Κριτήριο Αξιολόγησης Ιστορία Γ Γυμνασίου

Κριτήριο Αξιολόγησης Ιστορία Γ’ Γυμνασίου Κεφάλαιο Δεύτερο

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Κριτήριο Αξιολόγησης Ιστορία Γ’ Γυμνασίου Κεφάλαιο Δεύτερο

Ομάδα Α΄

1. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως Σωστές (Σ) ή Λανθασμένες (Λ). Να υπογραμμίσετε το λάθος στις προτάσεις που έχετε εντοπίσει. 

Α. Οι ριζοσπάστες δημοκρατικοί αποτελούνταν από μεγαλοαστούς και φιλελεύθερους ευγενείς.
Β. Οι ριζοσπάστες δημοκρατικοί είχαν επαναστατική – νεωτεριστική ιδεολογία.
Γ. Η Β΄ Εθνοσυνέλευση, στο Άστρο της Κυνουρίας (1823) ψήφισε το νόμο της Επιδαύρου.
Δ. Ο Ιωάννης Καποδίστριας αποδέχτηκε και ανέλαβε την ηγεσία της Φιλικής Εταιρείας.
Ε. Η Ελληνική επανάσταση ξεκίνησε τον Μάρτιο του 1821 στην Αθήνα.
ΣΤ. Η Φιλική Εταιρεία ιδρύθηκε στην Οδησσό της Ρωσίας,το 1814, την ίδια χρονιά με το Συνέδριο της Βιέννης.

/4

2. Συμπληρώστε τα κενά:

Α. Μετά το Συνέδριο της Βιέννης (1815) διαμορφώθηκαν τρία πολιτικά ρεύματα, οι
………………………………………………, οι ……………………………………………. και οι ……………………………………………………. .
Β. Η Γ’ Εθνοσυνέλευση συγκλήθηκε στην ……………… το 1821.
Γ. Η Α’ Εθνοσυνέλευση όρισε ότι η διοίκηση αποτελείται από δύο σώματα ετήσιας θητείας. Το …………………………………….. (= σώμα που ασκούσε καθήκοντα κυβέρνησης) και το ……………………………………….(= νομοθετικό σώμα, αντίστοιχο της σημερινής Βουλής) με πρόεδρο τον …………………………. .
Δ. Ο ………………………………… ήταν σώμα εθελοντών που συγκρότησε ο Αλέξανδρος Υψηλάντης στην πόλη Φωξάνι.
Ε. Οι …………………………………… ήταν αιρετοί τοπικοί άρχοντες των χριστιανικών κοινοτήτων κατά την διάρκεια της τουρκοκρατίας, υπεύθυνοι για την συγκέντρωση των φόρων που πλήρωναν οι Έλληνες στους Τούρκους.

/4

3. Αντιστοιχίστε τις ημερομηνίες με τα γεγονότα: 

Συνέδριο της Βιέννης 1814
Συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή 1826
Α’ Εθνοσυνέλευση 1823
Β’ Εθνοσυνέλευση 1829
Συνθήκη της Αδριανούπολης 1821
Ίδρυση Φιλικής Εταιρείας 1814
Έξοδος του Μεσολογγίου 1774

/4

4. Ερωτήσεις σύντομης απάντησης

  • Τι ήταν οι κλέφτες και αρματολοί ;
  • Πώς ονομάστηκαν τα τρία προεπαναστατικά κινήματα που έγιναν κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ;
  • Τι ήταν η Φιλική Εταιρεία, πότε και που ιδρύθηκε, ποιοι ήταν οι πρωτεργάτες και πού αποσκοπούσε ;

/4

Ομάδα Β΄

1. Πρόσθετες γραπτές πηγές:

Αφού διαβάσετε το παρακάτω απόσπασμα μιας δευτερογενούς πηγής για την οργάνωση και την έκρηξη της επανάστασης, σχολιάστε την επιρροή της Γαλλικής και της Αμερικανικής Επανάστασης στην δημιουργία της Ελληνικής, τον ρόλο των Ελλήνων διαφωτιστών αλλά και της Φιλικής Εταιρείας.

Η δημιουργία επαναστατικής ιδεολογίας και η ευθύνη για την ηγεσία της επανάστασης.

Αν και ο Κοραής έσφαλε, όσον αφορά τον κατάλληλο χρόνο [της έναρξης της επανάστασης], είχε όμως δίκαιο να θεωρεί ότι η μόρφωση ήταν ένας σημαντικός παράγων για την απόκτηση της Ελληνικής ανεξαρτησίας. Η μόρφωση αφύπνιζε τους Έλληνες που
συνειδητοποιούσαν το παρελθόν τους και αντιλαμβάνονταν τις εξελίξεις των γεγονότων ανά τον κόσμο. Για έναν τόσο εύστροφο λαό, το μάθημα της Αμερικανικής και της Γαλλικής Επαναστάσεως δεν μπορούσε να πάει χαμένο ούτε και τα μηνύματα του Βύρωνος και του Ρήγα Φεραίου. Αλλά η δημιουργία μιας ιδεολογίας δεν μπορούσε, μόνη της, να γίνει επαναστατικό μέσον. Μπορούσε μόνο να ετοιμάσει τα πνεύματα ώστε ο λαός να δεχθεί και να υποστηρίξει την επανάσταση, όταν θα εμφανιζόταν η ηγεσία της. Την ευθύνη για να εμφανιστεί μια ηγεσία την είχε η Φιλική Εταιρεία η οποία, από την αρχή της ιδρύσεώς της, είχε δραστήριους πράκτορες στην Ελλάδα. Οι αρχηγοί της μυστικής αυτής οργανώσεως, που δεν ήσαν οι ίδιοι πρόσωπα αξίας, ήσαν όμως άνθρωποι προσγειωμένοι που δεν είχαν να προβάλουν καμιά δικαιολογία για την αυταπάτη τους όσον αφορά τις προοπτικές μιας ελληνικής επαναστάσεως, το 1821. Και όμως, προκάλεσαν, εσκεμμένα, την επανάσταση καλώντας πρώτο τον Καποδίστρια, και μετά την άρνησή του, τον πρίγκηπα Αλέξανδρο Υψηλάντη ν΄ αναλάβει την αρχηγία της εξεγέρσεως. Αποφάσισαν να πάρουν την πρωτοβουλία αυτήν ξέροντας καλά ότι καμιά από τις Μεγάλες Δυνάμεις δεν θα έπαιρνε το μέρος των Ελλήνων, ούτε καν ο Τσάρος τον οποίον παρουσίαζαν στον κόσμο σαν σύμμαχό τους».

C.M. Woodhouse, Ο Πόλεμος της Ελληνικής Ανεξαρτησίας, (μετάφρ. Α.Σ. Βλάχου), Εστία,
Αθήνα 1978, σελ. 64-65.

/4

Για να δείτε τις απαντήσεις στο Κριτήριο Αξιολόγησης επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Κριτήριο Αξιολόγησης Ιστορία Γ’ Γυμνασίου Κεφάλαιο Δεύτερο Απαντήσεις

Το υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό υλικό που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η συνάδελφος Τρούσα Διαμαντίνα, η οποία στη συνέχεια το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις προαγωγικές εξετάσεις και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook