Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Α’ Γυμνασίου Ενότητα 2
Για να μεταφερθείτε σε κάποια άλλη ενότητα των Αρχαίων Ελληνικών της Α’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη σελίδα από το παρακάτω μενού:
Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Α’ Γυμνασίου Ενότητα 2
Κείμενο - Μετάφραση σε Αντιστοίχιση
Ἐν Ἀθήναις διδάσκουσι
καὶ νουθετοῦσι τοὺς παῖδας μετ’ ἐπιμελείας.
Πρῶτον μὲν καὶ τροφὸς καὶ μήτηρ
καὶ παιδαγωγὸς καὶ αὐτὸς ὁ πατὴρ ἐπιμελοῦνται
ὅπως βέλτιστος γενήσεται ὁ παῖς,
διδάσκοντες ὅτι τὸ μὲν δίκαιόν ἐστι, τὸ δὲ ἄδικον
καὶ τόδε μὲν καλόν, τόδε δὲ αἰσχρόν.
Εἶτα δέ, ἐπειδὰν οἱ παῖδες εἰς ἡλικίαν ἔλθωσιν,
οἱ γονεῖς εἰς (οἴκους) διδασκάλων πέμπουσιν,
ἔνθα οἱ μὲν γραμματισταὶ ἐπιμελοῦνται
ὅπως γράμματα μάθωσιν
καὶ τὰ γεγραμμένα ἐννοῶσι,
οἱ δὲ κιθαρισταὶ τῷ κιθαρίζειν πειρῶνται
ἡμερωτέρους αὐτοὺς ποιεῖν
καὶ οἰκειοῦσι τὰς ψυχὰς τῶν παίδων
πρὸς τὸν ῥυθμὸν καὶ τὴν ἁρμονίαν.
Ἔτι οἱ παῖδες φοιτῶσιν
ἐν γυμνασίοις καὶ παλαίστραις,
ἔνθα οἱ παιδοτρίβαι ποιοῦσι
βελτίω τὰ σώματα αὐτῶν,
ἵνα μὴ ἀναγκάζωνται ἀποδειλιᾶν
διὰ τὴν πονηρίαν τῶν σωμάτων.
Στην Αθήνα ………………………(1)
και νουθετούν ……………………(2) με φροντίδα.
Πρώτα – πρώτα, η παραμάνα και η μητέρα
και ο παιδαγωγός και ο ίδιος ο πατέρας φροντίζουν
πώς θα γίνει το παιδί πολύ καλό
διδάσκοντας ………………………………………………(3),
και ότι αυτό (είναι) ωραίο, το άλλο άσχημο.
Έπειτα, όταν τα παιδιά φτάσουν στην κατάλληλη ηλικία,
οι γονείς τα στέλνουν στα σπίτια των δασκάλων,
όπου οι δάσκαλοι της γραφής και της ανάγνωσης φροντίζουν
………………………………………………………………(4)
και να καταλαβαίνουν όσα είναι γραμμένα,
ενώ οι κιθαριστές με το να παίζουν λύρα προσπαθούν
να τα κάνουν πιο ήμερα
και εξοικειώνουν την ψυχή τους
στο ρυθμό και την αρμονία.
Επιπλέον, τα παιδιά συχνάζουν
στα γυμναστήρια και στις παλαίστρες,
όπου οι δάσκαλοι της γυμναστικής κάνουν
τα σώματά τους πιο δυνατά,
για να μην αναγκάζονται …………………………………(5)
εξαιτίας της κακής σωματικής κατάστασης.
Πλάτων, Πρωταγόρας 325c – 326c (ελεύθερη διασκευή)
Παρατηρήσεις
1) Να συμπληρώσετε στη μετάφραση του παραπάνω κειμένου τα κενά (με τους αριθμούς 1-5), αποδίδοντας νοηματικά το αντίστοιχο αρχαίο κείμενο.
Μονάδες 5
2) α. Ποιοι αναλάμβαναν να διαπαιδαγωγήσουν τα παιδιά της Αθήνας κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους (προσχολικό στάδιο) και τι τους μάθαιναν;
β. Να αναφέρετε επιγραμματικά τις ειδικότητες των δασκάλων στην αρχαία Αθήνα και τι μάθαιναν από αυτούς οι μικροί Αθηναίοι.
Μονάδες 8
3) Να κατατάξετε τις ακόλουθες λέξεις σε απλές και σύνθετες: πόλις, ναύκληρος, ἀλφιτοποιία, γεωργῶ, λιθοξόος.
Μονάδες 2
4) Να τονίσετε τις παρακάτω λέξεις με οξεία (΄) ή περισπωμένη (~) και να δικαιολογήσετε τον τόνο που σημειώσατε: Ἀθηναιος, ἐμπορος, οἰκετης, καπηλους, ἐπιτηδεια (οι τόνοι να τοποθετηθούν στις υπογραμμισμένες συλλαβές).
Μονάδες 2.5
5) Να τοποθετήσετε τα ακόλουθα ουσιαστικά της β΄ κλίσης στον άλλο αριθμό:
τὸν κῆπον
(ὦ) στρατηγοί
τοῦ ἀνθρώπου
τὸ δῶρον
ταῖς ὁδοῖς
Μονάδες 2.5
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!
Το κριτήριο αξιολόγησης που μόλις διαβάσατε συντάχθηκε από τον εκλεκτό συνάδελφο Μινόπετρο Νικόλαο, ο οποίος το παραχώρησε στον ιστότοπό μας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους υπόλοιπους συναδέλφους.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο αλλά και στην προσωπική του ζωή.
Για να μεταβείτε σε άλλες ενότητες του σχολικού εγχειριδίου της Α’ Γυμνασίου επιλέξτε την αντίστοιχη ενότητα από τον παρακάτω πίνακα:
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τα Φιλολογικά μαθήματα ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook.