Ιστορία: Οδηγός για αχαρτογράφητα νερά
Ιστορία: Οδηγός για αχαρτογράφητα νερά
Τα λιμνάζοντα νερά της διδασκαλίας και της εξέτασης της Ιστορίας στις Πανελλαδικές εξετάσεις ήλθε να ταράξει η ανακοίνωση της διδακτέας ύλης από την απελθούσα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Με έκπληξη υποψήφιοι και εκπαιδευτικοί διαπίστωσαν την προσθήκη πολλών κεφαλαίων στην ύλη που θα εξεταστούν για να διεκδικήσουν μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κεφάλαια που για δεκαετίες παρέμεναν ανενεργά εντάχθηκαν στην ύλη ανατρέποντας τον μέχρι τώρα ισχύοντα σχεδιασμό στην προετοιμασία των υποψηφίων.
Αν και η νέα ηγεσία μίλησε από νωρίς για «εξορθολογισμό» της ύλης παρόλα αυτά δεν προχώρησε τελικά σε ουσιαστικές μειώσεις με αποτέλεσμα φιλόλογοι και μαθητές να καλούνται να μελετήσουν και να προετοιμαστούν σε πληθώρα άδίδακτων μέχρι τώρα ιστορικών γεγονότων.
Πέρα από την ανάγκη για οργάνωση του νέου υλικού, και μάλιστα υπό συνθήκες πίεσης, οι εκπαιδευτικοί που ασχολούνται με την διδασκαλία του μαθήματος καλούνται να προχωρήσουν στο επίπονο, κουραστικό και χρονοβόρο έργο της αναζήτησης και συγκέντρωσης υλικού από ποικίλα ιστορικά εγχειρίδια για την εξάσκηση των υποψηφίων στο σχολιασμό ιστορικών παραθεμάτων, των λεγόμενων «πηγών».
Το που κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού από τις αποτελεί ιδανική επιλογή για τους μαθητές που βρίσκονται στη φάση της προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Βασικό του πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού αποτελεί το γεγονός ότι καλύπτει το σύνολο της διδακτέας ύλης, όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά και τον «ορθολογισμό» της από τη νέα υπουργό κ. Κεραμέως. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στις σελίδες του βιβλίου καλύπτονται πλήρως οι ενότητες Εξωτερικός Προσανατολισμός και Πελατειακές Σχέσεις (1821-1843), Εκσυγχρονισμός και επεμβάσεις (1923-1936), Το Προσφυγικό Ζήτημα Κατά την Ελληνική Επανάσταση (1821-1827) και Η αποκατάσταση των προσφύγων κατά την περίοδο της μοναρχίας του Όθωνα (1833- 1862), οι οποίες προστέθηκαν πρόσφατα στην ύλη.
Έκαστο κεφάλαιο περιλαμβάνει εκτενή εισαγωγή στην οποία δίδεται το ιστορικό πλαίσιο που καλύπτει τα περιγραφόμενα γεγονότα. Ακόμη, σε κάθε επιμέρους ενότητα οι μαθητές θα βρουν συνοπτικά σχεδιαγράμματα με τα κυριότερα σημεία της εξεταζόμενης ενότητας, τα οποία θα τους βοηθήσουν στην οργάνωση της μελέτης τους. Η προσέγγιση κάθε επιμέρους ενότητας ολοκληρώνεται με την παράθεση «πηγών» επικεντρωμένων στο υπό εξέταση αντικείμενο για την εξάσκηση των υποψηφίων και την εμπέδωση της διδαχθείσας ύλης.
Προκειμένου να διευκολυνθεί η μελέτη των μαθητών στο τέλος κάθε κεφαλαίου η συγγραφέας έχει συγκεντρώσει όλους τους ορισμούς των ιστορικών όρων που περιλαμβάνονται στο υπό εξέταση κεφάλαιο. Ακόμη, οι υποψήφιοι θα βρουν ερωτήσεις κατανόησης (σύντομης απάντησης) που καλύπτουν την ύλη εκάστου κεφαλαίου καθώς και ερωτήσεις κλειστού τύπου (Σωστό- Λάθος) για την αυτοαξιολόγησή τους.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στις συνδυαστικές ερωτήσεις οι οποίες εκτείνονται σε διαφορετικά κεφάλαια του σχολικού εγχειριδίου. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές καλούνται να συνδυάσουν στοιχεία από ποικίλα σημεία της ύλης τους προκειμένου να δώσουν ολοκληρωμένη απάντηση στην εκφώνηση της άσκησης. Πρόκειται για άσκηση ιδιαίτερα απαιτητική που δοκιμάζει εμπράκτως τον κριτικό στοχασμό τους καθώς καταδεικνύει την εκ μέρους τους κατανόηση της ιστορικής συσχέτισης και αλληλεπίδρασης των ιστορικών γεγονότων.
