Τράπεζα Θεμάτων Κριτήριο 14426-Απαντήσεις

Τράπεζα Θεμάτων Κριτήριο 14426-Απαντήσεις

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Απαντήσεις

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, θεωρείται αποδεκτή.)

 

ΘΕΜΑ 1

1ο Υποερώτημα

Καθώς οι ξένες γλώσσες αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της σημερινής εκπαίδευσης, τα οφέλη της είναι πολλά. Αρχικά, συνδέεται με την επαγγελματική επιτυχία, τόσο στη χώρα μας, όσο και στο εξωτερικό. Έπειτα, καλλιεργεί το σεβασμό, την ανεκτικότητα στη διαφορετικότητα και την αίσθηση της ενότητας των λαών. Τέλος, η γνώση ξένων γλωσσών μας ευεργετεί νοητικά και συναισθηματικά. ( 60 λέξεις)

2ο Υποερώτημα

Παράλληλα: δηλώνει προσθήκη, καθώς προσθέτει άλλο έναν λόγο για τον οποίο η εκμάθηση ξένων γλωσσών ωφελεί τον άνθρωπο.

Έτσι: δηλώνει συμπέρασμα, γιατί στο σημείο αυτό καταλήγει ο συλλογισμός που παρουσιάζεται στην παράγραφο.

3ο  Υποερώτημα

Η συγγραφέας στο χωρίο « … ένας τρόπος να μάθουμε καλύτερα τους ανθρώπους και να τους αποδεχτούμε…» χρησιμοποιεί α΄ πληθυντικό πρόσωπο, γιατί αναφέρεται σε ένα ζήτημα καθολικού ενδιαφέροντος και ευθύνης, το ζήτημα της αποδοχής της διαφορετικότητας και εντάσσει τον εαυτό της στο σύνολο των ανθρώπων που τους απασχολεί το θέμα. Το α΄ πληθυντικό πρόσωπο είναι σωστή επιλογή, καθώς το κείμενο δημοσιεύεται σε ιστοσελίδα ενός κέντρου ξένων γλωσσών, θα διαβαστεί από μαθητές και γονείς στους οποίους και απευθύνεται. Επίσης, σκοπός της συγγραφέως είναι να πείσει τους αναγνώστες για τη σημασία της γλωσσομάθειας στον σύγχρονο πολυπολιτισμικό κόσμο, γεγονός που μας αφορά όλους, καθώς όλοι μας μοιραζόμαστε αυτόν τον κόσμο στον οποίο όλοι επιθυμούμε να ζήσουμε με αποδοχή και ειρήνη.

ΘΕΜΑ 2

Αγαπητοί μου συμπολίτες,

ΠΡΟΛΟΓΟΣ: Ζούμε αναμφίβολα σε νέες εποχές. Πολλά συμβαίνουν, επιστημονικές ανακαλύψεις, τεχνολογικά άλματα, νέα δικαιώματα αλλά και νέες απειλές, διλλήματα και προκλήσεις. Προχωράμε σε αχαρτογράφητα νερά, γι αυτό και χρειαζόμαστε γερά εφόδια για να ζήσουμε ευτυχισμένοι,  παραγωγικοί και χρήσιμοι  για τον εαυτό μας και την κοινωνία.   Ένα από τα βασικότερα εφόδια είναι η μόρφωση και η γνώση ξένων γλωσσών καθώς  και η διάθεση για πρόοδο, ευημερία και ειρήνη.

ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ:  ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ

