Η Ιστορία στο Γυμνάσιο
Η Ιστορία στο Γυμνάσιο
Η διδασκαλία της Ιστορίας σε κάθε τάξη, και ιδιαίτερα στο Γυμνάσιο, αποτελεί εξαιρετικά απαιτητική διαδικασία για τον εκπαιδευτικό, καθώς καλείται να μεταφέρει στον μαθητή το περιεχόμενο του όρου Ιστορία και να προσδιορίσει τι αποτελεί ιστορικό γεγονός και τι όχι. Η προσπάθεια ερμηνείας των αιτιών, ο καθορισμός του χώρου και του χρόνου που αυτό λαμβάνει θέση σε συνδυασμό με την επίδραση που άσκησαν ξεχωριστές προσωπικότητες σε καθοριστικές στιγμές της ανθρώπινης πορείας δημιουργούν ένα πολυσύνθετο μωσαϊκό το οποίο οφείλει να λάβει υπόψη του οποιοσδήποτε επιθυμεί να ασχοληθεί με τη μελέτη της Ιστορίας.
Η ηθικοπλαστική προσέγγιση που ακολουθούνταν στο παρελθόν και η χρήση του μαθήματος ως εργαλείο εθνικής προπαγάνδας αποτελούν στοιχεία που καταδικάζονται πλέον από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Στις μέρες μας το ενδιαφέρον έχει επικεντρωθεί στους διδακτικούς στόχους τους οποίους καλείται να κατακτήσει ο μαθητής, οι οποίοι οφείλουν να είναι αντικειμενικοί, μετρήσιμοι και να προωθούν την κριτική σκέψη έναντι της απομνημόνευσης.
Οι μαθητές καλούνται να διακρίνουν τις κατάλληλες -κάθε φορά- πληροφορίες και να τις συνδυάσουν με τις ήδη κατακτημένες ιστορικές γνώσεις τους προκειμένου να προσδιορίσουν τις συνθήκες εμφάνισης κάθε ιστορικού γεγονότος και να αξιολογήσουν τη συνδρομή του στη διαμόρφωση του γενικότερου ιστορικού πλαισίου ή τη χάραξη μίας συγκεκριμένης ιστορικής πορείας.
Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ στην εικόναΣτην εκπλήρωση των παραπάνω στόχων πολύτιμος βοηθός αποδεικνύεται το βιβλίο του Σπύρου Φλώρου το οποίο κυκλοφορεί από την .
Η δομή του ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες των μαθητών, καθώς κάθε ενότητα φέρει ρητά δηλωμένους διδακτικούς στόχους. Στην κατάκτησή τους καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν τα κύρια σημεία εκάστης ενότητας, τα οποία αποδίδονται επιγραμματικά σε απλό αλλά άρτιο λόγο. Σε συνδυασμό με την νοηματική απόδοση του αντίστοιχου κεφαλαίου του σχολικού εγχειριδίου διευκολύνουν το μαθητή στην προσέγγιση της ιστορικής γνώσης προκειμένου αυτή να καταστεί εύπλαστο υλικό στα χέρια του για τη δόμηση στιβαρής και ανθεκτικής ιστορικής συνείδησης.
Για την αποτελεσματικότερη μελέτη της ιστορικής αφήγησης έχει επιλεγεί η χρήση ερωτήσεων κατανόησης, οι οποίες διευκολύνουν τους μαθητές στη διαχείριση της ύλης και εν τέλει στην πρόσληψή της, με παροχή κάθε φορά των σωστών απαντήσεων.
Σε κάθε ενότητα υπάρχει αναλυτικός σχολιασμός των ιστορικών πηγών του σχολικού εγχειριδίου, απαντήσεις στις ερωτήσεις που σχετίζονται με ιστορικές πηγές και συνοπτική παρουσίαση επιπλέον ιστορικών πηγών τις οποίες συναντά ο μαθητής κατά τη μελέτη του σχολικού βιβλίου.
Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις- δραστηριότητες του σχολικού βιβλίου και οι ερωτήσεις κλειστού τύπου με στόχο την εμπέδωση της προσφερθείσας γνώσης ολοκληρώνουν την παρουσίαση εκάστης διδακτικής ενότητας.