Πέρα από τις πηγές που συνοδεύουν έκαστη επιμέρους ενότητα, στο τέλος κάθε κεφαλαίου η συνάδελφος παραθέτει πληθώρα πρόσθετων παραθεμάτων τα οποία καλύπτουν το σύνολο των ιστορικών γεγονότων και εννοιών που παρουσιάζονται στο υπό εξέταση κεφάλαιο. Με αυτόν τον τρόπο, εκπαιδευτικοί και υποψήφιοι έχουν στη διάθεσή τους αφθονία υλικού για την πραγματοποίηση επαναλήψεων και την συνεχή εξάσκηση στη συγγραφή ολοκληρωμένων και άρτιων εκφραστικά απαντήσεων.
Στο τέλος κάθε κεφαλαίου προσφέρεται ένα πλήρες κριτήριο αξιολόγησης αφιερωμένο στην ύλη που καλύπτεται στο οικείο κεφάλαιο. Η δομή του συμμορφώνεται πλήρως με το πρότυπο των πανελληνίων εξετάσεων για την εξοικείωση των υποψηφίων με τις απαιτήσεις της συγκεκριμένης μορφής εξέτασης. Με αυτόν τον τρόπο, δίδεται η δυνατότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να προσεγγίσουν έκαστο κεφάλαιο μεμονωμένα με στόχο την καλύτερη και αποτελεσματικότερη κάλυψη της διδακτέας ύλης. Παράλληλα, τα κεφάλαια πλαισιώνονται από χρονολογικούς πίνακες, στους οποίους παρουσιάζονται συγκεντρωτικά όλες οι χρονολογίες που αναφέρονται στο οικείο κεφάλαιο.
Κάντε κλικ στην εικόνα για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το βιβλίοΣε ξεχωριστό παράρτημα στο τέλος του βιβλίου οι μαθητές θα βρουν συγκεντρωμένες επαναληπτικές ασκήσεις που καλύπτουν το σύνολο της διδακτέας ύλης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επανάληψη πραγματοποιείται με ερωτήσεις κλειστού τύπου όλων των ειδών: πολλαπλής επιλογής, αντιστοίχισης, σωστού–λάθους, γεγονός που διευκολύνει τη μελέτη και την αξιολόγηση των μαθητών κατά την τελική φάση της προετοιμασίας τους.
Ως τελευταίο «δώρο» προς τους κατόχους του βιβλίου, η συγγραφέας προσφέρει επιπλέον δέκα ολοκληρωμένα κριτήρια αξιολόγησης τρίωρης διάρκειας, κατά το πρότυπο των πανελλήνιων εξετάσεων, τα οποία καλύπτουν όλη την έκταση της διδακτέας ύλης . Έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση ώστε οι εκφωνήσεις να καλύπτουν όλες τις πιθανές εκδοχές με στόχο την περαιτέρω εξοικείωση του μαθητή με τις διάφορες μορφές ασκήσεων που μπορεί να του ζητηθούν στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Το βιβλίο συνοδεύεται από CD-ROM στο οποίο περιλαμβάνονται οι απαντήσεις των επαναληπτικών ασκήσεων και των κριτηρίων αξιολόγησης, διευκολύνοντας τη μαθησιακή διαδικασία καθώς στους υποψηφίους προσφέρεται ένα «σημείο αναφοράς» για να αξιολογήσουν την ορθότητα των προσωπικών τους απαντήσεων.
Για να δείτε ένα δείγμα από το βιβλίο πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο:
Κατερίνα Σαλαβούρα «Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας Γ Λυκείου- Δείγμα Βιβλίου
Τα βιβλία των μπορείτε να τα προμηθευτείτε απευθείας από το ή τα επιμέρους ενημερωμένα βιβλιοπωλεία.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!