Κριτήριο Αξιολόγησης Γ Ενότητα 2
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Γ’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 2η
Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
Κινητό: απελευθερωτής ή δικτάτορας
Για τα παιδιά της ψηφιακής εποχής το κινητό τηλέφωνο ήλθε σαν μια φυσιολογική εξέλιξη. Συνηθισμένα να πληκτρολογούν με τα δύο χέρια σε παιχνιδομηχανές, πήραν στη χούφτα τους το κινητό και ανάστησαν τη χαμένη γειτονιά. Οι αποστάσεις μέσα από τους κατακλυσμένους με αυτοκίνητα δρόμους εκμηδενίστηκαν, οι φίλοι βρέθηκαν δίπλα και οι ξένοι «κρατιούνται σε απόσταση» με το να μιλούν σε κάποιον άλλο, όταν δεν θέλουν την προσέγγισή τους. Όσο για το τι λένε; Δεν χρειάζεται κανείς να το ξέρει, οσοδήποτε επιπόλαιο, ερωτικό ή χυδαίο είναι: Το πληκτρολογούν σε γραπτά μηνύματα, χρησιμοποιώντας συντομογραφίες που μόνο οι ίδιοι γνωρίζουν.
Βέβαια οι ειδικοί φωνάζουν ότι αυτή η ασταμάτητη πληκτρολόγηση σε όλο και πιο λιλιπούτεια πληκτρολόγια μπορεί να οδηγήσει σε κατοπινές σοβαρές μυϊκές βλάβες και στρες… αλλά ποιος πιτσιρικάς τους ακούει; Ένας ολόκληρος «δικός τους» κόσμος χτίζεται μέσα από τις ψηφιακές συσκευές, ένας κόσμος που τροφοδοτείται πλέον καθημερινά από ήχους, τραγούδια, εικόνες, ακόμη και βίντεο ‑ ανάλογα με το βαλάντιο. Μέσα από τον πιεσμένο χωροχρόνο της οθόνης του κινητού τα παιδιά ανακαλύπτουν τρόπους έκφρασης και διαφοροποίησης που αντιστοιχούν σε νέο γλωσσικό ιδίωμα.
Κοινωνιοψυχολόγοι που προσπάθησαν να αποκρυπτογραφήσουν αυτόν τον επικοινωνιακό κυβερνοχώρο ανακάλυψαν ότι τα γραπτά μηνύματα των κινητών είναι πολύ πιο εύγλωττα από ό,τι νομίζουμε και χαρακτηρίζουν τους κατόχους τους: Οι δημιουργικοί τύποι παιδιών χρησιμοποιούν τις πιο καινοτόμες συντμήσεις λέξεων και αργκό, διαμορφώνουν ειδικά τις ρυθμίσεις και τους ήχους του κινητού τους και… το χάνουν εύκολα. Τα παιδιά που έχουν μέλλον ως δάσκαλοι, υπάλληλοι και ναυαγοσώστες είναι ορθογράφοι, γνωρίζουν πάντα πού έχουν το κινητό τους και συνηθίζουν να το μαγκώνουν μεταξύ σαγονιού και ώμου. Όσα έχουν μέλλον σε επαγγέλματα εξουσίας (στρατιωτικοί, νομικοί, πωλητές) χρησιμοποιούν πάντα κεφαλαία γράμματα, δεν κόβουν τις λέξεις, γράφουν με συντομία, έχουν ηχηρά μηνύματα και μιλούν δυνατά στο κινητό μέσα στο λεωφορείο ή στο μετρό. Τέλος, όσα προδιαγράφονται για κοινωνικό έργο (νοσοκόμοι, βρεφοκόμοι) χρησιμοποιούν πάντα μικρά γράμματα, χαμηλώνουν την ένταση του ήχου ή ενεργοποιούν τη δόνηση για να μην ενοχλούν και προσθέτουν στα μηνύματά τους πολλά γραφιστικά συμπληρώματα ‑ όπως χαμογελαστά προσωπάκια.
Οι λόγοι, λοιπόν, που όλα τα παιδιά θέλουν ένα κινητό είναι για να χτίζουν τον ιδιαίτερο κόσμο τους, να συμμετέχουν σε ιδεατές γειτονιές μέσα από τα δίκτυα, να είναι κοινωνικά καταξιωμένα στα μάτια των συνομηλίκων τους, να κάνουν πλάκα ‑ ή και αντιγραφή ‑ την ώρα του μαθήματος, να ξεφεύγουν από τον διαρκή έλεγχο των γονιών τους. Οι λόγοι που οι γονείς τους σκέπτονται ή προστρέχουν να τους το προμηθεύσουν είναι συνήθως οι… αντίστροφοι. Οι γονείς της δεκαετίας του 2000 μεγαλώνουν τα παιδιά τους σε έναν διαρκώς πιο αγχωτικό και θυμωμένο κόσμο. Ιδιαίτερα οι κάτοικοι του Νότου της Ευρώπης, γεννημένοι στη μονοπολιτισμική παράδοση ενός αγροτοβαρούς κρατισμού, βρέθηκαν να μάχονται με την αβεβαιότητα σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία με βιομηχανικά ωράρια. Το άγχος είναι διάχυτο παντού, η ανασφάλεια επίσης, η αγοραφοβία και η ξενοφοβία θερίζουν. Στην Ελλάδα, όπου ο εκσυγχρονισμός παραδόξως συμπίπτει με την αποβιομηχάνιση, το στρες είναι ακόμη πιο έντονο. Ο «θυμός της κοινωνίας» ξεσπάει καθημερινά με την παραμικρή αφορμή και η παραδοσιακά έντονη αξία της οικογένειας νιώθει διαρκώς και πιο απειλούμενη. Τι πιο φυσικό λοιπόν από το να θέλει ο κάθε γονιός να βρίσκεται άμεσα «κοντά» στο παιδί του, όπου και αν βρίσκεται αυτό, όποια στιγμή και για ό,τι συμβεί;
