
Λατινικά Γ Λυκείου: Πλήρης Κάλυψη των Εξεταστικών Απαιτήσεων
Λατινικά Γ Λυκείου: Πλήρης Κάλυψη των Εξεταστικών Απαιτήσεων
Η ανάρτηση της εξεταστέας ύλης στο μάθημα των Λατινικών για το 2021-2022 προκάλεσε έκπληξη στην εκπαιδευτική και μαθητική κοινότητα τόσο για την έκτασή της όσο και για την συμπερίληψη κεφαλαίων που υπήρχαν στο σχολικό βιβλίο της Β Λυκείου. Το Υπουργείο Παιδείας στην προσπάθειά του να καλύψει το πλήθος των διδακτικών ωρών που περιλαμβάνονται στο σχολικό πρόγραμμα προχώρησε στην ανακοίνωση εκτενέστατης ύλης που καλύπτει τις ενότητες 16-50 με το σύνολο των συντακτικών και γραμματικών φαινομένων που περιλαμβάνονται σε αυτές. Για να κατανοηθεί το εύρος της ύλης αξίζει να αναφερθεί ότι φέτος για πρώτη φορά περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη ενότητες που έχουν να εξεταστούν περισσότερα από 20 χρόνια!
Η παραπάνω κατάσταση σε συνδυασμό με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας και προσέγγισής του μαθήματος στη Β Λυκείου καθιστούν αναγκαία τη δημιουργία νέων εγχειριδίων για συναδέλφους και μαθητές που έρχονται σε επαφή με το μάθημα στο πλαίσιο της προετοιμασίας τους για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι Εκδόσεις Πατάκη με υψηλό αίσθημα ευθύνης έσπευσαν να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα παρουσιάζοντας το νέο τους βιβλίο το οποίο προσανατολίζεται στην κάλυψη ακόμη και των υψηλότερων απαιτήσεων του μαθητικού και εκπαιδευτικού πληθυσμού.
Τη συγγραφή του νέου εγχειριδίου για τα / Μπακλαβάς Βαγγέλης / Μπικάκης Μιχάλης / Αντωνοπούλου Ευαγγελία γνωστοί στο κοινό από το αντίστοιχο , το οποίο κυκλοφορεί με πρόσθετο δωρεάν ένθετο το οποίο καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του μαθήματος στην αντίστοιχη τάξη.
Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ στην εικόναΤο νεοεκδοθέν βιβλίο αποτελεί τον Α’ τόμο του εγχειρίδιου των Λατινικών για τη Γ Λυκείου περιλαμβάνοντας τις ενότητες 16-32. Η επιλογή αυτή κρίθηκε απαραίτητη καθώς η ανακοινωθείσα ύλη δεν αναφέρει λεπτομέρειες για τον τρόπο αξιολόγησης και προσέγγισης του μαθήματος. Μόλις το Υπουργείο προχωρήσει στις σχετικές ανακοινώσεις θα κυκλοφορήσει άμεσα ο επόμενος τόμος στον οποίο θα έχουν ενσωματωθεί όλες οι αναγκαίες πληροφορίες.
Το πρώτο μέρος του βιβλίου είναι αφιερωμένο στην προσέγγιση των ενοτήτων της Εισαγωγής του σχολικού βιβλίου οι οποίες εξετάζονται με ερωτήσεις κλειστού τύπου. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι η ύλη της Γ Λυκείου είναι αισθητά διευρυμένη έναντι της αντίστοιχης της Β καθώς έχουν προστεθεί δύο ακόμη ενότητες. Οι αναγνώστες του βιβλίου θα βρουν περισσότερες από τριακόσιες ερωτήσεις Σωστού Λάθους και περίπου εκατό ερωτήσεις Πολλαπλής επιλογής –χωρισμένες ανά ενότητα– για διευκόλυνση μαθητή και εκπαιδευτικού στην προσέγγισή τους και τη μελέτη.
