Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Α Λυκείου (Νέα Μορφή) Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Α Λυκείου (Νέα Μορφή)
Α1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
α) ΣΩΣΤΟ
β) ΛΑΘΟΣ
γ) ΣΩΣΤΟ
δ) ΛΑΘΟΣ
ε) ΣΩΣΤΟ
Α2. Οι τρεις κοπέλες έχουν όλα τα χαρακτηριστικά της μεγαλοαστικής νοοτροπίας της εποχής τους. Επισκέπτονται το γραφείο του Γιούγκερμαν χωρίς να τον έχουν ειδοποιήσει από πριν και απαντούν με ειρωνεία και αγένεια στην αυστηρή του υποδοχή (Μωρέ υποδοχή! Το βράδυ είμαστε καλεσμένες αλλού! Κι επιτέλους δεν ήρθαμε για τα μούτρα σου!). Είναι προφανές ότι δεν εργάζονται, αλλά γνωρίζουν το χώρο της κλωστοϋφαντουργίας και επιδεικνύουν την κοινωνική τους ανωτερότητα, με απαξίωση/ περιφρόνηση προς τους εργάτες και τις εργάτριες (μια στενόμακρη αίθουσα με αργαλειά, που την προσπέρασαν χωρίς να σταματήσουν……– όσο τους επέτρεπε ο αγιάτρευτος σνομπισμός τους.).
Β. – Αφήγηση: Πήραν μια σειρά γυμνών διαδρόμων … σταματήσουν. /Βγαίνοντας απ’ τ’ αργαλειά πήραν … την άδεια να μπει.
– Περιγραφή:Οι γυναίκες με ζηλοφθονία για την ομορφιά και το ντύσιμο∙ οι άνδρες μ’ επιθυμία. /Το εργαστήριο ήταν ένα χάος αταξίας, βρώμας και παραξενιάς./ Οι τοίχοι ήταν ζωγραφισμένοι … από το πάτωμα./ Ένα τρελό ανακάτωμα από σχέδια και χρώματα/ Έβλεπες πόλεις … αιλουροειδή./ Όλοι αυτοί οι αίλουροι … ανθρώπινες./ Χιλιάδες φίδια ανακατεμένα … χρωμάτων∙.
– Διάλογος: Από τον αρχικό διάλογο οποιοδήποτε τμήμα: – Ένα τέτοιο ενδιαφέρον … Θεσσαλονίκη.
Μεταφορική χρήση της γλώσσας: μια σειρά γυμνών διαδρόμων, αγιάτρευτος σνομπισμός τους, οι εργάτες έφαγαν με τα μάτια το όμορφο τρίο, πλούσιο ντύσιμο, μια φωνή μεταλλική, με σιδερένια σκελετά, θολωμένου ζωγραφικού μυαλού
Ειρωνεία: Μωρέ υποδοχή! /Κι επιτέλους δεν ήρθαμε για τα μούτρα σου!
Θαυμασμός: Το μεγάλο καλλιτέχνη!/ Όλ’ η Αθήνα είναι ξετρελαμένη με τα σχέδια του Λιουλιούκωφ!/ Κι η Θεσσαλονίκη!
Ο συγγραφέας με τη συνεχή παράθεση εικόνων στο συγκεκριμένο απόσπασμα αισθητοποιεί το κλίμα πολυτέλειας/ χλιδής που επικρατεί στο εργαστήριό του καλλιτέχνη και ενεργοποιεί τη φαντασία του αναγνώστη/προκαλεί ζωηρή εντύπωση στον αναγνώστη.
Ενδεικτική ανάπτυξη
Γ. Η μόδα της εποχής που διαδραματίζονται τα γεγονότα του κειμένου χαρακτηρίζεται από πληθώρα χρωμάτων και μοτίβων/ σχεδίων καθώς και από απεριόριστη πολυτέλεια. Οι φαντασμαγορικές παραστάσεις πολιτειών, αιλουροειδών και φιδιών σε συνδυασμό με τα πολύτιμα πετράδια που στολίζουν τα διάκενά τους καταδεικνύουν την τάση για εντυπωσιασμό. Μια τάση που μάλλον συνδεόταν με τη βιομηχανική ανάπτυξη της εποχής του Μεσοπολέμου και τη δημιουργία μιας τάξης μεγαλοαστών με χαρακτηριστικά νεοπλουτισμού.
Αντίθετα, σήμερα η μόδα τείνει να απλοποιεί τα σχέδια/ μοτίβα και τα χρώματα. Τη θέση των περίπλοκων καλλιτεχνικών αναπαραστάσεων έχουν πάρει κυρίως οι μονοχρωμίες. Η κομψότητα δεν προκύπτει ως αποτέλεσμα του εντυπωσιασμού αλλάτης απλότητας. Αυτή η τάση, βέβαια, συμβαδίζει με τις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου. Η πολύωρη εργασία – εντός ή εκτός σπιτιού – σε συνδυασμό με τις καθημερινές ευθύνες/ φροντίδες έχει δημιουργήσει το αίτημα για πρακτικά και άνετα ενδύματα και υποδήματα. Η πολυτέλεια και η λάμψη δε λείπουν, αλλά αφορούν, κυρίως, ιδιαίτερες περιστάσεις/ εκφάνσεις της σύγχρονης ζωής και δράσης.
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο μη λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Μη Λογοτεχνικό Κείμενο Στο ύψος των περιστάσεων
Για να δείτε το λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Μαρία Κασσιμάτη, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε κάποια άλλη από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α’ Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.