Αυτό όμως που ακούγεται φυσικό είναι στην ουσία μια νευρωτική αντίδραση, μια προσπάθεια αστυνόμευσης της ζωής των παιδιών, που σε άλλα στοχεύει και σε άλλα οδηγεί. Όπως ήδη είπαμε, τα παιδιά θα κάνουν το παν να μετατρέψουν το κινητό από όργανο ελέγχου σε όργανο απελευθέρωσης. Οι γονείς θα έχουν μεν την ψευδαίσθηση ότι «είναι κοντά», αλλά τα παιδιά θα βρίσκονται όπου θέλουν με όποιον θέλουν και θα επικοινωνούν ανεξέλεγκτα με άτομα που δεν γνωρίζουμε. Αυτό το όργανο που τους δωρίζουμε ως «συσκευή εντοπισμού» γίνεται στα χέρια τους μοχλός αντίδρασης, αποσταθεροποίησης του σχολικού περιβάλλοντος και ανάπτυξης μιας προσωπικότητας που θα αποφεύγει να αντιμετωπίζει τον κόσμο «πρόσωπο με πρόσωπο». Οι ειδικοί σε όλες τις μεγαλουπόλεις του κόσμου τονίζουν ότι το κινητό τηλέφωνο στα παιδικά χέρια μετατρέπεται σε εργαλείο προσβολής των συμμαθητών πίσω από την ανωνυμία μηνυμάτων, αλλά και σε δέλεαρ για βιαιοπραγία και ληστεία εις βάρος των παιδιών που το φέρουν επιδεικτικά.
Τάσος Καφαντάρης, Εφημ. Το Βήμα, 09/11/2003
Παρατηρήσεις
- Να γίνει η περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.
- «Οι ειδικοί……επιδεικτικά»: Τι εννοεί ο αρθρογράφος με αυτή τη φράση; Να τη σχολιάσετε σε μια παράγραφο 100 λέξεων.
- «Κοινωνιοψυχολόγοι που προσπάθησαν να αποκρυπτογραφήσουν αυτόν τον επικοινωνιακό κυβερνοχώρο ανακάλυψαν ότι τα γραπτά μηνύματα των κινητών είναι πολύ πιο εύγλωττα από ό,τι νομίζουμε και χαρακτηρίζουν τους κατόχους τους:» : Αφού μελετήσετε το παραπάνω απόσπασμα:
α. να το χωρίσετε σε προτάσεις
β. να διακρίνετε τις κύριες από τις δευτερεύουσες
γ. να χαρακτηρίσετε τη σύνδεση με τις παραπάνω λέξεις (παρατακτική – υποτακτική)
- Στις παρακάτω προτάσεις να βρείτε τη σημασία των υπογραμμισμένων λέξεων. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας τις λέξεις αυτές να φτιάξετε από μια νέα πρόταση, όπου κάθε λέξη θα έχει διαφορετική σημασία.
α. Άρχισε να σιγοτραγουδάει το σκοπό από ένα παλιό λαϊκό τραγούδι.
- …………………………………………………………………………………..
- …………………………………………………………………………………..
β. Σήμερα κάνει πολύ ωραίο καιρό.
- …………………………………………………………………………………..
- …………………………………………………………………………………..
γ. Ξαφνικά το λεωφορείο πήρε απότομη κλίση.
- …………………………………………………………………………………..
- …………………………………………………………………………………..
δ. Οι ρίζες αυτού του γέρικου πλάτανου φτάνουν πολύ βαθιά στο έδαφος.
- …………………………………………………………………………………..
- …………………………………………………………………………………..
- Στα επόμενα παραδείγματα να αντικαταστήσετε το ρήμα κάνω με άλλα πιο ακριβή κατά περίπτωση :
- Και πού λέτε να κάνετε διακοπές φέτος ;
- Του έκανε ένα δώρο καθαρά συμβολικό.
- Αυτοκίνητα και βιομηχανίες κάνουν θόρυβο στις πόλεις.
- «Την έκανε», μόλις τον αντιλήφθηκα.
- Έπρεπε να δεις πώς έκανε, μόλις έμαθε το ευχάριστο νέο.
Γ. Παραγωγή λόγου
Να γράψετε ένα κείμενο με τίτλο «Η γλώσσα των νέων» στο οποίο να ερευνάτε ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της γλώσσας αλλά και τους λόγους για τους οποίους οι νέοι επιλέγουν να χρησιμοποιούν έναν ιδιαίτερο γλωσσικό κώδικα.
-
Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες Κριτήρια Αξιολόγησης Εναλλακτικά Κριτήρια Εναλλακτικά Κριτήρια Εναλλακτικά Κριτήρια Η Ελλάδα στον κόσμο Ενότητα 1 Ενότητα 1Β Ενότητα 1Γ Ενότητα 1Δ Γλώσσα- Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου Ενότητα 2 Ενότητα 2Β Ενότητα 2Γ Ενότητα 2Δ Είμαστε όλοι ίδιοι. Είμαστε όλοι διαφορετικοί. Ενότητα 3 Ενότητα 3Β Ενότητα 3Γ Ενότητα 3Δ Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι Πολίτες Ενότητα 4 Ειρήνη- Πόλεμος Ενότητα 5 Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών Ενότητα 6 Μπροστά στο μέλλον Ενότητα 8 Ενότητα 8 Απαντήσεις ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Αργυρώ Διαμαντοπούλου- Παπαλιά, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.