Ιστορία & Ψηφιακά Παιχνίδια (1)

Ιστορία & Ψηφιακά Παιχνίδια

Ιστορία & Ψηφιακά Παιχνίδια

(ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕΣΩ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ)

 

Tα ψηφιακά παιχνίδια με ιστορική ταυτότητα, γίνονται όλο και περισσότερο κομμάτι της ζωής μας, και δη της εκπαιδευτικής μας ζωής, εν όψει και της τεχνολογίας που πλέον κατακλύζει την καθημερινότητά μας. Με αυτό τον τρόπο, αναπτύσσονται νέες μορφές, επικοινωνίας, έκφρασης αλλά και επαφής με το παρελθόν. Στο συγκεκριμένο άρθρο,θα μιλήσουμε  για τα διαδικτυακά παιχνίδια μεγάλου πλήθους παικτών.

Τα ιστορικά παιχνίδια προσφέρουν την αίσθηση της ενεργού λήψης αποφάσεων, οι οποίες οδηγούν σε κάποιο αποτέλεσμα, εν αντιθέσει με την παραδοσιακή ιστορία, η οποία τείνει να γίνεται μονότονη μέσω της γραμμικής αφήγησης των τεραστίων γραπτών κειμένων.  Βασική τους στόχευση είναι να προσφέρουν στοιχεία τα οποία διαμορφώνονται σε ένα ψυχαγωγικό πλαίσιο και, επομένως, ενισχύουν την εμπορικότητά τους. Τα ψηφιακά παιχνίδια, επομένως, αποτελούν ένα μέσο το οποίο προσφέρει το περιεχόμενο που σχεδίασαν οι εταιρίες ανάπτυξης και στο οποίο οι παίκτες δεν παρακολουθούν παθητικά την εξέλιξη των γεγονότων. Αντιθέτως,δρουν εντός του περιεχομένου, το οποίο δημιουργείται και με τη συμβολή ακαδημαϊκών ιστορικών. Αυτή η δυνατότητα διάδρασης με το ιστορικό περιεχόμενο τούς προτρέπει να δημιουργήσουν μία δυναμική εμπειρία με βάση τις παραδοσιακές αναπαραστάσεις της ακαδημαϊκής ιστορίας. Επιπλέον, το παρελθόν ως βίωμα στην ψηφιακή εποχή είναι πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό της ψηφιακής ιστορίας.

Κατά τον McCall, τα παιχνίδια ιστορικού περιεχομένου διακρίνονται σε δύο κατηγορίες. Εκείνη της ιστορικής αναπαράστασης και εκείνη της ιστορικής προσομοίωσης. Τα παιχνίδια ιστορικής αναπαράστασης έχουν συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, ενώ η αφήγησή τους ακολουθεί πορεία βασιζόμενη στις πηγές. Από την άλλη, τα παιχνίδια ιστορικής προσομοίωσης ακολουθούν μη γραμμική αφήγηση, η οποία δε σχετίζεται ακριβώς με το ιστορικό περιεχόμενο, και της οποίας η έκβαση αλλάζει με βάση  τις επιλογές του εκάστοτε παίκτη.

Τα ψηφιακά παιχνίδια που ασχολούνται με ιστορικά ζητήματα ,επιλέγουν συνήθως θέματα  που αφορούν σε πολέμους  ή επαναστάσεις όπως οι Παγκόσμιοι πόλεμοι ή η Γαλλική επανάσταση.Από εκεί και πέρα, οι αρχαίοι πολιτισμοί και ο τρόπος που εξελίχθηκαν προς τη σημερινή εποχή αποτελούν μια άλλη γνωστή επιλογή των κατασκευαστών.Ακόμα, οι κατηγορίες παιχνιδιών που συνήθως επιλέγουν ιστορικό περιεχόμενο είναι τα παιχνίδια πρώτης βολής (Medal of Honor), δράσης (Assassin’s Creed) και στρατηγικής ( Civilization). Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τα παιχνίδια σοβαρού σκοπού (serious  games) παρατηρώντας ότι η επιλογή των θεμάτων δε διαφέρει αρκετά, αν και τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε μια στροφή προς την Κοινωνική Ιστορία.

