Κριτήριο Αξιολόγησης για Εξετάσεις στα Πρότυπα Γυμνάσια
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Πρότυπα Γυμνάσια
Κριτήριο Αξιολόγησης
Κείμενο: «Σχολικός Εκφοβισμός»
Τα τελευταία γεγονότα καθιστούν ακόμα πιο σαφές ότι αν και ο σχολικός εκφοβισμός (Σ.Ε) ή αλλιώς bullying δεν είναι ένα καινούργιο φαινόμενο, τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο παρουσιάζει έξαρση. Έρευνες σε ενήλικο πληθυσμό αποκαλύπτουν ότι πολλοί φαίνεται να είναι αυτοί που έχουν βιώσει ως παιδιά μια «φανερή» ή «κρυφή» μορφή θυματοποίησης, για μία ή περισσότερες φορές, ενώ κάποιοι άλλοι υπήρξαν ως «παρατηρητές» εκφοβιστικών ενεργειών στο σχολείο. Αύξηση των κρουσμάτων βίας παρατηρείται όλο και σε περισσότερα σχολεία, γεγονός που προκαλεί πολλά προβλήματα ανάμεσα στους δασκάλους, τους γονείς και τα παιδιά. Η Χριστίνα Πατίτσα, Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας και Ψυχολόγος (MA), μας δίνει τον ορισμό του Bullying, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που έχει και τις μορφές που μπορεί να πάρει.
Στη χώρα μας, τα τελευταία χρόνια έχει διεξαχθεί μεγάλος αριθμός ερευνών στις οποίες προκύπτει ότι τα ποσοστά των μαθητών δημοτικής εκπαίδευσης που έχουν συμμετάσχει σε περιστατικά σχολικής βίας κυμαίνονται από 46,3 % έως 58,9%.
Σε πρόσφατη έρευνα βρέθηκε ότι παιδιά τα οποία εκφοβίζουν ξεπερνούν το 5% των μαθητών και τα θύματα του Σ.Ε κυμαίνονται γύρω στο 10-15% (Τσιαντής, 2011). Ωστόσο, πολλοί κάνουν λόγο και για ένα απροσδιόριστο «σκοτεινό» αριθμό περιστατικών, αφού πολλές φορές δεν καταγγέλλονται από τους δασκάλους ή τους διευθυντές των σχολείων, προκειμένου να διατηρηθεί το κύρος του σχολείου. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς που έχουν υποστεί σχολική βία αναφέρουν το γεγονός και οι περισσότεροι απευθύνονται σε φίλους και λιγότερο σε εκπαιδευτικούς και γονείς.
O ορισμός του Σχολικού Εκφοβισμού
Ο εκφοβισμός ορίζεται ως «επαναλαμβανόμενη βία από ανικανότητα του θύματος να αμυνθεί και να προστατέψει τον εαυτό του». Πιο ειδικά, ο όρος εκτός από την επιθυμία ενός ατόμου να βλάψει κάποιον άλλο, προϋποθέτει την ασυμμετρία δύναμης (σωματικής ή ψυχολογικής), την ευχαρίστηση του επιτιθέμενου καθώς και την αίσθηση καταπίεσης ή ταπείνωσης από την πλευρά του θύματος. Στην Ελλάδα ο όρος bullying μεταφράζεται ως «παλικαρισμός ή νταηλίκι» ως προς μαθητές κυρίως πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κοινό γνώρισμα των διαφορετικών ορισμών που υπάρχουν για το σχολικό εκφοβισμό είναι η άνιση κατανομή δύναμης εις βάρος του θύματος και ότι δεν υπάρχει διάθεση από πλευρά του δράστη για επίλυση διαφορών.