  1. Παγκοσμιοποίηση:
  • μετακίνηση ανθρώπων, κίνηση κεφαλαίων, επιστημονικών και τεχνολογικών επιτευγμάτων, πολιτισμικών αγαθών χωρίς περιορισμό. Όλοι οι άνθρωποι στον πλανήτη απολαμβάνουν τα παραπάνω αγαθά που παρέχει η ελευθερία της παγκοσμιοποίησης και θα πρέπει να επικοινωνούν και για να μπορούν να τα απολαύσουν και κυρίως για να τα κατανοήσουν.
  • Η παγκοσμιοποίηση επιβάλλει την αλληλοκατανόηση και αλληλοσεβασμό των λαών, που αποτελούν και προϋποθέσεις της ειρηνικής συμβίωσης.
  • Σπουδές και εργασία ξεπερνούν πλέον τα εθνικά σύνορα.
  1. Υπερεθνικοί Οργανισμοί:
  • Ε.Ε. Η πατρίδα μας συμμετέχει σε Υπερεθνικούς οργανισμούς όπως η ΕΕ, ο ΟΗΕ κ.α και απαιτείται η καλή γνώση ξένων γλωσσών για την ορθή επικοινωνία στα πλαίσια αυτών των οργανισμών, καθώς και την προάσπιση των συμφερόντων της χώρας μας.
  1. Τουρισμός:
  • Η χώρα μας στηρίζει την οικονομία την οικονομία της στον Τουρισμό του οποίοι η ανάπτυξη απαιτεί καλή γνώση άλλων γλωσσών.
  1. Ειρήνη:
  • Η σημαντικότερη αξία των ελευθέρων, καλλιεργημένων και δημοκρατικών πολιτών σε ολόκληρο τον κόσμο είναι η ειρήνη. Η ειρήνη προϋποθέτει την αλληλογνωριμία και αλληλοκατανόηση των λαών και την απομάκρυνση από στερεοτυπικές και ρατσιστικές απόψεις. Στην επίτευξη του στόχου σημαντικό ρόλο κατέχει η γλωσσομάθεια.
  1. Καλλιέργεια του νου:
  • Η γλωσσομάθεια αποτελεί σπουδαία διανοητική άσκηση και συντελεί στην εγρήγορση του νου.
  1. Κατανόηση της εθνικής μας ταυτότητας:
  • Συνειδητοποίηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των λαών που μελετάμε και μέσα από τη σύγκριση με τους άλλους η συνειδητοποίηση και των δικών μας χαρακτηριστικών.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Αγαπητοί συμπολίτες,

Ας μην μας φοβίζουν οι αλλαγές που συμβαίνουν, ας μην μας τρομοκρατεί το καινούριο και το άγνωστο, ας μη μας κάνει να διστάζουμε η συνειδητοποίηση της συνύπαρξης με άλλους, αλλά ας προετοιμαστούμε με τον καλύτερο τρόπο διανοητικά, συναισθηματικά και ηθικά να υποδεχτούμε αυτόν το νέο κόσμο που μαγικά ανοίγεται μπροστά μας. Η κατανόηση των ανθρώπων και των λαών είναι η οδός προς αυτή την κατεύθυνση και η γνώση των ξένων γλωσσών το μόνο μέσο…

ΘΕΜΑ 3

Η ιστορία που παρουσιάζεται στο απόσπασμα διαδραματίζεται σε ένα καπηλειό, όπως ονομαζόταν οι ταβέρνες της εποχής. Τα πρόσωπα που παίρνουν μέρος στην ιστορία είναι τα εξής:

  • Ο Γιάννης, ο Αμερικάνος: είναι γιος του μπαρμπα – Στάθη του Μοθωνιού. Παρόλο που το απόσπασμα αναφέρεται στη δική του ιστορία, ο ίδιος είναι βουβό πρόσωπο και μιλάνε άλλα πρόσωπα γι αυτόν.
  • Ο Δημήτρης : Είναι ο ταβερνιάρης και το βασικό ομιλούν πρόσωπο που μας δίνει όλες τις πληροφορίες για τον ξενιτεμένο Γιάννη.
  • Ο κλήτωρ της Δημαρχίας : Είναι το άλλο ομιλούν πρόσωπο που χρησιμεύει στον αφηγητή ως συνομιλητής του Δημήτρη για να ακουστούν όλες οι πληροφορίες για τον Αμερικάνο.
  • Πρόσωπα που απλώς αναφέρονται: Ο μπαρμα – Μαθιός ο Μοθωνιός, πατέρας του Αμερικάνου που πέθανε με τον καημό της επιστροφής του ξενιτεμένου του γιου, το Μελαχρώ, η αρραβωνιαστικιά του Γιάννη που ποτέ δεν παντρεύτηκε περιμένοντας το Γιάννη, η θεια Κυρατσώ η Μιχάλαινα, μητέρα της Μελαχρώς.

Τα δευτερεύοντα πρόσωπα φωτίζουν όχι μόνο το θέμα της μετανάστευσης αλλά και και τις κοινωνικές και συναισθηματικές επιπτώσεις του κοινωνικού φαινομένου στα αγαπημένα πρόσωπα του μετανάστη.

