Τράπεζα Θεμάτων Κριτήριο 14946-Απαντήσεις

Περιβάλλον Κριτήριο 14826 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Απαντήσεις

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

(Επισημαίνεται ότι οι απαντήσεις που προτείνονται για τα θέματα είναι ενδεικτικές. Κάθε άλλη απάντηση, κατάλληλα τεκμηριωμένη, θεωρείται αποδεκτή.)

 

Α1. Κύριο μήνυμα και ανησυχητικά στοιχεία

  • Κύριο μήνυμα: Ο καθηγητής Συνολάκης τονίζει ότι η κλιματική αλλαγή επιταχύνεται, προκαλώντας ακραία φαινόμενα νωρίτερα από τις προβλέψεις. Επισημαίνει την ανάγκη για άμεση δράση για τη σταθεροποίηση του κλίματος.
  • Ανησυχητικά στοιχεία:
    • Τα φαινόμενα που προβλέπονταν για το 2040 εμφανίζονται ήδη από το 2021.
    • Η πιθανότητα αύξησης των ημερών ακραίων φαινομένων, ακόμη και τέσσερις φορές περισσότερο στο μέλλον.

Α2. (α) Αντώνυμα

  • Δυστυχώς → Ευτυχώς
  • Ανησυχητικό → Καθησυχαστικό
  • Φυσιολογικό → Αφύσικο

Α2. (β) Χρήση των εισαγωγικών

  • Τα εισαγωγικά χρησιμοποιούνται για: την αυτούσια μεταφορά του λόγου του καθηγητή, ενισχύοντας την αξιοπιστία του.

Α3. Σχεδιάγραμμα Ομιλίας για Ευαισθητοποίηση σχετικά με την Κλιματική Αλλαγή

  • Πρόλογος:

    • Προσφώνηση και αναφορά στην περίσταση της ομιλίας
    • Αναφορά στη σοβαρότητα της κλιματικής αλλαγής.
    • Επείγουσα ανάγκη δράσης για προστασία του πλανήτη.
  • Κύριο Μέρος:

    • Αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής:
      • η ισορροπία ατόμου – κοινωνίας – φύσης ως πυξίδα προσανατολισμού για τον άνθρωπο και την ανθρώπινη κοινωνία και ως προϋπόθεση ισορροπίας και ευτυχίας κάθε ανθρώπινης ύπαρξης.
      • Αύξηση θερμοκρασίας.
      • Πολλαπλασιασμός ακραίων καιρικών φαινομένων.
      • Απειλή ζωών και περιουσιών.
      • Υλικές καταστροφές λόγω των ακραίων φαινομενων.
      • Περιβαλλοντικοί πρόσφυγες : πολλά μέρη του πλανήτη καθίστανται μη βιώσημα
    • Προτάσεις δράσης:

      • Μείωση πλαστικών και ανακύκλωση.
      • Δενδροφυτεύσεις και προστασία πράσινων χώρων.
      • Συμμετοχή σε περιβαλλοντικές ομάδες.
      • Εξοικονόμηση ενέργειας (π.χ. λιγότερη χρήση κλιματιστικών).
      • Χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς (πχ. ηλεκτρικά πατίνια)
      • η άσκηση πίεσης προς το Υπουργείο Παιδείας για ένταξη του μαθήματος της περιβαλλοντικής αγωγής στο ωρολόγιο πρόγραμμα
      • εξορμήσεις στη φύση και εξερεύνηση οικοσυστημάτων ή προστατευόμενων περιοχών natura
  • Επίλογος:

    • Έκκληση για συλλογική ευθύνη.
    • Προτροπή για αλλαγή νοοτροπίας και καθημερινών συνηθειών.
    • Αποφώνηση.

 

Β1. Κύριο μήνυμα και τρόπος έκφρασης

  • Κύριο μήνυμα: Το ποίημα προτρέπει τον άνθρωπο να αγαπά τη φύση, τους ανθρώπους και όλα τα στοιχεία της ζωής, παρά τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει.
  • Τρόπος έκφρασης:
    • Εικόνες φύσης: Βουνά, πέλαγα, πουλιά, λουλούδια και αστέρια που συμβολίζουν την ομορφιά του κόσμου.
    • Αναφορές σε ανθρώπινες σχέσεις: Αγαπάμε ακόμα και αυτούς που μας πληγώνουν, δείχνοντας συγχώρεση και καλοσύνη.
    • Συμβολισμός: Τα «αμάραντα κρίνα» συμβολίζουν τη γαλήνη και την αιώνια αγάπη.

Β2. Ρόλος επανάληψης

Επανάληψη: «Ν’ αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα…»

Σκοπός:

  • Ενίσχυση του κεντρικού μηνύματος της αγάπης προς τη φύση και τους ανθρώπους.
  • Δημιουργία ρυθμικότητας που κάνει το ποίημα πιο μελωδικό και εύκολα απομνημονεύσιμο.
  • Ενδυνάμωση συναισθήματος: η επανάληψη δίνει έμφαση στη σημασία της αγάπης, προκαλώντας ηρεμία και στοχασμό.

Παραδείγματα:

  • «Ν’ αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα…» (στιχουργική επιμονή στη φύση και στους τόπους).
  • «Και πολύ ν’ αγαπάς τους ανθρώπους» (επανάληψη για έμφαση στις σχέσεις).

Β3.

1. Θέμα αναγνωστικής ανταπόκρισης:

Σχετικά με το πρώτο ζητούμενο ο μαθητής / η μαθήτρια μπορεί να εκφράσει ελεύθερα την προσωπική του άποψη σχετικά με αυτό που κινητοποίησε / ενέπνευσε τον τραγουδοποιό να γράψει αυτούς τους στίχους.

Ενδεικτικά θα μπορούσε να κάνει λόγο για:

• την μεγάλη του αγάπη προς τη φύση

• τη συνειδητοποίησή του ότι η φύση είναι το σπίτι κάθε ανθρώπου

• τον φόβο του ότι η κλιματική αλλαγή μπορεί να ανατρέψει κάθε τάξη και κάθε ισορροπία

• μια πρόσφατη περιήγησή του στην εξοχή ή σε ένα παραθαλάσσιο μέρος

• το ενδιαφέρον του για τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής

• την ανάγκη του να μοιραστεί με τον κόσμο τα συναισθήματα ευφορίας και αγαλλίασης τα οποία νιώθει μέσα στη φύση κτλ.

Σχετικά με το δεύτερο ζητούμενο, ο/η μαθητής / η μαθήτρια καλείται να εκφράσει τα συναισθήματα τα οποία βιώνει κάθε φορά που βρίσκεται κοντά στη φύση. Κάθε απάντηση θεωρείται αποδεκτή αρκεί να είναι τεκμηριωμένη.

2. Θέμα δημιουργικής γραφής:

Ο μαθητής / η μαθήτρια καλείται να συντάξει ένα κείμενο, το οποίο θα παρακινεί για συμμετοχή σε ένα σχολικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα.

Θετικά αξιολογείται:

• η αξιοποίηση των βασικών ιδεών και των άρρητων νοημάτων του λογοτεχνικού κειμένου

• η ζωντάνια και η αμεσότητα στο ύφος

• το κατάλληλο επικοινωνιακό πλαίσιο

 

Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο: 

Περιβάλλον Κριτήριο 14826 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)

Οι απαντήσεις στο κριτήριο αξιολόγησης συντάχθηκαν σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α’ Λυκείου από την συνάδελφο Θάλεια Θεμιστοκλέους, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Για να μεταβείτε σε Στοιχεία Θεωρίας  της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο στοιχείο από τον παρακάτω πίνακα:

Γλώσσα και Γλωσσικές ΠοικιλίεςΠροφορικός και Γραπτός Λόγος
ΠεριγραφήΑφήγηση
Χρονογράφημα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝΝΕΑ ΜΟΡΦΗ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Αγάπη (Ενιαία Εξέταση)
Αγάπη (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
ΓλώσσαΓλώσσα Γλωσσικές Ποικιλίες (Τράπεζα Θεμάτων)Γλώσσα και Γλωσσικές Ποικιλίες
Γλωσσικές Ποικιλίες (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΗ Γλώσσα η Αξία της (Ενιαία Εξέταση)
Γλώσσα και ΠολιτισμόςΓλώσσα και ΠολιτισμόςΔιάλογος (Τράπεζα Θεμάτων)Η Γλώσσα η Αξία της (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
ΓλωσσομάθειαΓλωσσομάθειαΔιάλογος (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
ΔιαφήμισηΔιαφήμισηΑναλφαβητισμός (Συνεξέταση)
Μέσα Μαζικής ΕνημέρωσηςΜέσα Μαζικής ΕνημέρωσηςΓλωσσομάθεια Θέμα 14426 (Τράπεζα Θεμάτων)Ναρκωτικά και Νέοι (Συνεξέταση)
ΔιάλογοςΔιάλογοςΓλωσσομάθεια Θέμα 14426 (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΜόδα (Συνεξέταση)
ΕφηβείαΕφηβείαΕφηβεία Θέμα 14483 (Τράπεζα Θεμάτων)Μόδα (Συνεξέταση) Απαντήσεις
ΑγάπηΑγάπηΕφηβεία Θέμα 14483 (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις
Μόδα και ΈνδυσηΜόδα και Ένδυση
Ταξίδια Θέμα 14941 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)
Ταξίδια Θέμα 14941 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις
Τρίτη ΗλικίαΤρίτη ΗλικίαΛειτουργικός αναλφαβητισμός Θέμα 14946 (Τράπεζα Θεμάτων)Τρίτη Ηλικία Β
Γέλιο και Κωμικό ΣτοιχείοΓέλιο και Κωμικό ΣτοιχείοΛειτουργικός αναλφαβητισμός Θέμα 14946 (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.