έκθεση κριτήριο αξιολόγησης

Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης Σχεδιάγραμμα

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης Σχεδιάγραμμα Α Λυκείου

Ορισμός

Μέσα μαζικής ενημέρωσης (Μ.Μ.Ε.) ονομάζονται τα μέσα εκείνα που χρησιμοποιούνται για την ταυτόχρονη μετάδοση ποικίλων μηνυμάτων σε απεριόριστο πλήθος ανθρώπων. Τα κυριότερα Μ.Μ.Ε. είναι ο τύπος, το ραδιόφωνο, η τηλεόραση και το διαδίκτυο.

Ιστορική Εξέλιξη

  • 1ο στάδιο: η φωνή (ακουστική εποχή).
  • 2ο στάδιο: η χρήση του αλφαβήτου και η ανάπτυξη της τυπογραφίας (οπτική εποχή).
  • 3ο στάδιο: το ραδιόφωνο, η τηλεόραση (ορθότερα, τηλοψία) και το διαδίκτυο (ηλεκτρονική εποχή).

Θετικές επιδράσεις

Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης δύνανται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην πολύπλευρη προαγωγή του ανθρώπου. Αν η χρήση τους καθίσταται ορθή, επιδρούν θετικά στους εξής τομείς:

  1. Ενημερωτικός τομέας:

    • Τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης (ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο) εκμηδένισαν τις γεωγραφικές αποστάσεις και κατέστησαν τη Γη ένα «πλανητικό χωριό». Στην οικουμενική αυτή κοινότητα γίνεται δυνατή η ταυτόχρονη μετάδοση ενημερωτικών μηνυμάτων από κάθε γωνιά του πλανήτη.
    • Ενημερώνουν για ποικίλα θέματα: πολιτική, οικονομία, κοινωνικά προβλήματα, πολιτιστικά θέματα και εκδηλώσεις, ζητήματα υγείας και πρόληψης ασθενειών, επιστημονικά επιτεύγματα, οικολογία, αγγελίες – διαφημίσεις.
  2. Πνευματικός τομέας:

  • Προκαλούν ποικίλα ερεθίσματα και εντυπώσεις, και παρέχουν ευρεία πληροφόρηση. Με αυτό τον τρόπο, επιμορφώνουν και αναβαθμίζουν το πνευματικό επίπεδο του ανθρώπου.
  • Προβάλλουν πολυμέρεια απόψεων και διενεργούν διαλόγους για κάθε είδους θέμα με αποτέλεσμα να δίνουν το έναυσμα για περαιτέρω αναστοχασμό, να οξύνουν την κριτική αντίληψη και να διευρύνουν τους πνευματικούς και γνωστικούς ορίζοντες του ανθρώπου.
  • Κοινωνικοποιούν στοιχειώδεις γνώσεις συμβάλλοντας έτσι στη μείωση του αναλφαβητισμού και της αμάθειας, ιδίως σε οικονομικώς ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα.
  • Διαδραματίζουν διδακτικό ρόλο με την προβολή εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
  1. Κοινωνικός τομέας:

  • Αποτελούν παράγοντα κοινωνικοποίησης, καθώς παρουσιάζουν κοινωνικά πρότυπα, υποδεικνύουν τρόπους κοινωνικής συμπεριφοράς και προβάλλουν κοινωνικές αξίες (π.χ. διάλογος, αλληλεγγύη, διαλλακτικότητα, συνεργασία).
  • Εκθέτουν τα κοινωνικά προβλήματα και προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης και μέσα πρόληψης.
  • Διαμορφώνουν κοινωνική συνείδηση μέσω της πληροφόρησης και της ευαισθητοποίησης στα κοινωνικά θέματα. Παράλληλα, παροτρύνουν στη συμμετοχή για την επίλυση των κοινωνικών προβλημάτων (π.χ. φτώχεια, κρούσματα ρατσισμού, εγκληματικότητα, υπογεννητικότητα).
  1. Πολιτικός τομέας:

  • Ενημερώνουν τους πολίτες για τα τεκταινόμενα της πολιτικής σκηνής.
  • Προωθούν τον πολιτικό διάλογο και την έκφραση ιδεών και απόψεων, στηρίζοντας την πολυφωνία.
  • Διαμορφώνουν στους ανθρώπους πολιτική συνείδηση.
  • Ελέγχουν την άσκηση της εξουσίας και καταδικάζουν τις κυβερνητικές ατασθαλίες.
  1. Ηθικός τομέας:

  • Προωθούν ηθικά πρότυπα και διαμορφώνουν ηθικές αξίες, όπως είναι η δικαιοσύνη, η αλληλεγγύη, η ειλικρίνεια, η ανθρωπιά και η αξιοπρέπεια.
  1. Εθνικός τομέας:

  • Διαμορφώνουν εθνική συνείδηση προβάλλοντας την ελληνική ιδιοπροσωπία. Πολιτιστικές εκπομπές με θέμα τις ελληνικές παραδόσεις, τα ήθη και έθιμα, την ιστορία και τη γλώσσα αναδεικνύουν στοιχεία της εθνικής μας ταυτότητας.
  1. Διεθνιστικός τομέας:

  • Με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας επιτυγχάνεται η επαφή των λαών από κάθε άκρη της Γης. Ο πλανήτης μας έχει καταστεί πλέον μια οικουμενική κοινότητα, όπου τα παγκόσμια προβλήματα, όπως είναι η μόλυνση του περιβάλλοντος, η φτώχεια και τα ναρκωτικά, αφορούν όλους τους ανθρώπους. Τα Μ.Μ.Ε. ενημερώνουν για τα πανανθρώπινα αυτά προβλήματα, ευαισθητοποιούν και παροτρύνουν σε καθολική συμμετοχή για την αντιμετώπισή τους.
  • Ευνοούν τη συναδέλφωση των λαών και την εδραίωση της ειρήνης.
  1. Πολιτιστικός και αισθητικός τομέας:

  • Με την προβολή καλλιτεχνικών εκπομπών καλλιεργείται η αισθητική του ατόμου.
  • Μέσω των πολιτιστικών προγραμμάτων μεταβιβάζεται στις νεότερες γενιές η πολιτιστική (πνευματική και καλλιτεχνική) κληρονομιά του τόπου τους.
  • Κατά καιρούς παρουσιάζονται ωφέλιμες εκπομπές που προωθούν την ελληνική γλώσσα. Επιπλέον, η ορθή χρήση της γλώσσας από τους δημοσιογράφους και τους εκάστοτε ομιλητές οξύνουν το γλωσσικό αισθητήριο.
  1. Ψυχολογικός και ψυχαγωγικός τομέας:

  • Δίνουν τη δυνατότητα γνήσιας ψυχαγωγίας, ιδίως στις ασθενέστερες οικονομικά οικογένειες που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σε ψυχαγωγικές δαπάνες.
  • Περιστέλλουν την πλήξη, την ανία και εξασθενίζουν την αίσθηση μοναξιάς.
  • Συμβάλλουν στην αποσυμπίεση του γρήγορου και αγχώδους ρυθμού της ζωής.

Αρνητικές επιδράσεις

Η κατάχρηση των μέσων μαζικής ενημέρωσης εγκυμονεί πολλούς κινδύνους:

  1. Πολιτικός τομέας:

  • Γίνονται φερέφωνα της εκάστοτε εξουσίας και προπαγανδίζουν πολιτικές ιδέες. Με τον τρόπο αυτό, υπονομεύουν τη δημοκρατία.
  • Εξυπηρετούν κομματικές και οικονομικές σκοπιμότητες, με αποτέλεσμα να διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα.
  • Επηρεάζουν τις συνειδήσεις των πολιτών και οδηγούν στη μαζοποίησή τους.
  • Καλλιεργούν τον κομματισμό, τη μισαλλοδοξία, την κοινωνική διχόνοια και το λαϊκισμό.
  1. Ενημερωτικός τομέας:

