Νεοελληνική Λογοτεχνία Α Γυμνασίου Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 8 Πουλάκι

Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 8 Πουλάκι

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Ενότητα 8η

Η αποδημία • Ο καημός της ξενιτιάς • Ο ελληνισμός έξω από τα σύνορα • Τα μικρασιατικά • Οι πρόσφυγες

Πουλάκι

Πουλάκι ξένο,
ξενιτεμένο,
πουλί χαμένο,
πού να σταθώ;
Πού να καθίσω
να ξενυχτήσω,
να μη χαθώ;

Βραδιάζ’ η μέρα,
σκοτάδι παίρει,
και δίχως ταίρι
πού να σταθώ;
Πού να φωλιάσω,
σε ξένο δάσο
να μη χαθώ;

Η μέρα φεύγει.
Η νύχτα βιάζει
να ησυχάζει
κάθε πουλί.
Εγώ στενάζω,
το ταίρι κράζω,
ξένο πουλί.

Κοιτάζω τ’ άλλα
πουλιά ζευγάρι
αυτήν τη χάρη
δεν έχω πλια.
Νύχτα με δέρει
με δίχως ταίρι,
χωρίς φωλιά.

Γυρίζω να ’βρω
πού να καθίσω
να ξενυχτήσω
καν μοναχό.
Κάθε κλαράκι
βαστάει πουλάκι
ζευγαρωτό.

Δεν με γρωνίζουν,
κι εδώ με διώχνουν
κι εκεί μ’ αμπώχνουν.
Πού να σταθώ;
Αχ, πώς να γένω,
πού να πηγαίνω,
να μη χαθώ;

Λυγάν οι κλάδοι,
τα φύλλα σειούνται,
γλυκοτσιμπιούνται
τ’ άλλα πουλιά.
Κι εγώ το ξένο
το πικραμένο,
χωρίς φωλιά.

Από ’να σ’ άλλο
πετάω δενδράκι,
να βρω κλαράκι
για να σταθώ,
για ν’ ακουμπήσω,
να ξενυχτήσω,
να μη χαθώ.

Απορριμμένο
σε άγρι’ αγκάθια
πικρά μου πάθια
και ξενιτιές,
θρηνώντας μένω,
κι εκεί διαβαίνω
κακές νυχτιές.

Πηγή: Λίνου Πολίτη, Ποιητική Aνθολογία, τόμ. 4, εκδ. Δωδώνη, Αθήνα 19772, σ. 52-53.

Παρατηρήσεις

  1. Ποιο είναι το κεντρικό θέμα του ποιήματος;

α. Ο θάνατος

β. Ο γάμος

γ. Η ξενιτιά

δ. Η φιλία

ε. Ο πόλεμος

Υποστηρίξτε την απάντησή σας με αναφορές μέσα από το κείμενο.

(Μονάδες 6)

2. Το ποίημα οργανώνεται σε μια διαρκή παρομοίωση: ο ξενιτεμένος παρομοιάζεται με ένα μονάχο αποδημητικό πουλί. Με βάση την παρομοίωση αυτή, τι είναι για τον ξενιτεμένο το «ταίρι», το «ξένο δάσο», «τ’ άλλα πουλιά» και η «φωλιά»;

(Μονάδες 6)

3. Επιλέξτε ένα μόνο από τα παρακάτω θέματα:

α) Στη σύγχρονη Ελλάδα της οικονομικής κρίσης έχει αναβιώσει το ρεύμα των μεταναστών. Πολλοί Έλληνες ξενιτεύονται προς αναζήτηση εργασίας και καλύτερων συνθηκών ζωής. Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές παρουσιάζουν με τους ξενιτεμένους της εποχής του Βηλαρά;

β) Αν εσείς ξενιτευόσασταν σήμερα για σπουδές ή για λόγους οικονομικούς, και παραμένατε για πολλά χρόνια σε ξένο τόπο, θα νοιώθατε όμοια με τον ξενιτεμένο του ποιήματος; Γιατί;

(Μονάδες 8)

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις του εκλεκτού συναδέλφου Μινόπετρου Νικολάου, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.

Για να μεταβείτε σε άλλα Σχεδιαγράμματα ή Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α’ Γυμνασίου, επιλέξτε τον αντίστοιχο σύνδεσμο από τον παρακάτω πίνακα:

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Η ζωή στη Σύμη
Το πιο γλυκό ψωμί
Ο παππούς και το εγγονάκι
Ο παππούς και το εγγονάκι Β
Oι Πιτσιρίκοι
Η Νέα Παιδαγωγική
Γυάλινα ΓιάννιναΓυάλινα Γιάννινα
ΠουλάκιΠουλάκι
O δρόμος για τον Παράδεισο είναι μακρύς
Η νίκη του Σπύρου Λούη
Τα κόκκινα λουστρίνια
Ο Βάνκας
Το Μαύρο Κύμα

 

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.