Κριτήριο Αξιολόγησης Β Ενότητα 4
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Νέων Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Ενότητα 4η
Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου
Η Μεσογειακή διατροφή και τα πλεονεκτήματά της
Συνέντευξη του Νίκου Κατσαρού στην Ειρήνη Κάρου
Για τη σημαντικότητα της Μεσογειακής διατροφής μιλήσαμε με τον κύριο Νίκο Κατσαρό επιστημονικό συνεργάτη στο Δημόκριτο και πρώην πρόεδρο του ΕΦΕΤ.
– Κύριε Κατσαρέ, ποιο πιστεύετε θα είναι το όφελος από την πρόσφατη καταχώρηση της Μεσογειακής Διατροφής στον κατάλογο της UNESCO ως μνημείο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς για την Ελλάδα και τις άλλες χώρες της Μεσογείου;
– Τα οφέλη είναι πολλαπλά και θα πρέπει οπωσδήποτε να τα εκμεταλλευτούμε. Το πρώτο μεγάλο όφελος είναι η συμβολή της Μεσογειακής διατροφής στην υγεία. Το δεύτερο η συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου και το τρίτο στην προσέλκυση τουριστών.
– Τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό στη δύσκολη οικονομική συγκυρία που ζούμε και πώς θα μπορούσε η Ελλάδα να «εκμεταλλευτεί» εμπορικά το γεγονός αυτό;
– Πράγματι είναι μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα να προβάλει σε παγκόσμιο επίπεδο τη Μεσογειακή Διατροφή και τα πλεονεκτήματά της, γιατί βασική προϋπόθεση της Μεσογειακής Διατροφής για τη χώρα μας είναι η παραγωγή προϊόντων από την ελληνική γη. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, που έχω ανακοινώσει, αν ένα εκατομμύριο Έλληνες δαπανούσαν τον χρόνο 1.000 ευρώ σε προϊόντα ελληνικής γης, αυτό στην αγορά θα εξελισσόταν σε 11 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου 200.000 θέσεις εργασίας. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό στα πλαίσια της Μεσογειακής Διατροφής να προβάλουμε το σύνθημα «καταναλώνω ό,τι παράγω».
– Μπορεί η Μεσογειακή διατροφή να αποτελέσει από μόνη της «ελιξίριο» υγείας, δηλαδή να λειτουργήσει ξεχωριστά σαν φάρμακο ή συνδέεται απόλυτα με έναν τρόπο ζωής κατά πολύ ξεχασμένο;
– Όχι. Η Μεσογειακή Διατροφή μπορεί να συντελέσει σημαντικά στην υγεία, την ευζωία και τη μακροζωία. Δεν μπορεί να λειτουργήσει, όμως, σαν φάρμακο. Πριν από μερικές ημέρες ανακοινώθηκε έρευνα, σύμφωνα με την οποία η Μεσογειακή Διατροφή εκτός από την πρόληψη κατά του διαβήτη, των καρδιαγγειακών νοσημάτων και της παχυσαρκίας συνδέεται άμεσα και με την πρόληψη της γεροντικής άνοιας και της νόσου Αλτσχάιμερ.
– Κατά πόσον η τάση αναζήτησης παραδοσιακών μεσογειακών και κυρίως ελληνικών γεύσεων στην εποχή μας, πιστεύετε ότι σχετίζεται με την αναζήτηση της χαμένης ταυτότητας;
– Οπωσδήποτε η αναζήτηση ελληνικών γεύσεων συνδέεται με την ταυτότητα του Έλληνα και γι’ αυτό με κάθε τρόπο θα πρέπει να προβάλουμε την ελληνική διατροφή, η οποία συνδέεται άμεσα με την κρητική διατροφή και αποτελεί μέρος του διατροφικού μας πολιτισμού.
– Πώς θα μπορούσε η στροφή στη Μεσογειακή Διατροφή να συμβάλλει στην προώθηση των χαμένων κοινωνικών σχέσεων;
– Μπορεί να συμβάλλει και αυτός είναι και ένας από τους κύριους σκοπούς της προώθησης της Μεσογειακής Διατροφής, διότι όπως έλεγε ο Πλούταρχος: «δεν καθόμαστε στο τραπέζι για να φάμε αλλά για να φάμε όλοι μαζί». Η ελληνική κουζίνα, η ελληνική γαστρονομία είναι μια ολόκληρη ιεροτελεστία, η οποία φέρνει τους ανθρώπους κοντύτερα σε χαρές και λύπες, σε γάμους, σε βαφτίσια, σε πανηγύρια, σε κηδείες.