Στο κυρίως μέρος του βιβλίου πραγματοποιείται η παρουσίαση των ενοτήτων που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη. Ακολουθώντας την πετυχημένη δομή που χαρακτηρίζει όλα τα έργα της, η συγγραφική ομάδα σε κάθε ενότητα του σχολικού βιβλίου προσφέρει στον αναγνώστη δύο διαφορετικές μεταφραστικές προσεγγίσεις, μία σε παράθεση (χωρίς μετασχηματισμό του κειμένου) και μία σε αντιστοίχιση (με μετασχηματισμό του κειμένου. Η πρώτη διευκολύνει τους μαθητές να προσεγγίσουν το κείμενο στην ολότητά του νοηματικά, ενώ η δεύτερη τους βοηθά να εντρυφήσουν στη λατινική γλώσσα καθώς υπάρχει άμεση αντιστοιχία κειμένου και μετάφρασης. Στη συνέχεια, ακολουθεί αναλυτική γραμματική αναγνώριση όλων των λέξεων του αποσπάσματος με τη σειρά που αυτές απαντούν προκειμένου να διευκολύνεται ο αναγνώστης στον εντοπισμό τους. Για πρακτικούς λόγους οι συγγραφείς επέλεξαν να εντάξουν στο συγκεκριμένο σημείο επιμέρους γραμματικές παρατήσεις για εξειδικευμένους – μεμονωμένους γλωσσικούς τύπους προκειμένου ο μαθητής – καθηγητής να έχει συγκεντρωμένες όλες τις σχετικές πληροφορίες στον ίδιο χώρο. Η προσέγγιση των λεξιλογικών στοιχείων του αποσπάσματος ολοκληρώνεται με συγκεντρωτικούς πίνακες στους οποίους οι αναγνώστες θα βρουν τα ουσιαστικά, επίθετα και τις αντωνυμίες του αποσπάσματος καταχωρισμένα σε επιμέρους κατηγορίες ανάλογα με το γένος, την κλίση τους, κλπ. Στο συγκεκριμένο σημείο προσφέρονται αναλυτικός πίνακας αρχικών χρόνων των ρηματικών τύπων της ενότητας με επιπρόσθετες πληροφορίες για την κλίση και τον σχηματισμό επιμέρους τύπων.
Για να διευκολυνθούν οι μαθητές στη μελέτη και την αυτοαξιολόγησή τους η συγγραφική ομάδα προχώρησε στην κλίση όλων των ονοματικών και στη χρονική αντικατάσταση όλων ρηματικών τύπων του σχολικού εγχειριδίου. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές μπορούν με βεβαιότητα να επιβεβαιώσουν ότι οι προσωπικές τους απαντήσεις είναι ορθές και να προχωρήσουν στην αυτοαξιολόγησή τους.
Η ίδια διεξοδική προσέγγιση ακολουθήθηκε και στον τομέα του συντακτικού με αναλυτική συντακτική αναγνώριση όλων των όρων του αποσπάσματος της ενότητας και λεπτομερή παρουσίαση όλων των δευτερευουσών προτάσεων. Όπου ανακύπτει η ανάγκη για επιμέρους συντακτικά σχόλια αυτά παρουσιάζονται άμεσα, πλαισιώνοντας τα σχετικά κειμενικά αποσπάσματα προς διευκόλυνση του αναγνώστη.
Κάθε επιμέρους ενότητα ολοκληρώνεται με πλειάδα ασκήσεων μετασχηματισμού αντίστοιχες με αυτές που μπορεί να αποτελέσουν θέματα στις προαγωγικές εξετάσεις. Οι εκφωνήσεις του διακρίνονται από φαντασία και πρωτοτυπία προκειμένου να εξαντλήσουν κάθε πιθανό ενδεχόμενο με στόχο την ολοκληρωμένη προετοιμασία του μαθητή. Αξιοσημείωτες είναι οι οδηγίες και οι παρατηρήσεις που προσφέρονται στις περιπτώσεις απαιτητικών μετατροπών προκειμένου να γίνουν κατανοητά τα βήματα και οι επιλογές που οδήγησαν στον τελικό μετασχηματισμό.
Το βιβλίο πλαισιώνεται από ξεχωριστό μέρος στο οποίο ο αναγνώστης θα βρει ετυμολογικά σχόλια καθώς και ομόρριζες λέξεις στη νέα ελληνική. Οι όροι -για πρακτικούς λόγους- παρουσιάζονται χωρισμένοι σε ενότητες. Σε αυτό μαθητές και εκπαιδευτικοί θα βρουν σχόλια που επεξηγούν το σχηματισμό των λατινικών λέξεων αλλά και αποδεικνύουν τη συγγένεια των δύο γλωσσών, σύμφωνα με τις οδηγίες για τη διδασκαλία του μαθήματος στην προηγούμενη τάξη.
