
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 1
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Β’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 1η
Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα
ΚΕΡΚΙΝΗ: ΜΙΑ ΛΙΜΝΗ, ΠΟΛΛΑ ΤΑΞΙΔΙΑ
Στην Κερκίνη, ο άνθρωπος συναντά το περιβάλλον, η φύση το νερό, η ηρεμία τις δραστηριότητες και εσείς… ένα ονειρικό μικρό «καταφύγιο».
Ποιος είπε ότι, όταν ο άνθρωπος παρεμβαίνει στη φύση, δε γεννιέται κάτι υπέροχο; Η λίμνη Κερκίνη γεννήθηκε από ένα φράγμα που δημιουργήθηκε το 1932 και με το πέρασμα του χρόνου μεταμορφώθηκε σε ένα ειδυλλιακό σκηνικό με παρούσα πάντα την εκθαμβωτική ομορφιά της Μακεδονίας. Απολαύστε τις χαρές του οικοτουρισμού: Παρακολούθηση πτηνών, βαρκάδα, ποδηλασία ή και απλή βόλτα. Όποια δραστηριότητα και αν επιλέξετε στον σπάνιας ομορφιάς υδροβιότοπο, θα σας ενθουσιάσει και θα σας αναζωογονήσει.
Χίλια πλάσματα, ένα οικοσύστημα
Όλοι και όλα συνυπάρχουν στην «κιβωτό» της λίμνης Κερκίνης σε μια εύθραυστη, αλλά και δυναμική ισορροπία. Άνθρωποι και ζώα, πουλιά και δέντρα, χωράφια και καλαμιές, νερό και ψάρια (γριβάδια, χέλια, γουλιανοί κ.ά.), όλα μαζί δημιουργούν μία ατμόσφαιρα ξεχωριστή. Εκμεταλλευτείτε τις διακοπές σας σε αυτή τη γωνιά της Μακεδονίας, για να γίνετε και εσείς ένα με αυτό το υπέροχο σκηνικό.
Ώρα για bird-watching
Θα έχετε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε πολλά και σπάνια είδη πουλιών, όπως αργυροπελεκάνος, λαγγόνα, νανόχηνα. Τρία είδη απειλούμενα με εξαφάνιση παγκοσμίως συχνάζουν στη λίμνη. Συνολικά στην περιοχή έχουν καταγραφεί πάνω από 300 είδη πουλιών. Πλουσιότατες περιοχές για bird-watching είναι και τα βουνά Μπέλες και Κρούσια. Η καρδιά του οικοτουρισμού χτυπά εδώ!
Βαρκάδα στη λίμνη
Κουπί, παρέα και φύγαμε. Μπείτε στις παραδοσιακές «πλάβες» ή στα κανό -χωρητικότητας 3 ατόμων- για να απολαύσετε το ταξίδι σας στον υδάτινο κόσμο της Κερκίνης. Ανάμεσα σε δέντρα, καλαμιές και αβαθή νερά, το κανό θα σας αποκαλύψει ένα μαγικό σκηνικό.
Ποδηλατάδα στα χωριά της λίμνης
Γύρω από τη λίμνη, η επίπεδη περιοχή είναι ιδανική, για να περπατήσετε ή να απολαύσετε το τοπίο με μία ποδηλατάδα μέσω της οποίας θα γνωρίσετε τα κοντινότερα χωριά. Πρώτη στάση: οικισμός Κερκίνη, με όμορφα κτήρια και καλή ρυμοτομία[1]. Επόμενη στάση: Λιθότοπος, για να δείτε πώς δημιουργήθηκε η λίμνη, με τον ασφαλτόστρωτο δρόμο να περνάει ακριβώς πάνω από το φράγμα. Δίπλα στο λιμανάκι του Λιθότοπου, κατεβείτε από το ποδήλατο. Το δασάκι εδώ είναι ιδανικό για περπάτημα.
[1] Ρυμοτομία: κλάδος της πολεοδομίας που ασχολείται με τη διαρρύθμιση του χώρου στον οποίο πρόκειται να χτιστεί ένας οικισμός και ειδικότερα η σχεδίαση και η χάραξη δρόμων και πλατειών σε πόλη, οικισμό κτλ.
Το δάσος της Κερκίνης
Αυτή είναι… οικολογική περιπέτεια! Με 4Χ4 ή με τα πόδια -για να αποφύγετε τον κίνδυνο να σας καθηλώσει η παχιά λάσπη- θα ανακαλύψετε ένα μοναδικό βιότοπο: οι φωλιές των κορμοράνων -που είναι είδος διαδεδομένου θαλασσοπουλιού-, τα πανέμορφα νούφαρα και η σπάνια ορνιθοπανίδα θα σας γοητεύσουν.