  • Παραπληροφορούν και συσκοτίζουν την πραγματικότητα. Όταν συμπλέκεται η είδηση με το σχόλιο, καθίσταται δυσχερής η εύρεση της αλήθειας.
  1. Κοινωνικός τομέας:

  • Εθίζουν το άτομο και το αποξενώνουν. Η απομόνωση αυτή στερεί την επικοινωνία και οδηγεί στην εσωστρέφεια και την αδράνεια.
  • Εξοικειώνουν τα άτομα με τη βία και την εγκληματικότητα, καθώς προβάλλονται ταινίες με αντίστοιχο περιεχόμενο. Επίσης, προβάλλουν ανθυγιεινά πρότυπα μέσα από την ηρωοποίηση κακοποιών και ανήθικων στοιχείων.
  • Η ταύτιση με υπερφυσικούς ήρωες καλλιεργεί έναν επικίνδυνο μιμητισμό με κρούσματα επιθετικότητας και τραυματισμούς.
  • Η σκανδαλοθηρία και η επιδίωξη του εντυπωσιασμού καθαγιάζει αντιδεοντολογικές και ανήθικες πρακτικές. Όσον αφορά στις δικαστικές υποθέσεις, ορισμένοι δημοσιογράφοι σπεύδουν να κατακρίνουν, να καταδικάσουν και να σπιλώσουν πρόσωπα, πριν ακόμα αποφανθεί η δικαιοσύνη.
  • Προωθούν ξενοφοβικές και ρατσιστικές αντιλήψεις με την καθιέρωση προκαταλήψεων έναντι ατόμων, ιδεολογιών, λαών και προτιμήσεων (π.χ. ομοφυλοφιλία, ιδεολογικός προσανατολισμός, θρησκευτικές πεποιθήσεις). Από την άλλη πλευρά, καλλιεργούν την ξενομανία προς τον πολιτισμό των ανεπτυγμένων χωρών.
  1. Πνευματικός τομέας:

  • Οι χαμηλής ποιότητας εκπομπές υποβαθμίζουν το νοητικό επίπεδο των δεκτών και ενισχύουν την πνευματική νωθρότητα.
  • Εθίζουν το άτομο, αιχμαλωτίζουν τη σκέψη του και το οδηγούν στην κατασπατάληση πολύτιμου χρόνου, ο οποίος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε πνευματικές ενασχολήσεις (π.χ. μελέτη βιβλίων, ανάγνωση λογοτεχνίας).
  • Υπονομεύουν τη γλωσσική ακεραιότητα:
    • Επικράτηση εικόνας και ήχου εις βάρος του λόγου.
    • Χρήση συνθηματικής γλώσσας (κυρίως στις διαφημίσεις).
    • Ασυνταξίες (σολοικισμοί), γραμματικά λάθη, εκφραστικές αστοχίες, ασυναρτησίες, περιττολογίες (με λίγα λόγια, κακοποίηση της γλώσσας).
    • Χρήση κακόσχημων νεολογισμών και ξενόφερτων λέξεων και εκφράσεων.
  1. Αισθητικός τομέας:

  • Αλλοτριώνουν το αισθητικό κριτήριο με την προβολή χαμηλής ποιότητας εκπομπών.
  • Επιβάλλουν αισθητικές νόρμες με αποτέλεσμα τον περιορισμό της προσωπικής επιλογής.

