νεοελληνική γλώσσα Α Γυμνασίου κριτήριο αξιολόγησης ενότητα 6

Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 6

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Ενότητα 6η

Οι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μου

 Πώς προετοιμαζόμαστε για μια επίσκεψη σε ένα Μουσείο

Το κείμενο που ακολουθεί είναι απόσπασμα (ελαφρώς διασκευασμένο) από άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα «athinodromio.gr» στις 28.02.2018.

 

[…]Προετοιμάζοντας την επίσκεψή μας στο μουσείο θα πρέπει να έχουμε στον νου μας να είναι ανάλογη με το είδος του μουσείου που θα επισκεφτούμε, δηλαδή με τις εκθέσεις του και τις θεματικές του. Άρα το πρώτο που οφείλουμε να γνωρίζουμε είναι πως τα μουσεία διαφέρουν βάσει των συλλογών που διαθέτουν: Αρχαιολογικά, Τέχνης, Ιστορικά, Θεματικά, Λαογραφικά, Φυσικής Ιστορίας, Επιστημών, Πολεμικά, Νομισματικά, Ναυτικά, Εθνολογικά κ.α. . Βέβαια υπάρχουν και αυτά που διαθέτουν πολλαπλών ειδών συλλογές, όπως είναι στην Ελλάδα το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Τεχνών και Επιστημών Ηπείρου και άλλα πολλά. […]

Επίσης, είναι σωστό να ξέρουμε κάποια πράγματα για το μουσείο που θα επισκεφτούμε. Κάνουμε λοιπόν, μια διαδικτυακή έρευνα για αυτό με σκοπό να μάθουμε για τα κτήριά του, την ιστορία του, την εποχή κατά την οποία ιδρύθηκε και για τις ιστορικές προσωπικότητες που συνέβαλαν στη δημιουργία του.

Πάρα πολύ σημαντικό είναι, κατόπιν, να οργανώσουμε το τι θα κάνουμε στο μουσείο, μόλις πάμε. Σημασία έχει λοιπόν, για να μην περιφερόμαστε ψάχνοντας, να ενημερωθούμε για την εκάστοτε έκθεση (ποια είναι, τι περιλαμβάνει κ.λπ.)  αλλά και για τις δράσεις και τα εκπαιδευτικά του προγράμματα. Αυτό είναι απαραίτητο, γιατί έτσι δε θα χαθούμε στον μεγάλο τους αριθμό και ποικιλία. Απεναντίας θα έχουμε κάνει από πριν την επιλογή -έχοντας επισκεφτεί την ιστοσελίδα του μουσείου για τις λεπτομέρειες – και θα έχουμε δηλώσει συμμετοχή έγκαιρα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που μας ενδιαφέρει.

Επιπλέον, καλό θα ήταν επισκεπτόμενοι την ιστοσελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού να ενημερωθούμε για τα ωράρια των Μουσείων, για το αντίτιμο του εισιτηρίου καθώς και για το ποιες ημέρες καθορίζονται ως ημέρες ελεύθερης εισόδου και ποιοι απαλλάσσονται από την καταβολή αντίτιμου εισόδου. […]

Κάτι που επίσης πρέπει να λάβουμε υπόψη είναι και το ποια συμπεριφορά είναι αρμόζουσα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης σε ένα μουσείο. Ως κανόνες σωστής συμπεριφοράς μπορούν να οριστούν οι ακόλουθοι: Πρωτίστως, δε φωνάζουμε αλλά μιλάμε χαμηλόφωνα, δε σπρώχνουμε ο ένας τον άλλον, ακούμε προσεκτικά τον συνοδό – δάσκαλό μας ή τον ξεναγό και δεν στριμωχνόμαστε όλοι μαζί μπροστά σε κάποια από τις προθήκες του. Επίσης, δεν απομακρυνόμαστε από την ομάδα ή την οικογένειά μας και δεν αγγίζουμε τα εκθέματα. Τα μάτια μας είναι ανοιχτά και το μυαλό μας ενεργό. Δεν επιτρέπεται το φαγητό και τα αναψυκτικά και δεν πρέπει να παραλείψουμε να κλείσουμε τα κινητά μας. […]

