Επιτάφιος στη Θέση της Αντιγόνης;
Η απόφαση για τον εξοβελισμό των αρχαίων ελληνικών από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας που διδάσκονται οι μαθητές στη Β’ Λυκείου και η συνακόλουθη κατάργηση της Αντιγόνης προκάλεσε οργή και αγανάκτηση στο σύνολο σχεδόν των ανθρώπων που επιθυμούν το σχολείο να προσφέρει ανθρωπιστική παιδεία και όχι στείρα τεχνοκρατική, εξαργυρώσιμη στην αγορά εργασίας.
Στην προσπάθεια του Υπουργείου να διαχειριστεί την οργή και την κατακραυγή που προκάλεσε η απόφασή του για κατάργηση της Αντιγόνης επιστράτευσε τη λαϊκίστικη στρατηγική της “αντικατάστασης“. Σε απάντηση του υπουργού κ. Γιαβρόγλου σε ερώτηση βουλευτή της αντιπολίτευσης για την υποβάθμιση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στις ανθρωπιστικές σπουδές στη χώρα μας, επικαλείται το ενδεχόμενο “επιστροφής” του Επιταφίου στο Λύκειο. Χαρακτηριστικά “σύμφωνα με υπ’ αριθμ. πρωτ. 77/03-01-2017 έγγραφο του ΙΕΠ, διευκρινίζεται ότι το αίτημα επαναφοράς της διδασκαλίας του μαθήματος του Επιταφίου από την Ιστορία του Θουκυδίδη επανεξετάζεται από το ΙΕΠ”.
Διάβασε ακόμη: Διαγωνισμός Εκπαιδευτικών Κύπρου 2017: Ύλη Εξετάσεων Και Απαραίτητες Πληροφορίες
Αξιολόγηση της παραπάνω απάντησης
Η απάντηση του Υπουργού δεν υπεισέρχεται σε περαιτέρω λεπτομέρειες αλλά αρκείται σε μία γενικόλογη αναφορά ότι το ΙΕΠ επανεξετάζει το αίτημα για επαναφορά του Θουκυδίδη στις σχολικές αίθουσες, χωρίς να δηλώνει αν είναι θετικό ή μη στο παραπάνω ενδεχόμενο. Ας αποπειραθούμε εμείς μια κριτική αξιολόγηση της απάντησης του κ. Γαβρόγλου με την ευχή να διαψευσθούμε ως προς τα συμπεράσματά μας!
- Σύμφωνα με τις τελευταίες αποφάσεις του Υπουργείου αποκλείεται η διδασκαλία του Επιταφίου στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου.
- Επικρατέστερη αλλά και μοναδική ουσιαστικά επιλογή του Υπουργείου είναι η ένταξη του Επιταφίου του Θουκυδίδη στην ύλη της Α‘ Λυκείου!
- Στη συγκεκριμένη όμως τάξη το υπουργείο στην αρχή της χρονιάς μείωσε την ύλη από το πρωτότυπο επικαλούμενο την “αδυναμία ολοκλήρωσης της διδακτέας ύλης με αποτέλεσμα η διδασκαλία των κειμένων από το έργο του Θουκυδίδη (Γ΄ 70-83) να υποβαθμίζεται και οι μαθητές/τριες να μην έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν την αξία της θουκυδίδειας σκέψης”.Γ
- Άρα, η εισαγωγή του Επιταφίου θα σημάνει αλλαγή της ύλης της Α’ Λυκείου με εξοβελισμό είτε των Ελληνικών του Ξενοφώντα είτε του υπάρχοντος βιβλίου του Θουκυδίδη.
Διάβασε ακόμη: Ο Πλάτωνας για τον Τραμπ
Αν τα παραπάνω επαληθευτούν και η απάντηση του Υπουργού δεν αποτελεί μέρος ευρύτερου σχεδίου για τον αποπροσανατολισμό των ενδιαφερομένων Φιλολόγων και την εξασφάλιση χρόνου για “διαχείριση της κατάστασης” εκ μέρους της πολιτείας, ανακύπτει μια σειρά από φλέγοντα ερωτήματα:
- Σε τι μορφή θα διδαχθεί ο Επιτάφιος; Από το πρωτότυπο ή από μετάφραση;
- Θα επιλεχθεί κάποια σολομώντεια λύση που θα περιλαμβάνει και τις δύο μορφές λόγου; Αν ναι, σε τι ποσοστό;
- Οι μαθητές της Α’ Λυκείου θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στην πρόκληση που αποτελεί το συγκεκριμένο κείμενο από πλευράς περιεχομένου;
- Αν ο Επιτάφιος αντικαταστήσει το υπάρχον βιβλίο του Θουκυδίδη, θα υπάρξει πρακτικά χρόνος για τη μελέτη του ή θα καταστρατηγηθεί στην πράξη;
Ως Ομάδα θεωρούμε την παραπάνω ανακοίνωση- απάντηση προϊόν της παρελκυστικής πολιτικής του Υπουργείου το οποίο προχωρά μεθοδευμένα στην υποβάθμιση των Αρχαίων Ελληνικών στο εκπαιδευτικό μας σύστημα για την οποία έχει δεχθεί ήδη διεθνή κατακραυγή. Καλούμε, λοιπόν, τους συναδέλφους να μην εφησυχάζουν ούτε να παρασύρονται από τεχνάσματα αντίστοιχα αυτό του Λυσάνδρου, το οποίο υπενθυμίζουμε πως πλέον διδάσκεται μόνο από μετάφραση σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου!
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!
Η Ομάδα του filologika.gr
Για περισσότερη ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση ακολουθήστε μας στην επίσημη σελίδα μας στο Facebook, και διαβάστε παρόμοια προτεινόμενα θέματα της επικαιρότητας ακριβώς από κάτω!