Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 7
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών της Β’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κείμενο
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 7
(Ένας στοργικός ηγέτης)
Ἅπαντες ἐπιστάμεθα ὅτι Ἀγησίλαος, ὅπου ᾤετο τὴν πατρίδα τι ὠφελήσειν, οὐ πόνων ὑφίετο, οὐ κινδύνων ἀφίστατο, οὐ χρημάτων ἐφείδετο, οὐ σῶμα, οὐ γῆρας προὐφασίζετο, ἀλλὰ καὶ βασιλέως ἀγαθοῦ τοῦτο ἔργον ἐνόμιζε, τὸ τοὺς ἀρχομένους ὡς πλεῖστα ἀγαθὰ ποιεῖν. Ἐν τοῖς μεγίστοις δὲ ὠφελήμασι τῆς πατρίδος καὶ τόδε ἐγὼ τίθημι αὐτοῦ, ὅτι δυνατώτατος ὢν ἐν τῇ πόλει φανερὸς ἦν μάλιστα τοῖς νόμοις λατρεύων. Τίς γὰρ ἂν ἠθέλησεν ἀπειθεῖν ὁρῶν τὸν βασιλέα πειθόμενον; […] Ὃς καὶ πρὸς τοὺς διαφόρους ἐν τῇ πόλει ὥσπερ πατὴρ πρὸς παῖδας προσεφέρετο. Ἐλοιδορεῖτο μὲν γὰρ ἐπὶ τοῖς ἁμαρτήμασιν, ἐτίμα δ’ εἴ τι καλὸν πράττοιεν, παρίστατο δ’ εἴ τις συμφορὰ συμβαίνοι, ἐχθρὸν μὲν οὐδὲνα ἡγούμενος πολίτην, ἐπαινεῖν δὲ πάντας ἐθέλων, σῴζεσθαι δὲ πάντας κέρδος νομίζων, ζημίαν δὲ τιθεὶς εἰ καὶ ὁ μικροῦ ἄξιος ἀπόλοιτο.
Ξενοφῶν, Ἀγησίλαος 7.1–3
Ερωτήσεις κατανόησης
1) Ποια θεωρεί ο Ξενοφώντας ως τη μεγαλύτερη υπηρεσία του Αγησίλαου προς την πατρίδα;
Μονάδες 10
2) Πώς συμπεριφερόταν ο Αγησίλαος στους συμπατριώτες του; Με ποιο σχήμα λόγου φαίνεται αυτό μέσα στο κείμενο του Ξενοφώντα;
Μονάδες 10
Σημείωση: Προσπαθήστε να εντάξετε στις απαντήσεις που θα δώσετε αναφορές στο αρχαίο κείμενο.
Λεξιλογικές - Ετυμολογικές Ασκήσεις
1) Να κατατάξετε τις παρακάτω παράγωγες των ρ. πράττω και πραγματεύω λέξεις της α.ε. στην κατηγορία που ανήκουν (πρόσωπο που ενεργεί, ενέργεια – κατάσταση, αποτέλεσμα ενέργειας κτλ.): πρᾶξις, πράκτωρ, πραγματεία, πραγματευτής.
2) Να συμπληρώσετε σωστά τις προτάσεις επιλέγοντας μία από τις λέξεις που δίνονται στην παρένθεση:
α) Όλες οι εταιρείες συνενώθηκαν σε μια μεγάλη ___________. (δυσπραγία, εχθροπραξία, κοινοπραξία)
β) Βαρέθηκα τόσες μέρες ________. Δεν ξέρω πώς να περάσω τον χρόνο μου. (αδρανής, έμπρακτος, εισπράκτορας)
γ )Η ασφαλιστική εταιρεία έστειλε ____________ να εκτιμήσει τη ζημία. (πρακτικό, διαπραγματευτή, πραγματογνώμονα)
δ) Τέτοιο ______________ άνθρωπο, που να ασχολείται με τα πάντα, δεν έχω γνωρίσει άλλον.(πραματευτή, πολυπράγμονα, εισπράκτορας)
ε) Πέρασε ο _____________ με διάφορα εμπορεύματα. (πράκτορας, διαπραγματευτής, πραματευτής)
3) Να σχηματίσετε σύνθετα ουσιαστικά της α.ε. με τα συνθετικά που δίνονται:
ὄπισθεν + δόμος:
νόμος + διδάσκαλος:
γῆ + πέδον:
ἵππος + δρόμος:
4) Να αναλύσετε τις παρακάτω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους:
εὐγενής:
φυγόδικος:
δορυφόρος:
ἄπατρις:
Γραμματικές Ασκήσεις
1) Να μεταφέρετε τα παρακάτω ουσιαστικά στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού:
α) τὴν πατρίδα:
β) τῶν χρημάτων:
γ) τό σῶμα:
δ) τοῖς νόμοις:
ε) τοῦ βασιλέως:
στ) τοῖς ὠφελήμασι:
2) Να γράψετε την ίδια πτώση των αντωνυμιών, στο ίδιο γένος, αλλά στον άλλο αριθμό:
α) τίνων:
β) τινά (αρσενικό/θηλυκό):
γ) ὅς:
δ) ἅτινα:
ε) αἷς:
στ) ὅ,τι:
3) Να σχηματίσετε τους τύπους της ευκτικής μέλλοντα και αορίστου διατηρώντας το πρόσωπο του ρήματος:
Οριστική Ενεστώτα |
Ευκτική Μέλλοντα |
πέμπεις | |
σπεύδομεν | |
φυλάττετε |
Οριστική Ενεστώτα |
Ευκτική Αορίστου |
φυλάττομεν | |
σκάπτει | |
τρίβετε | |
τρέπω |
4) Να σχηματίσετε τους παρακάτω τύπους:
α) πράττω: ευκτική αορίστου, α’ πληθυντικό
β) πιστεύω: ευκτική ενεστώτα, γ’ πληθυντικό
γ) βλάπτω: ευκτική αορίστου, α’ ενικό
δ) ἀναλύω: ευκτική μέλλοντα, γ’ πληθυντικό
ε) συμπράττω: ευκτική μέλλοντα, α’ ενικό
στ) κηρύττω: ευκτική ενεστώτα, γ’ ενικό
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε από τη συνάδελφο Γεωργία Γκιόκα, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τα Φιλολογικά μαθήματα ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.