Τα 5 χαρακτηριστικά του Σχολικού Εκφοβισμού:
- Η πρόθεση του δράστη να βλάψει. Για παράδειγμα, οι φίλοι πειράζονται μεταξύ τους με αλλά δεν έχουν ως πρόθεση να ταπεινώσουν τον άλλο, οπότε δεν θεωρείται μορφή σχολικού εκφοβισμού. Στην περίπτωση, όμως, που το περιπαιχτικό ύφος έχει ως στόχο να υποτιμήσει και να αναστατώσει τον άλλο, τότε θεωρείται ως θυματοποίηση.
- Το αποτέλεσμα είναι να προκληθεί βλάβη (σωματική/ψυχολογική) στο άτομο που είναι δέκτης της επιθετικής συμπεριφοράς.
- Περιλαμβάνει άμεσους και έμμεσους τύπους.
- Υπάρχει επανάληψη της εκφοβιστικής συμπεριφοράς. Ένα μεμονωμένο συμβάν όπως η ανάμειξη σε ένα καβγά δε λαμβάνεται ως Σ.Ε
- Υπάρχει κατάχρηση της εξουσίας από τη πλευρά του δράστη. Η «ανωτερότητα» αυτή μπορεί να προέρχεται λόγω ηλικίας, φυσικής δύναμης η ψυχικής αντοχής του θύτη.
Μορφές
Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να προσλάβει ποικίλες μορφές, όπως είναι η λεκτική βία, σωματική κακοποίηση τα κακοήθη πειράγματα, αποκλεισμό του παιδιού από την ομάδα και αρπαγή ή καταστροφή πραγμάτων. Αυτές διακρίνονταισε άμεσες και έμμεσες εκφοβιστικές συμπεριφορές. Ως άμεσες μορφές χαρακτηρίζονται η φυσική επίθεση (πχ. κλωτσιές) και η λεκτική κακοποίηση (πχ. βρισιές), ενώ ο κοινωνικός αποκλεισμός και η διάδοση φημών, θεωρούνται έμμεσες μορφές. Ο διαδικτυακός σχολικός εκφοβισμός (Cyber Bullying), εάν και είναι ένας καινούργιος τύπος έμμεσης κυρίως θυματοποίησης, παρουσιάζει αύξηση χρήσης τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με έρευνα, οι θύτες που εκφοβίζουν τα θύματα τους μέσω του διαδικτύου είναι συνήθως ανώνυμοι και συχνά κοινωνικά απομονωμένοι, γίνεται μέσω Η/Υ κυρίως, σε μορφή μηνύματος, αλλά και μέσω κινητών τηλεφώνων, blogs καθώς και ιστοσελίδων.
(https://www.huffingtonpost.gr/2015/03/16/life-orismos-xaraktiristika-sxolikos-ekfovismos_n_6872056.html), Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός (bullying); Ο ορισμός, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και οι διαφορετικές μορφές του
Κατερίνα Νανοπούλου— HuffPost Greece
Παρατηρήσεις
Ερωτήσεις
1) Πώς θα χαρακτηρίζατε το παραπάνω απόσπασμα ;
Α. εισήγηση σε συνέδριο εκπαίδευσης
Β. έρευνα πανεπιστημίου
Γ. λογοτεχνικό κείμενο
Δ. άρθρο διαδικτυακής εφημερίδας
2) Βάσει του κειμένου, ποια από τις παρακάτω προτάσεις είναι σωστή ;
Α. Η πλειοψηφία των ατόμων που έχουν υποστεί σχολική βία εκμυστηρεύεται άμεσα το συμβάν στο κοντινό περιβάλλον τους.
Β. Η εμφάνιση κρουσμάτων βίας μειώθηκε κατά 46,3% κατά τα τελευταία χρόνια σε σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων.
Γ. Δεν εντοπίζονται άμεσες όσο και έμμεσες εκφάνσεις σχολικού εκφοβισμού.
Δ. Η πληθώρα των φαινομένων σχολικού εκφοβισμού που εντοπίζονται σε ποικίλους ιστοτόπους δεν περνά απαρατήρητη από γονείς και εκπαιδευτικούς.