Τέλος, κάθε κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου συνοδεύεται από αντίστοιχο κριτήριο αξιολόγησης για το οποίο – όπως και για όλες εξάλλου τις πρόσθετες ερωτήσεις εμπέδωσης- προσφέρονται απαντήσεις σε ειδικό παράρτημα.
Η Μεσαιωνική και Νεότερη Ιστορία την οποία διδάσκονται οι μαθητές στη Β’ Γυμνασίου αποτελεί, κατά κοινή ομολογία, μια ιδιαίτερα απαιτητική ιστορική περίοδο λόγω των ιδιαιτεροτήτων που χαρακτηρίζουν τη μελέτη της βυζαντινής ιστορίας. Πολύτιμος αρωγός των μαθητών αποδεικνύεται το βιβλίο του Σπύρου Φλώρου που κυκλοφορεί από την .
Η δομή του βιβλίου είναι ταυτόσημη με αυτή που περιγράφηκε παραπάνω για την Α’ Γυμνασίου με τους διδακτικούς στόχους να προηγούνται σε κάθε ενότητα και τη νοηματική απόδοση σε συνδυασμό με τις ερωτήσεις κατανόησης να έπονται. Οι συνοπτικές απαντήσεις σε άρτιο λόγο με επιτονισμό των καίριων σημείων λειτουργούν επικουρικά στην αντιληπτική ικανότητα του μαθητή.
Τέλος, η προσέγγιση κάθε ενότητας ολοκληρώνεται με τις απαντήσεις στις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου, ενώ προσφέρονται και πρόσθετες δραστηριότητες κλειστού τύπου για την περαιτέρω εμπέδωση της διδαχθείσας ύλης.
Το βιβλίο περιλαμβάνει κριτήρια αξιολόγησης ανά κεφάλαιο, τα οποία καλύπτουν το σύνολο της ύλης που περιλαμβάνεται στις σελίδες του σχολικού εγχειριδίου. Σε ειδικό παράρτημα, οι μαθητές μπορούν να βρουν τις απαντήσεις σε αυτά, καθώς και στις δραστηριότητες εμπέδωσης που συνοδεύουν κάθε ενότητα.
Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ στην εικόνα
Για την Γ’ Γυμνασίου η Ελληνοεκδοτική προσφέρει το βιβλίο των: Χριστίνα Μαυροκεφάλου, Παναγιώτης Μαυροκέφαλος και Διονύσης Βαλεριάνος.
Για την καλύτερη κατανόηση της πορείας των ιστορικών γεγονότων σε κάθε ενότητα προτάσσεται χρονολογικός πίνακας στον οποίο παρουσιάζονται διαδοχικά οι ημερομηνίες που αναφέρονται στην οικεία ενότητα για διευκόλυνση του μαθητή.
Ακολουθούν τα κύρια σημεία και η θεωρία χωρισμένα με τρόπο εύληπτο ώστε να εξυπηρετείται η κατανόηση της ύλης. Η ενότητα κλείνει με το σχολιασμό των ιστορικών πηγών του σχολικού εγχειριδίου και τις απαντήσεις στις ερωτήσεις- δραστηριότητες του σχολικού βιβλίου. Όπως και στα προηγούμενα βιβλία της σειράς προσφέρονται επιπλέον ερωτήσεις εμπέδωσης της ύλης, οι οποίες λειτουργούν αυτοαξιολογικά για τον μαθητή.
Σε ξεχωριστό παράρτημα ο εκπαιδευτικός αλλά και ο μαθητής μπορούν να βρουν επαναληπτικά διαγωνίσματα, καθώς και τράπεζα θεμάτων με ερωτήσεις ανοικτού τύπου για όλα τα κεφάλαια του σχολικού εγχειριδίου μαζί με τις προσφερόμενες λύσεις.
Τα βιβλία Ιστορίας για την Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου διατίθεται σε όλα τα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία, από την
Μπορείτε να τα παραγγείλετε τηλεφωνικά από την Ελληνοεκδοτική, τηλ: 210 3613676 ή ηλεκτρονικά από το βιβλιοπωλείο Πολιτεία στους παρακάτω συνδέσμους:
Ιστορία Α’ Γυμνασίου
Ιστορία Β’ Γυμνασίου
Ιστορία Γ’ Γυμνασίου
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!