κυριαρχία (3η), διαρρηγμένοι (5η), διάψευση (6η)
Μονάδες 5
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις πιο κάτω λέξεις του κειμένου: αναμενόμενο (1η παρ.), μίμηση (2η), προέχει (5η), περιθωριακοί (6η), μετριάσει (7η).
Μονάδες 5
Γ. Παραγωγή λόγου
Με αφορμή τα δυσάρεστα επεισόδια που διαδραματίστηκαν σε ποδοσφαιρικό γήπεδο της χώρας μας πριν μερικές ημέρες, αποφασίζετε να συντάξετε ένα άρθρο (550-600 λέξεις) που θα δημοσιευτεί σε δημοσιογραφικό portal, στο οποίο παρουσιάζετε τους παράγοντες που καλλιεργούν το φαινόμενο της βίας στα γήπεδα και προτείνετε τρόπους για την αποκατάσταση των αρνητικών πτυχών του αθλητισμού και την αναβίωση του αθλητικού ιδεώδους.
Μονάδες 40
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασαν οι εκλεκτοί συνάδελφοι Άννα Μαρία Πανταζή (annmariapant@gmail.com) και Γιάννης Μπουμέλης (yannis.boumelis@gmail.com), οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.