Διάλογος Κριτήριο Αξιολόγησης (Τράπεζα Θεμάτων)-Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΘΕΜΑ 1
ΘΕΜΑ 1α
1. Λάθος Τα λεκτικά μηνύματα που ανταλλάσσουν δύο ή περισσότερα άτομα, μαζί με τα παραγλωσσικά αλλά και τα κατεξοχήν μη λεκτικά μηνύματα, συνιστούν τη διαπροσωπική επικοινωνία.
2. Λάθος Απαραίτητη προϋπόθεση του διαλόγου είναι η προσεκτική ακρόαση εκ μέρους των συνομιλητών, αλλά και η αποδοχή και κατανόηση της διαφορετικότητας του ενός από τον άλλο.
3. Σωστό η διεξαγωγή ουσιαστικού διαλόγου δε συμβαίνει συχνά, καθώς οι άνθρωποι συνήθως συνδιαλέγονται μεταξύ τους μόνο φαινομενικά.
4. Σωστό τότε δημιουργεί θετικά συναισθήματα, χαρίζει την αίσθηση της πληρότητας και αυξάνει την αυτοεκτίμηση.
5. Σωστό Γενικά ο διάλογος αποτελεί το κλειδί για τη δημοκρατική διαπαιδαγώγηση.
ΘΕΜΑ 1β
Η συγγραφέας υποστηρίζει ότι ο ουσιαστικός διάλογος μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για το άτομο. Ο διάλογος προσφέρει αυτοπεποίθηση στα άτομα. Πιο συγκεκριμένα, βοηθά τα άτομα να κατανοήσουν και να γνωρίσουν διαφορετικές απόψεις και να πλουτίσουν τις γνώσεις τους. Επιπλέον, η προσεκτική ακρόαση του συνομιλητή ενισχύει τον σεβασμό απέναντι σε άλλους ανθρώπους. Αλλά και στη σχέση γονέα και παιδιού ο διάλογος συντελεί στην δημιουργία μιας καλής σχέσης με εμπιστοσύνη, κατανόηση και αμφίδρομη επικοινωνία. Τέλος, ο διάλογος ενισχύει τη δημοκρατική διαπαιδαγώγηση. (80 λέξεις)
Εναλλακτικά
ΘΕΜΑ 1β
Ο ουσιαστικός διάλογος δεν επιτυγχάνεται συχνά. Αυτό οφείλεται στη βιασύνη που επιδεικνύουν οι συνομιλητές για να αναπτύξουν τις απόψεις τους αλλά και στον λιγοστό χρόνο που αφιερώνουν για να ακούσουν τον συνομιλητή τους, αφού συχνά τον διακόπτουν. Ακόμη, τα άτομα συνήθως δεν επιδεικνύουν επαρκή προσοχή στην ακρόαση του συνομιλητή τους, καθώς τους απασχολεί μόνο η έκθεση της δικής τους άποψης. Τέλος, η αποτυχία του διαλόγου μπορεί να οφείλεται στην πεποίθηση του ενός συνομιλητή ότι δεν μπορεί να αλλάξει τη γνώμη του άλλου, οπότε αδιαφορεί να του απαντήσει ουσιαστικά. (88 λέξεις)
ΘΕΜΑ 2
ΘΕΜΑ 2α
i. Η δεύτερη με την τρίτη παράγραφο του κειμένου συνδέονται με τη νοηματική σχέση της αντίθεσης, όπως φανερώνει και η διαρθρωτική λέξη Ωστόσο που υπάρχει στην αρχή της τρίτης παραγράφου. Στην δεύτερη παράγραφο η συγγραφέας αναφέρεται στα χαρακτηριστικά του διαλόγου και στις προϋποθέσεις που τον καθιστούν επιτυχημένο. Αντίθετα, στην τρίτη παράγραφο παρουσιάζει τους λόγους που εμποδίζουν την πραγματοποίηση ενός ουσιαστικού διαλόγου.
ii. 1. γίνεται, πραγματοποιείται
2. συνομιλούν, συζητούν
3. δίνει, προσδίδει
4. ενισχύει
5. προσπαθούμε
ΘΕΜΑ 2β
Οικοδόμηση
Δηλωτικά: Η οικοδόμηση του κτιρίου για τη διεξαγωγή των πνευματικών εκδηλώσεων του δήμου ολοκληρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Συνυποδηλωτικά: Τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης ανάμεσα στα δύο κράτη θα πρέπει να τηρηθούν και από τις δύο πλευρές ώστε να επιτευχθεί η ομαλοποίηση των σχέσεών τους.
Κλειδί
Δηλωτικά: Το κλειδί του διαμερίσματος παραδίδεται στους ενοικιαστές μετά την υπογραφή του συμβολαίου με τον ιδιοκτήτη.
Συνυποδηλωτικά: Το κλειδί του προβλήματος βρισκόταν στην προσεκτική καταγραφή και κατανόηση των στοιχείων της εκφώνησης της μαθηματικής άσκησης.
