Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 1β
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Β’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 1η
Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα
Γιατί ο εγκέφαλός σας χρειάζεται διακοπές;
Α. Οι διακοπές είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τη σωματική και διανοητική μας υγεία, γιατί το σώμα και ο εγκέφαλός μας δεν έχουν φτιαχτεί για να αντέχουν στο χρόνιο άγχος που είναι στενά συνδεδεμένο με τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Το χρόνιο άγχος οδηγεί το σώμα στο να παράγει μεγάλες ποσότητες της ορμόνης του στρες, που σχετίζεται άμεσα με τη μνήμη και τη διαδικασία της μάθησης. Συνεπώς, η μείωση του άγχους είναι καθοριστική για τη βελτίωση της λειτουργίας του εγκεφάλου και οι καλοκαιρινές διακοπές αποτελούν την κατάλληλη αφορμή, μιας και δραστηριότητες όπως η κολύμβηση, ο επαρκής ύπνος, ο ποιοτικός χρόνος με την οικογένεια και τους φίλους, αλλά και η επαφή με νέες εμπειρίες, αποδεδειγμένα βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.
Β. Σύντομες ή πολυήμερες, σε ξενοδοχείο, σε σκηνή, στο εξοχικό στο χωριό ή ακόμα και στο σπίτι μας, δεν έχει καμία σημασία. Οι διακοπές χαρίζουν απλόχερα τα οφέλη τους σε όσους έχουν συνειδητοποιήσει ότι το «κλειδί» της καλοκαιρινής αναζωογόνησης δεν είναι απλά το να λείψει κανείς για λίγες ημέρες από τη δουλειά, αλλά το να απομακρυνθεί από τους χώρους στους οποίους συνήθως κινείται. Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι μάλλον προφανής: είναι αδύνατο να αδειάσεις το μυαλό σου από τα προβλήματα που σε απασχολούν, όταν κινείσαι μέσα σε αυτά. Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο η απόσταση από τα συνηθισμένα μας «λημέρια» είναι λυτρωτική, είναι ότι βοηθά στο να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της καθημερινής μας ζωής με φρέσκια ματιά. Πολλοί άνθρωποι, για παράδειγμα, βρίσκουν τις απαντήσεις σε ζητήματα που τους απασχολούν κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, ακριβώς επειδή παίρνουν απόσταση από το πρόβλημα και οι λύσεις αναδύονται αυθόρμητα, σα να ήταν πάντα μπροστά στα μάτια τους και να μην τις έβλεπαν.
Γ. Το γεγονός ότι πολλοί από εμάς είμαστε με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο συνδεδεμένοι 24 ώρες το 24ωρο με το διαδίκτυο, δεν είναι κάτι καινούριο. Άσχετα με το αν θέλουμε να το παραδεχτούμε, τα μάτια μας βρίσκονται για πολλές ώρες κολλημένα σε μία μικρή ή μεγαλύτερη οθόνη. Καθημερινά, ο εγκέφαλός μας κατακλύζεται από χιλιάδες πληροφορίες που καταφθάνουν με συνεχόμενη ροή. Ακόμα κι αν αρχίζετε να νιώθετε τα πρώτα συμπτώματα του συνδρόμου στέρησης και μόνο στη σκέψη ότι θα αποχωριστείτε το κινητό σας τηλέφωνο, το tablet και το laptop, η αλήθεια είναι ότι ο εγκέφαλός σας χρειάζεται ένα διάλειμμα από όλα αυτά. Κατά τη διάρκεια των διακοπών σας απαρνηθείτε την τεχνολογία και το διαδίκτυο και απολαύστε το καλοκαίρι όπως όταν ήσασταν παιδιά, ζώντας την κάθε στιγμή με όλες σας τις αισθήσεις και αποτυπώνοντας εικόνες και εμπειρίες στο μυαλό σας.
Όλγα Λυμπεροπούλου, www.huffingtonpost.gr, 29-7-2015 (διασκευή)
Παρατηρήσεις
Α.1. Ποια είναι τα οφέλη των διακοπών για τον εγκέφαλο, σύμφωνα με την αρθρογράφο;
Α.2. «Οι διακοπές είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τη σωματική και διανοητική μας υγεία, γιατί το σώμα και ο εγκέφαλός μας δεν έχουν φτιαχτεί για να αντέχουν στο χρόνιο άγχος που είναι στενά συνδεδεμένο με τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Το χρόνιο άγχος οδηγεί το σώμα στο να παράγει μεγάλες ποσότητες της ορμόνης του στρες, που σχετίζεται άμεσα με τη μνήμη και τη διαδικασία της μάθησης. Συνεπώς, η μείωση του άγχους είναι καθοριστική για τη βελτίωση της λειτουργίας του εγκεφάλου και οι καλοκαιρινές διακοπές αποτελούν την κατάλληλη αφορμή, μιας και δραστηριότητες όπως η κολύμβηση, ο επαρκής ύπνος, ο ποιοτικός χρόνος με την οικογένεια και τους φίλους, αλλά και η επαφή με νέες εμπειρίες, αποδεδειγμένα βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση.»
Να εντοπίσετε τον τρόπο ανάπτυξης της παραπάνω παραγράφου και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.
Α.3. Να εντοπίσετε τα αχώριστα μόρια – προθήματα και τις λέξεις από τις οποίες σχηματίζονται οι λέξεις του πίνακα. Στη συνέχεια, με το αχώριστο μόριο που βρήκατε να δημιουργήσετε μια νέα λέξη.
Λέξεις |
Αχώριστα μόρια + λέξεις | Νέα Λέξη |
εγκέφαλος |
||
σύγχρονος | ||
διακοπές | ||
εμπειρίες | ||
διανοητική | ||
αδύνατο | ||
αναδύονται | ||
διαδίκτυο | ||
άμεσα | ||
συνδρόμου |
B.1. Να εντοπίσετε το υποκείμενο σε κάθε μία από τις παρακάτω προτάσεις και να αναγνωρίσετε τι μέρος του λόγου είναι.
i) Ο Κώστας συνόδευσε τους γονείς του στο δείπνο.
ii) Όλοι είχαν δώσει ραντεβού στην πλατεία Συντάγματος.
iii) Το πλήθος τραγουδούσε με πάθος στη συναυλία.
iv) Στις μέρες μας, οι νέοι δεν υπολογίζουν τις συνέπειες των πράξεών τους.
v) Οι συγκεντρωμένοι στη διαδήλωση δέχτηκαν δακρυγόνα από τους αστυνομικούς.
vi) Το αύριο είναι αβέβαιο για τη νέα γενιά.
vii) Το ότι με θυμήθηκες στη γιορτή μου είναι παρήγορο γεγονός.
viii) Είμαστε έτοιμοι να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας.
ix) Οι ηλικιωμένοι έχουν τα ίδια δικαιώματα στη ζωή με τους νέους.
x) Κάποιος χτύπησε το κουδούνι και σε ζήτησε.
Β.2. Να εντοπίσετε τα απρόσωπα ρήματα ή τις απρόσωπες εκφράσεις και να υπογραμμίσετε το υποκείμενό τους.
Α) Ακούγεται στο σχολείο πως η εκδρομή θα ματαιωθεί.
Β) Είναι ώρα να φύγουμε από το πάρτυ.
Γ) Πρέπει να είσαι αφοσιωμένος στο στόχο σου.
Δ) Χρειάζεται να δώσεις όλα σου τα χρήματα για να το αγοράσεις.
Ε) Είναι καιρός να κάνεις κάτι για τον εαυτό σου.
Β. 3. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω φράσεις με το σωστό ρηματικό τύπο.
Α) Εγώ, εσύ και η Μαρία ………………………………………… (αποφασίζω) να πάμε μια εκδρομή τα Χριστούγεννα.
Β) Εσύ και ο πατέρας σου ………………………………… (μοιάζω) σαν δύο σταγόνες νερό.
Γ) Το πλήθος ……………………………………….. (ζητωκραυγάζω) στη συγκέντρωση.
Δ) Η Κατερίνα και ο Στάθης θα ……………………………………. (παντρεύομαι) σύντομα στο νησί.
Ε) Οι νέοι ……………………………………… (καταναλώνω) μεγάλες ποσότητες αλκοόλ στις εκδρομές.
Γ. Να γράψετε μια φράση για κάθε λέξη του κειμένου σας. (Δεν μπορείτε να αλλάξετε το είδος, τον αριθμό, το γένος και την πτώση)
Λέξεις |
Φράσεις |
χρόνιο | |
ορμόνης | |
διαδικασία | |
επαρκής | |
ποιοτικός | |
απλόχερα | |
οφέλη | |
αναζωογόνησης | |
προφανής | |
προκλήσεις |
Δ. Να συμπληρώσετε το παρακάτω πλάνο της έκθεσης με τον κατάλληλο τρόπο ανάπτυξης που σας ζητείται.
Ανάλογα με τον τόπο ή τον τρόπο του ταξιδιού, οι καλοκαιρινές διακοπές χωρίζονται (διαίρεση)
Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι αναγκαίες για τον άνθρωπο γιατί (αιτιολόγηση)
Οι διακοπές το χειμώνα είναι διαφορετικές από τις αντίστοιχες του καλοκαιριού. (σύγκριση – αντίθεση)
Δεν έχει σημασία ο τόπος που θα πάει κάποιος διακοπές αρκεί να μπορεί να φύγει για λίγο από την καθημερινότητά του, για παράδειγμα (παράδειγμα)
Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Β’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια |
Επαναληπτικό Μάθημα | 1ο Επαναληπτικό Μάθημα | |||
Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | Ενότητα 1Δ |
Ζούμε με την οικογένεια | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | Ενότητα 2Δ |
Φίλοι για πάντα | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ |
Το σχολείο στο χρόνο | Ενότητα 4 | Ενότητα 4Β | ||
Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα | Ενότητα 5 |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Θεοδώρας Πυττέρου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.