Στη συνέχεια ακολουθεί εκτενές μέρος έκτασης πενήντα σχεδόν σελίδων, το οποίο περιλαμβάνει ασκήσεις εμπέδωσης χωρισμένες ανά ενότητα του σχολικού βιβλίου. Αυτές περιλαμβάνουν ασκήσεις κλειστού τύπου για την εξέταση του βαθμού γνώσης του εισαγωγικού σημειώματος εκάστης ενότητας καθώς και ερωτήσεις κατανόησης του περιεχομένου του αποσπάσματος από τους μαθητές στα λατινικά(!). Πέρα από αυτές υπάρχει σειρά ασκήσεων για την εξάσκηση των μαθητών στη γραμματική, το συντακτικό και το μετασχηματισμό υφιστάμενων συντακτικών δομών, ενώ κάθε ενότητα ολοκληρώνεται με λεξιλογικές ασκήσεις που εξετάζουν την ετυμολογική συγγένεια όρων του κειμένου με υφιστάμενες λέξεις της νέας ελληνικής. Εκάστη ενότητα κλείνει με το τμήμα που είναι αφιερωμένο στη συγκεντρωτική παρουσίαση λατινικών φράσεων που επιβιώνουν στο νεοελληνικό λόγο μαζί με παραδείγματα για τη σωστή χρήση τους στην καθημερινότητα.
Στο τελευταίο μέρος του βιβλίου περιλαμβάνονται: α) αναλυτική παρουσίαση της γραμματικής της λατινικής γλώσσας που εκτείνεται σε ογδόντα (80) σχεδόν σελίδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συντακτική ομάδα φρόντισε να αναμορφώσει τα παραδείγματα και τις σχετικές παρατηρήσεις ώστε να συμπεριλαμβάνουν και τύπους που απαντούν στις «νέες» ενότητες β) απαντήσεις στις παρατηρήσεις του σχολικού βιβλίου, γ) απαντήσεις στις επαναληπτικές ασκήσεις για κάθε επιμέρους ενότητα.
Η προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούσε ανέκαθεν μια δύσκολη και απαιτητική διαδικασία. Μετά μάλιστα και από την πρόσφατη αύξηση της εξεταστέας ύλης ο βαθμός δυσκολίας του εγχειρήματος αυξήθηκε σημαντικά. Ανταποκρινόμενες στις απαιτήσεις των καιρών οι Εκδόσεις Πατάκη προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο έργο το οποίο καλύπτει πλήρως τις ανάγκες μαθητών και εκπαιδευτικών. Στις σελίδες του αποτυπώνεται η εμπειρία από την πολυετή ενασχόληση όλων των συγγραφέων με τη διδασκαλία της λατινικής γλώσσας σε σχολικό επίπεδο με στόχο την άρτια κατάκτησή της εκ μέρους των μαθητών.
Η πείρα και η επιστημονική κατάρτιση της συγγραφικής ομάδας είναι ήδη γνωστές στην μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα από το αντίστοιχο έργο τους για το μάθημα των Λατινικών στη Β Λυκείου. Το παρόν βιβλίο συνεχίζει την παράδοση προσφοράς βιβλίων υψηλής ποιότητας που καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες εκπαιδευτικών και μαθητών στη δύσκολη πορεία τους για είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Όσοι σπεύσουν να αποκτήσουν το των Μπακλαβά Βαγγέλη / Μπικάκη Μιχάλη / Αντωνοπούλου Ευαγγελία, θα έχουν στα χέρια τους ένα ολοκληρωμένο, πλούσιο σε εκπαιδευτικό υλικό εγχειρίδιο γραμμένο με μεράκι από ανθρώπους που διακρίνονται για την ποιότητα του προσφερόμενου διδακτικού υλικού.
Τα μπορείτε να τα προμηθευτείτε απευθείας από το των ή τα επιμέρους βιβλιοπωλεία.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!