Η επιλογή των παιχνιδιών με ιστορικό περιεχόμενο δεν είναι τυχαία, κι αυτό γιατί ένας ιστορικός δεν ενδιαφέρεται μόνο να ανακαλύπτει το παρελθόν, αλλά αναζητά τον τρόπο με τον οποίο το παρελθόν εμπλέκεται στην καθημερινότητα των ανθρώπων και πώς γίνεται αντιληπτό από την κοινωνία. Στα ψηφιακά παιχνίδια, όμως, οι εμπλεκόμενοι χρειάζεται να δράσουν και να εμπλακούν άμεσα  με το περιεχόμενο του παιχνιδιού ώστε να αντιληφθούν τι συμβαίνει. Διαφορετικά, δε θα καταλάβουν το περιεχόμενο και τους στόχους  του παιχνιδιού. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό τους είναι ότι οι παίκτες μπορούν να επιστρέψουν στο παρελθόν όσες φορές επιθυμούν, αλλάζοντάς το, ανάλογα τα δεδομένα που κάθε φορά έχουν ή τους συσχετισμούς του παιχνιδιού.

Το υλικό μελέτης περιλαμβάνει ψηφιακά διαδικτυακά παιχνίδια στρατηγικής και πρώτης βολής. Αυτή η επιλογή σχετίζεται με το γεγονός ότι η πρόσβασή τους είναι ελεύθερη από οποιονδήποτε στο διαδίκτυο  και σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου, αφού η πρόσβασή τους είναι δωρεάν και αρκετά εύκολη. Επίσης, η δυνατότητα επαφής με άλλους ανθρώπους κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού αποτέλεσε ακόμα έναν παράγοντα για την επιλογή τους. Δίνεται προσοχή στη χρήση της ποιοτικής μεθόδου προκειμένου να αντληθούν στοιχεία  και δεδομένα γύρω από τα παιχνίδια και τους παίκτες. Οι μελέτες λογισμικού (software studies) άλλωστε απαιτούν μία σε βάθος ανάλυση του περιεχομένου διάδρασης του λογισμικού με τον άνθρωπο. Έτσι,λοιπόν,δημιουργήθηκαν και τα ανάλογα μεθοδολογικά εργαλεία. Από τη μία πλευρά δημιουργήθηκαν πρωτόκολλα ανάλυσης περιεχομένου των παιχνιδιών και επιλογή παικτών για τη δράση τους. Από την άλλη πλευρά, συλλέχθηκε υλικό από τη διάρκεια χρήσης των παιχνιδιών παρατηρώντας τις αντιδράσεις τους, αλλά και τις απόψεις των χρηστών. Γι’ αυτό τον λόγο, η συλλογή υλικού περιλάμβανε οπτικό υλικό, ηχητικό υλικό, ομαδικές συνεντεύξεις, ατομικές συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια και φυσικά, παρατήρηση ερευνητή.

Civilization: Ένα πολύ γνωστό παιχνίδι στρατηγικής με ιστορικά, γεωγραφικά αλλά και πραγματικά στοιχεία υποβάθρου. Σε αυτό το παιχνίδι αναπτύσσεται μια τελεολογική αντίληψη, αφού ο παίκτης κερδίζει ή χάνει ανάλογα με τα αποτελέσματα των αποφάσεών του σε διάφορους τομείς, όπως  η οικονομία, η τεχνολογία ή ακόμη και τα στρατιωτικά γεγονότα. Η λογική της προόδου αποτελεί βασικό στοιχείο γι’ αυτά τα παιχνίδια και σχετίζεται με τις ανακαλύψεις  που θα πραγματοποιήσουν οι παίκτες στη διάρκεια του παιχνιδιού.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Civilization_(series)

 

https://mitpress.mit.edu/blog/analog-approach-national-video-games-day?utm_content=179391488&utm_medium=social&utm_source=facebook&hss_channel=fbp-5970424893&fbclid=IwAR1ECwDYh9E_7G3ys98rVKbqqsQ2EveBLfzQ3TwyPH7usTZQMQdYLw5vngg

 

Μαρία Κουτσογούλα

Φιλόλογος,πτυχιούχος ΕΚΠΑ

Msc στην Ειδική Αγωγή-ΕΑΠ

Διδακτική της ιστορίας μέσω Video games(ML)-webinar Onassis stage

 

Η Ομάδα του filologika.gr


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!

Η Ομάδα του filologika.gr

Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!