Εναλλακτικά
ΘΕΜΑ 2β
i. Με το α’ πληθυντικό πρόσωπο η συγγραφέας δείχνει αμεσότητα και οικειότητα. Προσδίδει στον λόγο της ζωντάνια και δημιουργεί ένα κλίμα οικειότητας. Η συγγραφέας πιστεύει πως το θέμα του διαλόγου αφορά όλους μας και με αυτόν τον τρόπο δηλώνει την καθολικότητα του θέματος.
ii. Με τη χρήση του ασύνδετου σχήματος η συγγραφέας αποσκοπεί στο να δώσει ένταση, έμφαση στο λόγο και ένα πιο οικείο ύφος στο κείμενό της. Παράλληλα, διαπιστώνουμε ότι το ασύνδετο σχήμα συμβάλλει στη ζωντάνια και την παραστατικότητα ενός κειμένου, ενώ συνάμα πυκνώνει το λόγο.
ΘΕΜΑ 3
Προσφώνηση
Αγαπητοί καθηγητές, γονείς και συμμαθητές,
Πρόλογος: Ο διάλογος στο μάθημα δεν είναι μόνον ένας τύπος διδασκαλίας, αλλά αποτελεί το κλειδί της δημοκρατικής διαπαιδαγώγησης. Σκοπός αυτής της ομιλίας είναι να αναδείξει τους λόγους που καθιστούν τον διάλογο θεμέλιο λίθο της κοινωνικής, ψυχολογικής και δημοκρατικής καλλιέργειας των μαθητών.
Κύριο Μέρος: Έχει θεμελιώδη σημασία για την πνευματική ανάπτυξη του παιδιού, αφού ο μαθητής μαθαίνει να προβληματίζεται, να σκέπτεται, να σέβεται τις απόψεις των συνομιλητών του, να τις αντιμετωπίζει κριτικά, με λογικά επιχειρήματα να αντικρούει εκείνες με τις οποίες είναι αντίθετος, ασκείται στο να δίνει απαντήσεις, να υποβάλει ερωτήσεις. Με όλα αυτά καλλιεργείται μια μορφωτική διαδικασία στη σχολική τάξη που συμβάλλει στην πνευματική ανάπτυξη του παιδιού και στην ενίσχυση του δημοκρατικού πνεύματος μέσω του διαλόγου.
Ο διάλογος μέσα στην τάξη δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν μια ζεστή και ανθρώπινη ατμόσφαιρα μεταξύ των ίδιων των μαθητών, αλλά και των μαθητών με τον εκπαιδευτικό. Άρα ο διάλογος προωθεί την ανθρώπινη επικοινωνία και συμβάλει τα μέγιστα στην κοινωνικοποίηση του παιδιού.
Με τη διαδικασία του διαλόγου δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να συνειδητοποιήσει ότι για τη λύση και την προσέγγιση ενός θέματος απαιτείται η συνεισφορά όλων των πλευρών. Αυτό τους οδηγεί στην κατάκτηση της αυτογνωσίας, τους βοηθάει να ξεπεράσουν κάποια ελαττώματά τους, άρα αποβαίνουν ισορροπημένα και ολοκληρωμένα άτομα.
Ο διάλογος στην τάξη προωθεί τη γόνιμη ανταλλαγή απόψεων, ιδεών, διευκολύνει στην αποκάλυψη κάποιων νοητικών διεργασιών, που ήταν σε λανθάνουσα κατάσταση, νομιμοποιεί την αμφισβήτηση, βοηθάει στη ζωντανή αλληλοσυναίνεση μεταξύ των διαλεγομένων μαθητών, εξασφαλίζει την ικανότητα να σκέπτονται κριτικά, να παίρνουν αποφάσεις μέσα σ’ ένα δημοκρατικό περιβάλλον, να μην απορρίπτουν το καινούριο, να βρίσκουν στήριγμα και κατανόηση και όλα αυτά τους βοηθούν να ολοκληρωθούν ως προσωπικότητες.
Επίλογος:
Ο διάλογος, λοιπόν, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για μια δημοκρατική εκπαίδευση, καθώς οδηγεί τόσο στη γνώση και στην καλύτερη ενημέρωση, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση και στην αυτογνωσία του ατόμου. Ας ελπίσουμε ότι η σημασία του διαλόγου θα ενισχυθεί περισσότερο στο μέλλον στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε όλοι να λειτουργούν με γνώμονα τα δημοκρατικά ιδεώδη.
Αποφώνηση
Σας ευχαριστώ πολύ
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο μη λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Διάλογος Κριτήριο Αξιολόγησης (Τράπεζα Θεμάτων)
Για να μεταφερθείτε στο αντίστοιχο λογοτεχνικό κείμενο επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Επιτάφιος (Απόσπασμα) Γιάννης Ρίτσος Κριτήριο Αξιολόγησης Λογοτεχνίας Α Λυκείου (Τράπεζα Θεμάτων)
Οι απαντήσεις που μόλις διαβάσατε αποτελούν ευγενική προσφορά Εκδόσεων Χατζηθωμά με αφορμή την ανάρτηση της Τράπεζας Θεμάτων για τη Α Λυκείου και στόχο έχουν να προσφέρει μια ποιοτική πρόταση για την μορφή που μπορούν να έχουν τα κριτήρια αξιολόγησης που στηρίζονται στα θέματα που προέρχονται από αυτή.
Για να μεταβείτε σε Στοιχεία Θεωρίας της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο στοιχείο από τον παρακάτω πίνακα:
Γλώσσα και Γλωσσικές Ποικιλίες | Προφορικός και Γραπτός Λόγος |
Περιγραφή | Αφήγηση |
Χρονογράφημα |
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.