Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 8
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Γ’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 8η
Μπροστά στο Μέλλον
Αν και μόλις 16 ετών, η Ινές Σαλτιέλ είναι η ζωντανή απόδειξη αυτού για το οποίο θέλει να μας πείσει: ότι οι έφηβοι έχουν πολλά να μας πουν και πρέπει να τους ακούσουμε με προσοχή. Έπειτα από χρόνια συμμετοχής σε διοργανώσεις MUN (προσομοίωσης οργάνων του ΟΗΕ για μαθητές και φοιτητές, όπου συμμετέχει μέσω του σχολείου της, Campion School), η Ινές πιστεύει ότι οι συνομήλικοί της μπορούν να συμμετάσχουν στη συζήτηση και στις αποφάσεις για το μέλλον. «Πολλές φορές, οι μεγαλύτεροι υποτιμούν τις απόψεις μας, ενώ υπάρχει και το στερεότυπο για τη γενιά μου ότι κοιτάμε συνέχεια τα κινητά μας και δεν έχουμε ενδιαφέροντα. Αυτό δεν είναι αλήθεια! Είμαστε πιο ευαισθητοποιημένοι για ό,τι συμβαίνει στον κόσμο και, φυσικά, έχουμε κάτι να πούμε. Αυτός είναι ο κόσμος που θα ζήσουμε και σήμερα οι αποφάσεις προηγούμενων γενεών τον έχουν θέσει σε κίνδυνο».
Η Ινές παρατηρεί ότι η περίοδος της καραντίνας ώθησε πολλούς συνομηλίκους της να ευαισθητοποιηθούν ακόμα περισσότερο, αφού μέσω των social media συνδέονταν με ανθρώπους από όλο τον κόσμο, αρχικά για να μάθουν τι συμβαίνει με την πανδημία, στη συνέχεια όμως για να ενημερωθούν για άλλα καίρια ζητήματα. Κάπως έτσι γεννήθηκε πριν από τρία χρόνια η ιδέα για έναν οργανισμό που θα προωθεί τη συμμετοχή των νέων στη δημοκρατία. Σε πολύ νεαρή ηλικία, η Ινές και η συνομήλική της Αλεξία Παπαγεωργίου παρουσίασαν αυτή την ιδέα στο Athens Democracy and Culture Foundation, διεκδικώντας να ακουστούν.
Τελικά, η προσπάθειά τους απέφερε καρπούς και έτσι δημιουργήθηκε το Teens for Democracy, μέσω του οποίου ευελπιστούν να δυναμώσουν τη φωνή των εφήβων στη δημόσια συζήτηση, ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις από αυτούς που είναι στην εξουσία. «Υποστηρίζουμε το κίνημα που θέλει το όριο ηλικίας στις εκλογές να κατέβει στα 16 έτη, αλλά δεν πρόκειται μόνο γι’ αυτό. Η ψήφος είναι σημαντική, όμως εμείς διεκδικούμε να ακούγεται η φωνή μας σε θέματα που έχουν σχέση με το μέλλον μας, όπως η κλιματική αλλαγή, αλλά και να συμμετέχουμε στην τοπική αυτοδιοίκηση. Στην πρώτη, πιλοτική διοργάνωση του Teens for Democracy συμμετείχαν 30 νέοι από τέσσερις χώρες. Στην επόμενη στοχεύουν στη συμμετοχή 250 ατόμων από όλο τον κόσμο. «Είναι πάρα πολλά τα παιδιά που θέλουν να κάνουν κάτι και δεν ξέρουν πώς», σχολιάζει. «Είμαστε ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων με άποψη που δεν ακούγεται, όπως δεν ακούγονταν παλαιότερα οι γυναίκες. Θέλουμε πρόσβαση στα κέντρα λήψης αποφάσεων».
Ταυτόχρονα η Ινές κάνει μία έρευνα σε συνεργασία με το Κέντρο Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου: «Έχω προσεγγίσει τον Δήμο Τρικάλων και τον Δήμο Ostersunds στη Σουηδία και έχουν συμφωνήσει να συμμετάσχουν στην έρευνά μου, όπου μελετώ πώς η συμμετοχή των νέων στην τοπική αυτοδιοίκηση βελτιώνει την ποιότητα των αποφάσεων και επηρεάζει τις αποφάσεις των δημοτικών συμβούλων. Μελετώ την επίδραση που θα έχει η επαφή με τις απόψεις των εφήβων ειδικά στα θέματα της βιωσιμότητας, της συμπεριληπτικότητας και της ισότητας. Πρόκειται για τα τρία θέματα στα οποία οι έρευνες δείχνουν – αλλά και εμείς το αισθανόμαστε στην καθημερινότητα – ότι υπάρχουν οι μεγαλύτερες διαγενεακές διαφορές. Μεταξύ άλλων, θα διεξαχθούν στα δημοτικά συμβούλια των πόλεων από δύο συνεδριάσεις: μία χωρίς εφήβους και μία με εφήβους. Και μετά θα αναλύσουμε τη διαφορά στις αποφάσεις και στο σκεπτικό τους».
Για την Ινές η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει μπροστά της η γενιά της είναι η κλιματική αλλαγή, αλλά και μια δημοκρατία που θα εκπροσωπεί περισσότερους ανθρώπους: «Θέλω να πιστεύω πως, όταν η γενιά μου μεγαλώσει και βρεθούμε εμείς στις θέσεις ευθύνης, θα κάνουμε πράξη αυτές τις αλλαγές που χρειάζεται ο κόσμος για να επιβιώσει, κατ΄αρχάς, αλλά και να λειτουργεί με δικαιοσύνη και ισότητα».
[Το παραπάνω άρθρο προέρχεται από το ένθετο της εφημερίδας Καθημερινή: Νέα χρονιά, νέα γενιά (31/12/22 -1/1/23) και το υπογράφει η Ελίζα Συναδινού]
https://www.kathimerini.gr/k/k-magazine/562212421/nea-genia-ines-saltiel/
Παρατηρήσεις
1ο Θέμα (Κατανόηση κειμένου, 6 μονάδες)
Ποιο είναι το όραμα της Ινές Σαλτιέλ και με ποιες ενέργειες το πραγματοποιεί; (80-100 λέξεις)
2ο Θέμα (Δομή και γλώσσα κειμένου, 4 μονάδες)
Να γράψετε από έναν πλαγιότιτλο περιεκτικό του περιεχομένου κάθε παραγράφου και στη συνέχεια να γράψετε έναν τίτλο για όλο το κείμενο.
3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου, 10 μονάδες)
Ως εκπρόσωπος της τάξης σας γράφετε μία επιστολή στην Ινές Σαλτιέλ με την οποία μοιράζεστε τις ανησυχίες για τα προβλήματα της χώρας σας και τις ιδέες σας για τον πολιτικό σχεδιασμό του μέλλοντος (200 – 300 λέξεις).
Για να δείτε τις απαντήσεις αυτού του κριτηρίου επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 8 – Απαντήσεις
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια | |
Η Ελλάδα στον κόσμο | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | Ενότητα 1Δ | |
Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | Ενότητα 2Δ | |
Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί. | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ | |
Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι Πολίτες | Ενότητα 4 | ||||
Ειρήνη- Πόλεμος | Ενότητα 5 | ||||
Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών | Ενότητα 6 | ||||
Μπροστά στο μέλλον | Ενότητα 8 | Ενότητα 8 Απαντήσεις |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων στο Γυμνάσιο 2017 – 2018 του ΙΕΠ και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Μαρίας Κασιμάτη, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.