Κριτήριο Αξιολόγησης Γ Ενότητα 1
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Β’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 1η
Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα
Στην εποχή μας, όλο και περισσότεροι άνθρωποι αποκτούν, σε αντίθεση με παλιότερες εποχές, το προνόμιο να ταξιδεύουν και να κάνουν τουρισμό. Η άνοδος του βιοτικού επιπέδου και η σχετική οικονομική άνεση, η αύξηση του χρόνου διακοπών και η ανάγκη του ανθρώπου για ψυχαγωγία και αναψυχή στο διάστημα αυτό, η οργάνωση και η διαφήμιση των ταξιδιών από ειδικευμένες επιχειρήσεις, καθώς και η ευκολία μετακίνησης που προσφέρουν τα σύγχρονα μέσα συγκοινωνίας επιτρέπουν σε πολλούς ανθρώπους, ανεξάρτητα από την κοινωνική τους θέση και την επαγγελματική τους ιδιότητα, να προγραμματίζουν και να πραγματοποιούν -μάλιστα πολύ συχνά- ταξίδια αναψυχής όχι μόνο στο εσωτερικό της χώρας τους, αλλά και στο εξωτερικό.
Τα ταξίδια αποτελούν ιδιαίτερα για το σημερινό άνθρωπο μια από τις σπουδαιότερες και ωραιότερες μορφές ψυχαγωγίας. Μας δίνουν πρώτον την ευκαιρία να ξεκουραστούμε, να χαλαρώσουμε από το άγχος και την ένταση της καθημερινής ζωής, ενώ με τις κάθε είδους συγκινήσεις που μας προσφέρουν μας απομακρύνουν από τις έγνοιες και τη ρουτίνα της καθημερινότητας. Επιπλέον μας δίνουν την ευκαιρία να γνωρίσουμε άλλους τόπους με διαφορετικά ήθη και έθιμα, τρόπο ζωής, αντιλήψεις και νοοτροπία και να ανακαλύψουμε τις ποικίλες ιστορικές, αρχαιολογικές και φυσικές ομορφιές τους. Έτσι διευρύνουν τους πνευματικούς μας ορίζοντες και πλουτίζουν τις εμπειρίες μας. Αποτελούν εξάλλου μια αφορμή για να κάνουμε καινούριες γνωριμίες και να αποκτήσουμε νέους φίλους. Γενικότερα, μας δημιουργούν χαρούμενη διάθεση και μας βοηθούν να αντιμετωπίσουμε με αισιοδοξία και δύναμη τις δυσκολίες της ζωής.
Σπ. Κούτρας, Πειστικός λόγος, τεύχ. β’, εκδ. Σαββάλας
Σε μια εποχή που οι επιστήμονες «κρούουν» το καμπανάκι του κινδύνου για τις αρνητικές επιπτώσεις της μόλυνσης του πλανήτη, ο «μαζικός τουρισμός» θεωρείται ένας από τους κύριους ενόχους. Ο «μαζικός τουρισμός» είναι ο τουρισμός του «πακέτου» και της παραλίας. Είναι μαζικός (μεγάλης κλίμακας), απρόσωπος και παθητικός, αφήνει πολύ μικρό βαθμό ελευθερίας στα άτομα. Με την άναρχη ανάπτυξή του και την υπερσυγκέντρωση ανθρώπινων δραστηριοτήτων που επιφέρει στο χώρο, αλλάζει βαθμιαία τη λειτουργία της φύσης, καταναλώνει τους μη ανανεώσιμους φυσικούς πόρους, μειώνει την βιοποικιλότητα. Συχνά μετατρέπει ανεπανόρθωτα τα τοπία, χτίζοντας αλόγιστα ξενοδοχεία σε γραφικές παραλίες, επεκτείνει τις αστικές ζώνες και παράγει σημαντικά φορτία αποβλήτων. Έτσι απαξιώνει «το έδαφος που πατάει» και βαθμιαία αυτοκαταργείται χάνοντας το δυναμισμό του.
Σε αντιπαράθεση με το μαζικό τουρισμό, ο εναλλακτικός τουρισμός δεν είναι «μεγάλης κλίμακας», αλλά απευθύνεται σε μεμονωμένες ομάδες ατόμων με διάφορα ενδιαφέροντα (φύση, πολιτισμό, παράδοση, αθλητισμό, επιστήμη, θρησκεία κλπ). Είναι ήπιος και επιλεκτικός τουρισμός, ιδιαίτερα απαιτητικός, συμμετοχικός σε μικρές ομάδες, πιο ανεξάρτητος, με μεγάλο βαθμό ελευθερίας στα άτομα και με σεβασμό στο περιβάλλον και στην παράδοση. Αξιοποιεί την τοπική κουζίνα και προωθεί έτσι τα τοπικά προϊόντα. Ωφελεί τους πολλούς και τους μικρούς (και όχι τους λίγους και τους μεγάλους). Προσφέρει στους τουρίστες εμπειρίες με ποιότητα και «χρώμα». Συμβάλλει, τέλος στην επιβίωση και αναζωογόνηση της υπαίθρου.
Περιβαλλοντική ομάδα 6ου ΤΕΕ Ηρακλείου Κρήτης – Εναλλακτικός Τουρισμός (Διασκευή)
Παρατηρήσεις
- Να βρείτε με ποιο τρόπο έχει αναπτυχθεί καθεμιά από τις παραπάνω παραγράφους.
- Για ποιους λόγους ταξιδεύουν οι άνθρωποι; Γιατί σήμερα όλο και περισσότεροι άνθρωποι σε σχέση με το παρελθόν κάνουν τουρισμό;
- Πού οφείλεται η έντονη στροφή σε μορφές εναλλακτικού-οικολογικού τουρισμού, που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια; Ποια τα οφέλη από τέτοιες μορφές τουρισμού;
- Σχηματίστε σύνθετα με τα αχώριστα λαϊκά μόρια και τις παρακάτω λέξεις:
α – στερητικό, ανα, ξε, αν, όπως στο παρακάτω παράδειγμα:
Φλούδα: ξεφλουδίζω
τρέχω
αέρας
φεύγω
σκέλη
θεμιτός
αίμα
φέρω
αντικαθιστώ
τρυπώνω
δασώνω
πόρτα
νύχτα
αξιόπιστος
ήθος
όπλο
μπορώ
βροχή
ελπίζω
οχυρώνω
Γ. Παραγωγή Λόγου
Να αναπτύξετε την παρακάτω παράγραφο με τον τρόπο που σας ζητείτε:
Διαίρεση
Τα ταξίδια χωρίζονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες.
Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Β’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια |
Επαναληπτικό Μάθημα | 1ο Επαναληπτικό Μάθημα | |||
Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | Ενότητα 1Δ |
Ζούμε με την οικογένεια | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | Ενότητα 2Δ |
Φίλοι για πάντα | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ |
Το σχολείο στο χρόνο | Ενότητα 4 | Ενότητα 4Β | ||
Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα | Ενότητα 5 |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Αργυρώ Διαμαντοπούλου- Παπαλιά, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.