3) Διαβάζοντας το κείμενο καταλαβαίνουμε ότι :
Α. Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να εμφανίσει ποικίλες μορφές εκδήλωσης.
Β. Ο σχολικός εκφοβισμός προκαλείται συνήθως από άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Γ. Οι θύτες έχουν υπάρξει προηγουμένως θύματα μιας οποιασδήποτε μορφής εκφοβισμού.
Δ. Τα θύματα του σχολικού εκφοβισμού είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι χαρακτήρες.
4) ή ταπείνωσης από την πλευρά του θύματος. Ποια από τις παρακάτω λέξεις αποδίδει την ίδια έννοια με τη λέξη ταπείνωση ;
Α. χλευασμός
Β. αποδυνάμωση
Γ. εξευτελισμός
Δ. ειρωνεία
5) Η ασυμμετρία της δύναμης. Ποια από τις ακόλουθες λέξεις αποδίδει την ίδια έννοια με τη λέξη ασυμμετρία ;
Α.δυσαναλογία
Β.μετριότητα
Γ.αρμονία
Δ.αδυναμία
6) το φαινόμενο παρουσιάζει έξαρση. Ποια από τις παρακάτω λέξεις έχει αντίθετη σημασία με τη λέξη έξαρση ;
Α. ύφεση
Β. ξέσπασμα
Γ. ένταση
Δ.κλιμάκωση
7) θεωρούνται : Από ποια συζυγία προέρχεται αυτό το ρήμα ;
Α. α’ συζυγία – α’ τάξη
Β. β’ συζυγία – β’ τάξη
Γ. α’ συζυγία – β’ τάξη
Δ. β’ συζυγία – ά τάξη
8) διακρίνονται : Πώς μπορεί να χαρακτηριστεί αυτό το ρήμα ;
Α. συνδετικό
Β.αμετάβατο
Γ. μεταβατικό δίπτωτο
Δ. τίποτα από τα παραπάνω
9) κατάχρηση της εξουσίας : Να χαρακτηριστεί συντακτικά η υπογραμμισμένη λέξη :
Α. έμμεσο αντικείμενο
Β. γενική υποκειμενική
Γ. γενική της ιδιότητας
Δ. γενική αντικειμενική
10) απομονωμένοι:Πώς χαρακτηρίζεται συντακτικά ο υπογραμμισμένος όρος ;
Α. κατηγορούμενο υποκειμένου
Β. υποκείμενο ρήματος
Γ. άμεσο αντικείμενο
Δ. έμμεσο αντικείμενο
11) εάν και είναι ένας καινούργιος τύπος έμμεσης κυρίως θυματοποίησης : Ποιο είναι το είδος της εξαρτώμενης υπογραμμισμένης πρότασης ;
Α. υποθετική
Β.εναντιωματική
Γ. πλάγια ερωτηματική
Δ. ενδοιαστική
12) να προσλάβει : Να επιλέξετε τη συνώνυμη λέξη :
Α. να εξοπλίσει
Β. να χαρακτηρίσει
Γ.να πάρει
Δ. να παραλάβει
13) συμβάν : Ποια από τις ακόλουθες λέξεις έχει παρόμοια σημασία με την υπογραμμισμένη ;
Α. περιστατικό
Β. ώρα
Γ. στιγμή
Δ.στάδιο
14) ένα απροσδιόριστο: Ποια από τις παρακάτω λέξεις είναι συνώνυμη με την υπογραμμισμένη λέξη ;
Α. συγκεκριμένο
Β. ασαφές
Γ. γνωστό
Δ. λανθασμένο
15) πρωτοβάθμιας: Πώς χαρακτηρίζεται συντακτικά ο υπογραμμισμένος όρος ;
A. επιθετικός προσδιορισμός στη λέξη εκπαίδευσης
Β. παράθεση στη λέξη εκπαίδευσης
Γ. επεξήγησηστη λέξη εκπαίδευσης
Δ. τίποτα από τα παραπάνω
