
Κριτήριο Αξιολόγησης Ενότητα 5
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 5η
Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου
Η αξία του θεάτρου στην εκπαίδευση
Α. Όλες οι καλές τέχνες αναμφισβήτητα συμβάλλουν στην πνευματική καλλιέργεια και τη σωστή διαπαιδαγώγηση των νέων αφού πέραν της παιδευτικής έχουν και την εκπαιδευτική ιδιότητα και ικανότητα. Αν όμως θα έπρεπε να ξεχωρίσουμε κάποια τέχνη, αυτή θα ήταν η τέχνη του θεάτρου! Το σχολικό θέατρο βοηθά ποικιλοτρόπως τον άνθρωπο και ιδιαιτέρως τον μαθητή να ανακαλύψει πράγματα που δεν μπορούσε να φανταστεί ποτέ ότι τα διαθέτει. Το θέατρο συνδράμει στο να μπορέσει ένα παιδί να γίνει καλύτερο με τον εαυτό του αλλά και με τους γύρω του.
Β. Το θέατρο τονώνει καταρχήν την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση των παιδιών που θα παραστήσουν ένα θεατρικό έργο. Η ιδέα και μόνο ότι μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι και εκατοντάδες μάτια θα είναι στραμμένα πάνω τους, μπορεί αρχικά να αγχώνει τους μαθητές αλλά κατόπιν τους κάνει να πιστέψουν την πιο ενεργειακή ίσως λέξη που δεν είναι άλλη από το ρήμα μπορώ!
Γ. Δεν είναι άριστα στα μαθήματα όλα τα παιδιά. Όλα όμως τα παιδιά έχουν ταλέντα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο άξιο νιώθει ένα παιδί που ενώ γνώριζε το ίδιο ότι είναι μέτριο στις επιδόσεις των μαθημάτων, χαίρει εκτίμησης και αναγνώρισης λόγω της εμπλοκής του και της συμμετοχής του σε μια εκδήλωση του σχολείου όπως το θέατρο.
Δ. Οι μαθητές μέσα από ένα έργο κάνουν πράξη τη ρήση του Μακρυγιάννη «Το εμείς πάνω απ’ το εγώ». Τα παιδιά «τσαλακώνουν» το είναι τους και στο βωμό του συλλογικού αποτελέσματος και του πνεύματος της ομαδικότητας αίρουν τους όποιους εγωισμούς και βάζουν μπροστά το καλό της ομάδας – παρέας.
Ε. Το θέατρο είναι ακόμη ένα μέσο ώστε τα παιδιά να συνεργαστούν βαθύτερα με τους καθηγητές τους, να δημιουργήσουν μια πιο δυνατή σχέση και να δουν ότι και εμείς οι «μεγάλοι» έχουμε ανησυχίες, αναζητήσεις και προβληματισμούς.
ΣΤ. Οι μαθητές χωρίς να το καταλάβουν μέσα από το θέατρο παίρνουν μαθήματα ψυχολογίας και συμπεριφοράς αφού κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του έργου οι καθηγητές προσπαθούν να εμφυσήσουν στους μικρούς ηθοποιούς το πώς πρέπει να δείξουν πως αισθάνονται οι ήρωες, γιατί συμπεριφέρονται έτσι και πώς πρέπει να διαχειριστούν τα πρόσωπα που υποδύονται.
Z. Δεν μαθαίνουν μόνο για την τραγωδία, την κωμωδία, το δράμα και τόσα άλλα που αφορούν το είδος και τις κατηγορίες του. Ιστορία, κοινωνιολογία, θεολογία, γεωγραφία, πολιτική, ανθρώπινες σχέσεις, ρατσισμός, ξενοφοβία, βία, φανατισμός, είναι μερικά από τα πεδία που οι μαθητές διευρύνουν τις γνώσεις τους μιας και τα έργα που ανεβάζουν, στην υπόθεσή τους αναφέρονται σε κάποιες από τις προαναφερθείσες πτυχές. Για να καταλάβει κανείς το πόσα πολλά κερδίζει ένας μαθητής μέσα από την ενασχόλησή του με το θέατρο, αρκεί να δει το φωτεινό του βλέμμα και το πλατύ του χαμόγελο την ώρα της υπόκλισης.