Τα Άνω Πορόια
Σε ένα καταπληκτικό φυσικό σκηνικό στους πρόποδες του όρους Μπέλες στη Μακεδονία, θα βρείτε το πιο αναπτυγμένο τουριστικά χωριό της περιοχής, με ξενώνες, καφέ και ταβέρνες. Ξενώνες θα βρείτε και στο Ακριτοχώρι, κοντά στο οποίο υπάρχει το μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου το οποίο αξίζει να επισκεφτείτε.
Τα βουβάλια της Κερκίνης
Αν και κάποτε ήταν είδος υπό εξαφάνιση, σήμερα βόσκουν σε αφθονία στην περιοχή της Κερκίνης. Το γάλα τους περιζήτητο για την παρασκευή του περίφημου γλυκίσματος καζάν ντιπί.
Πηγή: http://www.discovergreece.com (διασκευασμένο)
Παρατηρήσεις
1ο Θέμα (Κατανόηση κειμένου και επικοινωνιακού πλαισίου, 6 μονάδες)
Αφού διαβάσετε προσεκτικά το κείμενο, να χαρακτηρίσετε κάθε μια από τις ακόλουθες περιόδους λόγου ως Σωστή ή Λάθος, γράφοντας Σωστό ή Λάθος στο αντίστοιχο κουτί.
Περίοδος λόγου |
Σωστό |
Λάθος |
Το κείμενο είναι τουριστικός οδηγός. | ||
Εξερευνώντας με τα πόδια το δάσος της Κερκίνης μπορεί να λερωθείτε με λάσπη. | ||
Αν κάποιος είναι λάτρης της ορνιθοπαρατήρησης, η Κερκίνη είναι ιδανικός τόπος επίσκεψης. | ||
Σύμφωνα με το κείμενο η λίμνη Κερκίνη είναι μια τεχνητή λίμνη. | ||
Στο πεδινό χωριό Άνω Πορόια μπορεί κανείς να βρει διαμονή, να φάει και να πιει καφέ. | ||
Στην περιοχή της Κερκίνης συναντά κανείς σπουδαία και πλούσια χλωρίδα όπως ψάρια, διάφορα είδη πουλιών- σπάνια ή μη-, βουβάλια. |
2ο Θέμα (Δομή και γλώσσα κειμένου, 4 μονάδες)
Α) Ποια είναι η δομή και ο τρόπος ανάπτυξης της παραγράφου «Όλοι και όλα συνυπάρχουν … αυτό το υπέροχο σκηνικό»;
Β) Να βρείτε μέσα από το κείμενο 2 παράγωγες λέξεις με λαϊκά αχώριστα μόρια και 2 παράγωγες λέξεις με λόγια αχώριστα μόρια (οι 2 παράγωγες λέξεις που θα γράψετε σε κάθε κατηγορία να μην είναι με το ίδιο αχώριστο μόριο).
3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου, 10 μονάδες)
Στην τάξη σου γίνεται μια συζήτηση με σκοπό να αποφασίσετε ποια περιοχή θα επισκεφτείτε για μια διήμερη εκδρομή στα πλαίσια ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα τον εναλλακτικό τουρισμό. Αποφασίζεις να προτείνεις ως ιδανικό μέρος την Κερκίνη. Αξιοποιώντας πληροφορίες από το παραπάνω κείμενο παρουσιάζεις στους συμμαθητές/ συμμαθήτριές σου ένα πλάνο για μια πιθανή εκδρομή στην Κερκίνη (πληροφορίες για την Κερκίνη, τι θα μπορούσατε να κάνετε την πρώτη μέρα και τι τη δεύτερη, πού θα μπορούσατε να διανυκτερεύσετε κ.ά.) (200-250 λέξεις)
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων στο Γυμνάσιο 2017 – 2018 του ΙΕΠ και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Ευαγγελία Χίντζιου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Β’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια |
Επαναληπτικό Μάθημα | 1ο Επαναληπτικό Μάθημα | |||
Από τον τόπο μου σε όλη την Ελλάδα | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | Ενότητα 1Δ |
Ζούμε με την οικογένεια | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | Ενότητα 2Δ |
Φίλοι για πάντα | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ |
Το σχολείο στο χρόνο | Ενότητα 4 | Ενότητα 4Β | ||
Συζητώντας για την εργασία και το επάγγελμα | Ενότητα 5 |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.