Περιβάλλον Κριτήριο 14826 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Μη Λογοτεχνικό κείμενο
Τράπεζα Θεμάτων Κριτήριο 14826 ΕΠΑΛ
Νέο πρωτοφανές κύμα καύσωνα στη χώρα: Τι λένε οι ειδικοί
Ο Κωνσταντίνος Συνολάκης, καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών του Πανεπιστημίου Κρήτης και πρόεδρος της Εθνικής Ειδικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή σχολιάζει στο άρθρο που ακολουθεί το νέο κύμα καύσωνα που θα έφτανε στη χώρα μας εκείνη την εβδομάδα το καλοκαίρι του 2021. Πηγή: Protagon.gr
Το φαινόμενο των υψηλών θερμοκρασιών που παρατηρούνται το φετινό καλοκαίρι και ειδικά αυτό του δεκαήμερου καύσωνα που μας έρχεται από την Αφρική σχολίασε ο καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών του Πολυτεχνείου Κρήτης κύριος Συνολάκης «Προφανώς δεν είναι φυσιολογικό» σχολίασε επισημαίνοντας πως ενώ υπήρχε πρόβλεψη τα παραπάνω φαινόμενα να συμβούν το 2040, ξαφνικά τα βλέπουμε να συντελούνται το 2021. Έρχεται εφιαλτικός δεκαήμερος καύσωνας από την Αφρική!
Μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό ο καθηγητής ανέφερε ότι «είναι κάτι το οποίο δυστυχώς είναι συμβατό με τις προβλέψεις που γίνονταν από τα κλιματολογικά μοντέλα, εδώ και 10 χρόνια, για τις
επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη» και πρόσθεσε πως δυστυχώς φαινόμενα σαν κι αυτά, με 10 μέρες συνεχόμενου καύσωνα, για τα οποία υπήρχε η πρόβλεψη πως θα συμβούν το 2040, ξαφνικά τα βλέπουμε να συντελούνται ήδη από το 2021. «Κι αυτό πραγματικά είναι ανησυχητικό», τόνισε. Όπως εξήγησε, υπάρχουν πάρα πολλά κλιματολογικά μοντέλα, με τις προβλέψεις τους μάλιστα να είναι ακόμη πιο δυσοίωνες αφού εάν δεν κάνουμε απολύτως τίποτα, φαίνεται πως όταν αλλάξει ο 21οςαιώνας, θα έχουμε ακόμη περισσότερες ημέρες ακραίων καιρικών φαινομένων.
«Ακόμη και τέσσερις φορές περισσότερο» είπε συγκεκριμένα επισημαίνοντας πως το ζήτημα είναι πλέον πως θα σταθεροποιήσουμε το παγκόσμιο κλίμα και θα επιβραδύνουμε την τάση υπερθέρμανσης του πλανήτη ώστε να μην φτάσουμε σε αυτά τα πολύ δυσοίωνα σενάρια. «Εισπράττουμε ήδη τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής» τόνισε και εξήγησε πως στατιστικά αυτό που βλέπουμε είναι πως δυστυχώς τα μετεωρολογικά μοντέλα που έκαναν διάφορες εκτιμήσεις για τα ακραία φαινόμενα, την κλιματική αλλαγή και το πόσες μέρες καύσωνα θα έχουμε, αρχίζουν όχι μόνο να επαληθεύονται, αλλά επαληθεύονται νωρίτερα απ’ ότι αναμενόταν.
Παρατηρήσεις
Α1. Ποιο είναι το κύριο μήνυμα που μεταφέρει ο καθηγητής Συνολάκης σχετικά με τα ακραία καιρικά φαινόμενα και την υπερθέρμανση του πλανήτη; Αναφέρετε δύο στοιχεία που δείχνουν γιατί η κατάσταση θεωρείται ανησυχητική.
Μονάδες 15
Α2. (α) Να γράψετε ένα αντώνυμο για τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: δυστυχώς, ανησυχητικό, φυσιολογικό.
Μονάδες 6
(β) Να σχολιάσετε τη χρήση των εισαγωγικών στο παρακάτω απόσπασμα του κειμένου: «Εισπράττουμε ήδη τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής» τόνισε.
Μονάδες 4
Α3. Συμμετέχεις σε ημερίδα που διοργανώνει το σχολείο σου με θέμα «Νέοι και κλιματική αλλαγή». Να γράψεις μία ομιλία 200-250 λέξεων με την οποία θα προσπαθείς να ευαισθητοποιήσεις το κοινό σου για την κλιματική αλλαγή, αλλά και να προτείνεις δράσεις με τις οποίες εσύ κι οι συμμαθητές σου μπορείτε να συμβάλλετε στην προστασία της φύσης.
Μονάδες 25
Λογοτεχνικό κείμενο
Ν΄ αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα
Το τραγούδι έχει ερμηνεύσει ο Παντελής Θαλασσινός στον δίσκο «Στης καρδιάς μου τ΄ ανοιχτά», που κυκλοφόρησε το 2010.
Ν’ αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα,
τους γνωστούς και τους άγνωρους τόπους,
τα πουλιά, τα λουλούδια, τα σύννεφα,
και πολύ ν’ αγαπάς τους ανθρώπους.
Τα θεριά ν’ αγαπάς και τ’ ανήμερα,
τα νησιά, τα ποτάμια, τ’ αστέρια.
Κι αν ποτέ σε πληγώσουν κατάστηθα
φίλοι, αγρίμια, λευκά περιστέρια .
Ν’ αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα,
τους γνωστούς και τους άγνωρους τόπους,
τα πουλιά, τα λουλούδια, τα σύννεφα,
και πολύ ν’ αγαπάς τους ανθρώπους.
Ν’ αγαπάς, να ξεχνάς και να χαίρεσαι
τη δική σου γαλήνη και κείνα
που μ’ αγάπη το νου μας φωτίζουνε,
και βλασταίνουν αμάραντα[1]κρίνα.
Ν’ αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα,
τους γνωστούς και τους άγνωρους τόπους,
τα πουλιά, τα λουλούδια, τα σύννεφα,
και πολύ ν’ αγαπάς τους ανθρώπους.
Ν’ αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα,
τους γνωστούς και τους άγνωρους τόπους,
τα πουλιά, τα λουλούδια, τα σύννεφα,
και πολύ ν’ αγαπάς τους ανθρώπους.
Ν. Βελιώτης (1970 – )
[1]αμάραντα: που δε μαραίνονται
Παρατηρήσεις
Β1. Ποιο είναι το κύριο μήνυμα του ποιήματος και πώς το εκφράζει ο ποιητής μέσα από τις εικόνες της φύσης και της ζωής;
Μονάδες 15
Β2. Ποιος είναι ο ρόλος της επανάληψης στο ποίημα και πώς συμβάλλει στη δημιουργία του ύφους και του συναισθήματος; Δώστε συγκεκριμένα παραδείγματα από το κείμενο για να υποστηρίξετε την απάντησή σας.
Μονάδες 10
Β3. Να επιλέξεις ένα από τα δύο ακόλουθα θέματα παραγωγής λόγου. Να καταγράψεις τις απαντήσεις σου σε ένα κείμενο 100-150 λέξεων.
- Ο τραγουδοποιός προτρέπει κάθε άνθρωπο να αγαπά τη φύση γύρω του. Τι πιστεύεις πως είναι αυτό που τον ενέπνευσε; Πώς νιώθεις εσύ όταν βρίσκεσαι στη φύση;
ή
- Να γράψεις ένα πεζό κείμενο βασισμένο στους στίχους του Π. Θαλασσινού με το οποίο η υπεύθυνη / ο υπεύθυνος του πολιτιστικού προγράμματος του σχολείου σου θα προσκαλεί τους μαθητές να συμμετάσχουν στο πρόγραμμά της.
Μονάδες 25
Για να δείτε τις απαντήσεις αυτού του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Τράπεζα Θεμάτων Κριτήριο 14941 ΕΠΑΛ-Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε βασίζεται στο κείμενο 14826 της Τράπεζας Θεμάτων για ΕΠΑΛ και συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α’ Λυκείου από την συνάδελφο Θάλεια Θεμιστοκλέους, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε Στοιχεία Θεωρίας της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο στοιχείο από τον παρακάτω πίνακα:
Γλώσσα και Γλωσσικές Ποικιλίες | Προφορικός και Γραπτός Λόγος |
Περιγραφή | Αφήγηση |
Χρονογράφημα |
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.