Κριτήριο Αξιολόγησης Γ Ενότητα 1
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 1η
Οι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείο
“Ο καιρός των διαγωνισμών”
Εποχή των θαυμάτων είναι τώρα – το έτος 1919 – όλο και πιο καταπληκτικά είναι τα νέα που μας έρχονται και κάποια μέρα μια βόμβα χαράς πέφτει στην πόλη μας και 25 την τραντάζει. Ο Πόντος θα γίνει ελληνικό κράτος ανεξάρτητο – Ανεξάρτητη Δημοκρατία του Πόντου, λένε με πρωτεύουσα την Τραπεζούντα.
Ο καλός και εύτακτος μαθητής της Α’ τάξης του Φροντιστηρίου Τραπεζούντος πιστεύει ότι το πράγμα είναι πολύ απλό, γιατί δεν ξέρει, βέβαια, το τι σκληροί αγώνες χρειάζονται για τέτοιου είδους ζητήματα και ούτε υποψιάζεται το τι μάχες δίνονται στο μεγάλο τραπέζι της ειρήνης, όπου οι Μεγάλοι κόβουν και ράβουν, για να φτιάξουν τον καινούριο κόσμο που θα βγει από τον πόλεμο.
Άλλωστε, τώρα είναι και ο καιρός των διαγωνισμών – ετοιμαζόμαστε για ένα σπουδαίο σκαλί ακόμα παραπάνω, τη Β’ Γυμνασίου – πού να βρεθεί καιρός για άλλα ενδιαφέροντα μέσα στις τόσες έγνοιες του σχολείου. Διαβάσματα, ξενύχτια με τη λάμπα του πετρελαίου – γαλήνη έξω και νέκρα – τίποτα να μην ακούεται παρά το ρόπαλο του νυχτοφύλακα καθώς αφήνει τους ξερούς του κρότους μέσα στη νυχτιά:
– Τακ, τακ, τακ, τακ.
Ξυπνά καμιά φορά η μητέρα μου, που πάντα λαγοκοιμάται, μετρά τις ώρες και ύστερα φωνάζει σιγανά:
– ΄Αιντες, έλα, έλα να πέσεις. Κι αύριο μέρα του Θεού είναι, σώνει πια το διάβασμα.
Αλλά ο καλός και εύτακτος* μαθητής δεν τ΄ αποφασίζει ν΄ αποτραβηχτεί, γιατί οι διαγωνισμοί έχουν αρχίσει κιόλας, κι έγιναν όλα σοβαρά – πολύ – μέσα στο σχολείο, αγρίεψε η ατμόσφαιρα και άλλαξαν τα μούτρα των καθηγητών, ακόμα και των πιο καλοσυνάτων.
Μα έχουν μια επισημότητα αυτοί οι ευλογημένοι τις μέρες των διαγωνισμών! Λες και γίνονται εχθροί μας, ξαφνικά, τύραννοι, ιεροεξεταστές, καθώς μπαίνουν σοβαροί και αγέλαστοι μέσα στην τάξη, ξεροβήχουν αυστηρά και ρίχνουν γύρω τριγύρω τη ματιά τους σ΄ όλους μας, χωρίς να νοιάζονται για την αγωνία και τα καρδιοχτύπια.
– Ησυχία!
Και σα να μη φτάνει, δόστου και να λένε ότι “αλίμονο εις εκείνον, όστις θα κοιτάξει το γραφτό του πλαϊνού του και αλίμονο εις εκείνον όστις θ΄ ανακαλυφθεί έχων εις τας τσέπας του σημειώσεις και τα τοιαύτα”.
Ούτε καν παίρνουν υπόψη τους το τι κόπο κατέβαλαν εκείνοι οι καημένοι συμμαθητές μας που κάθισαν και φτιάξαν τις σημειωσούλες μικρά μικρά χαρτάκια, με ψιλά ψιλά γραμματάκια, ψείρες, λες και σπούδασαν την τέχνη της ψειρογραφίας από τους βυζαντινούς μαστόρους, που μπορούσαν να γράψουν επάνω σ΄ ένα αυγό ολόκληρο το κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο.
Κι οι άλλοι που έχουν γράψει στις παλάμες και στα χέρια και στα στυπόχαρτα και άλλοι που έχουν τα χαρτάκια μέσα στα πουκάμισα, όχι δεν είναι πολλοί, αλλά όλο και βρίσκονται κάμποσοι με ταλέντο εφευρέτη που έχουν εγκαταστάσεις στα θρανία με λαστιχάκια, τραβούν το λαστιχάκι και νάτο το χαρτάκι, αλλά καθώς ζυγώνει ο καθηγητής, τσακ το λαστιχάκι και πάει το χαρτάκι!
Ο καλός, όμως, και εύτακτος μαθητής ποτέ δεν κάνει τέτοια – τίποτα – έφαγε όλες τις καπνιές της λάμπας και τώρα μαζεμένος στο θρανίο με την καρδιά του να χτυπά και με την άσπρη κόλλα μπροστά του – σ’ όλα τα θρανία άσπρες κόλλες – ακούει την επίσημη φωνή:
– Ζήτημα δεύτερον!
Ω, τι μαυρίλα! Ήταν ακριβώς εκείνο το κεφαλαίο που πηδούσε διαβάζοντας και όσες φορές άνοιγε το βιβλίο, ο διάβολος τα ΄φερνε να τ’ αφήνει γι’ αργότερα. Η πένα βαραίνει, όπως και το χέρι.
– Ζήτημα τρίτον!
Έλαμψε και πάλι ο ήλιος – ανακούφιση! Το καταραμένο “ζήτημα δεύτερον” θα μείνει στην μπάντα και έτσι με τα άλλα δυο θα βολευτεί και το μάθημα τούτο μια χαρούλα.