– Πιστεύετε ότι ο πολιτισμός του κάθε τόπου στις μέρες μας αποτελεί «είδος προς εξαφάνιση» που χρήζει προστασίας;
– Ασφαλώς αποτελεί είδος προς εξαφάνιση και ο διατροφικός πολιτισμός της ελληνικής διατροφής μπορεί να συμβάλλει και στη διατήρηση του πολιτισμού της χώρας.
Πηγή: www.bionews.gr
Παρατηρήσεις
1ο Θέμα (Κατανόηση κειμένου, 6 μονάδες)
Να σχολιάσετε τη φράση του Πλουτάρχου που αναφέρεται στο κείμενο: «δεν καθόμαστε στο τραπέζι για να φάμε αλλά για να φάμε όλοι μαζί». (50-60 λέξεις)
2ο Θέμα (Δομή και γλώσσα κειμένου, 4 μονάδες)
α) Στο παρακάτω απόσπασμα να βρεθούν τα επίθετα που λειτουργούν ως επιθετικοί προσδιορισμοί δηλώνοντας και τα ουσιαστικά που προσδιορίζουν:
«Πράγματι είναι μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα να προβάλει σε παγκόσμιο επίπεδο τη Μεσογειακή Διατροφή και τα πλεονεκτήματά της, γιατί βασική προϋπόθεση της Μεσογειακής Διατροφής για τη χώρα μας είναι η παραγωγή προϊόντων από την ελληνική γη.» (1 Μονάδα)
β) Να βρείτε ένα παράγωγο ουσιαστικό και ένα παράγωγο επίθετο για καθένα από τα παρακάτω ρήματα (1 Μονάδα):
καθόμαστε: ……………………………………………/ …………………………………………………
δαπανούσαν: ………………………………………………/ ……………………………………………..
γ) Να βρείτε στις παρακάτω σύνθετες λέξεις το α’ και β’ συνθετικό (2 Μονάδες):
Μεσογειακή: …………………………..……….….. + …………..…………………………………..
μακροζωία: …………………………..……….….. + …………..……………………………………..
καρδιαγγειακών: ………………………..……….….. + ……………….………………………….
παχυσαρκίας: …………………………..……….….. + …………..…………………………………..
3ο Θέμα (Παραγωγή λόγου, 10 μονάδες)
Παρακολουθείτε μια εκπομπή μαγειρικής στην ελληνική τηλεόραση στην οποία διαγωνίζονται διάφοροι μάγειρες. Αποφασίζετε να στείλετε μια επιστολή στον αρχισυντάκτη της εκπομπής, για να του προτείνετε να εντάξουν στο πρόγραμμά τους μια δοκιμασία μαγειρικής που θα βασίζεται στην ελληνική μεσογειακή διατροφή με σκοπό την προώθησή της. Να επιχειρηματολογήσετε υπέρ της άποψής σας αντλώντας πληροφορίες και από το παραπάνω κείμενο.
Για να μεταβείτε στο Υλικό ή τα Κριτήρια Αξιολόγησης της Νεοελληνικής Γλώσσας Α’ Γυμνασίου, επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Ενότητες | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης | Κριτήρια Αξιολόγησης |
Οι πρώτες μέρες σε ένα νέο σχολείο | Ενότητα 1 | Ενότητα 1Β | Ενότητα 1Γ | |
Επικοινωνία στο σχολείο | Ενότητα 2 | Ενότητα 2Β | Ενότητα 2Γ | |
Ταξίδι στον κόσμο της φύσης | Ενότητα 3 | Ενότητα 3Β | Ενότητα 3Γ | Ενότητα 3Δ |
Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου | Ενότητα 4 | Ενότητα 4Β | ||
Γνωρίζω το μαγικό κόσμο του θεάτρου και του κινηματογράφου | Ενότητα 5 | Ενότητα 5Β | ||
Οι δημιουργικές δραστηριότητες στη ζωή μου | Ενότητα 6 | |||
Ο κόσμος μέσα από την οθόνη-εικόνα | Ενότητα 7 | |||
Αθλητισμός και Ολυμπιακοί αγώνες: Παρακολουθώ και συμμετέχω | Ενότητα 8 | |||
Γνωρίζω τον τόπο μου και τον πολιτισμό μου | Ενότητα 10 |
ή επιλέξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να μεταβείτε σε:
ΙΕΠ: Κριτήρια Αξιολόγησης για Γλώσσα και Λογοτεχνία Γυμνασίου
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε σύμφωνα με τις Οδηγίες Διδασκαλίας Φιλολογικών Μαθημάτων στο Γυμνάσιο 2017 – 2018 του ΙΕΠ και προέρχεται από τις προσωπικές σημειώσεις της εκλεκτής συναδέλφου Ευαγγελία Χίντζιου, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.
Η ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.