Αγάπη Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)-Απαντήσεις
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Απαντήσεις
ΘΕΜΑ Α
Α1. Σύμφωνα με το άρθρο η αγάπη και ο έρωτας δεν είναι το ίδιο πράγμα. Για τον/την αρθρογράφο η αγάπη είναι κάτι μακροχρόνιο, βαθύ και για κάποιους άφταστο. Δεν είναι κάτι πρόσκαιρο, πρέπει να ρισκάρεις γι’ αυτή. Τονίζει πως είναι πιο δύσκολο συναίσθημα από το μίσος και πως δεν είναι κακό να πληγωθείς καμία φορά γι’ αυτή. Επισημαίνει πως πρέπει να φανερώνεται και να μην μένει κρυφή. Με λίγα λόγια καταλήγει στο ότι πρέπει να τολμάει κανείς για την αγάπη και να μην δειλιάζει.
Α2. α) Στην τελευταία παράγραφο χρησιμοποιείται το β΄ενικό πρόσωπο. Με τη χρήση του το ύφος γίνεται πιο απλό, οικείο, άμεσο και ζωντανό. Παράλληλα δίνεται στο κείμενο θεατρικότητα και η αίσθηση του διαλόγου. Ο/Η αρθρογράφος το επιλέγει γιατί θέλει να προτρέψει τον αναγνώστη και να του δώσει συμβουλές σχετικά με την αγάπη.
β) Στη δεύτερη παράγραφο έχουμε ασύνδετο σχήμα «Δεν είναι εφήμερη η αγάπη, δεν είναι παροδική, είναι αποκλειστική, είναι απόλυτη, είναι κατάληξη σε βάθος χρόνου, είναι ανιδιοτέλεια, ολοκλήρωση.» Το χρησιμοποιεί για να τονίσει τι είναι και τι δεν είναι η αγάπη. Με αυτό τον τρόπο δίνει στο κείμενο ζωντάνια, παραστατικότητα, γρήγορο ρυθμό και έμφαση.
Α3. Ο τίτλος ξεκινά με μια προστακτική και χρησιμοποιεί β΄ενικό πρόσωπο. Αυτό μας προϊδεάζει ότι αυτό που θα διαβάσουμε παρακάτω μας αφορά και πως ο/η αρθρογράφος μας προτρέπει να αγαπήσουμε. Χρησιμοποιεί θαυμαστικό για να δώσει έμφαση στο ότι για την αγάπη πρέπει να τολμά κανείς και αποσιωπητικά πάλι για έμφαση καθώς μετά ακολουθεί μια προϋπόθεση που δεν είναι εύκολη για το καθένα. Είναι άμεσος, δηλωτικός του περιεχομένου και κινητοποιεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
ΘΕΜΑ Β
ΑΡΘΡΟ: Τίτλος, γ’ πρόσωπο
Πρόλογος: Όταν μιλάμε για την αγάπη αναφερόμαστε σε όλα τα είδη της :μητρική, αδελφική, ερωτική, φιλική κ.α. Η αγάπη έχει κάποια κοινά γνωρίσματα που τη διαφοροποιούν από τα υπόλοιπα συναισθήματα.
Κύριο μέρος: α) χαρακτηριστικά αγάπης:
- Η το ενδιαφέρον για τον άλλο και η συναισθηματική συμμετοχή στη χαρά και στη λύπη του.
- Η ανεκτικότητα απέναντι στις διαφορετικές επιλογές του και τις αδυναμίες ή τα «ενοχλητικά» στοιχεία του χαρακτήρα του.
- Η δοτικότητα δηλαδή η γενναιοδωρία προς τον άλλο και η διάθεση προσφοράς
- Ο σεβασμός της ανεξαρτησίας του άλλου και η απουσία κτητικής διάθεσης απέναντί του.
- Η συγχώρεση και η απουσία εκδικητικότητας.
- Η στοργή, η φροντίδα , η τρυφερότητα προς τον άλλο και η διάθεση προστασίας του.
β) Ωστόσο στη σημερινή κοινωνία η αληθινή αγάπη απουσιάζει από τη ζωή μας πολύ συχνά και αυτό συμβαίνει γιατί :
- Κυριαρχεί ο απάνθρωπος ανταγωνισμός σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής και οδηγεί στην αντιπαλότητα και στην εδραίωση του ατομικισμού.
- Στις μεγαλουπόλεις το περιβάλλον είναι αφιλόξενο και κυριαρχούν η ανωνυμία και η καχυποψία και έτσι εντείνεται η αποξένωση από τον συνάνθρωπο και το αίσθημα μοναξιάς.
- Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από ασθματικούς ρυθμούς ζωής που μας επιβάλλουν συμβατικές και επιφανειακές σχέσεις.
- Οι άνθρωποι γίνονται επιφυλακτικοί και απρόθυμοι να αναπτύσσουν ειλικρινείς σχέσεις με τον άλλο εξαιτίας του φόβου έκφρασης των συναισθημάτων και της αβεβαιότητας της ανταπόκρισης.
Επίλογος: Καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως όσο περνάνε τα χρόνια είναι πιο δύσκολο να αναπτυχθούν σχέσεις αγάπης μεταξύ των ανθρώπων και ακόμα και αν υπάρχουν δεν έχουν όλα τα αυθεντικά γνωρίσματα που χαρακτηρίζουν την αληθινή αγάπη.
ΘΕΜΑ Γ
Γ1. α) «Σαν μωρό στη κούνια του» : την χρησιμοποιεί για να δείξει πόσο ήρεμα κοιμάται η Χλόη.
Εναλλακτικά
«σαν να ήθελα να της κλέψω το όνειρο».
Γενικά οι παρομοιώσεις δίνουν στο κείμενο ζωντάνια, αμεσότητα, παραστατικότητα και κάνουν το νόημα πιο κατανοητό.
β) Στο κείμενο έχουμε ομοδιηγητικό αφηγητή με πρωτοπρόσωπη αφήγηση. Συμμετέχει στα γεγονότα και μιλάει για τα συναισθήματά του. Έτσι το κείμενο αποκτά περισσότερη αμεσότητα και ο αναγνώστης έρχεται πιο κοντά με τον αφηγητή – ήρωα.
Γ2. Το ρηματικό πρόσωπο που κυριαρχεί στο ποίημα είναι το β΄ ενικό («όσο δουλεύεις», «πρόσεχε μην παρασυρθείς», «μη ξιπαστείς»). Το β΄ ενικό προσδίδει έναν τόνο οικειότητας στον λόγο. Στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι ένα είδος εσωτερικού μονολόγου. Ο ποιητής απευθύνεται ουσιαστικά στον εαυτό του. Οφείλει να είναι προσεκτικός, να μη παρασυρθεί, ώστε να διαμορφώσει ένα εργαλείο που θα επιτελεί τον σκοπό του.
ΘΕΜΑ Δ
Δ1. Ο Όμηρος φαίνεται πως όχι μόνο αγαπά αλλά είναι και ερωτευμένος με τη Χλόη, είναι ερωτευμένος με τα πάντα πάνω της και φαίνεται στο ότι τη χάζευε ενώ κοιμόταν («Την κοίταξα σπιθαμή προς σπιθαμή, θέλοντας να αποτυπώσω τα πάντα από αυτή. Η ομορφιά της ήταν επώδυνη».) ονειρευόταν να κάνει οικογένεια μαζί της και να ζήσουμε ευτυχισμένοι . δεν ήθελε να τη χάσει παρόλα αυτά ήταν διατεθειμένος να τα χάσει όλα.(« Ήθελα μια κανονική ζωή με παιδιά… Και γι’ αυτό ήμουν διατεθειμένος να χάσω τα πάντα»). Η Χλόη φαίνεται πιο συνειδητοποιημένη αλλά και το ίδιο ερωτευμένη. Θέλει να προστατέψει τον Όμηρο και έχει θάρρος να ζήσει μακριά του για να μπορέσει να μείνει αυτός ζωντανός.( «Αυτό που δεν θα…μη με ψάξεις»). Θέλει όμως να την θυμάται όπως θα κάνει και αυτή.(« Και μη με ξεχάσεις, θα προσπαθήσεις»).
Η απάντηση στην επόμενη ερώτηση είναι υποκειμενική για το κάθε παιδί.
Για να μεταφερθείτε στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Αγάπη Κριτήριο Αξιολόγησης (Ενιαία Εξέταση)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο εξέτασης της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α’ Λυκείου και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της συναδέλφου Σοφίας Μαχαίρα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε σε Στοιχεία Θεωρίας της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο στοιχείο από τον παρακάτω πίνακα:
Γλώσσα και Γλωσσικές Ποικιλίες | Προφορικός και Γραπτός Λόγος |
Περιγραφή | Αφήγηση |
Χρονογράφημα |
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Λυκείου, επιλέξτε το αντίστοιχο θέμα από τον παρακάτω πίνακα:
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.