Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 4
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Γ’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 4η
Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι Πολίτες
Τι είναι στην ουσία η Ευρωπαϊκή Ένωση
Α. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί ένα ιδιαίτερο μόρφωμα, το οποίο συνιστά μια ένωση 27 χωρών μελών και επιδιώκει την πολιτική και οικονομική τους συνεργασία. Ο πληθυσμός της Ε.Ε. των 27 πλέον, σήμερα υπολογίζεται γύρω στα 508,4 εκατομμύρια. Καθώς διευρυνόταν η Ε.Ε., τόσο διευρυνόταν και ο πληθυσμός των κρατών μελών. Αυτή η αύξηση του πληθυσμού της γης οφείλεται στον αριθμό γεννήσεων σε εποχές ευημερίας, αλλά και στο προσδόκιμο ζωής, το οποίο λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης και της εύρεσης νέων ιατρικών φαρμάκων έχει ανέβει αισθητά. Σήμερα, υπολογίζεται ότι πρόκειται για τον τρίτο μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο μετά την Κίνα και την Ινδία.
Β. Η ιδέα της Ε.Ε. ξεκίνησε μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο με σκοπό οι χώρες, οι οποίες συμμετείχαν να σημειώσουν οικονομική ανάπτυξη, διευρύνοντας τις εμπορικές τους συναλλαγές σε άλλα κράτη και κατ’ επέκταση καλύπτοντας το ένα κράτος τις ανάγκες του άλλου. Ακόμα, δόθηκε η ευκαιρία μέσω αυτής της Ένωσης να αποφευχθούν διάφοροι μελλοντικοί πόλεμοι μεταξύ των κρατών μελών. Ορισμένα κράτη μέλη μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο υπέστησαν τεράστιες φυσικές καταστροφές και πολλοί πολίτες τους έχασαν τη ζωή τους, έτσι κρίθηκε επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας μιας ένωσης, η οποία θα απομάκρυνε την πιθανότητα του πολέμου και θα επέτρεπε την ελεύθερη μετακίνηση πληθυσμών από μια χώρα στην άλλη, προκειμένου να λυθεί και το δημογραφικό πρόβλημα που είχε προκύψει σε αρκετές χώρες μέλη.
Γ. Ένας πρόσθετος στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τόσο στο εσωτερικό της, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, η ελευθερία, η δημοκρατία, η ισότητα, το κράτος δικαίου και ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αποτελούν τις θεμελιώδεις αξίες της Ε.Ε. Όλα αυτά τα δικαιώματα περιλαμβάνονται σε ένα ενιαίο έγγραφο, τον «Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων» της Ε.Ε.. Τόσο τα κράτη μέλη, όσο και τα υπόλοιπα κράτη είναι υποχρεωμένα να σέβονται αυτά τα δικαιώματα, προκειμένου να διασφαλιστεί το δίκαιο της ένωσης και κανένας άνθρωπος σε όποια χώρα και αν ανήκει να νιώθει αδικημένος, ωστόσο, λόγω της ετερότητας που διέπει τον πληθυσμό της γης, η εφαρμογή του νόμου για τα θεμελιώδη δικαιώματα του ατόμου είναι δύσκολο να μην καταπατείται.
Δ. Η Ελλάδα είχε ενταχθεί στην Ε.Ε. μόνη της το 1981 και ο λόγος ήταν ότι οι Ευρωπαίοι επιδίωκαν να τονώσουν το κλίμα της συνεργασίας μεταξύ των κρατών. Εισάγοντας μια χώρα, η οποία γέννησε το μύθο της Ευρώπης, αυτό θα έκανε την ιδέα της Ε.Ε. να ζωντανέψει και να πιστέψουν πολλά κράτη μέλη σ’ αυτό το όραμα, έτσι ώστε να το στηρίξουν με κάθε κόστος. Οι χώρες που βρίσκονται τώρα καθοδόν προς την προσχώρηση στην Ε.Ε. είναι η Αλβανία, το Μαυροβούνιο, η πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, η Σερβία και η Τουρκία. Δυνάμει υποψήφιες χώρες είναι η Βοσνία – Ερζεγοβίνη και το Κοσσυφοπέδιο. Η προσχώρηση μιας χώρας στην Ε.Ε. είναι μια περίπλοκη διαδικασία που απαιτεί χρόνο. Οι αιτούσες χώρες πρέπει να πληρούν τους όρους προσχώρησης και να εφαρμόζουν το δικαιικό σύστημα της Ένωσης και το κοινοτικό κεκτημένο.