Βαγγέλης Φουκάς, www.paideia–news.com, (διασκευή) 23-9-2017
Παρατήρησεις
Α.1. Ποια είναι τα οφέλη του θεάτρου στο παιδί, σύμφωνα με το άρθρο; Εντοπίστε πέντε και γράψτε ένα κείμενο 50-60 λέξεων.
Α.2. Να αναφέρετε ένα παράδειγμα της βοήθειας που προσφέρει το θέατρο στην βελτίωση των σχέσεων των μαθητών με τους καθηγητές τους.
Α.3. Να διακρίνετε τα ρήματα του αποσπάσματος ανάλογα με τη χρονική τους βαθμίδα και το ποιόν ενέργειας.
Το θέατρο τονώνει καταρχήν την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση των παιδιών που θα παραστήσουν ένα θεατρικό έργο. Η ιδέα και μόνο ότι μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι και εκατοντάδες μάτια θα είναι στραμμένα πάνω τους, μπορεί αρχικά να αγχώνει τους μαθητές αλλά κατόπιν τους κάνει να πιστέψουν την πιο ενεργειακή ίσως λέξη που δεν είναι άλλη από το ρήμα μπορώ!
Δεν είναι άριστα στα μαθήματα όλα τα παιδιά. Όλα όμως τα παιδιά έχουν ταλέντα. Φανταστείτε λοιπόν πόσο άξιο νιώθει ένα παιδί που ενώ γνώριζε το ίδιο ότι είναι μέτριο στις επιδόσεις των μαθημάτων, χαίρει εκτίμησης και αναγνώρισης λόγω της εμπλοκής του και της συμμετοχής του σε μια εκδήλωση του σχολείου όπως το θέατρο.
ΧΡΟΝΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
Παρελθόν |
Παρόν |
Μέλλον |
ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Μη συνοπτικό |
Συνοπτικό |
Συντελεσμένο |
B.1. Σε ποια διάθεση βρίσκονται τα παρακάτω ρήματα των προτάσεων:
- Το κοινό κάθεται στις καρέκλες κατά τη διάρκεια της παράστασης.
- Μετά την υπόκλιση των υποκριτών, οι θεατές χειροκροτούν δυνατά.
- Οι δύο βασικοί πρωταγωνιστές του έργου αγκαλιάζονται ένθερμα.
- Τα βασανιστήρια που παθαίνει ο ηθοποιός είναι πολλά.
- Οι χορευτές τρέχουν στη σκηνή με τα ψηλά τους τακούνια.
Β.2. Να μεταφέρετε τα παρακάτω ρήματα στον αόριστο και τον παρακείμενο.
Α) Το σχολικό θέατρο βοηθά ποικιλοτρόπως τον άνθρωπο.
Β) Το θέατρο τονώνει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση των παιδιών.
Γ) Μετά από μήνες προετοιμασίας θα βρίσκονται στο σανίδι.
Δ) Κατά τη διάρκεια προετοιμασίας του έργου οι εμψυχωτές προσπαθούσαν να βοηθήσουν τους μικρούς ηθοποιούς.
Β.3. Να χωρίσετε τα ρήματα στα μέρη από τα οποία αποτελούνται.
ΘΕΜΑ |
ΕΠΙΘΗΜΑ |
ΚΑΤΑΛΗΞΗ |
φαντάζομαι | ||
τσαλακώνω | ||
διαχειρίζομαι | ||
γνωρίζω | ||
καταλαβαίνω |
Δ. Σε ένα κείμενο αφηγηθείτε το σενάριο μιας κινηματογραφικής ταινίας ή ενός θεατρικού έργου που σας άρεσε (υπόθεση περιληπτικά – ήρωες – είδος ταινίας – εφέ – σκηνικά – κοστούμια κ.ά.).
Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης |
Οι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείο | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | |
Επικοινωνία στο σχολείο | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | |
Ταξίδι στον κόσμο της φύσης | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ |
Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου | Ενότητα 4 | Ενότητα 4Β | ||
Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου | Ενότητα 5 | Ενότητα 5Β | ||
Οι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μου | Ενότητα 6 | |||
Ο κόσμος μέσα από την οθόνη-εικόνα | Ενότητα 7 | |||
Αθλητισμός και Ολυμπιακοί αγώνες: Παρακολουθώ και συμμετέχω | Ενότητα 8 | |||
Γνωρίζω τον τόπο μου και τον πολιτισμό μου | Ενότητα 10 |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Θεοδώρας Πυττέρου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.