Γράφει η τάξη. Κι ο ιεροεξεταστής μας όλο και φέρνει βόλτα, πίσω, μπρος – πηγαίνει και έρχεται – κοιτάζει, και μόλις στρέφει τις πλάτες, ακούω υπόκωφο ψίθυρο αγωνίας από τον πλαϊνό μου:
– Γύρνα, γύρνα λιγάκι από δω! Κι όταν δεν γυρνάω, μπραφ, μπραφ, το πόδι του να με χτυπά κάτω απ΄ το θρανίο, κι όταν κάνω να γυρίσω, νάτο, που έχω κατάφατσά μου τη φάτσα του καθηγητή και το ακοίμητο μάτι. Ησυχία. Παγωνιά. Όλα τα κεφάλια σκυμμένα στα χαρτιά, άλλες πένες τρέχουν, άλλες να σκοντάφτουν, μερικοί να ξύνονται με τραγική αμηχανία, άλλοι να στριφογυρίζουν στο θρανίο και αμέσως η φωνή:
– Τι συμβαίνει εκεί; Είναι, βέβαια, μερικοί καθηγητές που δε δίνουν σημασία και – θεός σχωρέσ΄ τα τα πεθαμένα τους – ζυγώνουν στα παράθυρα και με στραμμένες τις πλάτες, απολαμβάνουν το πανόραμα της θάλασσας, τους γλάρους, τους ψαράδες, άλλοι όμως, πού να κοιτάξουν τέτοιες ώρες τέτοια θεάματα!
Μερικοί συμμαθητές αρχίζουν κιόλας να δίνουν τα γραφτά τους με ύφος ευχαριστημένο. Πότε από δω, ποτέ από κει, όλο και σηκώνεται κανένας, αφήνει την κόλλα του επάνω στην έδρα – εντάξει – και πορεύεται προς την έξοδο γελαστός, άλλος συννεφιασμένος.
Με θαρραλέο βήμα νάτος που προχωρεί και ο κουμπούρας προς την έδρα. Απορία του καθηγητή:
– Μπα; Τελείωσες εσύ;
Αλλά βλέποντας την κόλλα, σουφρώνει τα φρύδια:
– Κάτασπρη!
Παρθένα την παραδίδει την κόλλα ο κουμπούρας και απολογείται άνετα:
– Τι να κάνω κ. καθηγητά ; Μου τύχαν όλα θέματα άγνωστα.
Κουνά το κεφάλι ο καθηγητής, το κουνά και ο θαυμαστός κουμπούρας και καθώς φεύγει μας βγάζει τη γλώσσα γελαστός, πολύ ευχαριστημένος ότι τελείωσε και αυτό το μάθημα και γλίτωσε.
∆ημήτρης Ψαθάς, “Γη του Πόντου”
* εύτακτος = αυτός που αγαπά την τάξη, ο φρόνιμος (αντίθετο = άτακτος).
* υπόκωφος = ο ήχος που ακούγεται σα να έρχεται από βαθιά, ο ήχος που μόλις ακούγεται.
* ὀστις = ο οποίος
Παρατηρήσεις
- Ποια μέθοδο χρησιμοποιούν οι μαθητές προκειμένου να επιτύχουν στις τελικές εξετάσεις;
- Ποια είναι η συμπεριφορά των καθηγητών απέναντι στους μαθητές; Ισχύει αυτή η συμπεριφορά στις μέρες μας;
- Μετασχημάτισε τις απλές προτάσεις που δίνονται σε επαυξημένες όπως στο παράδειγμα Πχ. ο φάρος κατευθύνει τα καϊκια. à Ο θαλασσόδαρτος φάρος κατευθύνει τα γερικά καΐκια
- Τα κύματα τρώνε τα βράχια
- Τα κοχύλια είναι αμέτρητα.
- Οι γλάροι σπαθίζουν τον αέρα
- Χαρακτήρισε τις υπογραμμισμένες προτάσεις του διαλόγου με βάση το περιεχόμενό τους (αποφαντική, προστακτική, ερωτηματική, επιφωνηματική)
– Πού θα πάτε;
– Στην Αθήνα, μαμά, άσε μας να πάμε. Πρέπει να έρθει κι η Ελένη μαζί.
– Στην Αθήνα; Αυτό είναι παράλογο! Ο καιρός το πάει για βροχή. Το μεσημέρι να είστε εδώ. Πήρατε μαζί σας ομπρέλα;
- Μετασχημάτισε τις καταφατικές προτάσεις που δίνονται σε αρνητικές και ερωτηματικές.
- Αυτός ο αρχιτέκτονας έχει πέντε βοηθούς σχεδιαστές.
- Η δουλειά που τους ανατέθηκε είναι δύσκολη.
Γ. Παραγωγή λόγου
Να γράψετε μια σελίδα στο ημερολόγιό σας για τις πρώτες σας μέρες στο Γυμνάσιο και να καταγράψετε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας.
Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης |
Οι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείο | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | |
Επικοινωνία στο σχολείο | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | |
Ταξίδι στον κόσμο της φύσης | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ |
Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου | Ενότητα 4 | Ενότητα 4Β | ||
Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου | Ενότητα 5 | Ενότητα 5Β | ||
Οι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μου | Ενότητα 6 | |||
Ο κόσμος μέσα από την οθόνη-εικόνα | Ενότητα 7 | |||
Αθλητισμός και Ολυμπιακοί αγώνες: Παρακολουθώ και συμμετέχω | Ενότητα 8 | |||
Γνωρίζω τον τόπο μου και τον πολιτισμό μου | Ενότητα 10 |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Αργυρώ Διαμαντοπούλου- Παπαλιά, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.