Άννα – Ελένη Πολύδωρα, «Η θέση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο τουρισμός, ο πολιτισμός και η εκπαίδευση
ως κινητήριες δυνάμεις διαφυγής από το τέλμα», Μάρτιος 2017 (διασκευή)
Παρατηρήσεις
Α.1. Για ποιο λόγο αναφέρει η συντάκτρια πως η Ελλάδα αποφάσισε να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
Α.2. Να αναγνωρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) ανάλογα με το περιεχόμενο του κειμένου.
Α) Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα μόρφωμα κρατών – μελών με σκοπό την εμπορική τους διασύνδεση.
Β) Η ιδέα για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρονολογείται μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Γ) Σύμφωνα με το Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να προασπίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Δ) Η Ελλάδα εντάχθηκε το 1981 στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά από αίτημα των υπόλοιπων κρατών – μελών.
Ε) Υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την μελλοντική ένταξη άλλων κρατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Α.3. Στις παρακάτω σύνθετες λέξεις να γράψετε μια νέα αλλάζοντας την πρόθεση ως πρώτο συνθετικό.
Λέξεις του κειμένου |
Νέες λέξεις |
συνεργασία | |
υπολογίζεται | |
επέτρεπε | |
προκύψει | |
προάσπιση | |
διασφαλιστεί | |
προσχώρηση |
B.1. Να δημιουργήσετε μια παράγραφο περίπου 5 γραμμών, στην οποία να χρησιμοποιήσετε τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμένου.
Β.2. Να εντοπίσετε τις αναφορικές προτάσεις και να τις κατατάξετε σε ονοματικές ή επιρρηματικές.
Α) Μπορούμε να πάμε όπου θέλετε εσείς, κανένα πρόβλημα.
Β) Όποιος επιθυμεί να γίνει αρχηγός, να σηκώσει το χέρι του.
Γ) Θα είσαι έτοιμος όποτε σε χρειαστώ.
Δ) Ο Κώστας, ο οποίος είναι φαρμακοποιός, έρχεται από το διπλανό στενό.
Ε) Θα πάμε στο νησί διακοπές, όπως και πέρυσι.
Β. 3. Να διακρίνετε τις επιθετικές αναφορικές προτάσεις σε προσδιοριστικές και προσθετικές.
Α) Η Καίτη, που ήταν γειτόνισσά μου για χρόνια, μετακόμισε σε άλλη περιοχή.
Β) Ξεχνάω που έχω βάλει τα παπούτσια μου. Τα ψάχνω σε όλο το σπίτι.
Γ) Σε ακολούθησα εκεί που πήγαινες για να διαπιστώσω πως δεν με απατάς.
Δ) Κάθε χειμώνα ταξιδεύουμε στο χωριό, που είναι ο τόπος καταγωγής του μπαμπά μου.
Ε) Κανένας από τους φίλους του δεν ήξερε το λόγο που τη χώρισε.
Γ. Παραγωγή λόγου
Σε ένα άρθρο για την ιστοσελίδα του σχολείου σας, απαριθμείτε τα οφέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα, ως μελλοντικός νέος πολίτης της Ε.Ε.
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια | Εναλλακτικά Κριτήρια | |
Η Ελλάδα στον κόσμο | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | Ενότητα 1Δ | |
Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | Ενότητα 2Δ | |
Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί. | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ | |
Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι Πολίτες | Ενότητα 4 | ||||
Ειρήνη- Πόλεμος | Ενότητα 5 | ||||
Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών | Ενότητα 6 | ||||
Μπροστά στο μέλλον | Ενότητα 8 | Ενότητα 8 Απαντήσεις |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Θεοδώρας Πυττέρου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.