Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 2

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Ενότητα 2η

Ζούμε με την οικογένεια

Ο ψεύτης παππούς, της Άλκης Ζέη

Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα (ελαφρώς διασκευασμένο) από το μυθιστόρημα «Ο ψεύτης παππούς». Πρωταγωνιστές είναι ο δεκάχρονος Αντώνης και ο παππούς του Μάριος, ο οποίος είναι συνταξιούχος ηθοποιός.

 

Ο Αντώνης πήγαινε σε ολοήμερο σχολείο και σχολούσε στις τέσσερις και μισή. Από τις πέντε παρά τέταρτο ήταν στο σπίτι. Είχε το κλειδί, άνοιγε κι έμπαινε μέσα. Η μαμά όμως κι ο μπαμπάς δεν ήθελαν να μένει μόνος του, αφού εκείνοι γύριζαν αργά. Η μαμά μάλιστα πολλές φορές έλειπε για λίγες μέρες από την Αθήνα. «Πάλι πας να σκάψεις;» την πείραζε ο μπαμπάς.

Η μαμά ήταν αρχαιολόγος και πήγαινε σε διάφορες πόλεις να κάνει ανασκαφές, όπως λέγονται. Ο μπαμπάς γύριζε κι αυτός αργά, και μόλις που πρόφταινε τον Αντώνη πριν πάει για ύπνο. Ήταν αρχιτέκτονας και δούλευε σ’ ένα αρχιτεκτονικό γραφείο.

Να πάει ο Αντώνης στο ολοήμερο αποφασίστηκε φέτος, που θα πήγαινε στην τετάρτη. Δηλαδή ο παππούς έπεισε τη μαμά και τον μπαμπά, γιατί εκείνοι δίσταζαν.

– Να μένει το παιδί τόσες ώρες στο σχολείο! είπαν ενοχλημένοι.

– Εσύ στην ηλικία του έμενες, είπε ο παππούς στον μπαμπά.

– Άλλο εγώ, απάντησε ο μπαμπάς. Άλλοι καιροί τότε…

Τον Αντώνη τον ρώτησαν τελευταίο, αφού ο παππούς τα είχε κανονίσει όλα και τον έπεισε πως το ολοήμερο ήταν μια χαρά.

– Ξεμπερδεύεις με τα μαθήματα, που τα κάνεις στο σχολείο, κι όταν γυρίζεις στο σπίτι, έχεις όλο τον καιρό δικό σου.

Το μόνο πρόβλημα ήταν ποιος θα έπαιρνε τον Αντώνη από το σχολείο. Ο παππούς με καμία δύναμη δε θα πήγαινε νωρίς – νωρίς να παίρνει τον Αντώνη από το σχολείο. Είχε το πρόγραμμά του.

– Μετά τις πέντε ό,τι θέλετε, τους έλεγε. Και πάλι, όμως, ο παππούς τα κατάφερε. Την ίδια κιόλας μέρα βρήκε τη λύση. Τα κανόνισε με την κυρία Βάσω, που είχε την καντίνα στο σχολείο. Αυτή θα περνούσε τον Αντώνη απέναντι, και μετά το σπίτι ήταν δυο βήματα. Θα τον παρακολουθούσε ώσπου να ανοίξει την εξώπορτα. Αυτό της πρότεινε ο παππούς και η κυρία Βάσω δέχτηκε αμέσως. Σιγά δηλαδή που δε θα την έπειθε!

– Λέγε τι της έταξες, τον πείραζε ο μπαμπάς.

– Τίποτε, απαντούσε ο παππούς.

Στο μεταξύ, ξενοικιάστηκε ένα διαμέρισμα κάτω ακριβώς από το δικό τους, και ο μπαμπάς όλο χαρά πρότεινε στον παππού να το νοικιάσουν για κείνον. Έμεναν στους Αμπελόκηπους, σε μια πολυκατοικία στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, ψηλά, προς το τέρμα της. Ο παππούς έμενε μακριά, στο Θησείο, σε ένα όμορφο διαμέρισμα με θέα την Ακρόπολη.

