Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Α Λυκείου (Νέα Μορφή)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Α Λυκείου (Νέα Μορφή)
Τα γεγονότα διαδραματίζονται στην περίοδο του Μεσοπολέμου στην Ελλάδα. Ο Βασίλης Γιούγκερμαν ως διευθυντής της εταιρείας «Γόρτυς» έχει αναλάβει την οικονομική της εξυγίανση. Ως συνεπής και πειθαρχημένος μπίζνεσμαν υποδέχεται στο γραφείο του τρεις φίλες του – η μία είναι η κόρη ενός από τους ιδιοκτήτες της βιομηχανίας – και τις συνοδεύει στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ.
Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ
(απόσπασμα)
Ο Βάσιας παίρνει ύφος αδιόρατα ειρωνικό.
– Ένα τέτοιο ενδιαφέρον με συγκινεί. Καθήστε. Θα πάρετ’ ένα γλυκό και δρόμο. Σας διώχνω χωρίς πολλές διατυπώσεις∙ είμαστε πνιγμένοι στη δουλειά. Μα για να μη μείνετε παραπονεμένες, θα σας προσφέρω το βράδυ στη Τζι – Μπι το ορεχτικό. Σύμφωνοι;
Τα κορίτσια ψευτοθυμώνουν:
– Μωρέ υποδοχή!
– Το βράδυ είμαστε καλεσμένες αλλού!
– Κι επιτέλους δεν ήρθαμε για τα μούτρα σου! Να! Ήρθαμε να δούμε το Λιουλιούκωφ!
– Το μεγάλο καλλιτέχνη!
– Που κάνει αυτά τα υπέροχα εμπριμέ!
– Όλ’ η Αθήνα είναι ξετρελαμένη με τα σχέδια του Λιουλιούκωφ!
– Κι η Θεσσαλονίκη!
……………………………………………………………………………………….
Πήραν μια σειρά γυμνών διαδρόμων με τσιμέντινο πάτωμα και βγήκαν σε μια στενόμακρη αίθουσα με αργαλειά, που την προσπέρασαν χωρίς να σταματήσουν. Τόσο η Ελέν όσο και η Ντίνα ήξεραν πάνω – κάτω τι ήταν ένα εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας – όσο τους επέτρεπε ο αγιάτρευτος σνομπισμός τους. Κι η Έφη είχε επισκεφθεί πολλές φορές το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης, που ήταν πλάι στο σπίτι της φιλενάδας της. Γι’ αυτό κι οι τρεις τους δεν έριξαν ολόγυρα τις περίεργες κι εξεταστικές ματιές των συνηθισμένων επισκεπτών. Οι εργάτες όμως έφαγαν με τα μάτια το όμορφο τρίο, στο γοργό πέρασμά του. Οι γυναίκες με ζηλοφθονία για την ομορφιά και το πλούσιο ντύσιμο∙ οι άντρες μ’ επιθυμία.
Βγαίνοντας από τ΄αργαλειά πήραν μια καινούργια σειρά διαδρόμων και σταμάτησαν μπρος σε μια πόρτα βαμμένη σταχτιά. Ο Κλέος χτύπησε το θυρόφυλλο. Μια φωνή μεταλλική και μπάσα του’ δωσε την άδεια να μπει.
Ήταν μια μεγάλη κάμαρα, που τη μια πλευρά της την έπιαναν παράθυρα με σιδερένια σκελετά. Ένα παραβάν, φτιαγμένο από ζωγραφισμένα πανιά, τη χώριζε σε δύο άνισα μέρη. Το μεγαλύτερο ήταν το εργαστήριο του Λιουλιούκωφ∙ το μικρότερο η κρεβατοκάμαρά του.
………………………………………………………………………………………….
Το εργαστήριό του ήταν ένα χάος αταξίας, βρώμας και παραξενιάς. Οι τοίχοι ήταν ζωγραφισμένοι ως δύο μέτρα από το πάτωμα. Ένα τρελό ανακάτωμα από σχέδια και χρώματα. Έβλεπες πόλεις φανταστικές της ισλαμικής Ανατολής, με μιναρέδες και κουμπέδες, ξωτικές και πάλλευκες, χαμένες σε εφιαλτική ομίχλη θολωμένου ζωγραφικού μυαλού∙ τίγρεις, λιοντάρια, πάνθηρες – μια απειρία από πραγματικά και φανταστικά αιλουροειδή. Όλοι αυτοί οι αίλουροι είχαν κεφάλια ζώων μ΄εκφράσεις ανθρώπινες. Και δεν ήξερες αν ο ζωγράφος έβλεπε στα ζώα τους ανθρώπους, ή έντυνε ανθρώπους με μορφή κτηνών.