Προϋποθέσεις Ορθής Λειτουργίας

  • Τα Μ.Μ.Ε. λειτουργούν σωστά μόνο μέσα στο δημοκρατικό πλαίσιο, όπου ευνοείται η ελευθεροτυπία και η απρόσκοπτη έκφραση. Άλλου είδους πολιτεύματα χαρακτηρίζονται από επεμβατισμό και λογοκρισία.
  • Η απεμπλοκή από κομματικούς υπολογισμούς και οικονομικά συμφέροντα. Η ανεξαρτησία, δηλαδή, των μέσων από πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες, ώστε να επιτυγχάνεται αδέσμευτα το δημοσιογραφικό λειτούργημα. Προς την κατεύθυνση αυτή κινείται η οικονομική ενίσχυση των Μ.Μ.Ε. από το κράτος.
  • Η τήρηση του κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας και η επιστράτευση των ελεγκτικών μηχανισμών του τύπου και της ραδιοτηλεόρασης. Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει ότι η πολιτεία πρέπει να οδηγείται σε υπερβολές, όπως είναι η φίμωση του δημοσιογραφικού λόγου και η λογοκρισία.
  • Να πληροφορούν και όχι να παραπληροφορούν. Σκοπός ύπαρξής τους να είναι η αντικειμενική και έγκυρη ενημέρωση.
  • Να προάγουν τον πολιτισμό και την πνευματική αναβάθμιση του ανθρώπου μέσα από υψηλής ποιότητας προγράμματα, παιδευτικές εκπομπές και παροχή ορθών γλωσσικών ερεθισμάτων.

Για να μεταβείτε σε Στοιχεία Θεωρίας  της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο στοιχείο από τον παρακάτω πίνακα:

Γλώσσα και Γλωσσικές ΠοικιλίεςΠροφορικός και Γραπτός Λόγος
ΠεριγραφήΑφήγηση
Χρονογράφημα

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’  Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:

ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝΝΕΑ ΜΟΡΦΗ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Αγάπη (Ενιαία Εξέταση)
Αγάπη (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
ΓλώσσαΓλώσσα Γλωσσικές Ποικιλίες (Τράπεζα Θεμάτων)Γλώσσα και Γλωσσικές Ποικιλίες
Γλωσσικές Ποικιλίες (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΗ Γλώσσα η Αξία της (Ενιαία Εξέταση)
Γλώσσα και ΠολιτισμόςΓλώσσα και ΠολιτισμόςΔιάλογος (Τράπεζα Θεμάτων)Η Γλώσσα η Αξία της (Ενιαία Εξέταση) Απαντήσεις
ΓλωσσομάθειαΓλωσσομάθειαΔιάλογος (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΓλώσσα και Πολιτισμός
ΔιαφήμισηΔιαφήμισηΑναλφαβητισμός (Συνεξέταση)
Μέσα Μαζικής ΕνημέρωσηςΜέσα Μαζικής ΕνημέρωσηςΓλωσσομάθεια Θέμα 14426 (Τράπεζα Θεμάτων)Ναρκωτικά και Νέοι (Συνεξέταση)
ΔιάλογοςΔιάλογοςΓλωσσομάθεια Θέμα 14426 (Τράπεζα Θεμάτων)-ΑπαντήσειςΜόδα (Συνεξέταση)
ΕφηβείαΕφηβείαΕφηβεία Θέμα 14483 (Τράπεζα Θεμάτων)Μόδα (Συνεξέταση) Απαντήσεις
ΑγάπηΑγάπηΕφηβεία Θέμα 14483 (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις
Μόδα και ΈνδυσηΜόδα και Ένδυση
Ταξίδια Θέμα 14941 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)
Ταξίδια Θέμα 14941 ΕΠΑΛ (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις
Τρίτη ΗλικίαΤρίτη ΗλικίαΛειτουργικός αναλφαβητισμός Θέμα 14946 (Τράπεζα Θεμάτων)Τρίτη Ηλικία Β
Γέλιο και Κωμικό ΣτοιχείοΓέλιο και Κωμικό ΣτοιχείοΛειτουργικός αναλφαβητισμός Θέμα 14946 (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις φροντιστηριακές σημειώσεις του εκλεκτού συναδέλφου Μινόπετρου Νικολάου, ο οποίος τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.