– Ν’ αφήσω το σπίτι μου! Δεν είμαστε καλά. […]

Ο Αντώνης υποπτευόταν πως είχε κι έναν άλλο λόγο να μη θέλει να μείνει κοντά τους. Τώρα είχε ελεύθερα όλα του τα Σαββατοκύριακα κι ούτε πατούσε στο σπίτι τους αυτές τις δύο μέρες. Αν έμενε κοντά, δε θα του λέγανε να πάει τον Αντώνη το Σάββατο ή την Κυριακή το πρωί βόλτα ή σε κανένα παιδικό θέατρο;

Του Αντώνη, πάλι, του άρεσε όταν καμιά φορά έπεφτε αργία μέσα στη βδομάδα και δεν είχε σχολείο, οπότε ο παππούς τον έπαιρνε στο σπίτι του. Όταν ο καιρός ήταν καλός, έκαναν βόλτες στην Ακρόπολη ή στου Φιλοπάππου κι ύστερα πήγαιναν σ’ ένα μικρό εστιατόριο κι έτρωγαν σουβλάκια και πατάτες τηγανητές. Μετά γύριζαν στο σπίτι του παππού, ξεφύλλιζαν κανένα βιβλίο κι ύστερα ο παππούς έπαιζε ρόλους από κωμωδίες ή και τραγωδίες. Τόσο πολύ άλλαζε το πρόσωπό του, που ο Αντώνης νόμιζε πως δεν ήταν ο παππούς του μα κάποιος άλλος. Το απόγευμα, πριν τον πάει πίσω στο σπίτι, ο παππούς τού έφτιαχνε κρέπες.

Παρατηρήσεις

1ο Θέμα (Κατανόηση κειμένου, 6 μονάδες)

Ποια προβλήματα της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας θίγονται στο παραπάνω απόσπασμα; Ποια είναι η αντίδραση του παππού σε αυτά;

2ο Θέμα (Δομή και γλώσσα κειμένου, 4 μονάδες)

α) Να χωρίσετε το κείμενο σε ευρύτερες νοηματικές ενότητες και να γράψετε πλαγιότιτλους για καθεμιά από αυτές.

β) «Η μαμά […] πήγαινε σε διάφορες πόλεις να κάνει ανασκαφές, όπως λέγονται.» Να συμπληρώσετε την πρώτη οριζόντια γραμμή του παρακάτω πίνακα. Στη συνέχεια διατηρώντας τη χρονική βαθμίδα να μετατρέψετε το ρήμα στους άλλους χρόνους της σε διαφορετικό δηλαδή ποιόν ενέργειας.

Ρήμα

Χρόνος Χρονική Βαθμίδα

Ποιόν ενέργειας

πήγαινε

3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου, 10 μονάδες)

Υποθέστε ότι είστε ο Αντώνης και περάσατε μια υπέροχη Κυριακή με τον παππού. Γράψτε στο ημερολόγιό σας τι κάνατε μαζί του τη μέρα αυτή και ποιες είναι οι σκέψεις και τα συναισθήματά σας. Μπορείτε να αξιοποιήσετε πληροφορίες από το κείμενο αλλά και να αφήσετε τη φαντασία σας ελεύθερη! (περίπου 200 λέξεις)

Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα  Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Β’  Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:

Ενότητες Κριτήρια ΑξιολόγησηςΕναλλακτικά ΚριτήριαΕναλλακτικά ΚριτήριαΕναλλακτικά Κριτήρια
Επαναληπτικό Μάθημα1ο Επαναληπτικό Μάθημα
Από τον τόπο μου σε όλη την ΕλλάδαΕνότητα 1Ενότητα 1ΒΕνότητα 1ΓΕνότητα 1Δ
Ζούμε με την οικογένειαΕνότητα 2Ενότητα 2ΒΕνότητα 2ΓΕνότητα 2Δ
Φίλοι για πάνταΕνότητα 3Ενότητα 3ΒΕνότητα 3ΓΕνότητα 3Δ
Το σχολείο στο χρόνοΕνότητα 4Ενότητα 4Β
Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμαΕνότητα 5

ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:

ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων στο Γυμνάσιο 2017 – 2018 του ΙΕΠ και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Ευαγγελία Χίντζιου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

 

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.