…………………………………………………………………………………………
Ολόκληρες εκτάσεις χάνονταν σε άμεμπτη προοπτική, στρωμένες μ’ ερπετά. Χιλιάδες φίδια ανακατεμένα σε ιλιγγιώδες σύμπλεγμα, που αχτινοβολούσαν ένα πανηγύρι βασανισμένης κίνησης και χρωμάτων∙ κάτι που πρέπει να χρειάστηκε αμέτρητο χρόνο από το ζωγράφο για να εκτελεστεί. Στα διάκενα, ανάμεσα στις εφιαλτικές πολιτείες, τους ξωτικούς αιλούρους, τους απίθανους ανθρώπους και τα παράφρονα ερπετά, χυνόταν μια ακράτητη διακόσμηση χλιδής. Διαμάντια, ρουμπίνια, σμαράγδια, ζαφείρια, τοπάζια, μαργαριτάρια, μέσα σε όργιο χρυσού, κρέμονταν σε βαρύτατα περιδέραια πεταμένα το’ να πάνω στ΄άλλο, αρμάθες σωστές παραμυθένιου πλούτου, κάτι σα διάκοσμος ξεχαλινωμένης Χαλιμάς.
Μ. Καραγάτση, Γιούγκερμαν, β’ τόμος, κεφάλαιο Η’, διασκευασμένο απόσπασμα
Παρατηρήσεις
Α1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
α) Ο Βάσιας υποδέχεται με συγκρατημένη χαρά τις κοπέλες.
β) Οι κοπέλες απαντούν με ύφος συνεσταλμένο στον Βάσια.
γ) Τα γεγονότα διαδραματίζονται μέσα σε ένα εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας.
δ) Οι εργάτες και οι εργάτριες είναι αφοσιωμένοι στην παραγωγική διαδικασία και δεν αντιλαμβάνονται το πέρασμα των τριών κοπέλων.
ε) Η καλλιτεχνική φαντασία του Λιουλιούκωφ ήταν ανεξάντλητη.
Μονάδες 10
Α2. Σε ένα κείμενο 50 – 60 λέξεων να χαρακτηρίσετε τις τρεις κοπέλες από τη συμπεριφορά τους βασίζοντας την απάντησή σας σε αναφορές (κειμενικούς δείκτες) από το κείμενο.
Μονάδες 20
Β1. α) Να βρείτε στο κείμενο μία περίοδο ή πρόταση λόγου (κειμενικό δείκτη) που να ανταποκρίνεται σε κάθε αφηγηματικό τρόπο που ακολουθεί:
– Αφήγηση:
– Περιγραφή:
– Διάλογος:
β) Να βρείτε στο κείμενο πέντε παραδείγματα (κειμενικούς δείκτες) μεταφορικής χρήσης της γλώσσας, ένα παράδειγμα (κειμενικό δείκτη) που να δείχνει ειρωνεία και ένα παράδειγμα (κειμενικό δείκτη) που να δείχνει θαυμασμό.
Μονάδες 20
γ) «Διαμάντια, ρουμπίνια … Χαλιμάς»: Τι εξυπηρετεί (λειτουργία) ο συγγραφέας με τη συνεχή παράθεση εικόνων σε αυτό το απόσπασμα και τι πετυχαίνει (σκοπός) σε σχέση με τον αναγνώστη;
Μονάδες 10
Γ. Ποια στοιχεία χαρακτηρίζουν τη μόδα των ενδυμάτων της εποχής που διαδραματίζονται τα γεγονότα του κειμένου; Να συγκρίνετε αυτά τα στοιχεία με τη σύγχρονη μόδα και τις σημερινές ανάγκες των ανθρώπων (100 -200 λέξεις).
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο μη λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Μη Λογοτεχνικό Κείμενο Στο ύψος των περιστάσεων
Για να δείτε τις απαντήσεις επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ Απαντήσεις
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Μαρία Κασσιμάτη, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποια άλλη από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.