Brain rot και Τρόποι Προστασίας Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών Γενικής Παιδείας της Γ’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΜΑ Α.
Α. Στο κείμενο 1 παρουσιάζεται ο όρος brain rot ο οποίος περιγράφει την πνευματική και ψυχική φθορά που μπορεί να προκληθεί από την υπερβολική κατανάλωση διαδικτυακού περιεχομένου χαμηλής ποιότητας, ιδίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το 2024 απέκτησε ιδιαίτερη σημασία, αντικατοπτρίζοντας τις ανησυχίες για τον τρόπο που η εικονική ζωή επηρεάζει τους ανθρώπους και τον τρόπο που χρησιμοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους. Θεωρείται μέρος μιας ευρύτερης πολιτιστικής συζήτησης για την επίδραση της τεχνολογίας στην ανθρωπότητα.
ΘΕΜΑ Β.
Β1.
1-Σ
2-Λ
3-Λ
4-Σ
5-Λ
Β2α) Η χρήση ευθέος λόγου στην τελευταία παράγραφο του Κειμένου 2 ενισχύει την αμεσότητα της έκφρασης των απόψεων των νέων. Επιτρέπει στους αναγνώστες να κατανοήσουν τη θέση τους χωρίς την παρέμβαση του συντάκτη. Παράλληλα, δημιουργεί ένα ύφος πιο ζωντανό και άμεσο, καθώς αναπαράγει πιστά τις φωνές που εμπλέκονται στη συζήτηση. Αυτό προσδίδει αξιοπιστία στο επιχείρημα, καθώς δεν παρεμβάλλεται κάποιος άλλος ανάμεσα στον ομιλητή (νεολαία) και τον αναγνώστη και ενισχύει το ενδιαφέρον του για την άποψη των νέων για το θέμα.
Β2β) Η άποψη του προέδρου της Oxford Languages στο κείμενο 1, ενός ειδικού στον τομέα της γλώσσας, προσδίδει εγκυρότητα στο κείμενο. Ο ειδικός αυτός είναι αρμόδιος να αναλύσει τη σημασία του όρου brain rot και τη σύνδεσή της με τις κοινωνικές τάσεις. Παράλληλα, με την επιλογή της αναφοράς στα λόγια του ο συντάκτης προσδίδει εγκυρότητα και πειστικότητα στα δικά του λόγια. Ο Casper Grathwohl παρέχει μια ερμηνεία της πολιτιστικής διάστασης του όρου brain rot, αναλύοντας πώς αντανακλά τους προβληματισμούς για την τεχνολογία και την ανθρώπινη συμπεριφορά, προσφέροντας μια βαθύτερη κατανόηση για την επιλογή της λέξης.
Β3. Μέρη του ορισμού:
Οριστέα έννοια: Το brain rot (σήψη του εγκεφάλου).
Γένος: Ορίζεται ως η «επιδείνωση της ψυχικής ή πνευματικής κατάστασης ενός ατόμου».
Ειδοποιός διαφορά: Η αιτία της επιδείνωσης αποδίδεται στην υπερκατανάλωση ασήμαντου και χαμηλής ποιότητας διαδικτυακού περιεχομένου, ιδίως από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η συγκεκριμένη μέθοδος επιλέγεται από τον συντάκτη, γιατί ενημερώνει τον αναγνώστη για τη σημασία του όρου, ιδιαίτερα στην πολιτιστική και κοινωνική του διάσταση και εξηγεί γιατί το brain rot επιλέχθηκε ως λέξη της χρονιάς, συνδέοντάς το με τις σύγχρονες κοινωνικές ανησυχίες. Το ύφος είναι κυρίως επιστημονικό και περιγραφικό, προάγοντας την αίσθηση αντικειμενικότητας και ακρίβειας, όπως ταιριάζει σε άρθρο.
ΘΕΜΑ Γ.
