
Εφηβεία Σχεδιάγραμμα
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Εφηβεία Σχεδιάγραμμα Α Λυκείου
Ορισμός
Εφηβεία ονομάζεται η περίοδος της μετάβασης από την παιδική στην ώριμη ηλικία. Πυρήνας της καθίσταται η ήβη, δηλαδή η πρόσκτηση της ικανότητας αναπαραγωγής.
Χαρακτηριστικά Eφήβων
-
Βιολογικά:
- Ανάπτυξη της σωματικής διάπλασης
- Λειτουργία γενετήσιων αδένων
- Μεταβολή των αδένων που προσδιορίζουν την έκφραση, τη φωνή, τη σκέψη, το συναίσθημα
-
Ψυχολογικά:
- Τάση εσωτερίκευσης και μυστικοπάθειας
- Ευαισθητοποίηση, ευθιξία
- Έλλειψη αυτοπεποίθησης και ανασφάλεια
- Φροντίδα για την εξωτερική εμφάνιση
- Ενδιαφέρον για το άλλο φύλο
- Άγχος για το μέλλον και απαισιοδοξία
-
Πνευματικά:
- Υπαρξιακές ανησυχίες
- Διεύρυνση πνευματικών οριζόντων
- Όξυνση της κριτικής αντίληψης
- Ιδεολογικός φιλελευθερισμός και εξιδανίκευση
- Φόβος για τον ορθολογισμό των μεγάλων
- Ονειροπόληση και οραματισμός
-
Κοινωνικός – Οικογενειακός τομέας:
- Αντιδραστικότητα και ριζοσπαστισμός
- Αγωνιστικότητα για βελτίωση του κόσμου
- Επιθυμία ανανέωσης και βελτίωσης των κακώς κειμένων
- Οπαδοποίηση σε οτιδήποτε έχει την αξίωση του νέου, του διαφορετικού, του ανατρεπτικού
- Προσαρμογή στη μόδα
- Αναζήτηση φιλίας, γενικότερης αποδοχής, προτύπων και ειδώλων
- Τάση αυτοτέλειας και ανεξαρτητοποίησης από τους γονείς
- Αμφισβήτηση των καθιερωμένων αξιών, των ιδανικών και της παράδοσης
-
Aντιθέσεις:
- Υπερενέργεια – οκνηρία
- Υπερευθυμία – δυσθυμία
- Θρασύτητα – δειλία
- Εγωισμός – αυτοπεριφρόνηση
- Κοινωνικότητα – απομόνωση
- Ατομισμός – αλτρουισμός
- Ασυγκράτητη ορμή – ανάγκη της αίσθησης του ελέγχου
- Καταπολέμηση και άσκηση αυστηρού ελέγχου στις παραδοσιακές αξίες – άκριτη αποδοχή νέων ιδεολογικών προτάσεων και αξιών
- Καταδίκη των επιδερμικών σχέσεων – τάση αυτοαπομόνωσης
Σχέσεις Εφήβων Γονέων
Οι έφηβοι:
- νιώθουν ελεύθεροι και ώριμοι να αναλάβουν πρωτοβουλίες.
- αντιλαμβάνονται τον κόσμο με πνεύμα προοπτικής.
- θεωρούν ξεπερασμένες και συντηρητικές τις απόψεις των γονιών τους.
- αντιδρούν ενίοτε βίαια και προκλητικά.
Οι γονείς:
- προσπαθούν να τους εμφυσήσουν τις ιδέες και τις απόψεις τους για τη ζωή.
- προβάλλουν (και επιβάλλουν) τα δικά τους πρότυπα και ιδανικά.
- επιθυμούν τα παιδιά τους να υλοποιήσουν τα δικά τους ανεκπλήρωτα όνειρα.
- εναντιώνονται στις επιλογές των νέων.
- προκαλούν τους εφήβους συγκρίνοντάς τους με τη δική τους γενιά.
- δεν εμπιστεύονται τις πρωτοβουλίες των παιδιών τους.
- αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν ότι τα παιδιά τους γίνονται ώριμοι πολίτες.
Προϋποθέσεις Υγιούς Σχέσης Εφήβων Γονέων – Μεγαλυτέρων:
Απαιτείται αμοιβαία υποχώρηση και αναγνώριση πως η κάθε πλευρά έχει μερίδιο στο δίκαιο και στο ορθό. Ειδικότερα:
Οι γονείς – μεγαλύτεροι χρειάζεται να:
- σέβονται τα δικαιώματα της προσωπικής επιλογής των εφήβων.
- αναγνωρίζουν ότι ο κόσμος που κληροδοτούν στους νέους δεν είναι ο βέλτιστος.
- διαλέγονται με τα παιδιά τους, για να εντοπίζουν τα προβλήματα και τις ανησυχίες τους.
- αποδέχονται πως οι νέοι δικαιούνται να ζήσουν σε ένα κόσμο καλύτερο, άρα και διαφορετικό.
- συνειδητοποιούν ότι τα παιδιά τους δεν είναι κτήμα τους.
- εγκαταλείπουν τον αυταρχισμό και την ακαμψία και να επιδίδονται στον παιδαγωγικό και συμβουλευτικό τους ρόλο.
- τονώνουν το φρόνημα των νέων και να τους εμποτίζουν το αίσθημα της υπευθυνότητας.
- αποτελούν οι ίδιοι με τη ζωή τους πρότυπα προς μίμηση.
- στέκουν αρωγοί και συμπαραστάτες, όταν οι έφηβοι ζητούν τη βοήθειά τους.
- αποφεύγουν την ανοχή σε τυχόν παραπτώματα, γιατί η υπερβολική ελευθερία καταλήγει σε ασυδοσία.
Οι έφηβοι ωφελούνται, όταν αναγνωρίζουν στους γονείς – μεγαλυτέρους τους:
- την άδολη αγάπη.
- την πείρα και, σε πολλές περιπτώσεις, την περισσότερη γνώση τους.
- την δικαιολογημένη ανησυχία τους, καθώς τα παιδιά τους μεγαλώνουν σε μια κοινωνία που εγκυμονεί κινδύνους και παγίδες.
- την ηθική ευθύνη που έχουν για τους ίδιους.
Για να μεταβείτε σε Στοιχεία Θεωρίας της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο στοιχείο από τον παρακάτω πίνακα:
Γλώσσα και Γλωσσικές Ποικιλίες | Προφορικός και Γραπτός Λόγος |
Περιγραφή | Αφήγηση |
Χρονογράφημα |
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις φροντιστηριακές σημειώσεις του εκλεκτού συναδέλφου Μινόπετρου Νικολάου, ο οποίος τις παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.