Κριτήριο Αξιολόγησης Γ Ενότητα 3
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 3η
Ταξίδι στον κόσμο της φύσης
«Με λένε Χρήστο και προσέχω το περιβάλλον»
«Μαμά, μαμά. Φέρε κι άλλα τσιπς, τελείωσαν». φώναξε ο Χρήστος από τον καναπέ. Μόλις έπεσε το σήμα των ειδήσεων ο Χρήστος στραβομουτσούνιασε, πήρε το τηλεκοντρόλ –οι δίπλες της κοιλίτσας του τρεμόπαιξαν και άλλαξε το κανάλι. Έκανε λίγο ζάπιγκ, δε βρήκε τίποτα ενδιαφέρον, και έφυγε από το σαλόνι αφήνοντας την τηλεόραση ανοιχτή. Μια πολική αρκούδα στη μέση ενός κομματιού πάγου κοιτούσε λυπημένα από το γυαλί.
Ο Χρήστος εισέβαλε στην κουζίνα, άρπαξε το μπολ με τα τσιπς που μόλις τα είχε σερβίρει η μαμά του, άνοιξε το ψυγείο και άρχισε να χαζεύει:
«Σοκολατούχο δεν έχει; Ούτε κόκα κόλα;»
«Υπάρχει και νεράκι του Θεού, Χρήστο μου» είπε η μαμά αναστενάζοντας.
«Φράουλες δεν έχει;»
«Φράουλες χειμωνιάτικα; Πού το είδες αυτό πάλι;»
«Είχε στο σπίτι του Λευτέρη. Είχαν σου λέω. Και πεπόνι».
«Και πισίνα έχουν και ας έχουμε τη θάλασσα δίπλα μας».
«Τι λες; Τέλεια πισίνα έχουν! Μακάρι να ’χαμε κι εμείς».
Ο Χρήστος μιλούσε ακουμπώντας στην πόρτα του ψυγείου. Ακόμη δεν είχε αποφασίσει τι θα έπαιρνε από μέσα. Τελικά την έκλεισε και πήγε στο δωμάτιό του κι έβαλε το τελευταίο CD της Μadonna.
«Βαρετούρα» είπε και πήγε στο μπάνιο. Άνοιξε τη βρύση να δει αν έχει ζεστό νερό. Μπα. Άναψε τον θερμοσίφωνα. Ύστερα έβαλε το κινητό του να φορτίζει κι ύστερα πήγε να παίξει Playstation. Μετά από δυο ώρες θυμήθηκε:
«Μαμά, κλείσε τον θερμοσίφωναααα!»
«Έχει ζεσταθεί παιδάκι μου εδώ και ώρα. Θα κάνεις μπάνιο και λούσιμο;»
«Μπα, τίποτα από αυτά. Βαριέμαι».
«Χρειάζεσαι ανοιχτή την τηλεόραση, το CD; Μας ξεκούφανες. Όλα μαζί παίζουν».
«Μαμά, να πεις στον μπαμπά να μου φέρει ένα χάμπουργκερ γυρνώντας απ’ το γραφείο;» «Έχουμε ψάρι».
«Όχι, θέλω χάμπουργκερ. Και πρέπει να πάρουμε καινούριο Playstation. Aυτό είναι χάλια». «Μια χαρά παίζει».
«Ναι, αλλά έχει βγει καλύτερο μοντέλο».
«Μπορείς να ελευθερώσεις την πρίζα από το φορτιστή σου; Θέλω να βάλω την ψηστιέρα». «Α ωραία!. Φόρτισε το κινητό μου. Θα πάρω τον Θέμη να του πω να πάμε για ποδόσφαιρο αύριο».
«Δεν αρχίζεις να ετοιμάζεσαι για ύπνο;»
«Από τώρα; Περιμένω τον μπαμπά».
Ο μπαμπάς μπήκε στο σπίτι κρατώντας την αγαπημένη σακούλα του Χρήστου. Ο Χρήστος μουρμούρισε ένα γεια στον μπαμπά του, άρπαξε τη σακούλα, ξετύλιξε το χάμπουργκερ, έφαγε μια δαγκωνιά και μετά παράτησε το υπόλοιπο στο τραπέζι. Μετά το ξανασκέφτηκε. Μάζεψε και πέταξε στα σκουπίδια τη συσκευασία και το χάμπουργκερ. Ευχαριστημένος καληνύχτισε τους γονείς του και πήγε για ύπνο. Αύριο τον περίμενε μια σκληρή μέρα. Είχε να γράψει μια εργασία με θέμα την προστασία του περιβάλλοντος.
Παρατηρήσεις
1. Να βρείτε πλαγιότιτλους για κάθε παράγραφο του κειμένου και στη συνέχεια να γράψετε την περίληψή του (80-100 λέξεις).
2. Ο Χρήστος ετοιμάζεται να γράψει μια εργασία με θέμα την προστασία του περιβάλλοντος. Πιστεύετε ότι με αυτές του τις πράξεις γνωρίζει ότι το μολύνει;
3. Ποια επιχειρήματα θα χρησιμοποιούσατε εσείς για να πείσετε τον Χρήστο ότι κάνει κακό στο περιβάλλον και πρέπει να αλλάξει στάση ζωής;
4. Σχημάτισε μία πρόταση με κάθε λέξη από αυτές που ακολουθούν: επιδέξιος, ολάνθιστος, παραδεισένιος, γεωπόνος.
5. Να συμπληρώσεις την ορθογραφία των λέξεων:
α. Το άρ__μα της τριανταφυ__ιάς είναι μεθ__στ__κό.
β. Το λόγο του τον διανθ__ζει πάντοτε με ρητά από αρχαίους συγγραφείς.
γ. Η ελιά είναι α__θαλές δέντρο.
δ. Ο καλ__τερος κήπος στο χ__ριό είναι αυτός του σπιτιού μας, γιατί τον περ__ποιείται επ__δέξια ο παππούς μου.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Σ’ ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να αναφερθείτε στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να εφαρμοστεί η ανακύκλωση στο σπίτι, στο σχολείο και στην πόλη σας.
Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης |
Οι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείο | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | |
Επικοινωνία στο σχολείο | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | |
Ταξίδι στον κόσμο της φύσης | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ |
Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου | Ενότητα 4 | Ενότητα 4Β | ||
Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου | Ενότητα 5 | Ενότητα 5Β | ||
Οι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μου | Ενότητα 6 | |||
Ο κόσμος μέσα από την οθόνη-εικόνα | Ενότητα 7 | |||
Αθλητισμός και Ολυμπιακοί αγώνες: Παρακολουθώ και συμμετέχω | Ενότητα 8 | |||
Γνωρίζω τον τόπο μου και τον πολιτισμό μου | Ενότητα 10 |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Αργυρώ Διαμαντοπούλου- Παπαλιά, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.