Μόδα Κριτήριο Αξιολόγησης (Συνεξέταση)-Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Στο ύψος των περιστάσεων Μόδα Κριτήριο Αξιολόγησης (Συνεξέταση)-Απαντήσεις
Α1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το κείμενο, τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:
α. ΣΩΣΤΟ
β. ΛΑΘΟΣ
γ. ΣΩΣΤΟ
δ. ΛΑΘΟΣ
ε. ΣΩΣΤΟ
στ. ΛΑΘΟΣ
Α2. Ένα άρθρο που διάβασα πρόσφατα αναφερόταν στις θετικές αλλά και στις αρνητικές συνέπειες της παγκόσμιας πανδημίας, εξαιτίας του κορωνοϊού, στο χώρο της μόδας και της οικονομίας. Οι μεγάλοι οίκοι μόδας ανταποκρίθηκαν άμεσα στις ανάγκες της αγοράς, παρασκευάζοντας αντισηπτικά τζελ αντί πολυτελών αρωμάτων. Επιπλέον, τόσο στην Ιταλία όσο και στις Η.Π.Α. συνέδραμαν παρέχοντας δωρεές στα δημόσια νοσοκομείααλλά και υγειονομικό εξοπλισμό για το προσωπικό. Από την άλλη μεριά, στις φτωχές χώρες της Ασίας, όπου λειτουργούν οι βιομηχανίες της λεγόμενης γρήγορης μόδας, πολλοί εργαζόμενοι και κυρίως γυναίκες αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης, εξαιτίας της προσωρινής αναστολής λειτουργίας των παραγωγικών μονάδων. Το εργασιακό μέλλον διαγράφεται αβέβαιο για πολλούς απασχολούμενους στον συγκεκριμένο χώρο.
Β1.
Ο χώρος της μόδας παραμέρισε σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία την πολυτέλεια και την ομορφιά, δείχνοντας έμπρακτα ότι μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Ανταποκρίθηκε άμεσα στις ανάγκες της αγοράς για αντισηπτικά τζελ (το μπουκάλι αυτό είναι η απόδειξη…πίσω από τη λαμπερή της βιτρίνα). Επιπλέον, μεγάλοι οίκοι μόδας στην Ιταλία και τις Η.Π.Α. συνέδραμαν οικονομικά τα δημόσια νοσοκομεία (Οι δωρεές των μεγάλων οίκων…γιατί δεν ήταν αυτός ο σκοπός τους) και διέθεσαν όλη την τεχνογνωσία τους στην παρασκευή υγειονομικού υλικού για το προσωπικό τους (έριχναν το εξαιρετικό τους “know – how”στην παραγωγή προστατευτικών μασκών και στολών για το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό). Τέλος, όλος ο χώρος της μόδας δείχνει σεβασμό στην ανθρωπιστική αυτή κρίση δίνοντας απόλυτη προτεραιότητα στη δημόσια υγεία (Όταν το εξώφυλλο της ιταλικής Vogueδεν θα είναι πια λευκό, ως ένδειξη σεβασμού/ Για την ώρα και για όσο χρειαστεί, τα μπουκάλια αντισηπτικών και οι προστατευτικές μάσκες θα παίρνουν τη θέση τους στην πρώτη γραμμή).
Β2. α) κολοσσιαίου/τεράστιου, γρήγορη, να αναγγέλλει/ να γνωστοποιεί/ να κοινοποιεί/ να δημοσιεύει, να παραβλέψει, έκδηλη
β) όμιλος της πολυτέλειας, βιομηχανία της μόδας, ρούχα γρήγορης μόδας, υψηλής ραπτικής, Εβδομάδα μόδας, ανερχόμενοι και ανεξάρτητοι σχεδιαστές, “prêt – à – porter”, έμπειρα χέρια στα ατελιέ, μοτίβα με πολύχρωμες παγιέτες, μονάδες αρωματοποιίας
γ) γλυκές νότες, λαμπερή βιτρίνα, το φως της δημοσιότητας, παγκόσμια αλυσίδα, η αγωνία είναι διάχυτη, η βιομηχανία να αλλάξει ρότα, ένας εκ των τελευταίων γιγάντων του χώρου, ό,τι έχει στραβώσει, πρώτη γραμμή
Συνδέονται με την ποιητική λειτουργία της γλώσσας, που ο σκοπός της είναι η αισθητική απόλαυση/ συγκίνηση του δέκτη/ αναγνώστη.
Γ. Ενδεικτικές απαντήσεις
Τίτλος: Άνθρωπος: η νέα τάση της μόδας/ Οι «σχεδιαστές» του ανθρωπισμού
Άξονες ανάπτυξης του κύριου μέρους:
Α’ ερώτημα
Άμεση ανταπόκριση στις πραγματικές ανάγκες της συγκεκριμένης χρονικής συγκυρίας.
- Η δημόσια υγεία τέθηκε στο επίκεντρο των μεγάλων οίκων της μόδας έναντι της πολυτέλειας και της ομορφιάς.
- Οικονομική ενίσχυση των δημόσιων νοσοκομείων. Οι άνθρωποι που υπηρετούν τη βιομηχανία της μόδας έδειξαν έμπρακτα την κοινωνική τους ευαισθησία αποδεικνύοντας ότι δε βρίσκονται εκτός πραγματικότητας.
- Διάθεση της τεχνογνωσίας τους για υγειονομικό εξοπλισμό του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού. Ο αλτρουισμός υπερίσχυσε του καταναλωτισμού.
Β΄ Ερώτημα
- Εξορθολογισμός της τιμολόγησης των προϊόντων. Προϊόντα ομορφιάς προσιτά για μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Απαγκίστρωση από τη λογική των υπερτιμημένων προϊόντων λόγω μάρκας. Είναι μια σύμβαση που διχάζει το αγοραστικό κοινό σε εκλεκτούς και μη εκλεκτούς πελάτες συντηρώντας τις κοινωνικές ανισότητες.
- Σεβασμός των εργασιακών δικαιωμάτων και βελτίωση των μονάδων παραγωγής της λεγόμενης γρήγορης μόδας (ασφάλιση, ανθρώπινο ωράριο εργασίας, εξαερισμός και φυσικό φως στις μονάδες παραγωγής). Η χαμηλή τιμολόγηση αυτών των προϊόντων δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος των εργαζομένων.
- Εφαρμογή της αρχής της αειφόρου ανάπτυξης στη μόδα. Υλικά κατασκευής φιλικά προς το περιβάλλον. Κατάργηση των συνθετικών υλών που δεν ανακυκλώνονται και επιβαρύνουν τη φύση. Επαναχρησιμοποίηση των υλικών με σκοπό τη εξοικονόμηση των πρώτων υλών και τον περιορισμό των απορριμμάτων.
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο μη λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Μη Λογοτεχνικό Κείμενο Στο ύψος των περιστάσεων
Για να δείτε το λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Στο εργαστήριο του Λιουλιούκωφ
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η εκλεκτή συνάδελφος Μαρία Κασσιμάτη, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε Στοιχεία Θεωρίας της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο στοιχείο από τον παρακάτω πίνακα:
Γλώσσα και Γλωσσικές Ποικιλίες | Προφορικός και Γραπτός Λόγος |
Περιγραφή | Αφήγηση |
Χρονογράφημα |
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.