Λατινικά Γ Λυκείου (Τόμος β’): Ολοκληρωμένη Κάλυψη των Εξεταστικών Απαιτήσεων

Λατινικά Γ Λυκείου (Τόμος β’): Ολοκληρωμένη Κάλυψη των Εξεταστικών Απαιτήσεων

Λατινικά Γ Λυκείου (Τόμος β’): Ολοκληρωμένη Κάλυψη των Εξεταστικών Απαιτήσεων

 

Η έκταση της εξεταστέας ύλης στη Γ Λυκείου επέβαλε το χωρισμό των εκπαιδευτικών βιβλίων που την καλύπτουν σε δύο τόμους προκειμένου να αυξηθεί η χρηστικότητα και η αποτελεσματικότητά τους. Υπακούοντας στην παραπάνω ανάγκη, οι Εκδόσεις Πατάκη αποφάσισαν να διαχωρίσουν το εκπαιδευτικό υλικό τους για τα Λατινικά της Γ Λυκείου σε δύο τόμους με τον δεύτερο να καλύπτει τις ενότητες 33-50 του σχολικού εγχειριδίου.

Η συγγραφική ομάδα των Μπακλαβά Βαγγέλη / Μπικάκη Μιχάλη / Αντωνοπούλου Ευαγγελίας -για μια ακόμη φορά- προσφέρουν στην εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα ένα έργο υψηλής ποιοτικής αξίας εφάμιλλο του επιπέδου των υπολοίπων έργων τους σε Β’ και Γ’ Λυκείου, τα οποία έχουν γίνει δεκτά με ενθουσιασμό από μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ στην εικόνα

Ο Β’ τόμος περιλαμβάνει τις ενότητες 33-50 με τις οποίες ολοκληρώνεται η κάλυψη της διδακτέας ύλης της τελευταίας τάξης του Λυκείου. Το βιβλίο ξεκινά με την παρουσίαση της τριακοστής τρίτης ενότητας χωρίς την ύπαρξη εισαγωγικής ενότητας καθώς τα αντίστοιχα σημεία έχουν ήδη καλυφθεί στον Α’ τόμο του υλικού.

Ακολουθώντας την πετυχημένη δομή που χαρακτηρίζει όλα τα έργα της, η συγγραφική ομάδα σε κάθε ενότητα του σχολικού βιβλίου προσφέρει στον αναγνώστη δύο διαφορετικές μεταφραστικές προσεγγίσεις, μία σε παράθεση (χωρίς μετασχηματισμό του κειμένου) και μία σε αντιστοίχιση (με μετασχηματισμό του κειμένου. Η πρώτη διευκολύνει τους μαθητές να προσεγγίσουν το κείμενο στην ολότητά του νοηματικά, ενώ η δεύτερη τους βοηθά να εντρυφήσουν στη λατινική γλώσσα καθώς υπάρχει άμεση αντιστοιχία κειμένου και μετάφρασης. Στη συνέχεια, ακολουθεί αναλυτική γραμματική αναγνώριση όλων των λέξεων του αποσπάσματος με τη σειρά που αυτές απαντούν προκειμένου να διευκολύνεται ο αναγνώστης στον εντοπισμό τους. Για πρακτικούς λόγους οι συγγραφείς επέλεξαν να εντάξουν στο συγκεκριμένο σημείο επιμέρους γραμματικές παρατήσεις για εξειδικευμένους –  μεμονωμένους γλωσσικούς τύπους προκειμένου ο μαθητής – καθηγητής να έχει συγκεντρωμένες όλες τις σχετικές πληροφορίες στον ίδιο χώρο. Η προσέγγιση των λεξιλογικών στοιχείων του αποσπάσματος ολοκληρώνεται με συγκεντρωτικούς πίνακες στους οποίους οι αναγνώστες θα βρουν τα ουσιαστικά, επίθετα και τις αντωνυμίες του αποσπάσματος καταχωρισμένα σε επιμέρους κατηγορίες ανάλογα με το γένος, την κλίση τους, κλπ. Στο συγκεκριμένο σημείο προσφέρονται αναλυτικός πίνακας αρχικών χρόνων των ρηματικών τύπων της ενότητας με επιπρόσθετες πληροφορίες για την κλίση και τον σχηματισμό επιμέρους τύπων.

Για να διευκολυνθούν οι μαθητές στη μελέτη και την αυτοαξιολόγησή τους η συγγραφική ομάδα προχώρησε στην κλίση όλων των ονοματικών και στη χρονική αντικατάσταση όλων ρηματικών τύπων του σχολικού εγχειριδίου. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές μπορούν με βεβαιότητα να επιβεβαιώσουν ότι οι προσωπικές τους απαντήσεις είναι ορθές και να προχωρήσουν στην αυτοαξιολόγησή τους.

Η ίδια διεξοδική προσέγγιση ακολουθήθηκε και στον τομέα του συντακτικού με αναλυτική συντακτική αναγνώριση όλων των όρων του αποσπάσματος της ενότητας και λεπτομερή  παρουσίαση όλων των δευτερευουσών προτάσεων. Όπου ανακύπτει η ανάγκη για επιμέρους συντακτικά σχόλια αυτά παρουσιάζονται άμεσα, πλαισιώνοντας τα σχετικά κειμενικά αποσπάσματα προς διευκόλυνση του αναγνώστη.

