Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 3
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Β’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 3η
Φίλοι για πάντα
Η φιλία στις μέρες μας
Α. Φιλία. Μία τόσο μικρή λέξη αλλά τόσο δύσκολη. Μία πολυσύνθετη έννοια, που στις μέρες μας περνάει από πολλές δοκιμασίες. Σήμερα γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρει κανείς πραγματικούς φίλους, που θα είναι ειλικρινείς, ευγενικοί και άμεσοι. Ίσως οι ρυθμοί της καθημερινότητας και ο ανθρώπινος εγωισμός να το απαιτούν. Σε έναν κόσμο λοιπόν που σχεδόν βρίσκεται στο σκοτάδι δεν είναι τόσο εύκολη η ανάπτυξη και καλλιέργεια των ανθρωπίνων σχέσεων.
Β. Παρατηρώντας τις παλαιότερες εποχές, μεταφερόμαστε σε μία άλλη πραγματικότητα, όταν οι σχέσεις των ανθρώπων στις μικρές κοινωνίες ήταν απλούστερες. Όταν οι εργασίες τους, η γη και οι κοινωνικές εκδηλώσεις τους έφερναν πραγματικά κοντά και δεν αποτελούσαν μέσο προβολής. Αντίθετα, σήμερα φαίνεται πως οι άνθρωποι είναι πλήρως κλεισμένοι στον εαυτό τους και έχουν απογοητευτεί από τις διαπροσωπικές σχέσεις. Η ελπίδα όμως δεν πρέπει να χάνεται. Θα πρέπει να πηγάζει από την θέληση για ζωή και την προσωπική βελτίωση.
Γ. Κάνοντας λοιπόν αυτοκριτική και αφιερώνοντας χρόνο στον εαυτό μας, μπορούμε να είμαστε πολύ πιο σίγουροι όσον αφορά σε αυτά που ψάχνουμε σε μία φιλία. Μάλιστα, στις μέρες μας υπάρχει έντονο το αίσθημα της μοναξιάς. Συνήθως όμως δεν κρίνουμε με αντικειμενικά κριτήρια. Δηλαδή, δεν θα πρέπει να επέρχεται απογοήτευση αν ο δικός μας κύκλος φίλων είναι μικρότερος από άλλους, ακόμη και αν αποτελείται από ένα μόνο άτομο. Είναι δυνατόν η σχέση μας με αυτό το άτομο να είναι τόσο δυνατή και υγιής που να μην μπορεί με τίποτα να συγκριθεί με τον κύκλο πολλών ατόμων, μέσα στον οποίο πιθανόν να υπάρχει υποκρισία και ψέμα.
Δ. Γι’ αυτό πρέπει αν έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά και οι κατάλληλοι άνθρωποι θα βρεθούν στον δρόμο μας και θα μας εκτιμήσουν και αποδεχτούν γι’ αυτό που πραγματικά είμαστε. Σίγουρα όλες οι ανθρώπινες σχέσεις απαιτούν δουλειά και αφοσίωση, αλλά αν είμαστε εξαρχής ο εαυτός μας, δεν θα έχουμε τίποτα να φοβόμαστε.
Μαριάνθη Θηβαίου, www.dotnews.gr, 21-8-2015 (διασκευή)
Παρατηρήσεις
Α.1. Σύμφωνα με την αρθρογράφο, έχει σημασία αν έχεις πολλούς φίλους ή έναν;
Α.2. Ποια διαφορά υπήρξε στη φιλία των ανθρώπων στους παλαιότερους χρόνους;
Α.3. Να γράψετε από μια πρόταση για κάθε μία από τις παρακάτω λέξεις (μπορείτε να αλλάξετε το γένος, τον αριθμό και την πτώση της λέξης που σας δίνεται).
Λέξεις |
Πρόταση |
δοκιμασίες | |
εγωισμός | |
καλλιέργεια | |
προβολής | |
πηγάζει | |
βελτίωση | |
αυτοκριτική | |
επέρχεται | |
υποκρισία | |
αφοσίωση |
B.1. Να χωρίσετε τις παρακάτω λέξεις στα συνθετικά τους και να καταγράψετε τι μέρος του λόγου είναι το α’ συνθετικό.
Λέξεις |
Α’ + Β’ Συνθετικό |
Τι είναι |
μονοδιάστατος | ||
ολιγόφαγος | ||
τραπεζομάντηλο | ||
αλλόθρησκος | ||
μεταβαίνω | ||
ξαναβγαίνω |
Β.2. Να εντοπίσετε τη φωνή και τη συζυγία των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις.
Ρήματα | Φωνή | Συζυγία |
Ήταν άνθρωπος που αγαπήθηκε πολύ | ||
Έπλενε όλη την ημέρα τα ρούχα. | ||
Κουράστηκα από τις δουλειές. | ||
Έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του. | ||
Κοιμόταν πάνω στον καναπέ. | ||
Το δικαστήριο τον έκρινε αθώο. | ||
Έπαθε μια βαριά κατάθλιψη. | ||
Ξύπνησε απότομα με αναφιλητά. |
Β.3. Να μεταφέρετε τα ρήματα που υπάρχουν στον πίνακα στην άλλη φωνή, εκεί στο πρόσωπο και στο χρόνο που βρίσκονται.
Ρήματα |
Άλλη φωνή |
θα έχω χτυπήσει | |
έχει σηκωθεί | |
αλλοιωθήκαμε | |
δείχνεις | |
θα ολοκληρωθούν | |
είχε οδηγηθεί |
Β.4. Να μεταφέρετε τα ρήματα των παρακάτω προτάσεων στον αόριστο.
Πρόταση |
Αόριστος |
1. Έβλεπε τηλεόραση όλη την ημέρα. | |
2. Προηγείται στους αγώνες του σχολείο του. | |
3. Κοιτάζεται στον καθρέφτη του μπάνιου. | |
4. Τα παιδιά αναρωτιούνται έντονα. | |
5. Τρώω αργά το φαγητό μου. | |
6. Πίνει τη μπύρα του χωρίς αλκόολ. | |
7. Ο σκύλος κυλιέται στο χαλί. | |
8. Η ουρά φτάνει μέχρι την έξοδο. | |
9. Ολοκληρώνονται σήμερα οι εργασίες. | |
10. Η βουλή ανακοινώνει τα μέτρα. |
Δ. Σ’ ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας, να αναφέρετε τα κριτήρια με τα οποία πρέπει να επιλέγουμε τους φίλους μας.
Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Β’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια |
Επαναληπτικό Μάθημα | 1ο Επαναληπτικό Μάθημα | |||
Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | Ενότητα 1Δ |
Ζούμε με την οικογένεια | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | Ενότητα 2Δ |
Φίλοι για πάντα | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ |
Το σχολείο στο χρόνο | Ενότητα 4 | Ενότητα 4Β | ||
Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα | Ενότητα 5 |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Θεοδώρας Πυττέρου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.