16) από τους δασκάλους: Να χαρακτηρίσετε τον υπογραμμισμένο όρο :
Α. υποκείμενο ρήματος
Β. αντικείμενο ρήματος
Γ.ποιητικό αίτιο
Δ. τίποτα από τα παραπάνω
17) Ποιος είναι ο σωστός συλλαβισμός της λέξης προϋποθέτει;
Α. προ-ϋ-πο-θέ-τει
Β. προϋ-πο-θέ-τει
Γ. προ-ϋπο-θέ-τει
Δ. προ-ϋ -πο- θ-έτ-ει
18) να διατηρηθεί : Να αναγνωριστεί γραμματικά ο υπογραμμισμένος τύπος
Α. Οριστική Αορίστου Παθητικής Φωνής
Β.Υποτακτική Αορίστου Παθητικής Φωνής
Γ.Υποτακτική Αορίστου Ενεργητικής Φωνής
Δ.Υποτακτική Παρακειμένου Παθητικής Φωνής
19) έχει διεξαχθεί :Ποιος από τους παρακάτω είναι ο σωστός τύπος της Οριστικής Αορίστου Παθητικής Φωνής ;
Α. διεξαχθεί
Β. διεξήχθη
Γ. διεξείχθη
Δ. κανένας από τους παραπάνω
20) Η Χριστίνα Πατίτσα, Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας και Ψυχολόγος (MA), μας δίνει τον ορισμό του Bullying, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που έχει: Ποιο εκφραστικό μέσο κυριαρχεί στην παραπάνω πρόταση ;
Α. ασύνδετο σχήμα
Β. πολυσύνδετο
Γ. αντίθεση
Δ. παρομοίωση
21) του θύματος: Σε ποια κατηγορία από τις παρακάτω ανήκει το υπογραμμισμένο ουσιαστικό ;
Α. ουδέτερο ανισοσύλλαβο δικατάληκτο
Β. ουδέτερο ισοσύλλαβο δικατάληκτο
Γ. ουδέτερο ανισοσύλλαβο τρικατάληκτο
Δ. ουδέτερο ισοσύλλαβο τρικατάληκτο
22) Αναγνωρίστε γραμματικά τον τύπο συμμετάσχετε :
Α. β’ πληθυντικό Προστακτικής Ενεστώτα Ενεργητικής Φωνής
Β. β’ πληθυντικό Προστακτικής Αορίστου Ενεργητικής Φωνής
Γ. β’ πληθυντικό Προστακτικής Αορίστου Παθητικής Φωνής
Δ. β’ πληθυντικό Προστακτικής Ενεστώτα Παθητικής Φωνής
23) έχουν υποστεί :Από ποιο ρήμα προέρχεται αυτός ο τύπος ;
Α. υφίσταμαι
Β. υποστηρίζω
Γ. υπόκειμαι
Δ. υπομένω
24) Ποια από τις παρακάτω είναι η Προστακτική Αορίστου Παθητικής Φωνής β’ πληθυντικού προσώπου;
Α. αμυνθείτε
Β. αμύνεστε
Γ. αμυνόσαστε
Δ. αμυνθήκατε
25) λιγότερο : Επιλέξτε τον σωστό τύπο του υπερθετικού βαθμού του υπογραμμισμένου επιρρήματος
Α. ελάχιστα, πολύ λίγο
Β. λίγα
Γ. πιο λίγα
Δ. λιγότερα
Για να μεταφερθείτε στις απαντήσεις επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
Κριτήριο Αξιολόγησης για Εξετάσεις στα Πρότυπα Γυμνάσια – Απαντήσεις
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προετοίμασε η φιλολογική ομάδα του Φροντιστηρίου Ευκλείδης στο Ίλιον, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τους ευχαριστούμε από καρδιάς και τοςς ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική τους ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.