Κάθε επιμέρους ενότητα ολοκληρώνεται με πλειάδα ασκήσεων μετασχηματισμού αντίστοιχες με αυτές που μπορεί να αποτελέσουν θέματα στις προαγωγικές εξετάσεις. Οι εκφωνήσεις του διακρίνονται από φαντασία και πρωτοτυπία προκειμένου να εξαντλήσουν κάθε πιθανό ενδεχόμενο με στόχο την ολοκληρωμένη προετοιμασία του μαθητή. Αξιοσημείωτες είναι οι οδηγίες και οι παρατηρήσεις που προσφέρονται στις περιπτώσεις απαιτητικών μετατροπών προκειμένου να γίνουν κατανοητά τα βήματα και οι επιλογές που οδήγησαν στον τελικό μετασχηματισμό.

Το πέρας της ενδελεχούς προσέγγισης του εκπαιδευτικού υλικού των εναπομεινασών ενοτήτων ακολουθεί η αναλυτική παρουσίαση της θεωρίας  του συντακτικού της λατινικής γλώσσας, η οποία καλύπτει τόσο μικροσυντακτικά φαινόμενα όσο και την ολοκληρωμένη προσέγγιση των δευτερευουσών προτάσεων. Σημαντικό στοιχείο διαφοροποίησης από τον υφιστάμενο ανταγωνισμό αποτελεί η προβολή των ακολουθούμενης διαδικασίας για την ανάλυση μετοχών στις αντίστοιχες δευτερεύουσες προτάσεις καθώς την αντίστροφης πορεία εργασίας. Το παράρτημα που είναι αφιερωμένο στη σύνταξη ολοκληρώνεται με την αναλυτική παρουσίαση, σχεδόν βήμα-βήμα, της θεωρίας για το σχηματισμό όλων των ειδών πλάγιου λόγου (ειδικό απαρέμφατο, τελικό απαρέμφατο ή βουλητική πρόταση, πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις κ.ά.).

Στη συνέχεια του βιβλίου -και σε αυτόν τον τόμο- ο αναγνώστης θα βρει αναλυτική προβολή ετυμολογικών σχολίων καθώς και ομόρριζες λέξεις στη νέα ελληνική των όρων που απαντούν στο κείμενο. Οι όροι -για πρακτικούς λόγους- παρουσιάζονται χωρισμένοι σε ενότητες. Σε αυτό μαθητές και εκπαιδευτικοί θα βρουν σχόλια που επεξηγούν το σχηματισμό των λατινικών λέξεων αλλά και αποδεικνύουν τη συγγένεια των δύο γλωσσών, σύμφωνα με τις οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος στην προηγούμενη τάξη. Επιπλέον, η συγγραφική ομάδα -για λόγους χρηστικότητας πρόκρινε τη δημιουργία αλφαβητικού καταλόγου των λατινικών και ελληνικών όρων, οι οποίοι απαντούν στο σύνολο των 35 κειμένων που περιλαμβάνει η διδακτέα ύλη του μαθήματος στη Γ’ Λυκείου.

Στη συνέχεια ακολουθεί εκτενές μέρος έκτασης πενήντα σχεδόν σελίδων, το οποίο περιλαμβάνει ασκήσεις εμπέδωσης χωρισμένες ανά ενότητα του σχολικού βιβλίου. Αυτές περιλαμβάνουν ασκήσεις κλειστού τύπου για την εξέταση του βαθμού γνώσης του εισαγωγικού σημειώματος εκάστης ενότητας καθώς και ερωτήσεις κατανόησης του περιεχομένου του αποσπάσματος από τους μαθητές στα λατινικά(!). Πέρα από αυτές υπάρχει σειρά ασκήσεων για την εξάσκηση των μαθητών στη γραμματική, το συντακτικό και το μετασχηματισμό υφιστάμενων συντακτικών δομών, ενώ κάθε ενότητα ολοκληρώνεται με λεξιλογικές ασκήσεις που εξετάζουν την ετυμολογική συγγένεια όρων του κειμένου με υφιστάμενες λέξεις της νέας ελληνικής.

Στο τελευταίο μέρος του βιβλίου περιλαμβάνονται: α) απαντήσεις στις παρατηρήσεις του σχολικού βιβλίου,  β) απαντήσεις  στις ασκήσεις επανάληψης και γ) απαντήσεις στα φύλλα εργασίας.

Η πείρα και η επιστημονική κατάρτιση της συγγραφικής ομάδας είναι ήδη γνωστές στην μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα από τον πρώτο τόμο του έργου τους. Το παρόν βιβλίο συνεχίζει την παράδοση προσφοράς βιβλίων υψηλής ποιότητας που καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες εκπαιδευτικών και μαθητών στη δύσκολη πορεία τους για είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Όσοι σπεύσουν να αποκτήσουν τον Β τόμο από το έργο των Μπακλαβά Βαγγέλη / Μπικάκη Μιχάλη / Αντωνοπούλου Ευαγγελία, θα έχουν στα χέρια τους ένα ολοκληρωμένο, πλούσιο σε εκπαιδευτικό υλικό εγχειρίδιο γραμμένο με μεράκι από ανθρώπους που διακρίνονται για την ποιότητα του προσφερόμενου  διδακτικού υλικού.

 

Τα   μπορείτε να τα προμηθευτείτε απευθείας από το των ή τα επιμέρους βιβλιοπωλεία.

 

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!