Νεοελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 6

Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 6

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Ενότητα 6η

Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών

«Διαβάζω για τους άλλους»: Μια ιστορία εθελοντισμού, φιλίας και λογοτεχνίας με … άρωμα Κρήτης

Το παρακάτω κείμενο είναι απόσπασμα από συνέντευξη που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα “cretapost.gr” στις 31.10.2015

Το «Διαβάζω για τους άλλους» δεν είναι μια συνηθισμένη εθελοντική πρωτοβουλία. Αν και μετρά μόλις 10 μήνες ζωής, είναι ήδη αρκετά γνωστό στα social media, έχει τραβήξει το ενδιαφέρον του κοινού και σίγουρα είναι από τις δραστηριότητες εκείνες που «ξεσηκώνουν» κύματα ενθουσιασμού. Πρόκειται για ένα εθελοντικό δίκτυο προσφοράς, που γεννήθηκε στην Αθήνα, από μια τυχαία αφορμή, και μέσα σε λίγους μήνες αγαπήθηκε τόσο που εξαπλώθηκε, εσχάτως στην Κρήτη και στο προσεχές μέλλον «ανοίγει πανιά» και για τη Θεσσαλονίκη.

Πριν από λίγες μέρες, το cretapost βρέθηκε στη συνάντηση των εθελοντών του «Διαβάζω για τους άλλους» στο Ηράκλειο και μίλησε με τους υπευθύνους της ομάδας σε τοπικό επίπεδο, αλλά και με το δίδυμο που αποτελεί την ψυχή του εγχειρήματος. Τη Χανιώτισσα Αργυρώ Σπυριδάκη και τον Θοδωρή Τσάτσο από την Αθήνα. Δύο νέα παιδιά, κάτω των 30, που με αφορμή μια συζήτηση για τη λογοτεχνία στη διάρκεια ενός απογευματινού καφέ με φίλους, συνέλαβαν την πρωτότυπη ιδέα τους, την οποία έκαναν και πράξη μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.

Η ιστορία της γέννησης του «Διαβάζω για τους άλλους» είναι εντυπωσιακή. Όχι μόνο λόγω της αποτελεσματικότητας και της απήχησης που είχε στον κόσμο – 900 μέλη μέσα σε 10 μήνες δεν είναι λίγο – όχι μόνο γιατί αποδεικνύει τη μεγάλη δύναμη του εθελοντισμού, αλλά κυρίως επειδή στέλνει ένα σαφές και ξεκάθαρο μήνυμα. Δεν αρκεί απλά να ενοχλείσαι από τα «κακώς κείμενα» και τις παθογένειες που συναντάς στην καθημερινότητά σου, αλλά πρέπει να αναλαμβάνεις δράση και μάλιστα άμεσα.

Η Αργυρώ και ο Θοδωρής διηγούνται στο cretapost πως ολόκληρο το οικοδόμημα του «Διαβάζω για τους άλλους» δημιουργήθηκε με αφορμή μια συζήτηση για τη λογοτεχνία και το συγγραφικό έργο του Τζόναθαν Κόου. Η Αργυρώ πρότεινε στον Θοδωρή να διαβάσει ένα συγκεκριμένο βιβλίο του χαρισματικού συγγραφέα, πλην όμως ο Θοδωρής, όντας άτομο με προβλήματα όρασης, «διαβάζει» λογοτεχνία μέσω των ακουστικών βιβλιοθηκών που λειτουργούν στην Αθήνα ή επαφίεται στη θέληση των συγγενών και των φίλων του που τον βοηθούν να διαβάσει με τα δικά τους μάτια και τη δική τους φωνή τα αγαπημένα του βιβλία. Όταν ο Θοδωρής ζήτησε από την Αργυρώ να του διαβάσει η ίδια το βιβλίο που του πρότεινε, εκείνη δέχθηκε ασμένως. Όμως το ανήσυχο πνεύμα της νεαρής Χανιώτισσας δεν μπορούσε να ησυχάσει μετά τη συνάντηση.

«Επειδή έχω έντονα ανεπτυγμένο το αίσθημα της δικαιοσύνης» μας είπε «η συγκεκριμένη συζήτηση με τον Θοδωρή με έκανε να νιώθω πολύ άσχημα. Πραγματικά θύμωσα, όταν διαπίστωσα ότι οι τυφλοί δεν έχουν πρόσβαση σε κάτι τόσο απλό και τόσο αυτονόητο. Να διαβάσουν ένα βιβλίο! Έτσι, μετά το στάδιο του θυμού αποφάσισα να δράσω. Αρχικά σκέφτηκα πως αφού θα διάβαζα ούτως ή άλλως το βιβλίο για τον Θοδωρή, γιατί να μην το ηχογραφούσα κιόλας, ώστε να μείνει και να μπορέσουν να το ακούσουν κι άλλοι τυφλοί. Το επόμενο βήμα ήταν να «βγάλω» την ιδέα στο facebook οπότε και αντιλήφθηκα πόσο μεγάλη απήχηση είχε και πόσος κόσμος ήθελε να βοηθήσει».

Ο αρχικός στόχος του «Διαβάζω για τους άλλους» ήταν αυτό ακριβώς που προσφέρθηκε να κάνει η Αργυρώ για τον Θοδωρή. Να ηχογραφούν δηλαδή εθελοντές λογοτεχνικά κείμενα προκειμένου να υπάρξει μια βάση δεδομένων με τίτλους βιβλίων που θα δημιουργήσουν ακουστική βιβλιοθήκη η οποία θα απευθύνεται σε άτομα με προβλήματα όρασης, ή σε άτομα που λόγω κάποιας ασθένειας ή προχωρημένης ηλικίας δεν μπορούν να απολαύσουν τα «ταξίδια» στη μαγική χώρα της λογοτεχνίας.