Γ. Η βασική ιδέα που αναδεικνύεται στο ποίημα «Επίλογος» του Ζωρζ Ρόντενμπαχ είναι η ματαιότητα της ζωής και του ανθρώπινου αγώνα μπροστά στη φθορά του χρόνου και τον αναπόφευκτο θάνατο. Από τον τίτλο ακόμη υπογραμμίζεται η διάθεση απολογισμού της ζωής και αναγνώρισης της ματαιότητας. Με τον τρόπο αυτό προσδίδεται μια αίσθηση αποχαιρετισμού στη ζωή και στα όνειρα. Η μεταφορά «με ρόδο τον εαυτό μου παρομοιάζω, με ρόδο που μαραίνεται» αναδεικνύει τη φθορά και την προσωρινότητα της ύπαρξης. Το ρόδο, που ουσιαστικά αποτελεί σύμβολο ομορφιάς και ζωής, μετατρέπεται σε εικόνα παρακμής. Ωστόσο, στο ποιητικό υποκείμενο αναγνωρίζεται και μια προσπάθεια να αφήσει κάτι μόνιμο πίσω του, παρά τη συνειδητοποίηση ότι όλα στη ζωή παρέρχονται (σεμνή προσπάθεια, να περάσουμε και το Έργο μας να μείνει.). Η χρήση του πρώτου ρηματικού προσώπου αισθητοποιεί την συγκεκριμένη αγωνία του ποιητικού υποκειμένου.
ΘΕΜΑ Δ.
Δ. Ενδεικτική απάντηση:
Tίτλος: “Η Υπερκατανάλωση Διαδικτυακού Περιεχομένου: Προβλήματα και Λύσεις”
Πρόλογος
- Γενική Επισήμανση:
Η τεχνολογία και το διαδίκτυο αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, ιδιαίτερα για τους νέους. - Προβληματισμός:
Όμως, η υπερβολική κατανάλωση περιεχομένου προκαλεί σοβαρές επιπτώσεις στην καθημερινότητα και την υγεία.
Κύριο Μέρος
Α) Προβλήματα από την Υπερκατανάλωση Διαδικτυακού Περιεχομένου
- Ψυχική Υγεία:
- Άγχος, κατάθλιψη, κοινωνική απομόνωση.
- Εθισμός στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και τα βίντεο.
- Αίσθηση ανεπάρκειας λόγω σύγκρισης με “ιδανικές ζωές” που προβάλλονται.
- Προβλήματα Συγκέντρωσης:
- Δυσκολία εστίασης σε μακροχρόνιες δραστηριότητες.
- Κακή ακαδημαϊκή απόδοση λόγω διάσπασης προσοχής.
- Φυσική Υγεία:
- Μειωμένη φυσική δραστηριότητα.
- Διαταραχές ύπνου λόγω έκθεσης στις οθόνες.
- Διασπορά Ψευδών Ειδήσεων:
- Αδυναμία διάκρισης έγκυρων πληροφοριών από παραπληροφόρηση.
Β) Τρόποι Αντιμετώπισης και Προστασίας
1. Νέοι:
- Ψηφιακή Αποτοξίνωση:
- Καθορισμός ωρών χρήσης.
- Διαλείμματα χωρίς συσκευές.
- Εκπαίδευση στην Κριτική Σκέψη:
- Αναγνώριση έγκυρων πηγών πληροφόρησης.
- Εναλλακτικές Δραστηριότητες:
- Χόμπι, άθληση, προσωπικές σχέσεις.
2. Γονείς:
- Παρακολούθηση και Υποστήριξη:
- Ορισμός κανόνων χρήσης του διαδικτύου.
- Ενίσχυση της επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια.
- Παράδειγμα:
- Υιοθέτηση ισορροπημένης χρήσης της τεχνολογίας από τους ίδιους.
3. Κοινωνία:
- Εκστρατείες Ευαισθητοποίησης:
- Προγράμματα ενημέρωσης για τις επιπτώσεις της υπερκατανάλωσης.
- Ρύθμιση Περιεχομένου:
- Έλεγχος πλατφορμών για διασφάλιση ποιοτικού περιεχομένου.
Επίλογος
- Σύνοψη:
Η τεχνολογία είναι ένα ισχυρό εργαλείο, αλλά η αλόγιστη χρήση της μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα. - Καταληκτική Σκέψη:
Η ισορροπημένη χρήση της είναι το κλειδί για να απολαμβάνουμε τα οφέλη της χωρίς να βλάπτουμε τον εαυτό μας ή την κοινωνία.
Πρόταση για δράση
“Ας προστατεύσουμε το μέλλον μας, μαθαίνοντας να χρησιμοποιούμε την τεχνολογία με υπευθυνότητα!”
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Brain rot και Τρόποι Προστασίας Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Έκθεσης & Λογοτεχνίας στην Γ’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις των συναδέλφων Άννα Σιάτρα και Μπικάκης Μιχάλης, οι οποίοι στη συνέχεια το παραχώρησαν στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τους ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Για να μεταφερθείτε σε κάποια από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας για την Έκφραση Έκθεση απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.