Νεοελληνική Γλώσσα Α γυμνασίου Κριτήριο Αξιολόγησης Γ Ενότητα 2

Κριτήριο Αξιολόγησης Γ Ενότητα 2

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Ενότητα 2η

Επικοινωνία στο σχολείο

Δημήτρη Γκιώνη, «Τώρα θα δεις…» (απόσπασμα)

[…]

Το σχολείο μόνιμος βραχνάς αλλά και καταφύγιο. Γιατί όταν δεν είχε σχολείο, είχε δουλειά στο μαγαζί, θελήματα στο σπίτι. Μόνο που στο σχολείο έπρεπε να είσαι πάντα διαβασμένος και προσεχτικός, γιατί διαφορετικά έπεφτε ραβδί.

Αυτά τα αναθεματισμένα μέρη του λόγου.

— Πόσα είναι, Κούκο; Ρώτησε την ημέρα εκείνη ο Τζαναβάρας και ήμουν βέβαιος ότι ευχόταν να μην τα ξέρω για να με λιανίσει.

— Δέκα.

— Για πες τα…

— Άρθρο, όνομα ουσιαστικό, επίθετο, αντωνυμία, ρήμα, πρόθεση…

— Αυτά είναι έξι, δεν είναι δέκα. Τί τά ’κανες τ’ άλλα;

Φτου κι απ’ την αρχή:

— Άρθρο, όνομα ουσιαστικό, επίθετο, αντωνυμία, ρήμα…

— Τώρα τά ’βγαλες πέντε! Είσαι με τα καλά σου;

— ……

— Όρθιος, εκεί με τους άλλους!

Ευτυχώς που υπήρχε παρέα, η οποία έφτασε στο τέλος να είναι αριθμητικά μεγαλύτερη από τα μέρη του λόγου.

— Γιατί δε διαβάσατε, ρε; Τσίριξε.

Τσιμουδιά.

Από ένα αστραφτερό χαστούκι στον καθένα. Και καθώς το δεχτήκαμε όλοι περίπου ατάραχοι, μας περνάει και δεύτερο χέρι από το άλλο μάγουλο. Και κάποια στιγμή βγάζει αφηνιασμένος τη λουρίδα και μας λιανίζει τα πόδια.

— Αύριο να μου τό ’χετε γράψει είκοσι φορές στο τετράδιο και να το ξέρετε φαρσί!

[…]

[πηγή: Δημήτρης Γκιώνης, Τώρα θα δεις…, Καστανιώτης, Αθήνα 1994, σ. 50-51]

Παρατηρήσεις

  1. Ποια ήταν η συμπεριφορά του δασκάλου απέναντι στα αδιάβαστα παιδιά;
  2. Ισχύει αυτή η μορφή τιμωρίας στη σημερινή εποχή; Ποιο είδος σχολείου είναι αυτό;
  3. αστραφτερό, ατάραχοι, μόνιμος: Να βρείτε για την κάθε λέξη από μία αντώνυμη.
  4. Στην παράγραφο που ακολουθεί να βρείτε τα δομικά της μέρη, καθώς και έναν πλαγιότιτλο:

Το σχολείο πρέπει να είναι εκκολαπτήριο ελεύθερων και δημιουργικών ανθρώπων. Πρέπει να τους δίνει τη δυνατότητα να σκέφτονται και να εκφράζονται ελεύθερα. Δεν πρέπει να βάζει περιορισμούς στη δημιουργικότητα και στη φαντασία. Το σχολείο που είναι ανεκτικό, και δίνει αξία στην αναζήτηση και στον αιρετικό τρόπο σκέψης μπορεί να ενθαρρύνει μια δημιουργική στάση ζωής. Αντιθέτως, σε ένα ανταγωνιστικό σχολικό περιβάλλον, όπου το λάθος τιμωρείται σκληρά, η δημιουργική διάθεση, και όταν υπάρχει, καταπιέζεται. Χρειάζεται, επομένως, κλίμα που να προσφέρει ασφάλεια, που να μην φέρνει ως εφιάλτη τον κίνδυνο της αποτυχίας. Κάτω από τέτοιες συνθήκες τα πλεονεκτήματα ανθούν αυτόματα. Οι μαθητές αρχίζουν να πιστεύουν ότι μπορούν «να τα καταφέρουν», αποκτούν αυτοπεποίθηση, μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν και κυρίως, αγαπούν τη μάθηση. Ο Αϊνστάιν σε μια συζήτηση για την εκπαίδευση είχε πει «…η αγάπη είναι καλύτερος δάσκαλος από το καθήκον …».

 Γ. Παραγωγή λόγου

Ένας φίλος σας μένει στην επαρχία και αποφασίζετε να του γράψετε μία επιστολή περιγράφοντας το σχολείο σας και το πώς περνάτε εκεί. Αναφέρετε τα θετικά και τα αρνητικά του και τις προτάσεις σας σχετικά με την οποιαδήποτε αλλαγή θα θέλατε να γίνει.

Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα  Κριτήρια Αξιολόγησης  της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’  Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:

Ενότητες Κριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια ΑξιολόγησηςΚριτήρια Αξιολόγησης
Οι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείοΕνότητα 1Ενότητα 1ΒΕνότητα 1Γ
Επικοινωνία στο σχολείοΕνότητα 2Ενότητα 2ΒΕνότητα 2Γ
Ταξίδι στον κόσμο της φύσηςΕνότητα 3Ενότητα 3ΒΕνότητα 3ΓΕνότητα 3Δ
Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου Ενότητα 4Ενότητα 4Β
Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφουΕνότητα 5Ενότητα 5Β
Οι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μουΕνότητα 6
Ο κόσμος μέσα από την οθόνη-εικόναΕνότητα 7
Αθλητισμός και Ολυμπιακοί αγώνες: Παρακολουθώ και συμμετέχωΕνότητα 8
Γνωρίζω τον τόπο μου και τον πολιτισμό μουΕνότητα 10

ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:

ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Αργυρώ Διαμαντοπούλου- Παπαλιά, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

 

Η ομάδα του filologika.gr 


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.