Η επιθυμία πολλών εθελοντών να βοηθήσουν αμέσως μόλις οι ιδρυτές της κίνησης γνωστοποίησαν τη λειτουργία του δικτύου τους έδωσε το έναυσμα για τη διοργάνωση των ζωντανών αναγνώσεων.

«Από τη μια» εξηγεί η Αργυρώ Σπυριδάκη «δεν μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε τις φωνές όλων των εθελοντών για την ηχογράφηση κι από την άλλη δε θέλαμε να αφήσουμε κανέναν που πρόσφερε τον εαυτό του στον κοινό σκοπό στο περιθώριο». Έτσι άρχισαν να διοργανώνονται οι πρώτες δράσεις με ζωντανές αναγνώσεις σε ιδρύματα, ορφανοτροφεία, ΚΑΠΗ, κοινωνικές δομές, με κοινό είτε ηλικιωμένους είτε μικρά παιδιά. Κι έτσι μέσα σε λίγους μήνες, το δίκτυο άρχισε να μεγαλώνει σε εθελοντικό δυναμικό και να αποκτά οργανωτική δομή, διοργανώνοντας δράσεις και πρωτοβουλίες που ελκύουν φανατικούς φίλους. […]

*ασμένως= ευχαρίστως, μετά χαράς

Πηγή: cretapost.gr

Παρατηρήσεις

1ο Θέμα (Κατανόηση κειμένου, 6 μονάδες)

Αφού διαβάσετε το παραπάνω κείμενο, διατυπώστε έναν δικό σας σύντομο ορισμό για το «Διαβάζω για τους άλλους». (30-40 λέξεις)

2ο Θέμα (Δομή και γλώσσα κειμένου, 4 μονάδες)

Α.1. Να εντοπίσετε στο παρακάτω απόσπασμα τη δευτερεύουσα χρονική πρόταση και να την αντικαταστήσετε με άλλη λέξη ή φράση που δηλώνει χρόνο χωρίς να αλλοιωθεί το νόημα. Στη συνέχεια να βρείτε στο απόσπασμα και άλλους προσδιορισμούς που δηλώνουν χρόνο. Τι καταφέρνει η συγγραφέας με τη χρήση της χρονικής πρότασης και των χρονικών προσδιορισμών;

«Πραγματικά θύμωσα, όταν διαπίστωσα ότι οι τυφλοί δεν έχουν πρόσβαση σε κάτι τόσο απλό και τόσο αυτονόητο. Να διαβάσουν ένα βιβλίο! Έτσι, μετά το στάδιο του θυμού αποφάσισα να δράσω. Αρχικά σκέφτηκα πως αφού θα διάβαζα ούτως ή άλλως το βιβλίο για το Θοδωρή, γιατί να μην το ηχογραφούσα κιόλας, ώστε να μείνει και να μπορέσουν να το ακούσουν κι άλλοι τυφλοί.»

Α.2. Να μετατρέψετε το παρακάτω χωρίο σε υποθετικό λόγο του αντίθετου του πραγματικού. Αλλάζει το νόημα της περιόδου;

«Η επιθυμία πολλών εθελοντών να βοηθήσουν […] έδωσε το έναυσμα για τη διοργάνωση των ζωντανών αναγνώσεων.»

Β) Να βρείτε τα υπερώνυμα στα οποία εντάσσονται τα παρακάτω υπώνυμα του κειμένου και να γράψετε άλλα 2 υπώνυμα που ανήκουν στην ίδια ομάδα:

Υπώνυμα κειμένου

(έχουν γραφτεί σε ονομαστική για διευκόλυνση)

2 υπώνυμα που ανήκουν στην ίδια ομάδα

Υπερώνυμα

μάτια
θυμός
όραση

3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου, 10 μονάδες)

Μετά την ανάγνωση του παραπάνω κειμένου στην τάξη αποφασίζεις να γράψεις μια επιστολή στην κυρία Σπυριδάκη που είναι η πρόεδρος του «Διαβάζω για τους άλλους» με σκοπό να της εκφράσεις τις σκέψεις και τα συναισθήματα που σου προκάλεσε η ιστορία της και η δράση της. (περ. 250 λέξεις)

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’  Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:

Ενότητες Κριτήρια ΑξιολόγησηςΕναλλακτικά ΚριτήριαΕναλλακτικά ΚριτήριαΕναλλακτικά Κριτήρια
Η Ελλάδα στον κόσμοΕνότητα 1Ενότητα 1ΒΕνότητα 1ΓΕνότητα 1Δ
Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμουΕνότητα 2Ενότητα 2ΒΕνότητα 2ΓΕνότητα 2Δ
Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί.Ενότητα 3Ενότητα 3ΒΕνότητα 3ΓΕνότητα 3Δ
Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι ΠολίτεςΕνότητα 4
Ειρήνη- ΠόλεμοςΕνότητα 5
Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιώνΕνότητα 6
Μπροστά στο μέλλονΕνότητα 8Ενότητα 8 Απαντήσεις

ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:

ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων στο Γυμνάσιο 2017 – 2018 του ΙΕΠ και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Ευαγγελία Χίντζιου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

 

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.