Ταξιδεύοντας. Ιταλία-Αίγυπτος-Σινά-Ιερουσαλήμ-Κύπρος-Ο Μοριάς (απόσπασμα) Κριτήριο Αξιολόγησης (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις

Εγκώμιο στη μάθηση Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Α Λυκείου (Νέα Μορφή)

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Εγκώμιο στη μάθηση: Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Α Λυκείου

Βιογραφικό σημείωμα: Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ (10 Φεβρουαρίου 1898 – 14 Αυγούστου 1956) ήταν Γερμανός δραματουργός, σκηνοθέτης και ποιητής του 20ού αιώνα. Θεωρείται ο πατέρας του “επικού θεάτρου” (Episches Theater) στη Γερμανία.

Εγκώμιο στη μάθηση

Μάθαινε και τ’ απλούστερα!

Γι’ αυτούς

που ο καιρός τους ήρθε

ποτέ δεν είναι πολύ αργά!

Μάθαινε το αβγ, δε σε φτάνει,  μα συ

να το μαθαίνεις! Μη σου κακοφανεί!

Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις!

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Μάθαινε, άνθρωπε στο άσυλο!

Μάθαινε, άνθρωπε στη φυλακή!

Μάθαινε, γυναίκα στην κουζίνα!

Μάθαινε, εξηντάχρονε!

 

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Ψάξε για σχολείο, άστεγε!

Προμηθεύσου γνώση, παγωμένε!

Πεινασμένε, άρπαξε το βιβλίο: είν’ ένα όπλο.

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Μην ντρέπεσαι να ρωτήσεις, Σύντροφε!

Μην αφεθείς να πείθεσαι

μάθε να βλέπεις συ ο ίδιος!

Ό,τι δεν ξέρεις ο ίδιος

καθόλου δεν το ξέρεις.

Έλεγξε το λογαριασμό

εσύ Θα τον πληρώσεις.

Ψάξε με τα δάχτυλα κάθε σημάδι

Ρώτα: πώς βρέθηκε αυτό εδώ.

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.»

[Από τη συλλογή “Ποιήματα”]

Παρατηρήσεις

1η Δραστηριότητα

Β1. Σε κάθε μια από τις παρακάτω προτάσεις που ακολουθούν, να δώσετε τον χαρακτηρισμό Σωστό/Λάθος, ανάλογα με το νόημα του κειμένου.

  1. Ο ποιητής συμβουλεύει τους ανθρώπους να στραφούν στη μάθηση.
  2. Η μάθηση αφορά κυρίως τους νέους.
  3. Με τη στροφή στη μάθηση ο άνθρωπος μπορεί να αναλάβει την εξουσία.
  4. Η μάθηση προστατεύει από την εξαπάτηση.
  5. Ο ποιητής ωθεί τον αναγνώστη να πληρώσει για τη μάθηση.

Μονάδες 5

Β2.  «Πεινασμένε, άρπαξε το βιβλίο: είν’ ένα όπλο»: Ποιά είναι η αξία της μάθησης, σύμφωνα με τον ποιητή;

Μονάδες 10

2η Δραστηριότητα

Β3. Ποια χαρακτηριστικά του ποιήματος το εντάσσουν στη μοντέρνα ποίηση;

Μονάδες 5

Β4. Να χαρακτηρίσετε το ύφος του ποιήματος βασισμένοι:

α) Στο ρηματικό πρόσωπο και β) στη ρηματική έγκλιση που κυριαρχεί.

Μονάδες 5

Β5. Να εντοπίσετε το σχήμα της επανάληψης και να εξηγήσετε τι πετυχαίνει ο συγγραφέας με αυτό.

Μονάδες 5

3η Δραστηριότητα

Β6. Ο ποιητής συμβουλεύει ανθρώπους κάθε ηλικίας και κοινωνικής τάξης να μορφωθούν. Ποια πιστεύετε πως είναι η αξία της δια βίου μάθησης στην προσπάθεια καταπολέμησης του αναλφαβητισμού; Να αναπτύξετε την άποψή σας σε ένα ενιαίο κείμενο 100-150 λέξεων.

Μονάδες 20

Πατήστε στο σύνδεσμο για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης στη Νεοελληνική Γλώσσα Α Λυκείου (Αναλφαβητισμός) με το οποίο ολοκληρώνεται η τρίωρη συνεξέταση του μαθήματος.

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε ο εκλεκτός συνάδελφος Παναγιώτης Καράβας, ο οποίος στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Για να μεταβείτε σε κάποια άλλη από τις σελίδες στις οποίες πραγματοποιείται αναλυτική παρουσίαση επιμέρους στοιχείων Θεωρίας  ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α’  Λυκείου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

Στοιχεία ΘεωρίαςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΑπαντήσεις
Διαφορές Μοντέρνας Παραδοσιακής ΠοίησηςΕγκώμιο Μάθησης
Επιτάφιος Ρίτσος (απόσπασμα) (Τράπεζα Θεμάτων)Επιτάφιος Ρίτσος (απόσπασμα) (Τράπεζα Θεμάτων)
Καμένα ΧαρτιάΚαμένα Χαρτιά
Ταξιδεύοντας. Ιταλία-Αίγυπτος-Σινά-Ιερουσαλήμ-Κύπρος-Ο Μοριάς (απόσπασμα) (Τράπεζα Θεμάτων)Ταξιδεύοντας. Ιταλία-Αίγυπτος-Σινά-Ιερουσαλήμ-Κύπρος-Ο Μοριάς (απόσπασμα) (Τράπεζα Θεμάτων)
Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.