Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Α' Γυμνασίου Ενότητα 4 Απαντήσεις

Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Α’ Γυμνασίου Ενότητα 4 Απαντήσεις

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ:

Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Α’ Γυμνασίου Ενότητα 4 Απαντήσεις

Παρατηρήσεις Κατανόησης- Απαντήσεις

1) Οι Φελλόποδες, σύμφωνα με την αφήγηση του Λουκιανού, παρουσιάζουν ορισμένα ασυνήθιστα χαρακτηριστικά. Το πρώτο χαρακτηριστικό αφορά την εμφάνισή τους. Το σώμα τους φαίνεται να μοιάζει με εκείνο των ανθρώπων, αλλά τα πόδια τους διαφέρουν κατά πολύ. Αυτά είναι κατασκευασμένα από φελλό, κάτι το οποίο τους επιτρέπει να μην βυθίζονται στην θάλασσα, αλλά αντίθετα να περπατούν πάνω σε αυτή. Επίσης, αξιοσημείωτο είναι το ότι πλησιάζουν τον αφηγητή και τους συντρόφους του και τους μιλούν στην ελληνική γλώσσα. Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Λουκιανός παρουσιάζει τους φανταστικούς του ήρωες με σχεδόν ανθρωπομορφικά χαρακτηριστικά.

2) Ο τίτλος του κειμένου ανταποκρίνεται στην αφήγηση μιας και πρόκειται για ένα φανταστικό ταξίδι που πραγματοποιεί ο Λουκιανός. Ο συγγραφέας ξεκινά ένα θαλάσσιο ταξίδι, στο οποίο στη συνέχεια συναντά έναν λαό, τους Φελλόποδες, οι οποίοι παρουσιάζουν ασυνήθιστα και παράξενα χαρακτηριστικά. Στόχος του Λουκιανού μέσα από το έργο του Ἀληθής Ἱστορία είναι να διακωμωδήσει τους συγγραφείς της εποχής του που περιέγραφαν ως αληθινά φανταστικά και απίθανα γεγονότα.

Λεξιλογικές Παρατηρήσεις-Απαντήσεις

1) Δεν έχω καμία διαφωνία σε όσα λες, συμφωνώ απόλυτα.
Η δημοκρατία χρειάζεται την πολυφωνία.
Μόλις με είδε αναφώνησε από χαρά.

2) διαφωνία – συμφωνία
φωνάζω – ψιθυρίζω
καλλίφωνος – κακόφωνος
πλουραλισμός – μονοφωνία

Ετυμολογικές Παρατηρήσεις-Απαντήσεις

1) Η λέξη σπουδή αποτελεί πρωτότυπη λέξη. Παίρνουμε το θέμα (σταθερό στοιχείο) της λέξης, που είναι το σπουδ- και στη συνέχεια προσθέτουμε την παραγωγική κατάληξη -αζω. Με αυτό τον τρόπο  δημιουργείται η παράγωγη λέξη σπουδάζω. Η συγκεκριμένη διαδικασία ονομάζεται παραγωγή.

2) παιδάριον – υποκοριστικό
ἐλαιών – περιεκτικό
διδασκαλείον – τοπικό
Υποκοριστικά λέγονται τα παράγωγα ουσιαστικά τα οποία δηλώνουν πραγματική ή συναισθηματική σμίκρυνση της πρωτότυπης λέξης.
Περιεκτικά λέγονται τα παράγωγα ουσιαστικά τα οποία σημαίνουν το μέρος που περιέχει πολλά από εκείνα που φανερώνει η πρωτότυπη λέξη ή πολλά όμοια πράγματα που βρίσκονται στο ίδιο μέρος.
Τοπικά είναι τα παράγωγα ουσιαστικά τα οποία σημαίνουν τον τόπο όπου μένει ή εργάζεται το πρόσωπο που δηλώνει η πρωτότυπη λέξη ή τον τόπο όπου γίνεται μια ενέργεια.

Γραμματικές Παρατηρήσεις-Απαντήσεις

1) Το αλφάβητο περιλαμβάνει επτά φωνήεντα: α,ι,υ,ε,ο,η,ω

2) τῇ νήσῳ – ταῖς νήσοις, τούς χρόνους – τόν χρόνον, ἡ ψῆφος – αἱ ψῆφοι, τοῦ μυστηρίου – τῶν
μυστηρίων, ὦ κίνδυνοι – ὦ κίνδυνε

3) ἡ ἄμπελος (γεν. ενικού) – τῆς ἀμπέλου
ὁ στρατηγός (γεν. πληθυντικού) – τῶν στρατηγῶν
τό ἔργον (αιτ. ενικού) – τό ἔργον
τό δῶρον (ονομ. πληθυντικού) – τά δῶρα
ὁ ταῦρος (ονομ. πληθυντικού) – οἱ ταῦροι
ἡ νόσος (αιτ. πληθυντικού) – τάς νόσους
ὁ ἄνθρωπος (δοτ. ενικού) – τῷ ἀνθρώπῳ

Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε από την συνάδελφο Νένα Τσουράπη, η οποία το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.

Την ευχαριστούμε από καρδιάς και της ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική της ζωή.

Η Ομάδα του filologika.gr


Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τα Φιλολογικά μαθήματα ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.