Θουκυδίδης Βιβλίο 3, Κεφάλαιο 81, 5
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών της Α’ Λυκείου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Θουκυδίδης – Κερκυραϊκά
Παράγραφος 81, 5
Πρωτότυπο κείμενο
Πᾶσά τε ἰδέα κατέστη θανάτου͵ καὶ οἷον φιλεῖ ἐν τῷ τοιούτῳ γίγνεσθαι͵ οὐδὲν ὅτι οὐ ξυνέβη καὶ ἔτι περαιτέρω. Καὶ γὰρ πατὴρ παῖδα ἀπέκτεινε καὶ ἀπὸ τῶν ἱερῶν ἀπεσπῶντο καὶ πρὸς αὐτοῖς ἐκτείνοντο͵ οἱ δέ τινες καὶ περιοικοδομηθέντες ἐν τοῦ Διονύσου τῷ ἱερῷ ἀπέθανον.
Μετάφραση
Και διαπράχθηκαν κάθε είδους φόνοι και- όλα όσα συνηθίζεται να γίνονται σε τέτοιες περιπτώσεις- τίποτα δεν παραλείφθηκε που να μην έγινε και ακόμα χειρότερα. Γιατί και ο πατέρας σκότωνε το γιο και από τα ιερά απομακρύνονταν (οι ικέτες) και σκοτώνονταν κοντά (σε αυτά) και κάποιοι μάλιστα πέθαναν στο ιερό του Διονύσου, αφού περικλείστηκαν από τείχος.
Πᾶσά τε ἰδέα κατέστη θανάτου͵
καὶ οἷον φιλεῖ γίγνεσθαι
ἐν τῷ τοιούτῳ͵
οὐδὲν ὅτι
οὐ ξυνέβη
καὶ ἔτι περαιτέρω.
Καὶ γὰρ πατὴρ παῖδα ἀπέκτεινε
καὶ ἀπὸ τῶν ἱερῶν
ἀπεσπῶντο
καὶ ἐκτείνοντο πρὸς αὐτοῖς͵
οἱ δέ τινες καὶ ἀπέθανον
ἐν τοῦ Διονύσου τῷ ἱερῷ
περιοικοδομηθέντες.
Και διαπράχθηκαν κάθε είδους φόνοι
και- όλα όσα συνηθίζεται να γίνονται
σε τέτοιες περιπτώσεις-
τίποτα δεν παραλείφθηκε
που να μην έγινε
και ακόμα χειρότερα.
Γιατί και ο πατέρας σκότωνε το γιο
και από τα ιερά
απομακρύνονταν (οι ικέτες)
και σκοτώνονταν κοντά (σε αυτά)
και κάποιοι μάλιστα πέθαναν
στο ιερό του Διονύσου,
αφού περικλείστηκαν από τείχος.
Ερμηνευτικές Ερωτήσεις
Ο Θουκυδίδης συμπεραίνει ότι ο άνθρωπος εξαγριώνεται και συμπεριφέρεται παράλογα μέσα στον πόλεμο. Καταλήγει στη διαπίστωση ότι “ η λογική αποτελεί τη μόνη αξία, στην οποία μπορεί να στηριχθεί ο άνθρωπος”. Από την άλλη, ο Τολστόι, στο έργο του “Πόλεμος και Ειρήνη” υποστηρίζει ότι: αν αποδεχθούμε ότι η ανθρώπινη ζωή στηρίζεται στη λογική τότε θα καταστραφεί. Να αξιολογήσετε τις παραπάνω αντιφατικές θέσεις και να αναλύσετε τεκμηριωμένα τη δική σας.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Το ερώτημα είναι: αγάπη ή λογική; Πιστεύω ότι η απάντηση έγκειται ανάμεσα στις δύο αυτές αξίες. Ένας άνθρωπος χρειάζεται να ενεργεί με βάση και τις δύο αρετές. Όταν για παράδειγμα κάποιος ενεργεί συμβουλευόμενος μονάχα τη λογική του, ξεχνά την αλληλεγγύη και άλλα πολλά σημαντικά συναισθήματα. Ακόμη, η λογική του ανθρώπου είναι κάτι υποκειμενικό και διαφορετικό για τον καθένα. Από την άλλη αν κάποιος πράττει με γνώμονα τα συναισθήματά του, είναι δυνατόν να συμπεριφερθεί παράλογα, να τυφλωθεί από τα πάθη του. Επομένως όπως επιβεβαίωσε και η Τζέιν Όστεν στο “ Λογική και Ευαισθησία” σημαντικό είναι να συνδυάζουμε και τη λογική μας αλλά και τα συναισθήματά μας προκειμένου να πράξουμε σοφά.
Αξιοσημείωτο είναι, ότι και τα δύο αυτά έργα ξετυλίγονται γύρω από κατάσταση πολέμου. Περιγράφουν δηλαδή γεγονότα, όπου κυριαρχούν παρόμοια συναισθήματα και συγκυρίες. Και ενώ σε περίοδο ειρήνης, το άτομο έχει την δυνατότητα να προσαρμόζει τη συμπεριφορά του, δεν ισχύει το ίδιο στον πόλεμο. Τότε τα συναισθήματα δύσκολα δαμάζονται, η λογική δεν υπάρχει. Όπως είδαμε οι δημοκρατικοί της Κέρκυρας σκότωναν δίχως ενδοιασμό μέχρι και τα παιδιά τους! Τι θα είχε συμβεί, αν είχαν υπακούσει στη λογική αλλά και στα αγνά συναισθήματα, που ένας γονέας έχει;
Την ενδεικτική απάντηση συνέταξε η μαθήτρια Α Λυκείου Ντιόν Ψυχομάνη σύμφωνα με τις υποδείξεις και οδηγίες της καθηγήτριάς της Μαρίας Γεωργοπούλου
Για να μεταφερθείτε στην Ενότητα που επιθυμείτε απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα.
Για να μεταφερθείτε σε Συνδυαστικές Ερωτήσεις πρωτότυπου-μεταφρασμένου κειμένου απλώς επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τα Φιλολογικά μαθήματα ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.