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε έναν πολύ σημαντικό παράγοντα για μια ολοκληρωμένη και πλήρη επίσκεψη σε ένα μουσείο, την ξενάγηση. Μπορούμε δηλαδή να ζητήσουμε τη συνοδεία ή αλλιώς την επιμόρφωσή μας από έναν ξεναγό. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα, καθώς είναι ο ορισμένος ειδικός, για να μας δώσει πληροφορίες, να συνδέσει αυτό που βλέπουμε με τις γενικές μας γνώσεις και να απαντήσει σε όλα μας τα ερωτήματα. […]

 

Πηγή: athinodromio.gr

Παρατηρήσεις

1ο Θέμα (Κατανόηση κειμένου, 6 μονάδες)

Σύμφωνα με το άρθρο, γιατί είναι σημαντικό να ενημερωθούμε για τις δραστηριότητες του μουσείου πριν από την επίσκεψη σε αυτό;

2ο Θέμα (Δομή και γλώσσα κειμένου, 4 μονάδες)

α) Να γράψετε από έναν πλαγιότιτλο για κάθε παράγραφο του παραπάνω κειμένου.

1η παράγραφος: ……………………………………………………………………………………………….

2η παράγραφος: ……………………………………………………………………………………………….

3η παράγραφος: ……………………………………………………………………………………………….

4η παράγραφος: ……………………………………………………………………………………………….

5η παράγραφος: ……………………………………………………………………………………………….

6η παράγραφος: ……………………………………………………………………………………………….

β) Να βρείτε τη συντακτική λειτουργία των παρακάτω υπογραμμισμένων λέξεων:

  • «είναι σωστό να ξέρουμε κάποια πράγματα για το μουσείο»
  • «έχοντας επισκεφτεί την ιστοσελίδα του μουσείου»
  • «Ως κανόνες σωστής συμπεριφοράς μπορούν να οριστούν οι ακόλουθοι»
  • «δεν πρέπει να ξεχνάμε έναν πολύ σημαντικό παράγοντα για μια ολοκληρωμένη και πλήρη επίσκεψη σε ένα μουσείο, την ξενάγηση

γ) Να γράψετε τα ουσιαστικά που παράγονται από τα παρακάτω ρήματα και δηλώνουν αυτό που ζητείται στην παρένθεση:

Ρήμα

Παράγωγο Ουσιαστικό

θα επισκεφτούμε (πρόσωπο που ενεργεί)
να λάβουμε (ενέργεια ή το αποτέλεσμα της)
σπρώχνουμε (ενέργεια ή το αποτέλεσμα της)
να συνδέσει (όργανο ή μέσο μιας ενέργειας)

δ) Να σχηματίσετε υποκοριστικά και μεγεθυντικά ουσιαστικά που να παράγονται από τα παρακάτω ουσιαστικά:

Ουσιαστικό

Υποκοριστικό

Μεγεθυντικό

Ελλάδα
ομάδα
μάτια
φαγητό

3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου, 10 μονάδες)

Επισκεφτήκατε πρόσφατα με το σχολείο σας ένα μουσείο. Να γράψετε μια επιστολή σε έναν φίλο/ μια φίλη σας στην οποία του/της αφηγείστε την εμπειρία σας. (περ. 250 λέξεις)

Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα  Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’  Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:

Ενότητες Κριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια Αξιολόγησης
Οι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείοΕνότητα 1Ενότητα 1ΒΕνότητα 1Γ
Επικοινωνία στο σχολείοΕνότητα 2Ενότητα 2ΒΕνότητα 2Γ
Ταξίδι στον κόσμο της φύσηςΕνότητα 3Ενότητα 3ΒΕνότητα 3ΓΕνότητα 3Δ
Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου Ενότητα 4Ενότητα 4Β
Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφουΕνότητα 5Ενότητα 5Β
Οι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μουΕνότητα 6
Ο κόσμος μέσα από την οθόνη-εικόναΕνότητα 7
Αθλητισμός και Ολυμπιακοί αγώνες: Παρακολουθώ και συμμετέχωΕνότητα 8
Γνωρίζω τον τόπο μου και τον πολιτισμό μουΕνότητα 10

ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:

ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων στο Γυμνάσιο 2017 – 2018 του ΙΕΠ και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Ευαγγελία Χίντζιου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

 

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.