ΘΕΜΑ 4

Το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη γραμμένο στα τέλη του 19ου αιώνα πραγματεύεται το θέμα της μετανάστευσης, θέμα που απασχολεί τους ανθρώπους ακόμα και σήμερα είτε ζουν σε αναπτυγμένες είτε σε αναπτυσσόμενες  κοινωνίες. Ο μετανάστης -και στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Γιάννης –  ζει χρόνια μακριά από την πατρίδα του και από τα αγαπημένα του πρόσωπα. Υπάρχει λοιπόν ο κίνδυνος της απομάκρυνσης που όμως σήμερα λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας των επικοινωνιών αμβλύνεται. Οι αγαπημένοι του ξενιτεμένου, μπορεί να μην δουν πάλι το αγαπημένο τους πρόσωπο: οι γονείς του Γιάννη πέθαναν χωρίς να ξαναδούν το παιδί τους και η αρραβωνιαστικιά του η Μελαχρώ έζησε τη ζωή της περιμένοντάς τον και βιώνοντας την ακύρωση των ονείρων της και των προσδοκιών της για τη ζωή. Από την άλλη,  ο μετανάστης μπορεί να καταφέρει την βελτίωση της οικονομικής του κατάστασης και της ποιότητας της ζωής του. Το τίμημα όμως – κατά τη γνώμη μου – είναι βαρύ.

Ο Γιάννης, όταν γυρίζει στην πατρίδα του, κάθεται σιωπηλός στο καπηλειό και ακούει με προσοχή όσα λέγονται γι αυτόν. Ανασκιρτά,  όταν ακούει να αναφέρεται το όνομά του γιατί νοιάζεται αν τον θυμούνται. Καταπνίγει όμως το άγχος του για να ακούσει τι έχουν να πουν καθισμένος απόμερα. Μοιάζει να θέλει να πιάσει το νήμα της ζωής του από εκεί που το άφησε.

Τα συναισθήματα των ανθρώπων που λείπουν χρόνια από την πατρίδα τους  κι επιστρέφουν είναι πολλά αλλά κυριαρχεί η συγκίνηση, την οποία ο ήρωας καλύπτει με το κάπνισμα του πούρου του.

 

 

Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Τράπεζα Θεμάτων Κριτήριο 14426

Οι απαντήσεις στο κριτήριο αξιολόγησης συντάχθηκαν σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α’ Λυκείου από την συνάδελφο Γιώτα Μπάγκα, η οποία τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε Στοιχεία Θεωρίας  της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο στοιχείο από τον παρακάτω πίνακα:

Γλώσσα και Γλωσσικές ΠοικιλίεςΠροφορικός και Γραπτός Λόγος
ΠεριγραφήΑφήγηση
Χρονογράφημα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝΝΕΑ ΜΟΡΦΗ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Αγάπη (Ενιαία Εξέταση)
Αγάπη (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
ΓλώσσαΓλώσσα Γλωσσικές Ποικιλίες (Τράπεζα Θεμάτων)Γλώσσα και Γλωσσικές Ποικιλίες
Γλωσσικές Ποικιλίες (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΗ Γλώσσα η Αξία της (Ενιαία Εξέταση)
Γλώσσα και ΠολιτισμόςΓλώσσα και ΠολιτισμόςΔιάλογος (Τράπεζα Θεμάτων)Η Γλώσσα η Αξία της (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
ΓλωσσομάθειαΓλωσσομάθειαΔιάλογος (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
ΔιαφήμισηΔιαφήμισηΑναλφαβητισμός (Συνεξέταση)
Μέσα Μαζικής ΕνημέρωσηςΜέσα Μαζικής ΕνημέρωσηςΓλωσσομάθεια Θέμα 14426 (Τράπεζα Θεμάτων)Ναρκωτικά και Νέοι (Συνεξέταση)
ΔιάλογοςΔιάλογοςΓλωσσομάθεια Θέμα 14426 (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΜόδα (Συνεξέταση)
ΕφηβείαΕφηβείαΕφηβεία Θέμα 14483 (Τράπεζα Θεμάτων)Μόδα (Συνεξέταση) Απαντήσεις
ΑγάπηΑγάπηΕφηβεία Θέμα 14483 (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις
Μόδα και ΈνδυσηΜόδα και Ένδυση
Ταξίδια Θέμα 14941 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)
Ταξίδια Θέμα 14941 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις
Τρίτη ΗλικίαΤρίτη ΗλικίαΛειτουργικός αναλφαβητισμός Θέμα 14946 (Τράπεζα Θεμάτων)Τρίτη Ηλικία Β
Γέλιο και Κωμικό ΣτοιχείοΓέλιο και Κωμικό ΣτοιχείοΛειτουργικός αναλφαβητισμός Θέμα 14946 (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.